اطلاعات تماس
  • 021750*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 13980605399509284

شناسایی خانه‌های خالی با کمک استارت آپ‌ها

کد: 13980605399509284

http://bit.ly/2ZKKlrr

، تهران , (اخبار رسمی): در حال حاضر نزدیک به 2 میلیون و 600 هزار واحد مسکونی خالی با بیش از 263 میلیون مترمربع مساحت در کشور وجود دارد که با احتساب قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در زمستان ۹۷ (آمار مرکز آمار ایران)، ارزش این واحدها در کشور به 770 هزار میلیارد تومان می‌رسد و نیازمند شناسایی و اعمال سیاست‌های مالیاتی هستند.

شناسایی خانه‌های خالی باکمک استارت آپها
شناسایی خانه‌های خالی با کمک استارت آپ‌ها

در اکثر کشورهای توسعه یافته شهرداری‌ها متولی ساخت خانه‌های استیجاری هستند و این امر سال‌هاست که بازار مسکن این کشورها را در ثبات نسبی قرار داده است. درست است که تمام دولت‌ها به فکر مشکل سکونت تمام اقشار جامعه هستند و با راهکارهای مختلف سعی می‌کنند تمام اقشار جامعه متناسب با درآمد خود توانایی تامین نیاز مسکن خود را داشته باشند، اما تا به حال در ایران سیاست قوی و ابزاری که بتواند اقشار میان درآمدی را صاحب خانه کند اعمال نشده و راهکاری اصولی که بتواند نگرانی تامین نیاز مسکن را کاهش دهد وجود ندارد.

حتی شوربختانه نرخ اجاره در برخی از نقاط شهر تهران افزایش شدیدی داشته و مشاهده می‌شود در مناطق شمالی شهر مبلغی که تا یک دهه پیش قیمت خرید یک واحد در منطقه نسبتا خوب شهر بود، برای اجاره‌بها در نظر گرفته شود. به طور مثال در حال حاضر اجاره آپارتمان کاشانک قیمتی معادل خرید آپارتمان شهرآرا در یک دهه پیش را دارد.

ساخت خانه‌های استیجاری توسط شهرداری‌ها مزایای بسیاری برای مردم و شهرداری دارد. از آنجایی که قیمت زمین و صدور جواز، بخش زیادی از هزینه ساخت‌وساز را در برمی‌گیرد و در کشور به خصوص در تهران شهرداری‌ها مالک زمین‌های زیادی هستند و حتی صدور مجوزهای ساخت نیز توسط خود این ارگان‌ صورت می‌گیرد، در نتیجه بسیاری از مشکلاتی که سایر پیمانکاران انبوه ساز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند را ندارند.

از این رو ریاست جمهوری نیز دستور داده تا شهرداری‌ها وارد عمل شوند و به ساخت‌ واحدهای انبوه با بهره‌گیری از پتانسیل پیمانکاران و انبوه‌سازان بخش خصوصی جهت واگذاری به بازاراجاره بپردازند.

البته راهکارهای دیگری هم برای ساماندهی بازار اجاره وجود دارد و یکی از آنها به سرانجام رساندن شناسایی خانه‌های خالی و پرداخت مالیات آنهاست تا به اجبار، مالکان خانه‌های خود را وارد بازار اجاره کنند و این حجم عظیم ازسرمایه و خانه آماده سکونت که اکثرا نزد بانک‌هاست وارد چرخه اقتصاد شده و مشکل سکونت بسیاری از مردم حل شود.

خانه‌های خالی سرمایه عظیم ولی راکد

در حال حاضر نزدیک به دو میلیون و 600 هزار واحد مسکونی خالی با بیش از263 میلیون مترمربع مساحت در کشور وجود دارد که با احتساب قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در زمستان ۹۷ (آمار مرکز آمار ایران)، ارزش این واحدها در کل کشور به 770 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

این حجم سرمایه و تولید خانه‌هایی که یا به دلیل قیمت بالا یا نامساعد بودن منطقه برای زندگی انباشته شده‌اند، توسط شرکت‌های ساختمانی متولد شده توسط بانک‌ها تولید و بلااستفاده مانده است. گفتنی است رقم فوق با محاسبه تقریبی مترمربعی 10 میلیون تومان، که آن زمان میانگین قیمت خرید آپارتمان باغ فردوس بود محاسبه شده است.

بانک‌ها اواخر دهه 80 با پرداخت تسهیلات کم‌بهره به شرکت‌های خودشان به تولید انبوه مسکن پرداختند. حال که مدتی است دولت شناسایی و تعیین تکلیف این خانه‌ها را در دستور کار قرار داده پیش‌بینی می‌شد که درصدی از این خانه‌ها شناسایی و وارد بازار فروش یا اجاره شود، ولی متاسفانه هیچ اقدام اجرایی و عملیاتی در این خصوص انجام نشده است.

البته مشکل اساسی شناسایی این خانه‌ها بود؛ در این سال‌ها مدیران بخش‌های مختلف تصمیم‌گیر، بارها این مشکل را مطرح کرده‌اند. البته این برای زمانی است که استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه مسکن اینگونه پیشرفت نکرده بودند و به قولی دریافت اطلاعات در حوزه مسکن به صورت دستی و با استفاده از نیروی انسانی چندسال یک‌بار با عنوان سرشماری نفوس و مسکن صورت می‌گرفت.

اما امروز دیگر این مشکل وجود ندارد و تا حدودی می‌توان در این راه از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده کرد. «کیلید» یکی از شرکت‌های فعال در این حوزه است که از هوش‌مصنوعی بهره می‌برد و توانسته در بازار مسکن فعالیت چشمگیر و ثمربخشی داشته باشد.

«کیلید» بخشی برای شناسایی خانه‌های خالی در نظر نگرفته ولی سامانه‌ای مبتنی بر هوش‌مصنوعی را راه اندازی کرده است که می‌تواند اطلاعات جامع و انبوهی که از معاملات املاک سراسر کشور که در سامانه «سابا» ثبت می‌شود بهره‌برداری کند و آن اطلاعات را به صورت طبقه‌بندی شده، در قالب‌های کاربردی متفاوت ارائه دهد.

«کیلید» با بهره‌گیری از هوش‌مصنوعی، تخمینی با کمترین درصد خطا از قیمت خانه را به راحت‌ترین روش ممکن که همانا وارد کردن کدپستی ده‌ رقمی در صفحه نخست «کیلید» است را به همراه جزئیات دیگری همچون سال ساخت بنا، متراژو تعداد اتاق‌ها به کاربران نمایش می‌دهد.

در کنار این اطلاعات می‌توان روند تغییرات قیمت ملک مورد نظر را همراه با زمان تغییرات صورت گرفته در قالب نمودار مشاهده کرد و از جزئیات ملکی که قصد خرید یا اجاره آن را دارید مطلع شد. از طرف دیگر مشخصات محله‌ای که قصد سکونت در آن را دارید را می‌توان در مجله خبری «کیلید» مطالعه کرده و از وضعیت اجتماعی، رفاهی، تجاری، رفت‌وآمد و سایر مشخصات کاربردی با خبر شد. به طور مثال اگر قصد سکونت در محله کاشانک را داشته باشید می‌توان به قسمت بازار اجاره رفته و با جستجوی اجاره آپارتمان کاشانک تمام فایل‌های بارگذاری شده در سامانه که توسط مشاورین املاک آن منطقه معرفی شده‌اند را مشاهده و بازدیدی مجازی از واحدهای مورد نظر خود داشت.

این مزایایی است که کیلید به متقاضیان خرید یا اجاره ارائه می‌دهد و در سمت دیگر سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران بازار مسکن هستند که می‌توانند از محتواهای تخصصی «کیلید» بهره‌ ببرند و در سیاست‌گذاری‌های خود به کار گیرند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کیلید

«کیلید» جدیدترین سامانه هوشمند املاک کشور است که ماموریت دارد بستری آنلاین برای برآورده ساختن کلیه نیازهای عرضه‌کنندگان و متقاضیان مسکن، به عنوان یک One-Stop Shop، را فراهم کند و همه ابزارهای لازم برای مشاوره تخصصی مسکن را در اختیار مشاورین بگذارد.

اطلاعات تماس
  • 021750*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

تجارت و بازار | مسکن و ساختمان