اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139907204696415248

معرفی لیست تجهیزات دندانپزشکی

کد: 139907204696415248

https://bit.ly/2GXT0CY

، تهران , (اخبار رسمی): در این مطلب به معرفی تجهیزات دندانپزشکی و کاربرد هر یک از آن ها در مطب دندانپزشکی پرداخته می شود.

معرفی لیست تجهیزات دندانپزشکی
معرفی لیست تجهیزات دندانپزشکی

در این مقاله به معرفی تجهیزات دندانپزشکی پرداخته می شود. تقریبا بیشتر ما انسان‌ها برای یک بار هم که شده به مطب دندانپزشکی رفته‌ایم و با محیط داخل آن آشنایی داریم اما نمی‌دانیم هر کدام از ابزار و وسایل دندانپزشکی چه نام دارند و چه کاری انجام می‌دهند. این مقاله قصد دارد به صورت مختصر شما را با این تجهیزات و ابزارها آشنا کند. وقتی وارد اتاق دندانپزشک می‌شوید اولین چیزی که توجه شما را جلب می‌کند یونیت دندانپزشکی است.

یونیت دندانپزشکی یک صندلی دارد که بیمار بر روی آن قرار می‌گیرد. صندلی دندانپزشکی دارای سیستم الکتریکی و پنوماتیکی است تا پزشک تسلط کافی برای انجام کار خود داشته باشد. پشتی صندلی قابلیت تغییر زاویه و تغییر ارتفاع توسط موتور را دارد. به غیر از صندلی هر یونیت دندانپزشکی‌ای دارای ورودی آب ، هوا و خروجی فاضلاب است. این ورودی و خروجی‌ها برای کمک  به ساکشن، شیر آب، کراشور و غیره تعبیه شده‌اند. اجزا دیگر یونیت دندانپزشکی شامل موارد زیر است. برای استعلام قیمت و خرید یونیت دندانپزشکی با کارشناسان حامی آرکا طب تماس حاصل کنید.

چراغ دندانپزشکی که دارای نوری سفید، سرد و بی سایه است که در برابر آب مقاوم است. سیستم بهداشتی شامل کاسه کراشوار ، ساکشن و بزاق کش است. بزاق کش با آب و یا هوا کار می‌کند. دارای یک مکش ضعیف بوده و برای مکش بزاق از آن استفاده می‌شود ولی ساکشن مانند جاروبرقی عمل کرده و قدرت مکشی در حدود 50 لیتر در دقیقه دارد. ساکشن می‌تواند مواد جامد و مایع را مکش کند. کاسه کراشوار هم همان کاسه‌ای است که در سمت چپ بیمار تعبیه شده است. این کاسه برای تخلیه آب دهان بیمار است. جنس آن به نحوی است که در مقابل مواد مخالف تغییر رنگ نمی‌دهد و معمولا از جنس‌های سرامیکی، چینی و پلاستیکی ساخته می‌شود. کمپرسور دارای دو مدل است. روغنی و غیر روغنی که هوای آزاد را به یونیت وارد می‌کند تابوره به صندلی کوچکی که دندانپزشک و دستیار آن از آن استفاده می‌کنند، گفته می‌شود. تابوره حالتی گردان دارد. میز پزشک یا تابلت میزی است که در دسترس دندانپزشک قرار دارد و دارای کلید‌های متعددی برای کنترل چراغ، تنظیم آب سرد یا گرم کراشور، وضعیت صفر صندلی و کلید کنترل صندلی و پشتی آن است.

دستگاه دیگری که دستیاران دندانپزشکان برای آماده‌سازی مواد پرکردن دندان با آن کار می‌کنند دستگاه آمالگاماتور است. از این دستگاه برای تبدیل کردن پودر آمالگام به خمیر استفاده می‌شود، که قابلیت اندازه واحد و درصد ترکیب آمالگام و جیوه را دارد. زمانی که دندانپزشکان دندان ترمیمی را با کامپوزیت پر می‌کنند از دستگاه لایت کیور استفاده می‌کنند. دستگاه لایت کیور با تولید نور ماوراء بنفش باعث فشردگی سریع کامپوزیت می‌شود. دستگاه دیگری که دندانپزشکان در حین جرم‌گیری دندان از آن استفاده می‌کنند دستگاه کاویترون است.

تا به اینجا دستگاه ها و ابزار های اصلی‌ که دندان پزشکان برای ترمیم دندان استفاده می‌کنند، به طور مختصر معرفی شدند. اما یکی از مسایل خیلی مهم در دندانپزشکی استریل کردن وسایل و تجهیزات است. معرفی لیست تجهیزات استریل دندانپزشکی بخش بعدی‌ است که شما با آن آشنا می شوید. امروزه در هر مطب یا کلینیک دندانپزشکی بخشی تحت عنوان اتاق استریل وجود دارد. معمولا در این اتاق‌ها برای استریل کردن لوازم و تجهیزات چندبار مصرف از اتوکلاو استفاده می‌کنند.

اما اتوکلاو چیست و چطور باعث استریل کردن لوازم و تجهیزات دندانپزشکی می‌شود؟ دستگاه اتوکلاو دارای یک محفظه است که وسایل درون آن قرار می‌گیرند. سپس محفظه خلا شده و بعد در یک فشار مشخص بخار اشباع شده با دمای مورد نیاز وارد محفظه می‌شود تا عملیات استریل کردن انجام شود. استفاده از دستگاه اتوکلاو روشی مطمئن برای استریل و ضدعفونی کردن تجهیزات دندانپزشکی است. وجود اتوکلاوهای دندانپزشکی باعث شده از که بیماران با خیال راحت به دندانپزشکی مراجعه کرده و ترسی از انتقال و سرایت بیماری و عفونت را نداشته باشند.

تجهیزات بعدی‌ که با آن اشنا می شوید، تجهیزات مربوط به اندو یا عصب کشی دندان است. شاید معرفی تجهیزات اندو دندانپزشکی شما را یاد دندان درد بیندازد. همانطور که می‌دانید زمانیکه پوسیدگی‌های سطحی دندان ترمیم نشود، عفونت و پوسیدگی به عصب می‌رسد و به عصب دندان فشار وارد می‌شود و برای بیمار درد زیادی را به همراه می‌آورد. به همین دلیل بیمار باید سریعا اقدام به اندو یا عصب کشی کند. مهمترین ابزار برای عصب کشی دندان فایل است. اگرچه تجهیزات دیگری نیز در حین عصب کشی استفاده می‌شوند اما فایل‌ها ابزارهای مهمی در عصب کشی هستند. پس از اینکه دندانپزشک فک را بی حس کرد، با استفاده از فرزهای مخصوصی دندان را برای خارج کردن ریشه آماده می‌کند. سپس با استفاده از فایل عصب را از دهان خارج می‌کند. فایل‌های مورد استفاده در عصب کشی دندان، سوزن‌های ظریفی هستند که بر اساس رنگشان کد بندی و سایز بندی می‌شوند. هرکدام از این سوزن‌ها، رنگ مخصوص به خود دارند به طوری که هنگام عصب کشی دندان، دندانپزشک با دیدن رنگ آنها می‌تواند فایل با سایز مدنظر خود را استفاده کند.

امروزه فروشگاه‌های زیادی تحت عنوان فروشگاه مواد و تجهیزات دندانپزشکی وجود دارند که ابزار و تجهیزات مورد نیاز دندانپزشکان را تامین می‌کنند. به دلیل اینکه تجهیزات دندانپزشکان بسیار گران قیمت است بسیاری از دندانپزشکان ترجیح می‌دهند با خرید تجهیزات دندانپزشکی دست دوم نیاز خود به این تجهیزات را برطرف کنند. تجهیزات دندانپزشکی در تهران و شهرستان‌ها به صورت حضوری و آنلاین به فروش می‌رسند. دندانپزشکان برای دریافت لیست ابزار و وسایل دندانپزشکی مورد نیاز خود می‌توانند به این فروشگاه ها مراجعه کنند.

http://hamiarkateb.com/

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان