اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139807044079313332

سقف وافل چیست؟

کد: 139807044079313332

http://bit.ly/2nscupx

، تهران , (اخبار رسمی): سقف وافل تشکیل شده از مجموعه‌ای از دال وافل است. دال وافل نوعی المان سازه‌ای با روی مسطح و دارای یک سیستم شبکه مانند در قسمت پایین است. این نوع سازه معمولا ضخامت کمی دارد.

سقف وافل چیست؟
سقف وافل - بابل دک(شرکت بناسازان فرنام)

در طبقاتی که دارای دهانه بزرگ هستند و محدودیتی در کاربرد تعداد ستون‌ها برای آنها وجود دارد می‌توان با اطمینان از سقف وافل استفاده کرد. پایداری این سقف بسیار خوب است و ظاهر آن نیز بسیار زیبا است

سقف وافل از عناصر سازه‌ای جدید و خلاقانه است که در ساختمان‌سازی مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد. سقف وافل به دلیل مزایایی که نسبت به سایر سازه‌ها خصوصا نمونه‌های قدیمی‌تر دارد، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. این مطلب در رابطه با چیستی و مزایای آن اطلاعات بیشتری در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

سقف وافل تشکیل شده از مجموعه‌ای از دال وافل است. دال وافل نوعی المان سازه‌ای با روی مسطح و دارای یک سیستم شبکه مانند در قسمت پایین است. این نوع سازه معمولا ضخامت کمی دارد. دال وافل از آرماتورهای تقویتی در هر دو طرف بهره‌مند است. سقف وافل که متشکل از مجموعه‌ای از دال وافل است، دارای پایداری خوب و مناسبی است. سقف وافل حالت مشبک و قابلمه‌ای دارد که معمولا برای قسمتی از سقف که متحمل بار کمتری باشد استفاده می‌شود. این سقف همچنین وزن کمتری نسبت به سایر سازه‌ها دارد.

ویژگی‌های منحصر به فرد سقف وافل

سقف وافل دارای ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی است که آن را مورد استقبال بسیاری قرار داده است. همانطور که پیش‌تر گفته شد سقف وافل وزن کمتری نسبت به دیگر سازه‌ها دارد؛ این امر به دلیل استفاده از بتن در حجم کمتر در این نوع سازه است. همچنین اشاره شد که در این سقف از آرماتورهای تقویتی استفاده می‌شود؛ این آرماتورهای تقویتی می‌تواند هم به صورت مش و هم به صورت تکی برای دال وافل مورد استفاده قرار گیرد.

یکی دیگر از ویژگی‌های دال‌ها در سقف وافل ضخامت کم آن (در حدود 85 تا 100 میلی‌متر) است. لازم به ذکر است عمق این سازه‌ها نیز می‌تواند از 300 تا 600 میلی‌متر متغیر باشد. دال‌های کاربردی در سقف وافل، در برابر جمع‌شدگی مقاومت بسیار خوب و مناسبی دارند.

مزیت‌های استفاده از سقف وافل

در طبقاتی که دارای دهانه بزرگ هستند و محدودیتی در کاربرد تعداد ستون‌ها برای آنها وجود دارد می‌توان با اطمینان خاطر از سقف وافل استفاده کرد. پایداری این سقف در حد بسیار خوبی است و علاوه بر این، ظاهر آن نیز بسیار زیبا و چشم‌نواز است. شاید نمونه‌هایی از آنها را در فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها، پارکینگ‌ها و سایر سالن‌های وسیع بتوان دید.

ماده سازنده سقف وافل می‌تواند چوب، فولاد یا بتن باشد و این موضوع، بسته به جایی که این سقف برای آن ساخته می‌شود دارد. برای مثال در ساختمان‌هایی که کاربرد تجاری دارند معمولا از سقف وافل بتنی استفاده می‌شود؛ اما مثلا در گاراژها یا تالارها معمولا از انواع چوبی یا فولادین بهره می‌گیرند.

به دلیل استفاده کمتر بتن در سقف وافل، از نظر هزینه مواد به صرفه‌تر است. همچنین ساخت آن راحت‌تر است و در مدت زمان کمتری صورت می‌گیرد و به همین دلیل هزینه اجرای آن نیز نسبت به انواع دیگر پایین‌تر می‌آید. به دلیل کمتر بودن حجم بتن و فولاد مورد استفاده در آن می‌توان از قالب‌های سبک‌تری نیز برای آن استفاده کرد.

بتن ریزی در سقف وافل به صورت یکپارچه و بدون کاربرد روان کننده انجام می‌شود و این مزیتی است که نسبت به سایر روش‌های دال مجوف نظیر یوبوت و کوبیاکس دارد.

هزینه نهایی سقف وافل نیز نسبت به روش‌های فوق‌الذکر، در حدود 15 الی 20 درصد کمتر است و این نیز یکی از دلایل استقبال زیاد از این نوع سقف است.

تأسیسات گوناگون ساختمانی از جمله برق‌کشی و روشنایی، کار گذاشتن لوله‌های فاضلاب، مصالح عایق‌بندی، تهویه هوا و سایر تأسیسات و همه سیستم‌های این چنینی را می‌توان به راحتی و بدون هیچ مشکل و محدودیتی در سقف وافل پیاده‌سازی کرد. به این صورت که در سطح زیرین دال، حفره ایجاد می‌شود و در عمق آن تأسیسات اجرا می‌شود. بنابراین استفاده از این سقف کاملا کاربردی خواهد بود.

کاربردهای سقف وافل

از آنجا که سقف وافل دارای نما و ظاهر زیبا و مقبولی است، در هر فضایی که مورد استفاده قرار گیرد، آن را از سقف کاذب بی‌نیاز می‌کند. در ساخت مکان‌ها و فضاهایی چون مراکز اداری بزرگ، مراکز تجاری، اماکن تفریحی و ورزشی، پارکینگ‌های طبقاتی، بخش‌های ساختمانی و داخلی فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها و فضاهایی این چنین، سقف وافل یکی از گزینه‌های انتخابی است. انتخاب این نوع سقف می‌تواند تأثیر بسیاری در زیباتر شدن فضای مورد نظر داشته باشد و حتی از لحاظ معماری و هنری نیز آن مکان را جذاب‌تر کند.

در محیط‌هایی که محدودیت استفاده از ستون وجود دارد، می‌توان از این نوع سقف استفاده کرد، به طور کلی سقف وافل برای اکثر فضاها خصوصا فضاهایی که از نظر مساحتی وسیع هستند، استفاده می‌شود.

آنچه سقف وافل را کاربردی‌تر می کند، بررسی آن از لحاظ بهینه سازی مصرف انرژی، حریق و آکوستیک است. این بررسی‌ها در خصوص سقف وافل و استانداردهای آن مدتی پیش در مرکز پژوهش‌های ساختمان و مسکن انجام شده است و خوشبختانه از تمامی آن جنبه‌ها تأیید شده است.

آشنایی با بابل دک، نوعی دیگر از سازه‌های مدرن

این سیستم که سقف حبابی نام دارد، از دیگر سازه‌های مدرن و حائز اهمیت برای ساخت سقف بناهاست. این سازه تشکیل شده از حجم‌های توخالی و حبابی است که از سبک‌ترین سازه‌ها به شمار می‌رود. از اختراع نخستین شکل آن دهه‌های معدودی می‌گذرد، اما به دلیل ساخت هوشمندانه و کاملا کاربردی روندی تکاملی را طی کرده و اینک به یک محصول مهندسی که مزایای بی‌نظیر و منحصر به فردی نیز دارد، تبدیل شده است.

موارد زیادی را می‌توان به عنوان مزایای سقف بابل دک ذکر کرد. همچنین حجم بتن مصرفی نیز در مقایسه با سایر سازه‌ها اندک است. با وجود سقف بابل دک، هزینه‌های نازک کاری و تأسیسات مکانیکی و الکترونیکی تا حد چشم‌گیری کاهش خواهد یافت. همچنین با اجرای آن دیگر ابدا نیازی به سقف کاذب نخواهد بود. از دیگر موارد و هزینه‌هایی که با انتخاب سقف بابل دک می‌توان آنها را حذف یا بسیار کم کرد، میزان مصرف انرژی برای برآوردن نیازهای تأسیساتی -به خصوص در ساختمان‌های عمومی نظیر بیمارستان‌ها- نیاز به نیروی انسانی و هم چنین هزینه‌های ساخت اسکلت است.

نکته بسیار مهم این است که با انتخاب سقف بابل دک، همچنین زمان نصب و اجرای سقف برای مکان مورد نظر، از 20 تا 40 درصد کاهش خواهد یافت. برای نصب و اجرای این سازه نیز نیازی به کارگران بسیار ماهر نیست و این روند به آسانی انجام خواهد شد.

ساخت سقف‌های حبابی تحت برند بابل دک در ایران در انحصار گروه بناسازان فرنام ایران است. این تیم مجرب توانسته اند تخصص و مهارت لازم را در زمینه ی ساخت سقف‌های حبابی کسب کرده و با بهترین و به روزترین روش‌ها هموطنان را در انواع پروژه‌های ایجاد سازه‌های مناسب و کاربردی یاری کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

بابل دک

شرکت مهندسین بناسازان فرنام که به همت تیمی از کارشناسان با تجربه و با هدف حضور در پروژه‌های عمرانی و زیربنایی در جهت مشارکت در آبادانی و توسعه کشور تأسیس گردید، پس از مدت‌ها کوشش بی وقفه و بهره‌گیری از دانش بالای مدیریت، مهندسی و با به کارگیری پرسنل با تجربه خود با هدف بومی سازی این صنعت اقدام به خرید حق امتیاز اولین و برترین تکنولوژی دال مجوف در جهان که در سال 1990 میلادی به ثبت اختراع رسید، با نام کمپانی بابل دک برای کشور عزیزمان و اخذ تأییدیه مرکز تحقیقات ساختمان وزارت و مسکن شهرسازی، منطبق با ضوابط مبحث 18 و 19 مقررات ملی ساختمان و ثبت حقوق انحصاری در مراجع قانونی نموده است. این شرکت به عنوان نماینده انحصاری کمپانی Bubble Deck دانمارک در ایران اهداف والایی نظیر بومی سازی، آموزش کارشناسان، کاهش هزینه های مصالح مصرفی اعم از میلگرد و بتن و همچنین سهولت در تامین پارکینگ بیشتر، ایجاد فضای مفیدکه حاصل از به کارگیری این دانش می باشد را در دستور کار خود قرار داده است. این شرکت با ایجاد اشتغال و نیز گسترش این تکنولوژی، با به کارگیری نمایندگی های فعال در سراسر کشور سعی در به کاربردن تکنولوژی های روز دنیا در صنعت ساختمان سازی کشور را دارد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان