اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139907204696315247

کاربرد سیستم پنوماتیک در صنایع

کد: 139907204696315247

https://bit.ly/2IglGYr

، تهران , (اخبار رسمی): به طور کلی هر سیستم پنوماتیک دارای 3 بخش اصلی و 3 بخش فرعی است. مولد، شیر پنوماتیک و عمل کننده‌ها، بخش‌های اصلی سیستم پنوماتیک هستند.

کاربرد سیستم پنوماتیک در صنایع
کاربرد سیستم پنوماتیک در صنایع

شاید تا به حال کلمه پنوماتیک به گوشتان خورده باشد اما ندانید که دقیقا به چه معناست. در این مقاله شما با علم پنوماتیک آشنا می شوید. پنیوما در زبان یونانی به معنای نفس و هوا است. در صورتی که بتوانیم هوای اطرافمان را به طریقی فشرده کنیم، انرژی موجود در هوای فشرده می‌تواند کار مکانیکی برای ما انجام دهد که به آن پنوماتیک گفته می‌شود. کاربرد سیستم پنوماتیک در صنایع بسیار گسترده است. در کارخانه‌ها از هوای فشرده برای کنترل دستگاه‌های ابزار دقیق خود استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که افزایش یا کاهش دما اثرات مخربی بر روی سیستم پنیوماتیک ندارد و نوسانات حرارتی از عملکرد سیستم جلوگیری نمی‌کند. در کارخانه‌ها با لوله کشی، هوای فشرده را به اکثر نقاط کارخانه انتقال می‌دهند تا سیستم‌های پنوماتیک را فعال کنند. در بعضی از نقاط کارخانه که امکان نصب کمپرسور نیست معمولا از مخازن مخصوص انباشت استفاده می‌کنند و از طریق این مخازن هوای فشرده را انتقال می‌دهند. سیستم‌های پنوماتیک معمولا در صنایعی مانند صنایع کشاورزی، خودروسازی، غذایی، چوب، نفت و پالایشگاه ها، پزشکی و دندانپزشکی و غیره کاربرد دارد.

 

معرفی اجزای پنوماتیک

اما در ادامه به معرفی تجهیزات پنوماتیک پرداخته می شود و می بینید که هر سیستم پنوماتیک از چه بخش‌هایی تشکیل شده است. به طور کلی هر سیستم پنوماتیک دارای 3 بخش اصلی و 3 بخش فرعی است. مولد، شیر پنوماتیک و عمل کننده‌ها، بخش‌های اصلی سیستم پنوماتیک هستند که به صورت مختصر شما با این بخش‌ها آشنا خواهید شد. مولد دستگاهی مانند کمپرسور هوا است که فشار هوا را افزایش می‌دهد و انرژی پنوماتیکی را تولید می‌کند. شیر پنوماتیک عمل کنترل و فرمان دادن را انجام می‌دهد که به دو دسته شیر برقی پنوماتیک و شیر دستی پنوماتیک تقسیم بندی می‌شود. عمل کننده‌ها وسایلی هستند که با کمک مولد و شیر پنوماتیک عمل مورد نظر ما را انجام می‌دهند. 3 بخش فرعی سیستم پنوماتیک شامل سیستم مراقبت، سیستم توزیع کننده و سیستم سنسور پنوماتیک یا تحلیل کننده اطلاعات است. سیستم مراقبت دستگاهی است که هوای فشرده را کنترل و مراقبت می‌کند. در داخل واحد مراقبت بخش‌هایی مانند فیلتر هوا ، رگولاتور، روغن زن، نمایشگر فشار گاز فشرده شده نیز وجود دارد. بخش بعدی سیستم توزیع کننده است. کلیه اجزای سیستم پنوماتیکی مانند مولد‌ها، عمل کننده‌ها، واحد مراقبت، شیرها و غیره از طریق سیستم توزیع کننده به هم متصل می‌شوند. در همین راستا طراحی و اجرای صحیح سیستم توزیع تاثیر بسزایی در عملکرد سیستم خواهد داشت. سیستم توزیع شامل انواع شیلنگ و اتصالات پنوماتیک است که سایز و نوع آن‌ها را باید به صورت صحیح و باتوجه به شرایط محیطی و همچنین مقدار فشاری که قرار است تحمل کنند، انتخاب کرد .بخش فرعی دیگر سنسور پنوماتیک یا تحلیل کننده اطلاعات است. این سنسورها جهت پردازش سیگنال در شیرهای کنترل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

مزیت استفاده از تجهیزات پنوماتیک

مزایای استفاده از سیستم‌های پنوماتیکی زیاد است. در دسترس بودن هوا، ایمنی بالا در برابر عواملی مانند ضربه ناگهانی و یا انفجار، هزینه تعمیرات پایین، قابل اعتماد بودن، راحتی در نگهداری، بهای قطعات یدکی پایین، عدم ایجاد آلودگی و بازدهی بالای این سیستم‌ها مزایای قابل قبولی هستند که می‌توان از این سیستم‌ها در صنایع مختلف استفاده کرد. در سیستم‌های پنوماتیک به علت اینکه هوا متراکم می‌شود امکان ایجاد سرعت ثابت و یکنواخت وجود ندارد. این مسئله از معایب پنیوماتیک به شمار می‌رود. اما قابل ذکر است که اخیرا نوعی سیلندر ساخته شده که به جای شفت از نوار لاستیکی در آن استفاده شده است. استفاده از این نوع سیلندر در سیستم‌های پنوماتیکی این عیب را برطرف کرده است.

در سیستم پنوماتیک خیلی مهم است که نشتی‌ها را حذف کنید زیرا هر نشانه‌ای از نشتی هوای فشرده، کارایی سیستم پنوماتیک را پایین می‌آورد. هر چقدر طول لوله‌های سیستم کوتاه‌تر باشد مقدار هوایی که سیستم باید فشرده کند و همچنین تلفات در هر سیکل کاری کاهش می‌یابد پس طراحی و ساخت سیستم‌های پنوماتیک در بالا بردن کارایی آن‌ها بسیار تاثیرگزار است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آراد صنعت

این مجموعه با تکیه بر توان متخصصین ومهندسین خود،آمادگی تهیه و توزیع و تأمین کلیه ملزومات برقی و پنوماتیک ،هیدرولیک، ابزار دقیق ،اتوماسیون ﺻﻨﻌﺘﯽ وسیم کابل ومابقی اقلام برقی رابا باﻻترین کیفیت اعلام می ﻧﻤﺎید. فروشگاه اینترنتی آراد صنعت پیرو در زمینه فروش ابزار برقی و پنوماتیک و …

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید