کد: 139905194482012844

کامپوزیت های زمینه پلیمری، زمینه فلزی و زمینه سرامیکی

انواع کامپوزیت ها

کد: 139905194482012844

https://bit.ly/3aabBGk

، (اخبار رسمی): انواع کامپوزیت ها و طبقه بندی آنها عنوان مقاله ای است که در آن به معرفی انواع رایج کامپوزیت های تولید شده صنعتی که به عنوان کامپوزیت های زمینه پلیمری، کامپوزیت های زمینه فلزی و کامپوزیت های زمینه سرامیکی شناخته می شود، خواهیم پرداخت.

انواع کامپوزیت ها
انواع لایه های استفاده شده در کامپوزیت رو به صورت شماتیک مشاهده می کنید

کامپوزیت ها در ابتدایی ترین شکل خود، سازه هایی هستند که از به هم پیوستن حداقل دو عنصر (ماتریس یا زمینه و الیاف) تشکیل یافته اند

کامپوزیت ها در ابتدایی ترین شکل خود، سازه هایی هستند که از به هم پیوستن حداقل دو عنصر (ماتریس یا زمینه و الیاف) تشکیل یافته اند که خواصی متفاوت از اجزای تشکیل دهنده خود را دارا می باشند. 

قدمت کامپوزیت

نمونه های قدیمی که اکثرا ندانسته به عنوان کامپوزیت شناخته می شد عبارتند از: 

* مصریان باستان از تخته سه لا استفاده می کردند که در واقع کامپوزیتی متشکل از لایه های مختلف چوب و چسب می باشد .

* در انجیل از کاهگل نام برده شده که توسط کاه تقویت شده است.

* شمشیرها و زره های مورد استفاده در قرون وسطی نیز از لایه های مختلفی از فلزات و همینطور مواد دیگر ساخته شده بودند که باز هم یک ماده کامپوزیت است.

* حتی یک دیوار سنگی را می توان یک نوع کامپوزیت«سنگ ملات» بحساب آورد.

انواع کامپوزیت ها (دسته بندی اصلی کامپوزیت ها)

1- کامپوزیت های پلیمری (PMC) : این دسته کامپوزیت ها از متداول ترین (که قبلا به نام فایبرگلاس مصطلح بوده اند) می باشند . مواد فوق به عنوان FRP (پلاستیک های تقویت شده با الیاف) نیز شناخته شده اند . در ساخت این سازه ها از یک رزین پایه به عنوان بستر و از تقویت کننده های متنوعی همچون الیاف شیشه ، الیاف کربن و الیاف آرامید، استفاده می شود .

2- کامپوزیت ها با بستر فلزی(MMC) : در صنایع خودروسازی به طور گسترده از کامپوزیت ها با بستر فلزی استفاده می شود. در فرآیند ساخت این قطعات از یک فلز نظیر آلومینیوم به عنوان بستر استفاده می شود که با الیاف سیلیکون کارباید و یا ذرات سرامیکی تقویت می گردد.

3- کامپوزیت ها با بستر سرامیک(CMC) : این نوع کامپوزیت ها در محیط های با دمای خیلی بالا استفاده می شوند . این مواد از سرامیک به عنوان بستر استفاده نموده و با الیاف کوتاه یا تار موهای خیلی کوتاه از جنسی مانند کاربید سیلیکون و یا  نیترید بورون تقویت می گردند.

طبقه بندی کامپوزیت ها

بر اساس شکل مواد داخل کامپوزیت، می توان آنها را به پنج نوع ذیل تقسیم نمود، که عبارتند از:

1- کامپوزیت های الیافی: که شامل الیاف محاط شده در ماتریس هستند.

2- کامپوزیت های لایه ای: که شامل لایه هایی از موادند که بر رویهم قرار گرفته اند.

3- کامپوزیت های ذره ای: که شامل ذرات محاط شده در ماتریس هستند.

4- کامپوزیت های پولی: ساخته شده از پولک با یا بدون ماتریس.

5- کامپوزیت های پر شده: که از یک ماتریس که بوسیله ماده دیگری پر شده تشکیل می شوند.

علاقه‌مندان برای آشنایی بیشتر با انواع کامپوزیت ها و طبقه بندی آنها می‌توانند به سایت تخصصم اینه مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

تخصصم اینه

سایت آگهی؛ سایت آگهی تخصصی؛ سایت آگهی تخصصم اینه؛ سایت آگهی تخصصی تخصصم اینه؛ - سایت آگهی برای معرفی تخصص، محصولات و خدمات تخصصی شما (معرفی تخصص شرکت ها، اشخاص و مخترعان) ------------------------------------------ درباه سایت آگهی تخصصم اینه سلام خدمت کاربران و متخصصین عزیز سایت آگهی تخصصم اینه – با توجه به نیاز کشور، برای ارتباط افراد متخصص و حل مشکل به دست افراد در زمینه های تخصصی، در این راستا تصمیم گرفتیم تا با راه اندازی سایت آگهی تخصصم اینه راهی آسان برای ارتباط صنعتگران، صاحبان شرکت ها، اشخاص و مخترعان عزیز را برقرار کرده، و حل مشکلات با دست متخصصین امر در کشور را فراهم نماییم.

منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید