اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139807164114113445

بررسی وضعیت فعالیت معامله‌گران ایرانی در بازارهای بین‌المللی

کد: 139807164114113445

http://bit.ly/32Qxmqg

، تهران , (اخبار رسمی): طبق یک آمار غیر رسمی بالغ بر ۷۰۰ هزار ایرانی در سال‌های گذشته مبادرت به معامله و افتتاح حساب در بازارهای بین‌المللی کرده‌اند و عمده این افراد با وعده درآمدهای دلاری آسان با دیدن چند ساعت آموزش تحلیل تکنیکال سرمایه خود را از دست داده‌اند.

بررسی وضعیت فعالیت معامله گران ایرانی در بازارهای بین المللی
همایش انقلاب تجارت الکترونیک - تحول الگوی کسب و کار

حضور ایران در بازارهای بین المللی بهانه‌ای شد تا با امیرحسام ذنوبی، کاردار خانه اقتصاد، گفتگویی انجام شود. این تحلیلگر و استراتژیست بازارهای مالی، در این گفتگو به ارائه اطلاعاتی جدید از حضور ایرانی‌ها در بازارها، چون فارکس، رمزارزها و... پرداخته است. مشروح این گفتگو در ادامه آورده شده است.

جایگاه ایران در بازارهای مالی بین‌المللی چیست؟

میهن عزیزمان ایران با پتانسیل‌های بلقوه استراتژیک فراوانش می‌تواند جایگاه رفیعی در این بازارها داشته باشد، اما به دلیل تحریم‌های ظالمانه، خصومت کشورهایی که با کشورمان تضاد منافع و درگیری‌های سیاسی دارند، متاسفانه بهره‌مندی صنایع داخلی و شرکت‌های ایرانی از این بازارها به مدت ۴ دهه امکان پذیر نبوده است.

ایران به لحاظ ذخایر غنی فلزات ارزشمندی همچون مس و کالاهای گرانبها مانند نفت و زنجیره گسترده صنایع مرتبط همچنین موقعیت جغرافیایی سوق الجیشی که ظرفیت تبدیل ایران به مهمترین هاب حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، دریایی و هوایی در قلب خاورمیانه با دسترسی به دریای خزر و خلیج فارس را فراهم ساخته، حائز صلاحیت برای کسب منفعت از بازارهای مالی بین‌المللی است.

وضعیت کنونی فعالیت معامله گران ایرانی در این بازارها چگونه است ؟

ایرانیان بسیاری به کسب درآمد از این بازارها مشغول هستند، اما به طور رسمی فعالیت افراد با هویت ایرانی در این بازارها با مشکلات بسیاری مواجه است، با توجه به حجم تحریم‌ها و محدودیت‌های وضع شده برای ایرانیان خدمات و دسترسی برای مردم کشورمان بسیار محدود است و متاسفانه از امنیت خوبی برخوردار نیست.

کارگزاری‌های سطح پایین بسیاری در حال تبلیغ در کانال‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی برای جذب سرمایه ایرانیان مخصوصا در بازار فارکس هستند و متاسفانه به علت قرار گرفتن ایران در محدوده خاکستری تامین دسترسی به کارگزاران کلاس یک جهانی به سختی امکان‌پذیر است و خطرات بسیاری معامله گران و سرمایه گذاران ایرانی در این بازارها را تهدید می کند.

با توجه به اینکه در صورت رخ دادن مشکل و یا تقلب در قیمت گذاری از سمت کارگزار امکان شکایت از آنها و پیگیری حقوقی از طرف مردم امکان پذیر نبوده و یا بسیار هزینه‌بر است، متاسفانه بسیاری از این کارگزاران حتی به تعهدات اولیه خود نسبت به مردم اقدام نمی‌کنند.

موضوع مهم بعدی سطح دانش و ارائه آموزش‌های اصولی برای این بازارهاست، افراد بسیاری بدون احراز تخصص صرفا برای کسب درامد اقدام به تولی محتوی آموزشی این بازارها و فروش آنها بین مردم کرده‌اند و به خاطر فقدان آموزش آکادمیک در موسسات عالی آموزشی کشور عده زیادی به علت قدیمی بودن آموزش‌های موجود یا اشتباهات تدریسی مدرسان این دوره‌ها در این بازارها متضرر می‌شوند.

طبق یک آمار غیر رسمی بالغ بر ۷۰۰ هزار ایرانی در سال‌های گذشته مبادرت به معامله و افتتاح حساب در این بازارها کرده‌اند و عمده این افراد با وعده درآمدهای دلاری آسان با دیدن چند ساعت آموزش تحلیل تکنیکال سرمایه خود را از دست داده‌اند، این خود عامل این شد تا نهادهای متولی در سال‌های گذشته فعالیت در بازار فارکس را ممنوع اعلام کرده و مبادرت به تشویق دیگران به این کار را جرم تلقی کرده‌اند.

نظر شما در مورد ممنوعیت فعالیت در بازار فارکس چیست؟

در انتهای دهه ۸۰ نمایندگی کارگزاری‌های فارکس در ایران اقدام به افتتاح دفتر و تبلیغات گسترده کردند و متاسفانه با دعوت از مردم عادی که تخصصی در این حوزه نداشتند و وعده درآمدزائی با آموزش، سیگنال و پیمودن ره صد ساله در یک شب موجب ضرر قشر بسیاری در این بازارها، همچنین خروج سرمایه بدون بازگشت زیادی از کشور شدند. از همین رو با توجه به شکایات مردمی و افزایش روز افزون مال باختگان و فریب خوردگان این بازارها نهادهای مرتبط مالی و قضائی با تشریک مساعی به درستی تصمیم به ممنوعیت «تبلیغ و اشاعه فعالیت مردم» در این بازارها گرفتند. در حال حاضر با توجه به غیر رسمی بودن فعالیت در این بازارها تامین حقوق فعالان این حوزه به راحتی امکان‌پذیر نیست.

صد البته که فعالیت در بازار فارکس یا بازار زوج ارزها یکی از حیاتی‌ترین فعالیت ها برای بازار پولی کشور است، بانک مرکزی در تمام کشورها وظیفه دارد با بررسی و تحلیل این بازار تناسب تراز ذخایر ارزی خود را جهت جلوگیری از ضرر و زیان و پوشش سرمایه، هم چنین درامدزایی بیشتر تنظیم کند. به طبع صنف صرافی‌ها نیز برای بهینه سازی مدیریت سرمایه و دارایی خود ناگزیر است که به تحلیل این بازارها بپردازی و یا از مجموعه‌های مشاوره‌ای برای این امر مشاوره بگیرد. بازار فارکس در دنیا با گردش مالی روزانه ۶,۶ تریلیون دلار بزرگترین قسمت بازار مالی را تشکیل داده است و تصمیم‌گیری در سطح اقتصاد کلان بدون بررسی و تبیین استراتژی‌های پولی در این بازار امکان پذیر نیست.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

خانه اقتصاد - مرکز مشاوره اقتصادی و بورس

خانه اقتصاد " در سال ۱۳۸۶ به همّت جمعی از خادمان و نخبگان اقتصادی کشور، با هدف ارائه مشاوره های فوق تخصصی اقتصادی به ارگانها، نهادها، سازمانها، تجارت های کلان و کسب و کار ها افتتاح گردید و طی سالهای متمادی به پشتوانه دانش منحصر به فرد مشاورانش به ارائه مشاوره های کارا پرداخت. از آنجا که بازیگران بسیاری در سطح بین المللی در حال رقابت با کشور ما بر سر کسب منافع و سهم بیشتری از اقتصاد جهان هستند. بر کسی این مهم پوشیده نیست که عقب ماندن از علم روز دنیا باعث محرومیت ما از حقوق اساسی و سهممان از بازارهای هدف خواهد شد. خانه اقتصاد در دهه هشتاد با هدف پر کردن جای خالی بین علوم روز دنیا و اقتصاد سنتی کشور توسط جمعی از خادمین اقتصادی شکل گرفت. در حال حاضر با ورود به چهارمین دهه از انقلاب گرانقدر اسلامی خانه اقتصاد با بیش از یک دهه فعالیت موفق اقتصادی و پژوهشی ، پس از ایجاد زیرساخت های لازم، گرداوری متخخصان علوم روز دنیا و ایجاد شبکه اجتماعی بین افراد ارزشمند در حوزه اقتصاد آماده خدمت به میهن عزیزمان در حوزه اقتصاد سطح کلان می باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]