اطلاعات تماس
  • 021220*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139804263863710013

بهترین روش ترک اعتیاد به متادون

کد: 139804263863710013

http://bit.ly/2SqLRNh

، تهران , (اخبار رسمی): متادون دارویی است که برای درمان اعتیاد به مواد مخدری مانند هروئین، مورفین، تریاک، شیره و ... استفاده می‌شود.

ترک متادون | بهترین روش ترک اعتیاد به متادون
بهترین روش ترک متادون در خانه و با استفاده از مشاوره ترک اعتیاد امکان پذیر است.

اما در برخی مواقع خود متادون مورد سوءمصرف قرار می‌گیرد، ترک متادون با مشکلاتی مانند بی‌خوابی، بدن‌درد، سرگیجه و ... همراه است. ترک یک باره و غیر اصولی متادون توسط افرادی که دوز بالای آن را مصرف می‌کنند یا دو تا سه بار در روز مصرف متادون دارند خطرناک بوده و احتمال مرگ را به همراه خواهد داشت. متادون به صورت اپیوم (شربت متادون) 5 میلی‌گرمی در هر سی سی و همچنین به صورت قرص‌های 5 ،10 ، 20 و 40 مورد مصرف قرار می‌گیرد.

متادون چیست و موارد مصرف متادون

متادون یا Methadone دارویی است که به دلیل خاصیت ضد درد و تأثیرات مشابه با مخدرها برای ترک اعتیاد به بسیاری از مواد مخدر مانند هروئین و مورفین مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدت تأثیر متادون به صورت میانگین بین 24 تا 74 ساعت است اما با توجه به سوخت و ساز بدن افراد می‌تواند متفاوت باشد. به همین دلیل برای درمان هروئین که مدت تأثیر آن 2 تا 3 ساعت است، به کار می‌رود.

متادون به دلیل تأثیرات مشابهی که با مخدرها دارد، حتماً باید با احتیاط مصرف شود. زیرا مصرف غیر اصولی این دارو، بدون تجویز پزشک یا بدون توجه به دستورات پزشک نه تنها کمکی به ترک اعتیاد نمی‌کند بلکه خود تبدیل به ماده‌ای می‌شود که مورد سوءمصرف قرار گرفته و علائم اعتیادی جدیدی را ایجاد می‌کند.

متادون برای چه کسانی تجویز می‌شود

قرص و شربت متادون برای درمان وابستگی به مخدرهایی نظیر هروئین، تریاک، مورفین، شیره و ... توسط پزشک تجویز می‌شود. این افراد تحت نظارت پزشک باید متادون را به طور منظم دریافت کنند، تا از بروز علائم ترک جلوگیری شود.

علائم ترک اعتیاد به متادون

علائم ترک متادون (withdrawal) با تأخیر و 4-3 روز پس از قطع مصرف شروع شده و در روز ششم به اوج می‌رسد و معمولاً پس از 3-2 هفته برطرف می‌شود. افرادی که متادون مصرف می‌کنند، قطعاً نسبت به بعضی از اثرات آن تحمل پیدا کرده و در صورتی که این دارو را به شکل منظم دریافت نکنند یا مصرف آن را ناگهانی قطع کنند، با علائم جسمانی و روانی ناخوشایندی رو به رو می‌شوند.

عوارض جسمی ترک متادون (غیر اصولی)

عوارض جسمی ترک غیر اصولی متادون علائمی نظیر اختلالات خواب و بی‌خوابی، بدن درد بخصوص پا درد، سرگیجه، تهوع، استفراغ، اختلالات جنسی و کاهش آن، کاهش فشار خون، بی‌اشتهایی، ضعف، خارش اختلال در دید را شامل می‌شود.

عوارض روحی و روانی ترک متادون (غیر اصولی)

عوارض روحی و روانی ترک غیر اصولی به شکل بی‌قراری و علائم افسردگی در بعضی موارد اقدام به خود کشی، اضطراب، هیجان و احساس نارضایتی دیده شده است.

مدت زمان ترک اعتیاد به متادون

همان طور که ذکر شد ترک ناگهانی متادون خطرناک است و با توجه به مطالعات انجام شده در بازه زمانی طولانی مدت نتیجه بهتری می‌توان گرفت. طول درمان بسته به دوز مصرفی و شرایط فیزیکی فرد به صورت نسبی توسط پزشک تعیین می‌شود.

افراد با سابقه مصرف دوز بالا و طولانی مدت بین 1 تا 2 سال و  افراد معمولی ممکن است حتی در  1تا 2 ماه هم نتیجه دلخواه را در کنار گذاشتن متادون به دست آورند.

طبق تحقیقات انجام شده بیش از 75 درصد افرادی که از روش اصولی برای ترک متادون استفاده نکرده‌اند، طی یک سال بعد از قطع متادون به مصرف مواد باز می‌گردند. اما راهکارهایی برای از بین بردن علائم و نشانه‌های ترک متادون وجود دارد که می‌توانید برای اطلاع از آن‌ها با مشاوران ترک اعتیاد مرکز مشاوره حامی هنر زندگی تماس بگیرید.

بهترین روش ترک متادون

برای ترک اعتیاد به متادون روش‌های گوناگونی وجود دارد. بهترین روش درمان متادون کاهش دوز مصرفی و در نهایت کاهش میزان مصرف آن در طول روز است. این روش بر اساس میزان مصرف و درگیری بدن برنامه‌ریزی می‌شود؛ به طور مثال در صورتی که مصرف روزانه 1000 سی سی است می‌توان زیر نظر پزشک آن را به 3 الی 4 وعده 250 سی سی رسانید و به مرور آن را کاهش داد تا نهایتاً بتوان به طور کامل آن را قطع کرد.

مراحل ترک اعتیاد به متادون

ترک اعتیاد به متادون مانند ترک مواد مخدر دیگر دارای مراحلی است که شامل موارد زیر است:

1- تصمیم‌گیری و ایجاد انگیزه در خود برای ترک

2- تعیین چگونگی روش ترک با استفاده از مشورت پزشک و روانشناس متخصص در زمینه ترک

3-آشنایی با مشکلات و چالش‌های ترک 

4- دریافت یک برنامه درمانی مناسب برای کاهش تدریجی دارو

5- استفاده از خدمات روان درمانی برای افزایش احتمال موفقیت

6-شرکت در برنامه‌های پیشگیری از بازگشت

اشتباهات رایج در زمان درمان متادون

از انجام کارهای زیر در زمان ترک جدا باید خودداری کرد:

درمان اعتیاد به متادون یک فرایند طولانی است، مدت سم‌زدایی در بازه‌ای بین 5 الی 8 روز در نظر گرفته می‌شود. در نتیجه نباید تصمیم به ترک یک روزه این دارو گرفت.

به جای ترک خودسرانه از مشاوره ترک اعتیاد باید بهره‌مند شد. یک مشاوره خوب می‌تواند در این فرایند کمک بسیاری کند.

از مصرف داروهای جایگزین به صورت خودسرانه خودداری کرد. برای استفاده از روش‌های دارویی حتماً به یک متخصص با تجربه باید مشورت کرد. استفاده از داروهای خودسرانه می‌تواند باعث ایجاد آسیب‌های جدی شود.

نکات مهم در مورد متادون

1- برخی افراد بر این باورند که متادون ماده‌ای مخدر نیست. اما این ماده دقیقاً تأثیرات مشابهی با مخدرها دارد و مناطق مغزی یکسانی را درگیر خود می‌کند با این تفاوت که اثرات آن تا اندازه‌ای از مخدرهایی نظیر هرویین خفیف‌تر است. به همین دلیل در درمان اعتیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد تا فرد بتواند راحت‌تر مواد مخدر را کنار بگذارد.

با این حال سوءمصرف آن و استفاده سرخود از دوزهای بالای این دارو منجر به علائم شدید اعتیاد خواهد شد. 

2- متادون راهی برای درمان اعتیاد است، مصرف جایگزین آن برای درمان اعتیاد به مدت چند هفته تا چند ماه می‌تواند بهترین روش برای بهبودی و درمان مواد شبه افیونی است.

3- متادون مانند بسیاری از مواد اعتیادآور،  تست اعتیاد را مثبت می‌کند.

4- برخی افراد برای احساس سرخوشی و آرامش، از متادون استفاده می‌کند. اما متادون تنها باعث احساس شادابی کوتاه مدت می‌شود و در طولانی مدت باعث ایجاد کلافگی و افسردگی می‌شود.

5- به هیچ وجه نقش مشاوره ترک اعتیاد و آماده کردن فرد را با بالا بردن دانش و اطلاعات در مورد بیماری، علائم، نشانه‌ها و عوارض متادون را در درمان و ترک اعتیاد نباید دست کم گرفت.

برای دریافت مشاوره روانشناسی ترک اعتیاد می‌توان با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی تماس گرفت.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و ... می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران...

اطلاعات تماس
  • 021220*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

بهداشت و درمان | روانشناسی و موفقیت