اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13990817473375162

دانستنی های مدل کسب و کار

مدل کسب و کار چیست؟ همه چیز درباره مدل کسب و کار به زبان ساده

کد: 13990817473375162

https://bit.ly/3kAGgQE

، تهران , (اخبار رسمی): مهم‌ترین هزینه‌های مدل کسب‌وکار ما چیست؟ به حل کدام مشکل مشتریان خود کمک می کنیم؟ چه نیاز هایی را از مشتریان برآورده می کنیم؟ گران‌ترین منابع کلیدی کدام مواردند؟ مهم‌ترین سؤالاتی که در مدل کسب و کار می توانید به آنها پاسخ بدید:

مدل کسب و کار چیست؟ همه چیز درباره مدل کسب و کار به زبان ساده
http://www.modirinfo.com/content/4/703/

مدل کسب و کار ابزاری مفهومی است که منطق شرکت برای درآمدزایی را نشان می‌دهد.

تعریف مدل کسب و کار
مدل کسب و کار ساختار ساده‌ای از واقعیت است. تعریف مدل کسب‌ و کار غالباً با دشواری همراه است زیرا در زمینه‌های متفاوت کسب‌ و کار، معانی متفاوتی از آن برداشت میشود، تعاریف ارائه‌شده از مدل کسب‌ و کار بر اساس دیدگاه‌های ارائه‌دهندگان تعاریف، ممکن است متفاوت باشد.

از جمله تعاریف مدل کسب و کار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1 .خلاصه‌ای از این‌که چطور مجموعه‌ای از متغیرهای تصمیم‌گیری در رابطه با استراتژی‌های بنگاه، معماری و اقتصاد جهت ایجاد مزیت رقابتی در بازارهای تعریف‌شده عمل می‌کنند. 

2. بیان چگونگی منطق اساسی و انتخاب استراتژیک جهت خلق و دریافت ارزش درون یک شبکه ارزشی. 

3. مدل کسب‌وکار ساختاری است که فرآیند خلق ارزش را با انتخاب گزینش تکنولوژی‌ها ایده‌ها فراهم میآورد و آن‌ها را در پیکره‌بندی خاص بسته‌بندی میکند تا به بازار هدف انتخابی ارائه دهد. 

4. مدل کسب‌وکار سیستمی از فعالیت‌های به‌هم‌پیوسته است که به بنگاه مرکزی کمک می‌کند تا فراتر از مرزهای خود برود. آن‌ها دودسته فعالیت را در خلق ارزش سیستم توضیح می‌دهند: عناصر طراحی (محتوای تراکنش، ساختار، اداره تراکنش) و زمینه‌های طراحی (ابتکار، کارایی، مکمل‌ها و قفل‌کردن روی مشتری)

مدل کسب و کار استروالدر یکی از معروفترین و مشهورترین تعاریف مربوط به آقای الکساندر استروالدر می‌باشد.

مدل کسب و کار استروالدر

طبق تعریف استروالدر؛ مدل کسب و کار ابزاری مفهومی است که شامل مجموعه‌ای از عناصر و ارتباط آن‌ها بوده و منطق شرکت جهت درآمدزایی را نشان می‌دهد. توصیف ارزشی است که شرکت به یک یا بخشی از مشتریان‌آش می‌دهد. در واقع  معماری یک بنگاه و شبکه شرکایش به منظور خلق، بازاریابی و تحویل ارزش،‌ همچنین ارتباط سرمایه‌ای یک یا بخشی از مشتریان برای ایجاد جریان‌های درآمدی پایدار و سودآور است.                                                         

تعریف استروالدر و بوم مدل کسب و کار پیشنهادی استروالدر از توجه و استقبال قابل توجهی برخوردار شده است. به طوری که امروزه در اکثر شرکت های موفق جهان و رویدادهای استارتاپی از بوم مدل کسب و کار استروالدر به عنوان تابلوی راهنمایی برای جهت دهی مسیر کسب و کار استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید: اجزای بوم مدل کسب و کار استروالدر در یک نگاه

بوم مدل کسب و کار استروالدر از 9 بخش سازنده تشکیل شده است که در تصویر بالا مشاهده کردید. 
جزء اول بوم مدل کسب و کاراستروالدر: بخش های مشتریان
جزء سازنده بخش‌های مشتری، گروه های مختلفی از افراد یا سازمان‌هایی را تعریف می‌نماید که شرکت قصد دستیابی و خدمت به آن‌ها را دارد. مشتریان قلب هر مدل کسب‌وکاری را تشکیل می‌دهند. بدون مشتریان (سودآور) هیچ شرکتی نمی‌تواند در بلند مدت دوام آورد. مهم‌ترین سوالاتی که در این قسمت مطرح می‌شوند:

ما برای چه کسانی ارزش خلق می کنیم؟

مهم‌ترین مشتریان ما چه کسانی هستند؟

جزء دوم بوم مدل کسب و کار: ارزش های پیشنهادی
جزء سازنده ارزش های پیشنهادی بسته ای از محصولات و خدمات است که برای بخش مشتری خاص ارزش خلق می‌کند. ارزش پیشنهادی دلیل ترجیح یک شرکت نسبت به سایر شرکت‌ها توسط مشتری است. هر ارزش پیشنهادی متشکل از بسته ای منتخب از محصولات و یا خدمات است که نیاز های یک بخش خاص از مشتریان را برآوره می‌نماید. بنابراین ارزش پیشنهادی، مجموعه یا بسته ای از منافع است که شرکت به مشتریان پیشنهاد می‌دهد. مهم‌ترین سؤالات این بخش عبارتند از:

چه ارزش هایی را به مشتریان ارائه می کنیم؟

به حل کدام مشکل مشتریان خود کمک می کنیم؟

چه نیاز هایی را از مشتریان برآورده می کنیم؟

چه بسته ای از محصولات و خدمات را به هر بخش مشتری پیشنهاد می کنیم؟

جزء سوم بوم مدل کسب و کار: کانال‌های توزیع
جزء سازنده کانال ها بیان گر این است که شرکت به‌منظور ارائه ارزش پیشنهادی موردنظر به بخش‌های مشتریان هدف خود، چگونه با آن‌ها ارتباط برقرار نموده و به آن‌ها دسترسی دارد. کانال های ارتباطی، توزیع و فروش، واسط میان یک شرکت و مشتریان آن است. کانال های توزیع نقطه تماس با مشتری هستند و نقش مهمی در تجربه مشتری ایفا می‌کنند. سؤال هایی که در اینجا مطرح می‌گردد:

بخش‌های مختلف مشتریان چه کانال هایی را برای دسترسی به ما ترجیح می‌دهند؟

هم اکنون چگونه به آن‌ها دسترسی داریم؟

ما چگونه آن‌ها را با برنامه روزمره زندگی مشتری هماهنگ می سازیم؟

جزء چهارم بوم مدل کسب و کار: روابط با مشتریان
عنصر ارتباط با مشتری یعنی این‌که چطور یک بنگاه وارد بازار می‌شود، به مشتری هایش دست پیدا می‌کند، و چطور با آن‌ها رابطه برقرار می‌کند. استفاده از اینترنت و فناوری اطلاعات منجر به کاهش هزینه و بهبود عملکرد فناوری اطلاعات در بخش ارتباط مشتری می‌شود. استفاده از بانک های داده‌های مشتری منجر به یافتن فرصت‌های بهتری در کسب‌وکار می‌شود. سوالاتی در اینجا مطرح است:

هر یک از بخش‌های مشتریان ما انتظار برقراری و حفظ چه نوع ارتباطی را دارند؟

کدام یک از روابط را ایجاد کرده ایم؟

این ارتباطات چگونه با سایر اجزای مدل کسب‌وکار ما هماهنگ شده‌اند؟

جزء پنجم بوم مدل کسب و کار: جریان‌های درآمدی
اگر مشتریان قلب مدل کسب‌وکار باشند، جریان‌های درآمدی شریآن‌های آن را تشکیل می‌دهند. شرکت باید از خود بپرسد که هر بخش مشتری واقعا برای چه ارزشی تمایل به پرداخت پول دارد؟ در صورتی که شرکت به این سؤال پاسخ درستی دهد، قادر به ایجاد یک یا چند جریان درآمدی برای هر بخش مشتریان می‌شود. سوالاتی که در این زمینه مطرح می گردند عبارتند از:

مشتریان ما واقعا برای چه ارزشی تمایل به پرداخت پول دارند؟

آن‌ها در حال حاضر برای چه چیزی پول پرداخت می‌کنند؟ چگونه پول می پردازند؟

ترجیح می‌دهند چگونه پول بپردازند؟

هر جریان درآمدی چه سهمی از کل درآمدها را به خود اختصاص می‌دهد؟

جزء ششم بوم مدل کسب و کار: منابع کلیدی
جزء سازنده منابع کلیدی مهم‌ترین دارایی های مورد نیاز برای عملکرد صحیح مدل کسب‌وکار را تشریح می‌کند. هر مدل کسب‌وکاری به منابع کلیدی نیاز دارد. این منابع، شرکت را قادر می سازد که ارزش پیشنهادی خود را خلق و ارائه نماید، به بازارها دست یابد، ارتباط با بخش‌های مشتری را حفظ و کسب درآمد کند. سوالاتی که در این زمینه مطرح می گردند عبارتند از:

ارزش های پیشنهادی ما به چه منابع کلیدی نیاز دارد؟

کانال های توزیع نیازمند چه منابعی است؟

برای ارتباط با مشتریان باید چه منابعی را در نظر بگیریم؟

ایجاد جریان‌های درآمدی به چه منابعی احتیاج دارد؟

جزء هفتم بوم مدل کسب و کار: فعالیت‌های کلیدی
جزء سازنده فعالیت‌های کلیدی، مهم‌ترین کارهای مورد نیاز برای عملکرد صحیح مدل کسب‌وکار را تشریح می‌کند. هر مدل کسب‌وکاری نیاز به تعدادی فعالیت‌های کلیدی دارد. این فعالیت ها مهم‌ترین اقداماتی هستند که یک شرکت باید انجام دهد تا عملکرد موفقی داشته باشد. همانند منابع کلیدی، فعالیت‌های کلیدی نیز برای خلق و ارائه ارزش پیشنهادی، دست یابی به بازار ها، حفظ ارتباط با مشتری و کسب درآمد ضروری می‌باشند و همچون منابع کلیدی، بسته به نوع مدل کسب‌وکار، فعالیت‌های کلیدی نیز متفاوت هستند. مهم‌ترین سوالاتی که در اینجا مطرح می‌شود این است که:

ارزش های پیشنهادی ما به چه فعالیت‌های کلیدی ای نیاز دارند؟

کانال های توزیع نیازمند چه نوع فعالیت‌های کلیدی ای هستند؟

برای ارتباط با مشتری باید چه فعالیت‌های کلیدی ای را در نظر بگیریم؟

ایجاد جریان‌های درآمدی به چه فعالیت‌های کلیدی ای احتیاج دارد؟

جزء هشتم بوم مدل کسب و کار: شرکای کلیدی
جزء سازنده شرکای کلیدی، شبکه‌ای از تأمین‌کنندگان و شرکا را توصیف می‌کند که باعث عملکرد صحیح مدل کسب‌وکار می‌شوند. شرکت‌ها به دلایل مختلفی برای خود شریک برمی گزینند و مشارکت ها سنگ بنای بسیاری از مدل‌های کسب‌وکار می گردند. شرکت‌ها به‌منظور بهینه کردن مدل‌های کسب‌وکار خود، کاهش ریسک و یا کسب منابع،  اقدام به ایجاد ائتلاف هایی می‌کنند. سوالاتی که در این زمینه مطرح می‌شود:

شرکای کلیدی ما چه کسانی هستند؟

تأمین‌کنندگان کلیدی ما چه کسانی هستند؟

کدام یک از منابع کلیدی را از طریق شرکا به دست می آوریم؟

کدام یک از فعالیت‌های کلیدی را شرکای ما انجام می‌دهند؟

جزء نهم بوم مدل کسب و کار: ساختار هزینه‌ها
ساختار هزینه‌ها، تمام هزینه‌هایی را تشریح می‌کند که اجرای مدل کسب‌وکار با خود به همراه دارد. این جزء سازنده، مهم‌ترین هزینه‌هایی را که حین اجرای یک مدل کسب‌وکار خاص ایجاد می‌شود را توصیف می‌کند. خلق و ارائه ارزش، حفظ ارتباط با مشتری و ایجاد درآمد، همگی با خود هزینه‌هایی را به همراه دارند. پس از تعریف منابع کلیدی و شرکای کلیدی می‌توان چنین گفت هزینه‌هایی را به سادگی محاسبه نمود. اما برخی مدل‌های کسب‌وکار هزینه محورتر از بقیه هستند. سوالاتی که در این قسمت مطرح می‌گردند:

مهم‌ترین هزینه‌های مدل کسب‌وکار ما چیست؟

گران‌ترین منابع کلیدی کدام مواردند؟

گران‌ترین فعالیت‌های کلیدی کدام ها می‌باشند؟

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مدیر اینفو

پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران (مدیر اینفو) ارائه‌دهنده تازه‌ترین رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف، گزارشات، کنفرانس‌ها و ویدئوهای مفید در حوزه مدیریت و کارآفرینی است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کسب و کار و خرده فروشی