اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139808084175813638

مقالات ترجمه شده علوم انسانی و کاربردهای آن در جوامع

کد: 139808084175813638

http://bit.ly/2puDVk6

، (اخبار رسمی): علوم انسانی به دسته‌ای از علوم اطلاق می‌شود که به موضوعاتی چون جامعه، فرهنگ، زبان، رفتار و کنش انسان، و روان و اندیشهه افراد توجه دارد در این مقاله سعی شده که علوم انسانی و کاربردهای آن در جامعه بررسی شود.

علوم انسانی و کاربرد های آن در جوامع
مقالات ترجمه شده علوم انسانی و کاربردهای آن در جوامع

همان طور که از نام‌شان پیداست قاعدتا دانش‌هایی ناظر به حالات، شئون و رفتارهای «انسان» هستند. علوم انسانی منشاء تحول، نوسازی و توسعه بوده و به زندگی هدف و معنا می‌دهد و در فرآیند توسعه مقدم بر علوم ریاضی و تجربی است.

تعریف علوم انسانی

شاید بتوان تعریف ژولین فروند از محققان این عرصه در تعریف علوم انسانی را مهمترین تعریف قلمداد کرد: «منظور ما از علوم انسانی مجموعه‌ای از معارف [رشته‌ها] مانند: علم اقتصاد، جامعه شناسی، انسان شناسی، جغرافیا، قوم‌شناسی، زبان شناسی، تاریخ (تاریخ سیاسی، تاریخ علوم، تاریخ فلسفه، تاریخ هنر و نظایر آن)، دانش آموزش و پرورش، سیاست شناسی، باستان شناسی، فقه اللغه، شناخت فنون، جنگ شناسی، اسطوره شناسی، پیری شناسی و مانند آن است که معمولاً تحت چنین عنوانی گروه‌بندی می‌شوند و رشته‌های تخصصی و زیر تخصصی آن‌ها به حدی متعددند که نمی‌توان فهرست مستوفایی از آن‌ها به دست داد.»

علوم انسانی، مجموعه ای از رشته‌ها و شاخه‌های علمی است که موضوع محوری آنها، «انسان» به معنای کلی آن است. این رشته‌ها، گستره وسیعی را شامل می‌شوند، از حقوق و اقتصاد و جامعه شناسی گرفته تا ادبیات و زبان شناسی و روان شناسی و...

علوم انسانی، از ریشه‌ای‌ترین مبانی و مقدمات فکری و فلسفی آغاز شده و تا مصداقی‌ترین و کاربردی‌ترین دانش‌های مورد نیاز بشر امتداد دارند.

تاریخچه ترجمه

اولین ردپای پیدایش ترجمه را می‌توان در سه هزار سال قبل از میلاد و دوران پادشاهی مصر باستان مشاهده کرد که نوشته‌هایی به دو زبان در منطقه الفاتین (Elephantine) یافت شده است. نظیر این نوشته‌ها به صورت سنگ و یا نوشته‌های روی پوست از پادشاهان ایرانی قبل از میلاد نیز در دسترس هستند.

تا ابتدای قرن نوزدهم میلادی ترجمه منوط به کتب مذهبی، فلسفه و یا ادبیات بود ولی با پیشرفت دانش بشری در قرن نوزدهم به بعد از ترجمه به عنوان ابزار ارتباطی بین دانشمندان و متفکران استفاده می‌شد. در سیر تحول تاریخچه ترجمه، قرن بیستم را می‌توان عصر ترجمه لقب داد زیرا ترجمه تخصصی در همه موارد زندگی دیده می‌شود.

در عصر حاضر ترجمه ابزاری است برای اطلاع از جدیدترین اخبار و تکنولوژی روز، آگاهی از اوضاع اقتصادی و سیاسی جهان، تبادل فرهنگی و هنری با دیگر ملل، مبادلات تجاری و اقتصادی و بسیاری موارد کاربردی دیگر. در این دوران ترجمه نیاز اساسی همه مردم در سراسر جهان است.

گستره علوم انسانی در علوم

در یک معنای کلی و عام و با تمرکز بر معنای لغوی «علوم انسانی»، همه‌ علوم مرسوم و شناخته شده دانشگاهی، حتی ریاضیات، فیزیک، شیمی، نجوم و گیاه‌شناسی را می‌توان علوم انسانی دانست. زیرا به یک معنا مربوط به انسان‌ هستند. در جایی به کار انسان می‌آیند. دست کم این است که توسط انسان فهمیده و شناخته می‌شوند! اما علوم انسانی در معنای مصطلح خود بسیار محدودتر از این معنای کلی و لغوی است.

تاثیر مقالات علوم انسانی در ایران

روند کنونی پیشرفت کشور نشان می‌دهد، نیاز جدی به نظریات بومی و کاربردی در حوزه علوم انسانی، به شدت در فضای مدیریتی جامعه احساس شده و نقطه تمرکز علمی کشور به زودی به رشته‌های علوم انسانی منتقل خواهد شد. به همین دلیل می‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده نزدیک مطالبه و توجه جدی همه حوزه‌های اجرایی و مدیریتی کشور، به متخصصان و صاحب نظران رشته‌های مختلف علوم انسانی ایجاد خواهد شد. لازمه این امر مطالعه و ترجمه مقالات ومنابع غربی است که این امر موجب تخصصی شدن رشته‌های علوم انسانی و توسعه حوزه‌های میان رشته‌ای در فضای دانشگاهی بوده و دانشجویانی که در چندسال آتی در این رشته‌ها مشغول به تحصیل خواهند شد، بار سنگینی بر دوش دارند.

مقالات ترجمه شده در زمینه علوم انسانی

با توجه به مطالب بالا و دستاوردهایی که غرب در زمینه تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است لازم است که از دستاوردهای علمی که در زمینه علوم انسانی پدید آمده؛ استفاده لازم را برد، لازمه این استفاده بهره برداری از دانش و اطلاعات غرب است که با ترجمه متون و مقالات به دست می‌آید.

در این مقاله سعی شد که نیاز جامعه علمی به خصوص علوم انسانی به دانش روز افزون غرب بازگو شود همان‌طور که گفته شد کار ترجمه کار تخصصی و باید توسط افراد مجرب قرار گیرد. علاقه‌مندان به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وب سایت ترجمه جو (tarjomejo.ir) مراجعه کنند تا در زمینه فروش مقالات ترجمه شده فعالیت کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش