اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139806104007912949

بیت کوین بر روی بلاکچین

بیت کوین چیست؟

کد: 139806104007912949

http://bit.ly/2mxBA5V

، تهران , (اخبار رسمی): به عبارت ساده، بیت کوین یک شکل دیجیتال از پول نقد است. اما برخلاف ارز سنتی، هیچ بانک مرکزی کنترل آن را در اختیار ندارد. هر واحد بیت کوین منحصر به فرد است و نمی‌توان آن را کپی یا از بین برد و بر روی یک شبکه توزیع شده اجرا می‌شود، که توسط هزاران رایانه در سراسر جهان نگهداری می‌شود.

بیت کوین چیست
بیت کوین چیست؟

بیت کوین اولین رمز ارز است . یک پول دیجیتالی که در برابر کلاهبرداری بسیار مقاوم است و در بستر یک سیستم مالی غیرمتمرکز استفاده می شود

طی دهه‌های گذشته، ایجاد تقریباً همه چیز، از وب تا پردازنده‌های کلمه‌ای و برنامه‌نویسی شبکه، به این واقعیت وابسته بود که اطلاعات دیجیتال می‌توانند به سرعت و به آسانی بدون هزینه کپی شوند. مطمئناً، براساس این خاصیت جهانی داده‌ها، چندین فناوری رایانه‌ای و شبکه‌ای توسعه داده شده است.

سال‌ها فکر دانشمندان کامپیوتر و توسعه دهندگان به این نوع سوالات معطوف بوده است. اگر اطلاعات قابل کپی شدن نبودند چه می‌شد؟ چه اتفاقی می‌افتاد اگر بخشی از اطلاعات منحصربه‌فرد می‌توانست از یک کاربر به کاربر دیگر منتقل شود؟ این سؤالات و نتایج عملی آنها سرانجام روشن ساخت که داده‌های منحصر به فرد که نمی‌توانند کپی شوند می‌توانند به عنوان پول نقد دیجیتال مورد استفاده قرار گیرند.

اگرچه انواع دیگری از ارزهای دیجیتالی وجود داشت، بیت کوین اولین چیزی بود که تکنیک‌های رمزنگاری را اجرا کرد و نشانگر شروع ارزهای رمزنگاری شده بود. اکثر مردم تجربه کم و یا هیچ تجربه خاصی با این نوع ارزهای دیجیتال ندارند، بنابراین ممکن است بپرسند «بیت کوین چیست؟» یا ممکن است بخواهند بدانند که بیت کوین چگونه کار می‌کند. فن‌آوری اساسی که ارزهای رمزنگاری را بسیار منحصر به فرد می‌کند جذاب است اما احتمالاً یکی از پیچیده‌ترین موضوعات برای اکثر افراد است.

بیت کوین چیست؟

همانطور که گفته شد، بیت کوین اولین رمز ارز بود که تاکنون ایجاد شده است. آن یک پول دیجیتالی است که در برابر کلاهبرداری بسیار مقاوم است و در یک سیستم مالی غیرمتمرکز استفاده می‌شود.

وقتی صحبت از بیت کوین به عنوان پول می‌شود، می‌توان آن را به عنوان ارز دیجیتال توصیف کرد که بر روی یک سیستم مالی توزیع شده اجرا می‌شود. بیت کوین را با BTC نیز نشان می‌دهند.

به عنوان پول نقد دیجیتال، بیت کوین توسط هزاران خط کد حفظ می‌شود. آن مبتنی بر یک نرم افزار منبع باز است که به طور مرتب توسط جامعه بزرگی از توسعه‌دهندگان بهبود می‌یابد. در ابتدا به چنین نرم افزاری Bitcoin نیز گفته می‌شد، اما برای جلوگیری از سوء تفاهم‌ها، نرم افزار اصلی بیت کوین بطور رسمی در سال 2014 به Bitcoin Core معرفی شد.

بیت کوین توسط یک نهاد یا واحد صادر و کنترل نمی‌شود بلکه توسط بسیاری از رایانه‌ها (گره‌ها) که در سراسر جهان پخش می‌شوند پایدار شده است. شبکه بیت کوین مبتنی بر یک دفترچه توزیع شده به نام بلاکچین است که وظیفه حفظ لیست سازمان یافته همه معاملات را بر عهده دارد. این معاملات به بلوک‌های پیوندی طبقه بندی می‌شوند و زنجیره‌ای از بلوک‌ها را تشکیل می‌دهند.

با توجه به نوع عملیات و کیفیت‌های مختلف این دو مفهوم، عموما افراد راجع به تفاوت‌های بین بیتکوین و بلاکچین گیج می‌شوند اگرچه مفاهیم متمایزی هستند. اما سوال این است که دقیقا بلاکچین چیست؟

بلاکچین

در اصل، بلاکچین یک سری از سوابق است، بسیار شبیه به یک دفترچه راهنمای کلی یا یک بانک اطلاعاتی مسطح است. اما منحصر به فرد بودن آن از مکانیسمی که برای تأیید و محافظت از آن سوابق استفاده می‌کند ناشی می‌شود.

مشکل داده‌های منحصر به فرد و غیرقابل تغییر، برنامه نویسان را از اولین روزهای ذخیره‌سازی دیجیتال آزار داده است. اگر می‌توان داده‌های روی دیسک را به راحتی تغییر داد، چه کسی می‌تواند بگوید نسخه قانونی و اصلی چیست؟ این سؤال سختی است و تا اوایل دهه 1990 که اولین الگوی یک بلاکچین توسط استوارت هابر و دبلیو اسکات استورنتا ایجاد شد، پاسخ چندانی نداشت. آنها اولین کسانی بودند که معیارهای رمزنگاری را برای ایمن سازی زنجیره‌ای از بلوک‌ها به عنوان راهی برای جلوگیری از دستکاری داده‌ها، به کار گرفتند. کارهای هابر و استورنتا مطمئناً الهام بخش کار هال فینی و بسیاری دیگر از دانشمندان رایانه بود و در نهایت منجر به ایجاد بیت کوین شد. مقاله بیت کوین در سال 2008 توسط Satoshi Nakamoto منتشر شد و اولین بلوک در سوم  ژانویه 2009 استخراج شد.

توزیع شده و امن

فناوری اساسی بیت کوین برای حفظ تمامیت داده‌ها و معاملات طراحی شده است. اول، هر معامله به صورت دیجیتالی امضا شده و از طریق تکنیک‌های رمزنگاری تأیید می‌شود که اطمینان حاصل کند بیشتر از یک بار وجوه نمی‌تواند هزینه شود. در صورت تأیید صحت، معامله به طور دائم در فرآیندی معروف به استخراج (که شامل رمزنگاری بیشتر است) در بلاکچین ثبت می‌شود. این فرآیند ممکن است تلاش اضافی به نظر برسد، اما تأثیر بسیار عمیقی بر ایمنی سیستم دارد. تغییر دادن بلاکچین مربوط به بیت کوین به کل ساختار نیاز دارد تا رکوردها ضبط شوند، امری که حتی برای قدرتمندترین رایانه‌ها عملا غیر ممکن است.

لایه امنیتی مهم دیگر به این واقعیت متکی است که داده‌ها از طریق تعداد بی‌شماری از گره‌های شبکه، در سراسر جهان توزیع می‌شوند (هرکدام یک نسخه از داده‌های بلاکچین را در اختیار دارند). این بدان معناست که حتی اگر داده‌ها روی یک گره تغییر داده شوند، سایر حاضران در شبکه به راحتی آن را مشکل‌دار تشخیص می‌دهند زیرا با هیچ یک از سایر نسخه‌های مطابقت ندارد. این فرایند توسط یک الگوریتم اجماع به نام تایید کار اداره می‌شود. رفع مشکل ده‌ها ، صدها یا هزاران نسخه از همان داده‌ها به طور همزمان بسیار سخت‌تر از انجام یک بار دیگر آن است، به همین دلیل داده‌ها بسیار امن هستند. علاوه بر این، یک سیستم توزیع شده در برابر خرابی‌ها و حملات سایبری بسیار مقاوم‌تر است، زیرا مانند سیستم‌های متمرکز سنتی به یک مرکز داده واحد متکی نیست.

فناوری بلاکچین قطعه‌ای از داده‌های الکترونیکی منحصر به فرد و غیر قابل کپی را به دنیا آورد که همچنین می‌توان از طریق یک سری از ورودی‌های سوابق توزیع شده ردیابی شود و منجر به ایجاد بیتکوین به عنوان یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز و رمزنگاری شده شود. پروتکل بیتکوین به گونه‌ای طراحی شده است که بیش از 21 میلیون سکه صادر نمی‌کند. سکه‌های جدید از طریق فرآیند استخراج بیتکوین تولید می‌شوند، که به توابع هش رمزنگاری متکی است و توسط الگوریتم اثبات کار(PoW) تنظیم می‌شود.

به عبارت دیگر، بلاکچین به عنوان یک دفترچه توزیع شده عمل می‌کند که تمام معاملات را ثبت می‌کند، و در برابر اصلاحات و کلاهبرداری‌ها بسیار مقاوم است. سوابق پایگاه داده را نمی‌توان تغییر داد، و همچنین نمی‌توان آنها را دستکاری کرد. بنابراین، شبکه می‌تواند مفهوم اسناد دیجیتالی «اصلی» را پیاده‌سازی کند، و هر بیتکوین را به شکل منحصربه‌فرد و غیرقابل کپی از پول دیجیتالی تبدیل می‌کند.

قدرت داده‌های منحصر به فرد

بیشترین ارزش فن‌آوری دیجیتال تا به امروز از داده‌هایی که به راحتی تکثیر می‌شوند حاصل شده است، و بخش اعظم قدرت آینده فناوری بوسیله استفاده از اطلاعات منحصر به فرد و تحلیل نحوه تعامل آنها حاصل خواهد شد. به عنوان مثال معاملات پیچیده مالی، به دلیل پیشرفت‌های نوآورانه مانند بیتکوین، به مراتب دقیق‌تر و با امکان تعبیر اشتباه کمتر خواهند بود.

ارزهای رمزنگاری شده قبلا در طیف گسترده‌ای از متن‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند. فناوری بلاکچین این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که معاملات مالی را با هزینه‌های قابل توجهی پایین‌تر انجام دهند، بدون این که نیاز باشد به افراد ثالث مانند بانک‌ها یا موسسات مالی اعتماد کنند. علاوه بر این، معماری بلاکچین ردیابی دقیق و غیرقابل تغییر از داده‌ها را که می‌تواند برای چندین دهه ممیزی و حفظ شود، تضمین می‌کند و آن را برای طیف گسترده‌ای از کاربردها، نه لزوماً فقط مربوط به معاملات مالی مناسب می‌کند.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت تخصصی آموزشی چند نقطه مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وب سایت تخصصی آموزشی چند نقطه

وب سایت آموزشی تخصصی "چند نقطه" با هدف آموزش عمومی و ارائه مطالب مفید در خدمت همه هموطنان عزیز است. برای شنیدن بازخوردهای سازنده شما لحظه شماری می کنیم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش