اطلاعات تماس
  • 021750*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 13980514392109284

شفافیت در بازار مسکن با هوش مصنوعی

کد: 13980514392109284

http://bit.ly/31hCcM8

، تهران , (اخبار رسمی): بازار مسکن بیش از 5 سال است که در رکود به سر می‌برد و همچنان با افزایش تورم و رکود اقتصادی موجود در کشور شکافی که بین جیب مردم و قیمت مسکن پدید آمده عمیق‌تر می‌شود. اما چرا این توجهات از سوی دولت نتیجه بخش نیستند و طرح‌های آغاز شده به سرانجام نمی‌رسد؟

شفافیت در بازار مسکن با هوش مصنوعی
شفافیت در بازار مسکن با هوش مصنوعی

شفافیت در بازار مسکن با هوش مصنوعی

بازارمسکن ایران با توجه به اهمیت و تاثیر زیادی که بر وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم می­‌گذارد، مورد توجه تمام دولت‌ها بوده و سردمداران کابینه‌های مختلف دولتی در ابتدای فعالیت‌های خود ساماندهی بازار مسکن را به عنوان یکی از ماموریت‌های اصلی خود عنوان می­‌کنند.

این صنعت که به طور مستقیم و غیر مستقیم 800 شغل در آن تعریف شده است، بیش از 5 سال است که در رکود به­سر می­‌برد و همچنان با افزایش تورم و رکود اقتصادی موجود در کشور شکافی که بین جیب مردم و قیمت مسکن پدید آمده عمیق‌­تر می‌­شود. اما چرا این توجهات از سوی دولت نتیجه­ بخش نیستند و طرح‌های آغاز شده به سرانجام نمی­‌رسد؟

یکی از مباحث مطرح این بخش اقتصادکلان و نرخ سود بانکی است که تحلیل و بررسی آن در این مقاله نمی­‌گنجد و بدلیل اینکه متولیان ساماندهی آن وزارت اقتصاد و بانک مرکزی هستند، اکثر سیاست­گذاران اقتصاد مسکن پاسخگوی سوالات فعالان و خبرنگاران حوزه مسکن در این خصوص نیستند.

اما چطور می‌­توان همین بازار آشفته را سامان داد و تا حدودی جلوی افزایش قیمت‌ها را گرفت و ثبات ایجاد کرد؟ این امر که تولید مسکن و ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضا می­‌تواند بهترین کنترل کننده برای بازارمسکن باشد، بر کسی پوشیده نیست و اکثر مردم و متولیان سیاستگذاری با این مبحث آشنا هستند. اما چگونه می­‌توان میزان تقاضا را تشخیص داد و به همان نسبت سمت عرضه را برای تولید بیشتر تقویت کرد، حائز اهمیت است.

وزارت راه و شهرسازی برای شناخت بازار و میزان معاملات انجام شده، سایتی با عنوان سامانه اطلاعات بازار املاک ایران (سابا) راه اندازی و مشاورین املاک را موظف به ثبت کد رهگیری معاملات خود را در این سامانه کرد. گفتنی است دسترسی عموم به این سامانه راحت و آزاد است.

اما سیاستگذاران میزان تقاضا را نمی­‌توانند از این سامانه شناسایی­ کنند و حتی واحدهایی که ساخته شده‌اند و به مرحله دریافت کد رهگیری نرسیده‌­اند هم در کنار سایر مشکلات اطلاعاتی در این سامانه وجود دارد. در مجموع نبود ابزاری که بتواند این اطلاعات را ساماندهی کند و اطلاعات آن را طبقه بندی شده در قالب‌های محتوایی مختلف در دسترس قرار دهد حس می­‌شود.

از این رو سامانه‌ای با عنوان «کیلید» وارد بازار مسکن شد که توانست به عنوان دستیاری که از هوش مصنوعی بهره می­‌برد به طبقه بندی این اطلاعات بپردازد و حتی قدم‌هایی فراتر برداشته و آن اطلاعات را پردازش و قالب‌های محتوایی متفاوت منتشر کند.

این سامانه در کنار ایجاد شفافیت و ارائه اطلاعات طبقه بندی شده، تخمینی از قیمت واقعی ملک‌ها را به همراه میانه و میانگین قیمتی ارائه می­‌دهد که این امر در کنار کمک به سیاستگذاران بازار مسکن، مردم را نیز برای انتخاب صحیح معاملات ملکی کمک می­‌کند.

خرید آپارتمان در میدان فردوسی

به عنوان مثال تا چندی پیش برای خرید آپارتمان در میدان فردوسی و اطلاع از قیمت‌های آن منطقه باید به مشاورین املاک آنجا رفته و با جستجو در آن محله، شرایط محیط از مناظر مختلف ارزیابی می‌شد. درست است که سایت‌های املاک امر جستجو را آسان کردند، اما دیدی از وضعیت قیمت منطقه و سایر مباحث مهم همچون روند افزایشی یا کاهشی قیمت‌ها در آن مناطق به کاربران ارائه نمی‌­دهند. از این رو سامانه کیلید این اطلاعات را به صورت طبقه بندی شده در دسترس عموم قرار داد و باعث ایجاد شفافیت در بازار مسکن شد.

از طرفی مجله خبری کیلید با تولید محتوای تخصصی از مناطق مختلف وضعیت حمل و نقل، آب و هوایی و سایر جزئیات کاربردی را برای تصمیم گیری بهتر در اختیار گذاشته است.

خرید آپارتمان در سعادت آباد

افرادی که شرایط زندگی در مناطق شمالی شهر تهران را دارند، احتمال اینکه به فکر خرید آپارتمان در سعادت ­آباد باشند بسیار زیاد است. چرا که خرید آپارتمان در سعادت ­آباد مزایای زیادی به همراه دارد. این منطقه که از گذشته به عنوان منطقه‌­ای لوکس نشین معرف همگان بوده، در حال حاضر نسبت به سایر محله‌های هم‌تراز خود از وضعیت مناسب و تقاضای بیشتری برای سکونت برخوردار است.

یکی از دلایل آن آرامش موجود در محله و خلوتی نسبی آن است. آب و هوای این محله نیز همچون سایر محله‌های شمالی شهر شرایط خوبی دارد. گفتنی است سعادت­ آباد از نظر دسترسی و رفت و آمد با خودروی شخصی به واسطه وجود اتوبان نیایش (هاشمی رفسنجانی)، یادگار امام وشهید چمران شرایط خوبی دارد. اما حمل و نقل عمومی آنچنان که باید در این منطقه مساعد نیست.

اما چرا این محله محبوبیت زیادی دارد و خرید یا اجاره آپارتمان در سعادت آباد یکی از انتخاب­‌های محبوب خانواده‌ها و جوانان به شمار می‌رود. مراکز خرید و تفریحی متعدد در این محله فرصت گشت وگذار را در تمام ساعات روز فراهم می­‌کند.

به طوری که در این محله نزدیک به 45 بوستان قرار دارد که نسبت به مناطق دیگر تهران تعداد قابل توجهی است. همچنین مجتمع های تجاری متعدد در این محله و شهرک غرب همچون رویال، اریکه ایرانیان، میلاد نور، علامه، آرن، بوعلی، سروستان، گلستان و دیدار که جزو بهترین مراکز تجاری در تهران به شمار می­‌روند، فرصت گشت و گذار در این منطقه را افزایش می‌­دهد.

سعادت آباد از نظر فرهنگی نیز جایگاه خوبی دارد. به طوری که دانشگاه‌های متعدد و معتبری همچون دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه فنی و حرفه‌ای تهران، صنایع­ غذایی، علوم تغذیه و ... در کنار تعدادی از بهترین مدارس و مراکز علمی و تحقیقاتی در این منطقه جای گرفته‌­اند.

اما این منطقه از نظر تعداد معاملات و شاخص‌های قیمتی در چه وضعیتی است؟ طبق آمار ارائه شده توسط کیلید در منطقه 2 که سعادت ­آباد و شهرک غرب بخش اعظمی از آن را در بر می­‌گیرد، در 3 ماه اخیر تعداد 1 هزار و 909 معامله صورت گرفته است. از طرفی میانگین قیمت معاملات انجام گرفته مبلغ 2 میلیارد و 428 میلیون تومان ثبت شده است که افزایش 5 درصدی را نسبت به سه ماهه قبل نشان می­‌دهد. گفتنی است قیمت مسکن در این منطقه طی یک سال گذشته افزایش 71 درصدی را تجربه کرده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کیلید

«کیلید» جدیدترین سامانه هوشمند املاک کشور است که ماموریت دارد بستری آنلاین برای برآورده ساختن کلیه نیازهای عرضه‌کنندگان و متقاضیان مسکن، به عنوان یک One-Stop Shop، را فراهم کند و همه ابزارهای لازم برای مشاوره تخصصی مسکن را در اختیار مشاورین بگذارد.

اطلاعات تماس
  • 021750*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

تجارت و بازار | مسکن و ساختمان