اطلاعات تماس
  • 091232*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139905284500515021

جایگاه هنر گچبری امروزه

چرا امروزه به هنر گچبری توجه ویژه ای می‌شود؟

کد: 139905284500515021

https://bit.ly/3kYkiIZ

، (اخبار رسمی): قدمت هنر گچبری به سال های خیلی قبل و به دوره ی سلجوقیان باز میگردد. معماران ایرانی در طی دوره های مختلف دست به خلق اثار ارزشمندی زده اند که امروزه هم نظیرش یافت نمیشود.

امروزه این هنراصیل تنها محدود به کاخ ها و اماکن زیارتی و ... نیست

هنر گچبری از دیرباز مورد توجه مردم بوده و در طی ادوار مختلف و به اقتضای ان دوره در مکان های مختلف استفاده میشده. برای نمونه در دوره های :

سلجوقی:

در مساجد مانند مسجد اردستان و گنبد علویان واقع در همدان

ایلخانی:

کمی پیشرفته ترشدو در محراب ها استفاده میشد مانند مسجد حیدریه واقع در قزوین،محراب با ارزش پیر بکران در اصفهان که حد کمال این گچبری را میتوان در مسجد جامع اصفهان مشاهده کرد که بی شک گران بها ترین نوع این هنر در جهان است.

تیموری:.

از ارزشمند ترین آثار این دوره میتوان به مقرنس بندی های بقعه سید رکن الدین در یزد اشاره کرد.

صفویه:

این دوره هنر گچبری وارد روشهای خاص شده است. به طوری که زیباترین مقرنس بندی های گچی با عناصر گوناگون به ویژه مقرنس بندی های طاس و نیم نیم طاس همراه با نقوش گل و گیاه با انواع تیغه های گچی دالبری زینت بخش کاخ های شاهی گردیده است.

این دوره معماران پا فراتر گذاشته و به خلق شگیل ترین مقرنس بندی ها با بهره گیری از ابزار مختلف پرداختند که در کاخ ها به خوبی به کار گرفته شد.

مانند گچبری های کاخ هشت بهشت و سردر بازار قیصریه در اصفهان به خصوص دالبرهای تیغه منقوش از ظروف مختلف چون تنگ و سبو مقرنس بندی های طاسه دار گچی در تالارهای شاه نشین و موسیقی کاخ عالی قاپو و خط گچبری ثلث بسیار ارزشمند در صفه درویش مسجد جامع اصفهان از جمله آثار مربوط به این دوره هستند .

زندیه:

گچبری های این دوره عمدتا مربوط به شیراز و در بازار وکیل و مسجد وکیل  میباشد.بخش هایی از هنر ارزشمند این دوره امروزه در موزه لوور پاریس نگهداری میشود.

قاجار:

در این دوره به علت سفر های بسیار شاهان قاجار به اروپا وغرب از بسیاری از گچبری های انان الهام گرفته شد و هنر گچبری در این دوره رونق بسیار زیادی گرفت اما باید اقرار کرد که هرگز جای هنر اصیل ایرانی در ادوار گذشته را نگرفت.

از میان انبوه آثار گچبری این دوره می توان به گچبری جذاب کاخ ارم و نارنجستان قوام در شیراز و مقرنس بندی های آونگ گچی همراه با گچبری های خانه طباطبائی و خانه بروجردیهای کاشان همراه با نوآوریهای شگرف در بناهای یادشده و بسیاری از بناها و آثار دیگر اشاره کرد.

دلیل مورد توجه قرار گرفتن این هنر امروزه: 

همانطور که پیش تر خواندیم هنر گچبری به خاطر قدمت طولانی و مورد استفاده قرار گرفتن در اماکنی که برای ما ارزشمند هستند به عنوان نماینده ای از بخشی از تاریخ مان برای ما ایرانیان امروزه هم ارزش والایی دارد

اما خبر خوب اینکه امروزه این هنراصیل تنها محدود به کاخ ها و اماکن زیارتی و ... نیست .

امروزه گروه های هنری گچبری بسیاری وجود دارند که میتوانند بنا به سلیقه ی شما طرح دلخواهتان را وارد خانه یا حتی محل کارتان بکنند

گروه هنری گچبری مجتبی پارسایی با اکیپی مجرب اماده ی همکاری با شما هنر دوستان گرامی میباشد.

برای مقله های اموزشی بیشتر و هم چنین مشاهده ی نمونه کارها وارد وبسایت شوید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گچبری مجتبی پارسایی

گروه هنری گچبری مجتبی پارسایی اماده ی همکاری با تمامی شما هنر دوستان.

اطلاعات تماس
  • 091232*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

مسکن و ساختمان | دکوراسیون و منزل