اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13980509390705282

رویا پارک با آثار عجیب سه بعدی و خطای دید توسط طراح ایرانی افتتاح شد

در موزه خطای دید و سه بعدی تهران توهم بزنید؛ تجربه‌های عجیب در رویا پارک

کد: 13980509390705282

http://bit.ly/2YFJIyG

، تهران , (اخبار رسمی): به تازگی موزه عجیبی در تهران افتتاح شده است. موزه‌ای که با دیدن آثار و اتفاقات داخل آن افراد توهم خواهند زد. این محل عجیب که با نام رویاپارک معرفی شده، موزه خطای دید است. این موزه تماماً توسط هنرمند ایرانی صالح سخندان و گروه او طراحی و ساخته شده است.

در موزه خطای دید و سه بعدی تهران توهم بزنید - تجربه های عجیب در رویا پارک
شیردال یکی از آثار سه بعدی موزه خطای دید رویا پارک
در موزه خطای دید و سه بعدی تهران توهم بزنید - تجربه های عجیب در رویا پارک
در اتاق خطای دید اندازه شما تغییر میکند !
در موزه خطای دید و سه بعدی تهران توهم بزنید - تجربه های عجیب در رویا پارک
در اتاق های جاذبه تجربه عجیب بی وزنی را ثبت کنید

این موزه عجیب که با نام رویا پارک معرفی شده، موزه خطای دید است. بسیاری از افراد با نقاشی‌های سه بعدی و خطای دید آشنا هستند. همان نقاشی‌‌هایی که به نظر می‌رسند از زمین بیرون زده‌‌اند. شاید بارها عکس و فیلم‌هایی نیز در این مورد مشاهده شده باشد؛ در اینترنت یا صفحه‌های اینستاگرامی و حتی مجله‌های قدیمی.

این نقاشی‌های سه بعدی از نظر همه بسیار جالب هستند. آنقدر جالب که، چند سالی است موزه‌های ویژه‌ای برای نمایش آنها به وجود آمده است. بعضی از این موزه‌ها فقط با نمایش همین آثار سه بعدی سالیانه صدها هزار نفر بازدیدکننده دارند.

به این موزه‌ها اصطلاحاً «تم پارک» یا «پارک موضوعی» می‌گویند. تمام آثار و اجزای یک پارک موضوعی برای نمایش یک سوژه خاص طراحی می‌شوند. هر تم پارک مخاطب خاص خود را دارد. اما موزه‌های خطای دید تنوانسته‌اند مخاطب بسیار گسترده‌ای را جذب کنند. این به خاطر جذابیت آثار سه بعدی و خطای دید است.

تم پارک‌ها با موزه‌های قدیمی بسیار متفاوت هستند. آثار و اتفاقات داخل یک پارک موضوعی معمولاً پشت شیشه‌ها قرار نگرفته است. بازدید کننده‌ها جزو اصلی اتفاقاتی هستند که درون این تم پارک‌ها شکل می‌گیرد و می‌توانند بخشی از آثار شوند و با آنها عکس بگیرند.

اکنون در تهران هم موزه خطای دید راه افتاده است. این بار نه به شکل یک کپی برداری صرف، بلکه به نحو عالی و حتی بهتر از موزه‌های خارجی. رویاپارک نسبت به موزه‌های خطای دید دیگر بسیار خاص است. چراکه تمام تکنیک‌های خطای دید کنار هم به نمایش در آمده است. این اتفاق در دنیا بسیار کم نظیر است. رویاپارک توسط طراح ایرانی به نام صالح سخندان و گروهش ساخته شده است.                             

موزه خطای دید در دنیا

این سبک موزه‌ها را با عنوان کلی پارک موضوعی می‌شناسند. هر کدام از این تم پارک‌ها سوژه خاصی دارند. تم پارک‌هایی شبیه این موزه در کشورهای مختلف با فرهنگ‌های مختلف وجود دارد. اما نکته خاص آنها این است که هر کدام تنها به یک یا چند تکنیک محدود بسنده کرده‌اند.

بعضی از این تم پارک‌ها به سبک موزه‌های علم هستند و فرآنید‌های علمی خطای دید را نمایش می‌دهند. موزه‌هایی در آسیای شرقی وجود دارد که تنها نقاشی‌های سه بعدی را در آنها می‌توان دید. مثلاً موزه تریک آی trick eye یا هنر دربهشت art in paradise با شعبه‌های متعدد، بیشتر با نقاشی‌های سه بعدی پر شده است.

اما رویا پارک «موزه خطای دید تهران» به گونه‌ای طراحی شده که تمامی تکنیک‌های خطای دید را درون خود جای داده است .آثاری که درون رویاپارک دیده می‌شود دارای تنوع بی‌نظیری است. از نقاشی‌های سه بعدی تا آینه‌های بی‌نهایت. مجسمه‌های شگفت انگیز چند منظری تا اتاق‌های جاذبه و نقاشی‌های تاریک.

در رویا پارک چه خبر است و چه چیزی را می‌توان دید؟

در محوطه ورودی رویاپارک آثاری به شکل معلق دیده می‌شود. این آثار یک خوش آمدگویی عجیب به بازدید کننده‌ها است. رویا پارک شش بخش مختلف و جذاب دارد. هر بخش رویا پارک مربوط به یک تکنیک خاص خطای دید است. بخش سه بعدی نام قسمت اول است که در آن تعداد زیادی نقاشی سه بعدی با تکنیک چاپ دیده می‌شود. در این بخش می‌توان بخشی از آثار سه بعدی شد و عکس‌های خلاقانه و جذاب گرفت.

بخش دوم رویا پارک بخش بی‌نهایت است که تماما با تکنیک آینه کار شده است. در این بخش تکرار تصاویر تا بی‌نهایت و بازی تصاویر درون آینه‌ها افراد را خیره می‌کند. بخش سوم بخش پرسپکتیو است. تمامی آثار این بخش به گونه‌ای طراحی شده که در زوایای مختلف تغییر شکل و محتوا می‌دهند. یعنی هر اثر را نباید تنها از یک زاویه دید. بخش چهارم اتاق‌های جاذبه هستند. در این حس سرگیجه با دکورهای عجیب تجربه می‌شود. می‌توان عکس‌های غیر ممکنی گرفت که همه را شگفت زده می‌کند.

بخش پنجم بخش ترفندها است. در این بخش می‌توان مانند یک مرتاض در هوا معلق ماند. با ترفند‌های خطای دید آشنا شد و معماهای خطا‌ی دید را حل کرد. بخش آخر رویا پارک، روایتگر سفری است از دل کهکشان به اعماق اقیانوس‌ها. تمامی نقاشی‌های این بخش با رنگ بلک لایت اجرا شده. این نقاشی‌ها تنها در نور یو وی نمایان می‌شوند. نام این قسمت بخش تاریک است.

رویاپارک مکانی است که  افراد را هیجان‌زده می‌کند. توانایی بصری‌ را به چالش می‌کشد تا جور دیگری دید. می‌توان حقه‌های خطای دید را کشف کرد. هنر و ریاضی را کنار هم دید، جزوی از آثار شد و عکس‌های هیجان انگیز گرفت.

آقای خطای دید طراح رویا پارک

صالح سخندان که بیشتر با نام آقای خطای دید شناخته می‌شود، نخستین کسی است که تکنیک خطای دید را به عنوان یک هنر و صنعت توامان در ایران به اجرا درآورد. تا پیش از او خطای دید به عنوان یک سرگرمی در مجلات باقی مانده بود. اما صالح سخندان با روش‌های مبتنی بر خطای دید و تکنیک‌های سه بعدی برای اولین ‌بار این تکنیک را در فضای هنر،‌ تبلیغات، تجارت، معماری و حتی مطبوعات استفاده کرد.

همه این‌ها در حالی رخ داده است که در دنیا، تعداد کسانی که در این حوزه خاص فعالیت می‌کنند بسیار اندک هستند. در میان فعالان و متخصصان این حوزه، او تنها کسی است که تمام تکنیک‌های خطای دید را طراحی و اجرا می‌کند.

او در رویاپارک برای اولین بار در دنیا تمام تکنیک‌ها و آثار خطای دید را  که بیش از هشتاد اثر در بخش‌های متعدد است کنار هم قرار داده است. وی با خلق این آثار کاری کرده است که حواس پنج گانه‌ را درگیر کند و باعث توهم زدن شود.

صالح سخندان معتقد است، کسانی که وارد مجموعه می‌شوند جادوی خطای دید و اتفاق‌های خاص را تجربه خواهند کرد. خودکاشف تجربه‌ها و صحنه‌های خلاق می‌شوند. او درباره رویا پارک چنین می‌گوید:

«عملاً اسم این مجموعه را می‌شود موزه خطای دید گذاشت. چرا که ما سعی کردیم هر چیزی که در آن اتفاق می‌افتد یک پدیده خطای دید باشد. وقتی که مردم با این پدیده‌ها مواجه می‌شوند این سوال برایشان به وجود بیاید که این اتفاق‌ها چطور افتاده. من درون رویاپارک بخش‌های مختلفی را طراحی کردم. سعی کردم یک سناریوی بازدید‌ را برا کسی که وارد مجموعه می‌شود به وجود بیاروم که مرحله به مرحله اتفاق‌ها و جادوی خطای دید و اتفاق‌های خاص را تجربه کند.

چیزی که اینجا را خاص می‌کند قرار گرفتن بیشتر تکنیک‌های خطای دید است. بهترین‌ها را جمع کردیم که مردم بیایند. ببینند و لذت ببرند. می‌توانم ادعا کنم رویاپارک در دنیا کم‌نظیر یا حتی بی‌نظیر است. برای من طراحی و اجرای تمام این آثار و جزئیات در کنار هم در یک موقعیت و تجربه شگفت انگیز بود. امیدوارم برای شما هم اینطور باشد. با همه اینها دیدن اینجا لطف دیگه‌ای دارد پس از شما دعوت می‌کنم تا رویا پارک رو از نزدیک ببینید.»

بازدید مجازی رویا پارک

تور مجازی یک فناوری جدید است که امکان بازدید مجازی از یک محیط واقعی را برای مخاطبان فراهم می‌کند. تور مجازی قابلیتی مابین عکس و فیلم را به افراد می‌دهد. وسعت دید در پانورامای ۳۶۰ درجه، وسیع‌تر از عکس است. خروجی این تکنیک همچون فیلم است. با این تفاوت که کنترل دوربین در دست افراد است و می‌توانند تصور کنند که در فضایی ایستاده و به هر طرف که بخواهند می‌توانند رو کنند، در آن زوم کنند و سوژه را با جزئیات بیشتری ببینند.

طراح رویا پارک برای دوستانی که به هر دلیلی امکان بازدید از رویا پارک را ندارند یا می‌خواهند قبل از بازدید با فضای رویاپارک آشنا شوند تور مجازی موزه خطای دید را ساخته است. از لحظه ورود تا پایان موزه در این تور مجازی قرار گرفته است. می‌توان بخش‌های مختلف رویاپارک و آثاری که درون هر بخش جای گرفته است را دید. به صورتی که انگار خود افراد به گشت و گذار در رویاپارک مشغول هستند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ویداوین

ویداوین به دنبال کشف تجربه های متفاوت است. این را در خلق چیزهایی جدید جست و جو می‌کند. چیزهایی که ممکن است هر چیزی باشند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]