اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139806304059713265

بررسی ضایعات و بازیافت آهن آلات

کد: 139806304059713265

http://bit.ly/2lxvbHN

، (اخبار رسمی): درعصر حاضر با انفجار جمعیت انسانی کره زمین و افزایش روز افزون آلودگی‌های محیط زیست بشر با مشکل کمبود منابع مواجه شده و به فکر بازیافت افتاده است تا بوسیله آن جلوی افزایش آلودگی محیط زیست را بگیرد و کمبود منابع را جبران کند. قیمت تمام شده محصولات ساخته شده از بازیافت کمتر است.

بازیافت آهن آلات
قیمت ضایعات

قیمت ضایعات

قیمت تمام شده محصولات ساخته شده از بازیافت کمتر است و لذا بر قیمت ضایعات اثر می‌گذارد و آنها را ارزشمند می‌کند تا دوباره به چرخه تولید بازگردند. منابع تامین ضایعات مختلف است مثلا در آهن قراضه و قراضه استیل از محل دور ریز فلزی حاصل از ضایعات صنایع تولیدی و محصولات فولادی، لوازم خانگی، بسته بندی مواد غذایی، ضایعات اماکن عمومی، خودروسازی‌ها، پرس کاری‌ها، کشتی سازی، دکل انتقال نیرو، راه آهن، صنایع نفت و پتروشیمی، دمونتاژ کشتی و قطار، خطوط ریل و انواع خودروهای از رده خارج تامین می‌شود.

ضایعات محصولات

به واحدهایی گویند که تطابق با استاندارد تولید محصول ندارند و از فرایند تولید کنار گذاشته می‌شوند و به قیمت ضایعات به فروش می‌روند. این ضایعات ممکن است به عنوان ماده اولیه همان محصول یا محصولات دیگر استفاده شود. ضایعات عادی به آن مقدار از مواد می‌گویند که در شرایط عادی و موثر تولید بوجود می‌آیند و قابل کنترل نیستند و ضایعات غیر عادی محصول آن مقداری است که بیش از ضایعات عادی باشد. ضایعات عادی در قیمت تمام شده محاسبه نمی‌‌شوند و ثبت حسابداری نمی‌شود، زیرا قیمت ضایعات عادی محصول پس از کسر ارزش قراضه آنها بین واحدهای سالم تسهیم می‌شود.

این تسهیم با در نظر گرفتن قیمت ضایعات عادی در محاسبات مقداری تولید و یا از راه محاسبه قیمت ضایعات عادی محصول و سپس تسهیم در میان واحدهای سالم، انجام می‌شود. قیمت ضایعات غیر عادی محصول بعد از کسر ارزش قراضه آنها، به حساب زیان ناشی از قیمت ضایعات غیر عادی محصول در نظر گرفته می‌شود.

زائدات

زائدات که به آن ضایعات مواد اولیه، دور ریز و یا دم قیچی در مورد برش ورق‌های آهنی نیز گفته می‌شود. این سنخ ضایعات در نتیجه پردازش مواد اولیه جهت تولید محصول بوجود می‌آیند و برای همان محصول قابل استفاده نیستند. مانند قطعات نامنظم باقی مانده حاصل از تولید میز و صندلی و یا در برش ورق‌های آهنی. قیمت ضایعات مواد اولیه در بهای مواد اولیه، مستقیم در ساخت محصول است و به تنهایی قابل شناسایی نیست.

ارزش فروش ضایعات مواد اولیه

در روش محاسبه هزینه یابی نرمال یا همان استفاده از نرخ از پیش تعیین شده سربار در صورتی که ارزش فروش و قیمت ضایعات مواد اولیه در محاسبه لحاظ شود خالص درامد حاصل از قیمت ضایعات مواد به بستانکار سربار کارخانه منظور می‌شود یا می‌تواند خالص درامد حاصل از قیمت ضایعات به بستانکار موجود در جریان ساخت تعلق گیرد و در صورت کم اهمیت بودن درامد حاصل از قیمت ضایعات به حساب سایر درامدهای عملیاتی ارجاع شود.

انواع کلی قراضه

قراضه‌ی آزاد به انواع قراضه‌ای می‌گویند که پس از جمع آوری و آماده سازی بدون بسته بندی مصرف می‌شوند. قراضه نو یا قراضه برگشتی از واحد صنعتی به نوعی گویند که در مراحل تولید خصوصا فولاد  بوجود می‌آیند و با توجه به عدم ورود به عرصه مصرف فاقد زنگ زدگی هستند و قیمت ضایعات در آن بالاتر است.

قراضه کهنه به نوعی می‌گویند که در جریان مراحل مختلف مصرف یا استفاده بوجود آمده‌اند و قیمت ضایعات آن کمتر است. قراضه مخلوط به انواع قراضه‌هایی اطلاق می‌شود که از جمع آوری مخلوطی از قراضه‌ها ایجاد می‌شود و میزان مخلوط بودن آن در قیمت ضایعات آن موثر است. قراضه بسته به انواعی گویند که جهت افزایش وزن مخصوص ظاهری و یا سهولت در حمل و نقل و جابجایی بسته بندی می‌شود و قیمت ضایعات آن با توجه به قراضه و وزن آن است. از انواع دیگر می‌توان به قراضه‌های سبک بار، قراضه متوسط بار و قراضه سنگین بار اشاره کرد که هر کدام به وزن خود، قیمت ضایعات آن مختلف است.

درجه بندی ضایعات آهنی

درجه بندی و قیمت ضایعات آهن برای هر شرکتی یک تعریف خاص دارد ولی به صورت کلی به این شکل است:

روغنی: که به ورق‌های نو با ضخامت کمتر از یک میل گویند.

سوپر ویژه: آهن آلات ساختمانی از قبیل تیرآهن، نبشی، ناودانی، خرده میلگرد و لوله ضخیم زیر دومتر، شاسی ماشین سنگین، ورق روغنی زنگ خورده را شامل می‌شود که قیمت ضایعات آن پایین تر است.

ویژه: کلیه آهن آلات ساختمانی، قوطی و پروفیل و درب و پنجره خرد شده، پرس مفتول، میلگرد و ورق‌های ضخیم با ابعاد بزرگ

درجه یک: شامل درب و پنجره ساختمانی، آبگرمکن، شوفاژ آهنی، سیم و مفتول کلافی، بدنه بار ضخیم، بدنه بزرگ کشتی، تنه موتور سیکلت، ورق ترانس و آرمیچر بدون آلومینیوم می‌شود.

درجه دو: شامل لوله بار نازک، کمد و بدنه بزرگ با هر ابعادی، بدنه بار مخلوط کارگاهی، فیلتر سوخته بدون روغن، اگزوز و بدنه ماشین، توری مرغی و بشکه مستعمل است.

گالوانیزه: آهن آلاتی که با جنس گالوانیزه روکش شده‌اند مانند کانال کولر، لوله آب و ...

آلیاژی: آهن آلاتی که غیر از جنس آهن دارای آلیاژ کروم، منگنز، و... هستند و دارای درجه حرارت سختی بالا بوده و غیر قابل انعطاف هستند مانند میل لنگ، چرخ دنده، تسمه فنری، سیم بکسل خرد شده، کمک فنر برش خورده و ...

چدن: انواع قطعات چدنی مانند سیلندر ماشین

درجه سه: پایین ترین درجه در کیفیت آهن که شامل حلب، شلنگ فشار قوی، منبع اگزوز، فیلتر سوخته و ورق‌های نازک زنگ زده است و قیمت ضایعات آن نیز از باقی کمتر است.

بارهای ممنوعه: شامل ادوات جنگی، قلم جوش، کمک فنر سالم، ته پاتیل، سیم لاستیک، ته انباری، کپسول گاز در بسته، آبگرمکن و شوفاژ پرشده از خاک که بارگیری اینجور اجناس موجب صفر شدن بار هم می‌شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | تجارت و بازار