اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139908074721715271

آیا صنعت گردشگری سلامت می‌تواند جایگزین نفت شود؟

هر کلینیک، یک چاه نفت است

کد: 139908074721715271

https://bit.ly/34Xhwhg

، (اخبار رسمی): آیا می‌توان اقتصاد نفتی را با گزینه‌های دیگری جایگزین کرد؟ آرتور۲۴، جامع ترین سامانه گردشگری سلامت، همواره تلاش می کند که بهترین مراکز تخصصی درمانی و زیبایی را به مخاطبان داخلی و خارجی معرفی کرده و فرآیند سفر را با توجه به محدودیت های کنونی تسهیل کند.

هر کلینیک، یک چاه نفت...
هر کلینیک یک چاه نفت

در این مطلب کوتاه قصد بر آن است که قیاسی هر چند کلی، از نحوه درآمدزایی در صنعت نفت و صنعت گردشگری سلامت انجام شود. برای شروع نگاهی اجمالی به هزینه های اولیه، جاری، و میزان درآمدزایی یک چاه نفت و یک کلینیک زیبایی انداخته می شود.

یک چاه نفت (مورب تا عمق 700 متر) در حوزه خلیج فارس

  • هزینه های اولیه تا رسیدن به نفت: (3،000،000) دلار
  • هزینه جاری (پرسنل و پمپاژ یا تزریق گاز): (100،000) دلار ماهانه
  • تولید روزانه نفت (2000 بشکه با قیمت 20 دلار در محل): 40،000 دلار روزانه
  • بازگشت سرمایه: 82 روز
  • سود خالص پس از 10 سال با افت 6% تولید سالانه و 10% افزایش هزینه: 79،000،000 دلار

یک کلینیک زیبایی (با ساختمان و تجهیزات) در اهواز

  • هزینه های خرید و تجهیز: (300،000) دلار
  • هزینه جاری (پرسنل، لوازم مصرفی، و بازاریابی): (20،000) دلار ماهانه
  • درآمد روزانه به صورت میانگین: 5،000 دلار روزانه
  • بازگشت سرمایه: 68 روز
  • سود خالص پس از 10 سال با افزایش 6% فروش سالانه و 10% افزایش هزینه: 17،000،000

مسلما برای برآورد هزینه و درآمدزایی به سبک فوق، پیش فرض های بسیاری لحاظ شده که می تواند این اعداد را از واقعیت دور کند. مهم ترین پیش فرض ها، ثابت بودن قیمت نفت در دراز مدت و یا درآمدزایی کلینیک زیبایی از ابتدا و به صورت ثابت بوده است که طبیعتا در عمل متفاوت خواهند بود.

اما نکات حائز اهمیت دیگری در این قیاس وجود دارد که تاثیر پیش فرض های فوق را کمرنگ می کند. از جمله این نکات به هزینه اولیه ساخت و تجهیز کلینیک می توان شاره کرد که حدود یک دهم هزینه حفر چاه نفت است. بازگشت سرمایه نیز اگرچه ممکن است دقیقا در 68 روز اول (به دلیل عدم شناخت متقاضیان) اتفاق نیفتد، اما در یک بازه دو ماهه در طول سال اول تاسیس و با جذب تنها 10 گردشگر سلامت  یا 30 سلامت جوی داخلی در روز (3 کاشت مو، 1 جراحی بینی، 1 پیکر تراشی، 5 تزریق ژل، و یا ترکیب دیگری از متقاضیان) به راحتی قابل تصور است.

فراموش نکنید که نفت منبعی تجدید ناپذیر است و هزینه پمپاژ نفت (و یا تزریق گاز، تزریق بخار، شکست هیدرولیکی) پس از کاهش فشار طبیعی مخزن، به سرعت افزایش یافته و تولید نفت به مرور روندی کاهشی پیدا می کند. پس هزینه تولید در گذر زمان بالا رفته و میزان تولید کاهش می یابد. به همین دلیل است که اکتشاف مخازن و حفاری چاه های جدید تنها راه حفظ میزان تولید نفت است.    

در مقابل، کلینیک زیبایی در گذر زمان با کسب اعتبار بیشتر و تنوع بخشیدن به خدمات همواره امکان افزایش درآمدزایی را داشته و دانش پزشکی آن منبعی پایان ناپذیر محسوب می شود. پس می توان انتظار داشت که در یک بازه 20 ساله، در حالی که سوددهی یک چاه نفت به سمت صفر متمایل می شود، درآمد کلینیک زیبایی به صورت تصاعدی افزایش یابد. البته درآمدزایی کلینیک های زیبایی در کشور تابعی از قدرت خرید متقاضیان داخلی و پایین بودن ارزش ریال برای گردشگران سلامت است. همچنین در مواردی که حوادث قهری غیرقابل پیش بینی مانند پاندمی کرونا بر سفرهای تفریحی/درمانی تاثیر می گذارند، کلینیک های زیبایی نیز تحت فشار قرار می گیرند. اما با نگاهی بلند مدت، می توان از خدمات درمانی و زیبایی به عنوان منبع ارزآوری برای کشور و سوددهی برای بخش خصوصی یاد کرد.

لازم به ذکر است که کلینیک زیبایی به عنوان نمونه و با هدف قیاس در این مطلب عنوان شده است. قطعا تمامی خدمات پزشکی از جمله در شاخه های دندان، چشم، تغذیه، و سایر خدمات درمانی تخصصی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اما، شرط لازم و کافی برای موفقیت در این امر، صرفا ارائه دانش پزشکی نبوده و بحث تجاری سازی، برندینگ، تبلیغات، بازاریابی، ارتباط با مشتری و رقابتی بودن کیفیت و قیمت خدمات نیز لازمه بقا و پیشرفت در این حوزه هستند.

در پایان می توان به یک تفاوت اصلی در نحوه درآمدزایی هر دو مورد نیز اشاره کرد. در حوزه نفت، مشتریان محدود و شناخته شده هستند. همچنین قیمت گذاری محصول بر اساس کیفیت و منوط به جواب تست (چگالی و ناخالصی) است. در آن سو، مشتریان بخش سلامت/زیبایی در عمل نامحدود هستند ولی معیاری برای سنجش کیفیت خدمات به جز توصیه سایر افراد ندارند. پس در بحث فروش نفت (در شرایط غیر تحریمی)، بازاریابی به عنوانی چالشی هزینه بر شناخته نمی شود. اما در بخش سلامت/زیبایی، بازاریابی و روش های معرفی محصول به مخاطب نه تنها هزینه بر، که متغیر و نیازمند به دانش فنی روز نیز هست.

نظر به گسترش روزافزون نفوذ اینترنت و شبکه های اجتماعی بر نحوه تصمیم گیری و انتخاب متقاضیان داخلی و خارجی برای دریافت هرگونه خدمات، همکاری متخصصان بخش سلامت با تیم های فنی حوزه آی تی و دیجیتال مارکتینگ برای جذب مخاطب اجتناب ناپذیر خواهد بود.

آرتور۲۴، جامع ترین سامانه گردشگری سلامت کشور، همواره تلاش می کند که بهترین مراکز تخصصی درمانی و زیبایی کشور را به مخاطبان داخلی و خارجی معرفی کرده و فرآیند سفر متقاضیان را با توجه به محدودیت های کنونی تسهیل کند.

www.rtour24.com

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]