اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139907074579915292

درمان توده تیروئید با امواج مایکروویو

کد: 139907074579915292

https://bit.ly/3lcUUyA

، تهران , (اخبار رسمی): تیروئید غده ای سپری شکل در جلوی گردن است که اعمال بسیار مهمی در بدن انجام داده و ممکن است مانند سایر اعضای بدن دچار اختلالاتی شود.

درمان توده تیروئید با امواج ماکروویو
درمان توده تیروئید

وجود توده در تیروئید امری شایع بوده و اگر از تمام افراد جامعه تست سونوگرافی تیروئید انجام شود درصد بسیار بالایی علی‌الخصوص در بزرگ‌سالان درگیر این توده ها هستند.

تیروئید غده ای سپری شکل در جلوی گردن است که اعمال بسیار مهمی در بدن انجام داده و ممکن است مانند سایر اعضای بدن دچار اختلالاتی شود. همواره یکی از گزینه های درمان نوعی از اختلالات تیروئیدی به نام توده های تیروئیدی جراحی بوده است. اما مسلما جراحی و باز کردن تیروئید ممکن است برای تمامی بیماران به علل مختلفی مثل مشکلات انعقادی، حساسیت به دارو های بیهوشی و … امکان پذیر نبوده و یا این که خود بیمار از جراحی و عوارض احتمالی بعد از آن هراس داشته باشد. در چنین مواردی است که درمان های نوینی مثل درمان با امواج مایکروویو (MWA) یا درمان با RFA سعی می کنند تا حد ممکن چنین نقص هایی را برطرف کنند.

وجود توده در تیروئید امری شایع بوده و اگر از تمام افراد جامعه تست سونوگرافی تیروئید انجام شود درصد بسیار بالایی علی‌الخصوص در بزرگ‌سالان درگیر این توده ها هستند. درمان این توده ها در گذشته به شیوه هایی از جمله جراحی انجام می شد که با وجود عوارض ناشی از آن بیماران مجبور به مصرف دارو تا آخر عمر خود بودند، ظهور شیوه های نوین درمانی در این موضوع از قبیل درمان توده تیروئید با امواج مایکروویو با توجه به اینکه تنها توده های تیروئید مورد هدف درمان قرار می گیرند و در واقع آسیبی به غده تیروئید وارد نمی شد مزایای بسیار بیشتری را برای بیماران به دنبال داشت از جمله اینکه عوارض ناشی از درمان‌های گذشته وجود نداشت.

امواج مایکروویو چیست؟

امواج به طور کلی حامل انرژی هستند و می توانند با تابیدن به اشیاء خاصی این انرژی را به آنها انتقال داده و مولکول های آن را به جنبش وادارند. به طور مثال یکی از کاربرد های این امواج استفاده از آنها در دستگاه های فر موجود در آشپزخانه برای گرم کردن و یا پختن مواد غذایی است. وقتی حرف از استفاده از این امواج برای درمان به میان می آید منظور استفاده از آنها برای ایجاد نوسان در ضایعات موجود در بدن، گرم کردن آن ها و در نتیجه مرگ سلول های غیر عادی است. یکی از مزیت های این امواج این است که می توان با آنها تنها بافت ضایعه یا توده را از بین برد بدون این که به بافت عادی و سالم بدن آسیبی برسد.

چگونه از امواج مایکروویو برای درمان توده های تیروئیدی استفاده می شود؟

با توجه به گرمایی که این امواج انتقال داده و اینکه توده ها همواره در سطح اعضای مختلف بدن نیستند بلکه ممکن است در عمق آنها باشند، این احتمال وجود دارد که با تابیده شدن به اعضای بدن، قسمت های سالم مثل پوست دچار سوختگی شوند.

برای جلوگیری از این موضوع ابتدا با ابزار های تشخیصی مثل سی تی اسکن و ام آر آی محل دقیق توده مشخص می شود تا بهترین مکان برای ورود و رسیدن به توده تشخیص داده شود. سپس همزمان با مانیتورینگ محل مورد نظر توسط ابزار آلات تصویر برداری، پزشک با سوزن های مایکروویو پوست را می شکافد تا دقیقا به نزدیکی محل توده برود. این سوزن ها به دستگاه مولد مایکروویو متصل هستند و با تولید امواج، مولکول های توده سرطانی یا غیر سرطانی نوسان شدیدی پیدا کرده و به دمایی در حدود ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد می رسند. این دما ۸۰ درجه از دمای جوش آب بالاتر است و می تواند توده را کوچک کرده و کم‌کم از بین ببرد. اگر این سوزن ها دقیقا به سمت محل توده هدایت شده باشند خبری از آسیب به سایر ارگان ها و بافت های بدن نیست.

مزیت های درمان توده های تیروئیدی با امواج مایکروویو

  • روش درمانی کمتر تهاجمی
  • دوره ریکاوری یا بهبود کوتاه تر
  • شانس کمتر ابتلا به عفونت نسبت به جراحی
  • کمتر بودن زمان بستری در بیمارستان و درنتیجه صرفه بیشتر اقتصادی
  • آسیب کمتر به غده پاراتیروئید
  • آسیب کمتر به حنجره به علت مانیتور حنجره ی بیمار در طول پروسه
  • آسیب کمتر به پوست و درنتیجه حفظ زیبایی ظاهر بیمار نسبت به روش های جراحی که بافت اسکار ایجاد می شود

در این روش درمانی اثر غرق شدن گرما (heat sink effect)، اختلال چندانی ایجاد نمی کند.‌ این اثر هنگامی ایجاد می شود که به علت نزدیکی توده با یک رگ بزرگ خونی این رگ خاصیت خنک کنندگی ایجاد کرده و در نتیجه مانع از داغ شدن سلول های توموری و مرگ آنها می شود.

منبع: موسسه تصویر برداری تیراد

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

موسسه تصویربرداری و سونوگرافی تیراد

مرکز فوق تخصصی سونوگرافی و تصویربرداری تیراد در سال ۱۳۹۶ و توسط پزشکان فوق تخصص رادیولوژی مداخله‌ای در تهران افتتاح گردید، و از همان موقع فعالیت تخصصی خود را درزمینهٔ انواع تصویربرداری و سونوگرافی آغاز نمود و با حدود بین ۱۰ الی ۲۰ نفر کارکنان رسمی در مرکز پاسخگوی بیماران و مراجعین محترم گردید، تجهیزات پیشرفته سونوگرافی و نیز تخصص بالای کارکنان ازجمله مواردی بود که در آستانه فعالیت مرکز مدنظر قرار گرفت و با حضور یک هیئت‌مدیره متشکل از پزشکان فوق تخصص توانست به‌خوبی و با سرعت به سمت هدف خود که در حقیقت ارائه خدماتی دقیق‌تر و تخصصی‌تر به مراجعین بود حرکت کند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان