اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139808234221912340

از فواید کتاب‌های شعر و داستان برای کودکان آگاه شوید

آیا لالایی بهترین ترانه برای کودک است؟

کد: 139808234221912340

http://bit.ly/2OgWFvx

، مشهد , (اخبار رسمی): در تمام ملت‌ها والدین از لالایی برای راحت‌تر خوابیدن کودکان خود کمک می‌گیرند. از لحاظ علمی ثابت شده است که خواندن لالایی برای کودکان، فواید بسیاری برای روح و روان و آینده آنان خواهد داشت. علاوه بر لالایی، استفاده از قصه‌های صوتی و کتاب‌های کودک و نوجوان می‌تواند در تربیت فرزندان مفید باشد.

آیا لالایی بهترین ترانه برای کودک است؟
قصه های صوتی برای کودکان
آیا لالایی بهترین ترانه برای کودک است؟
لالایی برای آموزش کودکان
آیا لالایی بهترین ترانه برای کودک است؟
لالایی مادرانه و رشد کودک

زمانی که کودک از طریق شعر با مادر ارتباط برقرار می‌کند، مراکز ادراک مربوطه در مغز کودک فعال شده و این منجر به درک سریع‌‌تر اطلاعات مورد نظر توسط کودک می‌شود

لالایی؛ راهی برای انتقال فرهنگ و تمدن یک ملت به کودکان

مطلبی بسیار مهم، تأثیرگذار و با ارزش در مورد لحظات قبل از خواب کودکان وجود دارد. لحظاتی که احساسات به شدت با لحن و اشعار گره خورده‌اند؛ لحظات لالایی خواندن مادر برای کودک دلبندش. شخصی می‌گفت: «وقتی مادرم برای من لالایی و آواز می‌خواند، احساس می‌کردم که من تنها فرد جهان برای او هستم. احساس می‌کردم محافظت شده‌ام، دوست داشته می‌شوم و در صدای نرم مادرم پیچیده شده‌ام. این بهترین راه برای خوابیدن بود؛ و این گونه است که من نیز می‌خواهم فرزندانم هنگام خوابیدن این احساسات ناب را تجربه کنند.»

خواندن لالایی برای کودکان، کاری است که والدین در سراسر جهان انجام می‌دهند. متن ترانه لالایی شامل کلمات آرامش بخش است که هر کسی را به خوابی آرام می‌برد. ما به دلایل مختلف لالایی می‌خوانیم، برخی لالایی می‌خوانند تا میان کودک و فرهنگ و سنن خود ارتباط برقرار کنند و او را با دلیری‌ها و رشادت‌ها و بزرگ منشی‌های افراد معروف ملت و فرهنگ خود آشنا سازند و این صفات نیک را در فرزندشان نهادینه کنند.

برخی لالایی می‌خوانند تا ویژگی‌های خوب و زیبای اخلاقی را از بدی‌ها و کینه و صفات زشت تمایز بخشند و فرق بین این مفاهیم را به کودکشان آموزش دهند. اشعار و مفاهیم ممکن است در هر ملت و فرهنگی متفاوت باشد اما در نهایت، همه یک چیز را می‌خواهند، اینکه کودکان به راحتی و با احساس و احوال خوب بخوابند.

فواید لالایی‌های مادرانه در رشد کودک

لالایی، سنتی است که در سراسر جهان به منظور خواباندن کودکان به کار می‌رود. این سنت جهانی، اثرات مثبت و سازنده بسیاری بر کودکان دارد. از طریق پژوهش‌ها و تحقیقات علمی تأثیرات مثبت خواندن شعر برای کودکان به اثبات رسیده است. یافته‌های این پژوهش‌ها به شرح زیر است:

  1.  لالایی برای نوزادان و کودکان پسر و دختر، خوانده می‌شود.
  2. وقتی نوزادان از حرکات ناگهانی می‌ترسند و در اثر صدای ناگهانی، فشار خون و ضربان قلب آن‌ها بالا می‌رود، لالایی بلافاصله و مستقیماً فشار خون بالا که کودکان از آن رنج می‌برند را به سطح عادی می‌رساند و همین است که باعث می‌شود تا در مدت کوتاهی آرام شوند.
  3. لالایی دوره رشد سالم‌تری را برای کودک فراهم می‌کند.
  4. زبان لالایی ساده، شیرین و روان است. در نتیجه کودکان کلماتی را که خوانده می‌شوند، درک می‌کنند و خیلی سریع قادر به یادگیری آن‌ها در مدت زمان کوتاه خواهند بود.
  5. کودکی که با گوش دادن به لالایی‌های مادر، بزرگ می‌شود، ارتباطات بسیار سالم‌تری خواهد داشت. زمانی که کودک از طریق شعر با مادر ارتباط برقرار می‌کند، مراکز ادراک مربوطه در مغز کودک فعال شده و این منجر به درک سریع‌‌تر اطلاعات مورد نظر توسط کودک می‌شود.
  6. برخی از عبارات در لالایی، مفاهیم زیادی را در مورد زندگی به کودکان منتقل می‌کند.
  7. لالایی برای کودکان، تنش موجود در آنان را کم می‌کند و به این ترتیب به خواب راحت‌تر کودکان کمک می‌کند. لالایی خواندن، در شکل گیری شخصیتی آرام‌تر در کودکان کمک می‌کند.

قصه صوتی؛ راهکاری مناسب برای پر کردن اوقات کودک قبل از خواب

قصه صوتی نوع جدیدی از قصه خوانی برای کودک است. این قصه‌ها توسط هنرمندان با تجربه و متعهد، از قبل تولید شده‌اند تا به کمک مادران بیایند. قصه صوتی برای کودکان، در دسته‌های داستانی متفاوتی تولید می‌شود. از قصه‌های تاریخی گرفته تا قصه‌های تخیلی، علمی، رمانتیک و ... .

این نوع از قصه‌ها می‌‌توانند برای اوقات قبل از خواب کودک بسیار کاربردی و مفید باشند. خانواده‌های دارای فرزند در سنین کودک و نوجوان، می‌توانند با استفاده از قصه‌های صوتی که با توجه به فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلف تولید شده‌اند، قصه صوتی متناسب با قومیت خود را تهیه و به این ترتیب در آگاه سازی کودک نسبت به آداب و رسوم زیبا و جذاب قوم خود قدمی مؤثر بردارند.

کتاب‌های مناسب برای کودکان و نوجوانان

در حال حاضر انواع کتاب‌ها برای سنین و سلایق مختلف در جامعه، تدوین شده و به چاپ رسیده است؛ اما این سؤال بسیار مهم مطرح است که آیا هر کتابی برای کودک یا نوجوان که در محدوده‌ای از سن و سال قرار دارد که شخصیت او شکل خواهد گرفت، مناسب خواهد بود یا خیر؟

والدین آگاه قبل از تهیه هر کتابی این سؤال را از خود می‌پرسند و به دنبال پاسخ آن خواهند بود. روانشناسان و مشاوران حوزه کودک و نوجوان توصیه می‌کنند در هنگام خرید کتاب های کودک و نوجوان، علاوه بر معتبر بودن ناشر کتاب، به بازه سنی مندرج بر روی کتاب توجه شود. سایت‌های بسیاری در امر تهیه و عرضه کتاب‌های کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند.

برخی از این کتاب‌ها شامل اشعار و داستان برای کودکان است. یکی از سایت‌های معتبر در این زمینه سایت کتابچین است که والدین خوش ‌فکر می‌توانند با مراجعه به سایت یا اپلیکیشن کتابچین، اقدام به دانلود و مطالعه کتاب‌های مناسب سن و علایق کودک یا نوجوان خود کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کتابچین

کتابچین یک کتابخانه شخصی برای علاقه مندان به مطالعه است. کاربر با پرداخت یکبار هزینه کتاب، در تمامی دستگاه های هوشمند خود به آن دسترسی داشته و از امکاناتی که کتابچین در اختیارش می گذارد بهره مند می شود. تمامی امکانات کتابخانه شخصی، بدون نیاز به اینترنت و به صورت آفلاین قابل استفاده می باشند. " نکته برجسته (Highlight) " ، " یادداشت گذاری (Comment) " ، "نشانه گذاری صفحه (Bookmark) "، "جستجو در متن " ، "شخصی سازی محیط کتابخوان" ، " انتخاب نوع و اندازه قلم " تنها بخشی از امکانات نرم افزار کتابچین می باشند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

علم و آموزش | نشریات و کتاب