اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13980603398460134

پیشانی فلنج جوشی یا flange face چیست و انواع آن کدام است ؟

کد: 13980603398460134

http://bit.ly/3216DX9

، تهران , (اخبار رسمی): فلنج جوشی در انواع مختلفی مثل گلودار، اسلیپون، کور و ... تولید می‌شود. پیشانی تمام این نوع فلنج‌های جوشی یعنی محلی که واشر روی فلنج قرار می‌گیرد دارای اشکال مختلفی هستند که در ادامه به آنها اشاره شده است.

پیشانی فلنج جوشی یا flange face چیست و انواع آن کدام است ؟
پیشانی فلنج جوشی یا flange face چیست و انواع آن کدام است ؟
پیشانی فلنج جوشی یا flange face چیست و انواع آن کدام است ؟
پیشانی فلنج جوشی یا flange face چیست و انواع آن کدام است ؟

پیشانی فلنج یا نشیمنگاه واشر روی فلنج طبق استانداردهای ASME B 16.5 & ASME B16.47  طراحی می‌شود.

متداول ترین پیشانی فلنج‌های جوشی عبارتند از :

الف ) رایز فیس raised face یا به اختصار RF

ب ) فلت فیس flat face یا به اختصار FF

ج) رینگ جوینت ring type joint  یا به اختصار RTJ

د) زبانه و شیار  tongue and groove یا به اختصار T&G

الف) فلنج جوشی با پیشانی رایز فیس

یکی از متداول ترین پیشانی‌ها برای فلنج های جوشی ، پیشانی رایز فیس یا سطح برجسته است. در این نوع فلنج‌ها نشیمنگاه واشر کمی بالاتر از سطحی است که در آن سطح سوراخ کاری پیچ‌ها وجود دارد و این کار بدلیل این است که بتوان با سفت کردن پیچ فلنج‌ها فشار مستقیم روی واشرها ایجاد کرده و در نتیجه آب بندی بهتری داشت.

بواسطه شکل این نوع نشیمنگاه، می‌توان جهت فلنج جوشی با سطح برجسته از انواع واشرهای گسکت و لاستیکی استفاده کرد.

ارتفاع برجستگی پیشانی فلنج جوشی در انواع ۱۶ بار و کلاس ۳۰۰ و ۱۵۰ حدود ۱.۶ میلیمتر است و در کلاس‌های ۴۰۰و۶۰۰و۹۰۰و۱۵۰۰ و ۲۵۰۰ این ارتفاع حدود ۶.۳۵ میلیمتر است.

نکته مهمی که در اندازه گیری ارتفاع کلی فلنج‌های جوشی با نشیمنگاه رایز فیس لازم است دقت کرد این است که در کاتالوگ شرکت‌های تولید کننده عموما در فشار ۱۶ بار و کلاس ۳۰۰ و ۱۵۰ ، ارتفاع کلی فلنج را با احتساب ارتفاع برجستگی رایز فیس محاسبه می‌کنند و در کلاس‌‌های بالاتر، ارتفاع برجستگی رایز فیس در ارتفاع کلی فلنج محاسبه نشده است .

پایپ کالا به عنوان واردکننده فلنج جوشی ملسی آماده تامین پروژه‌ها و همکاری با همکاران عزیز است.

ب) فلنج جوشی با پیشانی فلت فیس

یکی دیگر از انواع پیشانی فلنج، فلت فیس یا سطح تخت است، در این نوع فلنج‌ها سطح نشیمنگاه واشر با سطحی که در آن سوراخ کاری پیچ‌های فلنج قرار دارد، همسطح است.

لازم به ذکر است که اگر قرار است فلنج جوشی با پیشانی سطح تخت با یک فلنج جوشی با سطح برجسته متصل شود حتما لازم است ابتدا ارتفاع سطح برجسته فلنج رایز فیس را حذف کرد.

ج) فلنج جوشی با پیشانی رینگ جوینت

پیشانی فلنج از نوع رینگ جوینت نیز یکی از انواع متداول سطح فلنج است که بیشتر در سیستم‌های لوله کشی فشار بالا ( از کلاس ۶۰۰ به بالا ) و دما بالا ( بالاتر از ۴۲۷ درجه سانتیگراد) مورد استفاده قرار می‌گیرد .

نشیمنگاه واشر در این نوع فلنج‌ها دارای یک شیار زاویه دار است که گسکت مورد استفاده جهت این نوع فلنج‌ها ، رینگ گسکت است که بیشتر از جنس استیل ساخته می‌شود و این واشر استیل بعد از قرار گرفتن در این شیار و محکم کردن پیچ ها، موجب آب بندی فلز روی فلز می‌شود.

پرکاربردترین رینگ گسکت‌ها هم رینگ گسکت‌های نوع R است که از کلاس ۱۵۰ تا ۲۵۰۰ ساخته می‌شود و در دو نوع سطح مقطع بیضی و سطح مقطع هشت ضلعی تولید می‌شود و آب بندی نوع هشت ضلعی بهتر از نوع بیضی است. ولیکن جهت فلنج‌های قدیمی با شیار ته گرد، فقط می‌توان از نوع بیضی استفاده کرد .

د) فلنج جوشی با پیشانی زبانه و شیار

در این نوع پیشانی زبانه و شیار مطابق با یکدیگر ساخته می‌شوند به این صورت که روی پیشانی یکی از این فلنج‌ها یک حلقه برجسته با نام زبانه  وجود دارد و روی سطح نشیمنگاه فلنج دیگر یک شیار ماشین کاری شده وجود دارد و این زبانه و شیار در هنگام محکم کردن پیچ فلنج‌ها با هم مطابقت داشته و در هم جفت می‌شوند.

شکل ظاهری این نوع فلنج‌های جوشی با فلنج‌های دارای نشیمنگاه نر و ماده متفاوت است و قطر داخلی زبانه و شیار تا داخل فلنج امتداد نیافته است .

مزیت دیگر این نوع فلنج‌ها این است که بدلیل اینکه شیار و زبانه داخل هم قرار م‌یگیرند، این نوع فلنج‌ها بصورت خود تنظیم عمل کرده و نیاز به ماشین کاری زیادی ندارند.

پایپ کالا تامین کننده لوله و اتصالات و شیرآلات و فلنج و... پروژه‌ها است. همچنین لیست قیمت تمام محصولات در سایت پایپ کالا موجود است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

پایپ کالا

سایت اینترنتی پایپ کالا- مرجع معرفی و ارائه آنلاین پیش فاکتور لوله , اتصالات و شیرآلات

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | مسکن و ساختمان