اطلاعات تماس
  • 041343***** - 041333*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139807294144713539

بتن الیافی چیست؟

کد: 139807294144713539

http://bit.ly/2JIN3sf

، تبریز , (اخبار رسمی): الیاف بتن در ساخت بتن مسلح به کار می‌رود و انواع مختلفی دارد که هریک مزایای خاص خود را دارند. در واقع لیف‌ها تکه‌های تقویت کننده کوچکی هستند که می‌توانند صاف یا دایره‌ای شکل باشند. الیاف معمولا بصورت یکنواخت در بتن قرار داده می‌شوند ولی جهت قرار گیری آنها به صورت رندم است.

بتن الیافی چیست
بتن الیافی چیست؟

با ظهور الیاف در بتن، انقلابی بزرگ در صنعت ساخت و ساز به وجود آمد، بتن فیبر، ماده‌ای چند سازه‌ای است که در آن فیبرها به عنوان تقویت کننده به بتن افزوده می‌شوند و موجب بالا رفتن ظرفیت‌‌های همانند یکپارچگی، پیوستگی و استحکام فوق العاده بالا در بتن می‌شوند. از دیگر قابلیت‌های که بتن الیافی به وجود می‌آورند فرم پذیری بالاست و مانع شدن از ترک خوردگی در برابر ضربات است.

با به کاررفتن الیاف در بتن می‌توان شگفتی‌های فراوانی را برای سازه‌ها خلق کرد. به طور مثال با استفاده از فیبر در بتن می‌توان ضخامت پوشش کف باند فرودگاه‌ها را به طور شگفت انگیزی، حدود 40 درصد کاهش داد. 

بتن چیست؟

یکی از مصالح‌های ساختمانی اساسی جهان به شمار می‌آید و از مواد ترکیبی مانند سیمان، آب، ریگ، ماسه تشکیل می‌شود که مخلوط موادش به واسطه دستگاه هیدرولیکی است. این مواد بعد از مدت زمان کوتاهی سخت و مستحکم خواهند شد. اما قابل ذکر است بتن نقص‌هایی همانند شکستگی، استحکام کششی کم، استواری کم در مقابل ضربات، خستگی، شکل گرفتگی ضعیف، پایداری کم را دارد.

مواد افزودنی در بتن الیافی

همان طور که ذکر شد بتن به تنهایی دارای مشکلات عدیده‌ای است، طبق تحقیقاتی که در این زمینه برای رفع این مشکلات صورت گرفته باید موادی مانند الیاف و افزونه‌ها به بتن اضافه شود. با افزودن، افزودنی‌ها به بتن می‌توان سبب تقویت استحکام و کاهش وزن مصالح شد و همچنین فیبرها که از جنس‌های مختلفی (فولادی، شیشه‌ای، پلی پروپلین، کربن و… ) هستند سبب استقامت بتن در برابر عوامل فشاری، کششی، ضد ضربه‌ای و مقاومت در برابر ترک خوردگی هستند.

تاریخچه بتن الیافی (Fiber concrete)

استفاده الیاف برای استحکام سازی بتن، یک ایده جدید نیست بلکه در زمان‌های بسیار قدیم برای استوارسازی بناها استفاده شده مانند استفاده الیاف گیاهی مثل کاه برای ساختن منازل که به کار برده شده است و بیش از یک قرن است که از الیاف آزبست به منظور استحکام در بتن استفاده شده و همچنین بیش از نیم قرن است که کمپوزیت به وجود آمده است و استفاده از الیاف‌های مختلف (فولادی، شیشه ای، مصنوعی) در بتن به صورت گسترده‌ای در صنعت رواج پیدا کرده است که با گذر زمان جنس الیاف‌ها توسعه و کاربردهای آن افزایش یافته است و در حال حاضر تحقیقات مرتبط با بتن ادامه‌دار است.

سِرشت الیاف

مواد اولیه الیاف می‌توانند از مواد طبیعی (گیاهی)، فلزات (فولادی) و مصنوعات (پلیمری) باشند.

بتن الیافی چه خاصیتی دارند؟

یکی از کاربردهای الیاف به منظور جلوگیری از شکاف برداشتن پلاستیک و خشک شدن ترک برداری بتن، در بتن است.

اثبات شده است که افزایش الیاف ریز و یکسان در بتن می‌تواند پوشش دهندگی ترک خوردگی را انجام دهد در واقع خاصیت دینامیستی و ایستایی آن را پشتیبانی کند.

فیبرها موجب کاهش حباب‌ها و جذب بتن در برابر عوامل محیطی مانند آب است. با اضافه کردن برخی الیاف می‌توان استقامت بتن را در برابرسایش و خرد شدن افزایش داد. 

مستحکم بودن الیاف‌های کربنی و شیشه‌ای در مقابل خزش‌ها.

میزان جذب انرژی بالایی به بتن می‌دهند. (ضد ضربه بودن)

توانایی تحمل حمل و نقل بعد از شکاف برداشتن.

خواص انعطاف پذیری این بتن همانند خواص مواد پلیمری است که مانع گسیختن فوری بتن می‌شود.

اگر در بتن شکافی ایجاد شود، الیاف مانع پیشرفت آن ترک خواهند شد.

ظهور الیاف در بتن

در زمان‌های بسیار قدیم استفاده الیاف گیاهی مانند کاه برای ساختن منازل مورداستفاده قرار گرفته ( مانند خانه‌های کاه گلی ) و بیش از نیم قرن می‌شود که استفاده الیاف در بتن به صورت گسترده در صنعت رواج پیدا کرده است که با گذر زمان جنس الیاف‌ها توسعه و کاربردهای آن افزایش یافته است.

سِرشت الیاف

مواد اولیه الیاف می‌توانند از مواد طبیعی (گیاهی)، فلزات (فولادی) و مصنوعات (پلیمری) باشد.

انواع الیاف بتنی شامل بتن مسطح شده با الیاف شیشه‌ای (GFRC)، الیاف فلزی (فولادی)، الیاف پروپلین،الیاف آرامید (کولار)، الیاف کربن و بتن مسطح شده با الیاف شیشه‌ای GFRC یا (Glass Fiber Reinforced Concrete) است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

منتخب عمران

الیاف بتن یا بتن grc و یا بتن gfrc نوعی از بتن است که با کامپوزیت ساخته می شود و با استفاده از الیاف تقویت کننده میزان یکپارچی و کششی مناسب ایجاد می کنند که با بتن های الیافی می توان ماده های شکل پذیر منحنی و مقاومی ساخت. جنس الیاف ها معمولا به صورت الیاف شیشه ای و یا الیاف فولادی است که نوعی نقش میلگرد را دارند.

اطلاعات تماس
  • 041343***** - 041333*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | مسکن و ساختمان