اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139805183940112807

بایدها و نبایدها پس از عمل جراحی دیسک کمر

کد: 139805183940112807

http://bit.ly/2KBBB2g

، اصفهان , (اخبار رسمی): نیازی به نگرانی در مورد جراحی لامینکتومی کمر نیست زیرا در ادامه تمام احتیاطات و تمرینات لازم آموزش داده شده است.

بایدها و نبایدها پس از عمل جراحی دیسک کمر
بایدها و نبایدها پس از عمل جراحی دیسک کمر

در ادامه lumbar laminectomy و اقدامات لازم پس از آن بررسی شده است.

اگر بیمار همچنان به شیوه غلط رندگی خود ادامه دهد و یا مرکز فیزیوتراپی درستی را انتخاب نکرده باشد نمی‌تواند ادعا کند درمان غیر جراحی را انجام داده است و بسیارند بیمارانی که بخاطر رعایت نکردن اصول ارگونومی و یا انتخاب غلط یک مرکز فیزیوتراپی(به علت نزدیکی به محل سکونت-قیمت پایین و...) به سادگی زیر تیغ جراحی رفته‌اند در حالیکه امکان داشت براحتی بهبود یابند.

تمام مراکز فیزیوتراپی مانند یکدیگر نیستند در انتخاب باید دقت کرد رفتن به برخی از مراکز فیزیوتراپی ضرری بیش از نرفتن به فیزیوتراپی دارد..

ممنوعیت‌‌های عمل جراحی

1.انجام ندادن درست درمان غیر جراحی

2.عدم تشخیص قطعی از لحاظ کینیکی، ادیوگرافی و ... 

3.وجود بی ثباتی در سگمان مورد نظر

4.بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت

5.عدم امکان جراحی برای بیمار بدلیل بیماری‌های سیستمیک

در صورت وقوع شرایط اضطراری مانند بی اختیاری ادرار و مدفوع، اختلال حسی و حرکتی و بی حسی مقعد و ناحیه تناسلی بیمار باید ظرف 48 ساعت جراحی شود. البته احتمال وقوع این شرایط تنها 1%-3% است.

اقدامات لازم پس از عمل جراحی

بیمار ظرف چند روز از بیمارستان مرخص می‌شود. راه رفتن بیمار در حد قابل تحمل از همان روز بعد از عمل شروع می‌شود و بتدریج افزایش میابد. بیمار باید داروهای مسکن و آنتی بیوتیک را جهت جلوگیری از عفونت و کاهش درد مصرف کند. بستن کمربند طبی به سلیقه و نظر جراح مربوط است که برخی جراحان آن را توصیه می‌کنند و برخی توصیه‌ای به آن ندارند.

در ادامه فعالیت‌های روزمره بیمار را پس از عمل لامینکتومی بررسی می‌شود:

نشستن: بیمار بعد از عمل می‌تواند بنشیند اما باید چند نکته را مدنظر قرار داد:

  • استفاده از لومبارساپورت برای بیمار الزامی است و حتما باید هنگام نشستن قوس کمر حفظ شود.
  • از صندلی‌های رسمی و استاندارد استفاده شود. از نشستن برروی مبل‌های راحتی و نیمکت‌های بدون تکیه گاه جدا خودداری شود.
  • تا 3ماه پس از عمل بیش از 15دقیقه ننشیند و دائم تغییر وضعیت دهد.

ایستادن: مهمترین نکته هنگام ایستادن حفظ قوس کمر است. از حالت‌های خمیده به جلو جدا پرهیز شود. هنگام ایستادن و راه رفتن شکم باید منقبض شود.

راه رفتن: بلافاصله بعد از عمل بیمار در حد تحمل می‌تواند راه برود زمان راه رفتن بتدریج افزایش می‌آبد.

خوابیدن:در مورد خوابیدن صحبت ‌های ضدونقیضی وجود دارد اما چیزی که مشخص است این است که وقتی انسان به خواب می‌رود کنترلی برروی حرکات خود ندارد .هنگام خواب نمی‌توان بیدار شده و یک بالشتک بین زانوهای خود گذاشت. اینکار فقط در بیداری امکانپذیر است. اما کاری که می‌توان انجام داد این است که روی سطح مناسب خوابید.    

بسیاری تصور می‌کنند که باید روی یک سطح سفت مانند پارکت، سرامیک و...بخوابند درحالیکه اینکار به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. باید روی یک تشک مناسب که نه خیلی سفت و نه خیلی نرم باشد خوابید تا وضعیت نرمال ستون فقرات حفظ شود.

از خوابیدن به حالت جنینی بدلیل خم شدن ناحیه کمر جدا خودداری شود.

حمام کردن: پس از یک هفته و بسته به شرایط زخم بیمار می‌تواند به حمام برود. حفظ قوس کمر و خودداری از خم شدن به جلو نباید فراموش شود.

لباس پوشیدن: تا یک ماه شلوار، جوراب و کفش خود را در حالت خوابیده باید پوشید و از خم شدن به جلو پرهیز کرد.

بلند کردن اجسام: تا سه هفته بعد از عمل از بلند کردن هرگونه جسمی از روی زمین خودداری شود. در سه هفته دوم نیز تنها اجسام سبک را می‌توان از روی زمین بلند کرد.

حمل اجسام: در سه هفته اول بعد از عمل از حمل هرگونه جسمی خودداری شود. پس از آن نیز هنگام حمل اشیاء آنها را به خود چسبانده و شکم خود را منقبض باید نگه داشت. از حمل اجسام سنگین باید پرهیز شود. هرگز با در دست داشتن جسمی از کمر خود نچرخیده و خم نباید شد.

رانندگی: دوهفته پس از عمل می‌توان رانندگی کرد. نکته مهم رعایت اصول ارگونومی بخصوص حفظ قوس کمر و استفاده از لومبار ساپورت (ساپورت کمری)است. بیش از 15دقیقه رانندگی نباید کرد و هر 15دقیقه یکبار باید از ماشین پیاده و یک دقیقه نشست یا قدم زد و سپس دوباره به رانندگی ادامه داد. اگر چه اینکار وقت گیر و حوصله سربر به نظر می‌رسد ولی برای حفظ سلامتی ستون فقرات هر شخصی لازم است. تمام انسان‌ها در صورت رعایت نکردن اصول ارگونومی دچار درد در نواحی مختلف بدن می‌شوند. با این تفاوت که کسی که کمر درد دارد یا کمر خود را جراحی کده همان موقع این درد را احساس می‌کند ولی یک فرد سالم 10سال بعد این درد را احساس می‌کند.

دستشویی رفتن: بیمار تا 3 هفته پس از عمل حتما از دستشویی فرنگی استفاده کند. پس از آن نیز بهتر است حتی الامکان از دستشویی فرنگی استفاده شود مگر در مواردی که ناچار باشد.

رابطه جنسی: برقراری رابطه جنسی پس از عمل مانعی ندارد به شرط اینکه از پوزیشن‌های مناسب استفاده شود که کمر بیمار در حالت خم شده قرار نگیرد و همچنین از حرکات تکراری خودداری شود. بهتر بیشتر شریک جنسی فعال باشد.

خم شدن به جلو: تا یکماه چس از عمل از خم شدن به جلو پرهیز شود و بجای آن زانو و لگن خود را خم کرد. در واقع چیزی که باید مراقب بود از بین رفتن قوس کمر است.                                                           

چرخش‌ها: تا یکماه از ناحیه کمر نباید چرخید و بجای ان پاهای خود را حرکت داد.

موبیلیزیشن عصب سیاتیک: از همان هفته اول بعد از عمل تمرینات gliding عصب سیاتیک باید انجام شود. بیمار به پشت می‌خوابد و زیر زانو را با دودست گرفته و ساق پا را تا جایی که هیچگونه درد و علامتی نداشته باشد بالا می‌آورد (تاکید می‌شودهیچگونه درد و اختلال حسی ایجاد نشود) این کار را 10مرتبه تکرار و 3 نوبت در روز انجام می‌دهد.

تمرین ساپورت شکمی: در حالت خوابیده به پشت سعی شود قسمت زیرین شکم را کمی به سمت داخل کشید مانند وقتی که قرار است یک شلوار تنگ پوشید. همزمان عضلات جلوی لگن را باید مانند وقتی که ادرار نگه داشته می‌شود منقبض کرد. 10ثانیه این حالت را حفظ و 20 مرتبه تکرار کرد. 3 نوبت در روز.

چند نکته مهم 

1. از آنجا که در زندگی روزمره از عضلات حرکتی استفاده می‌شود انقباض آنها بسیار راحت‌تر است و مغز کنترل بیشتری بر روی این عضلات دارد. اما در کمر عضلاتی وجود دارد که نقش ثبات دهنده و کنترل کننده دارند مانند عضله عرضی شکم و عضلات مولتی فیدوس. از آنجا که از این عضلات کمتر استفاده می‌شود مغز کنترل خود روی این عضلات را از دست می‌دهد و بنابر این وقتی قرار است این تمرین را انجام داد بدلیل اینکه مغز کنترلی روی این عضلات ندارد ممکن است نتواند بدرستی این تمرین را انجام دهد یا ممکن است عضلات دیگری را منقبض کند.

اما نیازی به نگرانی نیست تمام بیماران با تمرین و تمرکز می‌توانند پس از چند روز سرانجام این تمرین را بدرستی انجام دهند.

2. با قدرت زیاد عضلات را منقبض باید کرد. با 10% توان عضلات را منقبض کرد که انقباض باید شدید و باعث فعال شدن عضلات سطحی شکم شود که مورد نظر است.

3. هنگام انقباض این عضلات نفس را حبس و اگر امکان پذیر است نفس را حبس نکنید با صدای بلند از 1 تا 10 شمرد.

4. هنگام انجام تمام فعالیت‌ها و حرکت‌های بعدی انقباض عضله عرضی زیر شکم و کف لگن ضروری است.

تنفس دیافراگماتیک: به پشت خوابیده و سعی شود هنگام نفس کشیدن شکم به بالا و پایین حرکت کند و مانند بچه‌ها نفس کشید. 10مرتبه تکرار و 3 نوبت در روز آن را انجام داد.

کشش عضلات دوقلو: عضلات پشت ساق را باید کشش داد. این کار باید در آستانه درد باشد و نباید برای فرد درد ایجاد کند. 30 ثانیه کشش را حفظ و 5 مرتبه تکرار که 3نوبت در روز باید انجام شود.

تمرینات قلبی عروقی: پیاده روی یا استفاده از تردمیل بدون شیب (فقط در حد راه رفتن نه دویدن) برای بیمار توصیه می‌شود. استفاده از پله و شنا در این مرحله ممنوع است.

تمرین درمانی در 3هفته دوم پس از عمل

Supine SLR: در حالیکه عضله زیر شکم و کف لگن منقبض است، ترتیب یک پای خود را 20سانتیمتر از تخت بالا آورده و این کار را برای هر پا 10مرتبه انجام باید داد. 3 نوبت در روز این تمرین تکرار شود.

علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت علیرضا سپهری به ادرس www.wonderphysio.ir مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

علیرضا سپهری- فیزیوتراپیست

علیرضا سپهری- فیزیوتراپیست کمر و زانو

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

علم و آموزش | بهداشت و درمان