اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139806164022513058

اعتماد مهم‌ترین لازمه‌ تعامل است

کد: 139806164022513058

http://bit.ly/32zYWaL

، تهران , (اخبار رسمی): بی‌اعتمادی و شکل‌گیری آن در کودکی دلایل متعددی دارد که در ادامه این دلایل بیان شده است.

در حاشیه اولین بایدِ تعامل یا این که چرا اعتماد نمی‌کنیم
اعتماد مهم‌ترین لازمه‌ تعامل است

برای تعامل داشتن با دیگران، اعتماد لازم است. بدون اعتماد نه چیزی شنیده می‌شود و نه به کسی حرفی زده می‌شود و اعتماد موضوع پیچیده‌ای است. خصوصا در جامعه‌ای شبیه به جامعه‌‌ای که در آن به دلیل سلامت کمِ روانی، افراد بسیار مستعد ضربه‌های مختلف‌ هستند؛ ضربه‌هایی که این احساس را در فرد به وجود می‌آورند، جهان را جای ناامنی برای زندگی می‌کند و باید بسیار و همیشه مراقب بود. حال چگونه می‌توان بی‌اعتمادی چنین مردمی را نسبت به دیگران بهبود بخشید؟ چگونه می‌توان اعتماد را بهبود بخشید وقتی یک بار از دست رفته است؟ چگونه می‌شود به کسی که اعتمادش را به هر شخص یا هر چیز از دست داده، به ویژه به نقش‌ها یا جامعه، بار دیگر اعتماد بخشید؟ با وجود اینکه ایجاد بی اعتمادی بسیار سریع و کثیف است و ساختن اعتماد، بسیار آرام و دردزا خواهد بود.

واقعیت این است که یکی از ریشه‌ای‌ترین برخوردها با مقوله‌ اعتماد دوران کودکی است و در این یادداشت نمی‌توان چندان در مورد بزرگ‌سالان و اعتماد درمانی‌ای که جامعه به آن نیاز دارد صحبت کرد. اما می‌توان خانواده‌های مختلفی را بررسی کرد که در زمان شکل‌گیری شخصیت و پدیدارشناسی اعتماد در ایجاد یا تخریب آن اثرگذار بوده و هستند.

دکتر محمود امیری‌نیا عضو انجمن روانشناسی ایران خانواده‌ها را به چهار گروه تقسیم می‌کند.

در بعضی خانواده‌ها والدین سخت‌گیرند و به شکلی رفتار می‌کنند که فرزندان حق هیچ‌گونه ابراز عقیده‌ای را ندارند. در این خانواده‌ها معمولا چون یکی از والدین همیشه درست می‌گوید، پس قابل اعتماد است و دیگران باید ببینند تا او چه می‌گوید و همین فضای بسته سبب می‌شود که کودکان با نیازها و خواسته‌های دنیا آهسته آهسته بیگانه شوند و بی‌اعتمادی به دیگران در آن‌ها رواج می‌یابد.

در بعضی خانواده‌ها والدین سهل‌گیرند و هیچ نوع کنترلی بر رفتار فرزندان خود ندارند، کودکان کاملا آزادند تا به هر نحوی که مایل‌اند زندگی کنند. در این خانواده‌ها کودکان به دلیل نبود تجربه کافی به هر کسی که ممکن است اعتماد می‌کنند و چنین اعتمادی به راحتی می‌تواند مورد سوءاستفاده قرار گیرد و بی‌اعتمادی جای آن را بگیرد.

در بعضی خانواده‌ها والدین پریشان و آشفته‌اند و به علل مختلف به صورت قهر و آشتی زندگی می‌کنند و اثر ارتباطی منفی روی اعتماد کودکان دارند، زیرا فرزندان گاهی به عنوان قاضی و گاهی قربانی یکی از طرفین است و همین موجب می‌شود تا در خانواده هرگونه ارزش و احترامی آسیب‌پذیر شود، در این خانواده‌ها کودکان سطوح بالایی از بی‌اعتمادی تا اعتماد را در آنِ واحد تجربه می‌کنند که نتیجه‌اش بی‌اعتمادی و رفتارهایی مایوس کننده است.

در اندکی از خانواده‌ها والدین هنجارند و با یکدیگر سرزنده و با محبت و احترام رفتار می‌کنند، در این خانواده‌ها والدین رنج، ناراحتی یا هم‌دلی را نسبت به یکدیگر به راحتی بیان می‌کنند. افراد خانواده از خطر کردن معقول و سنجیده نمی‌هراسند و می دانند که ممکن است با اعتماد کردن، خطر اشتباه کردن هم وجود داشته باشد ولی اشتباه شخصی می تواند تجربه‌ای برای موفقیت‌های زندگی باشد، بنابر این زمینه‌ای برای رشد و کسب تجربه بیشتر است. در چنین خانواده ای است که افراد می‌توانند سطوحی از اعتماد و بی‌اعتمادی را در حد معقول و منطقی تجربه کنند زیرا آن‌ها انعطاف‌پذیرند و ارتباطات آن‌ها مستقیم، واضح، صریح و مبتنی بر درستکاری است.

در بسیاری از خانواده‌ها فرزندان درک درستی از اعتماد ندارند و در بزرگسالی همچنان قادر به تعامل نخواهند بود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

SAY | کودک مجازی

SAY استارت‌آپی ایرانی در حوزه مسئولیت اجتماعی است که با تشکیل خانواده‌های مجازی برای کودکان واقعی تحت پوشش سازمان‌های مردم نهاد موانع برای بی‌عدالتی را حذف می‌کند تا بتوانند مانند هر کودک دیگری زندگی کنند. کاربران با استفاده از میکرودونیشن بر مبنای بلاکچین در شفاف‌ترین شکل ممکن قادر به همراهی خواهند بود.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

روانشناسی و موفقیت