اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139908244748614278
در دسترس نیست

چیلر جذبی یا تراکمی؟ کدام بهتر است؟

مقایسه چیلر جذبی و تراکمی

کد: 139908244748614278

، تهران , (اخبار رسمی): انتخاب بین چیلر جذبی و تراکمی هموراه از چالش های مشتریان در زمان انتخاب یک سیستم سرمایشی مناسب برای پروژه ها، اعم از مسکونی، تجاری، اداری و یا صنعتی است. در این مطلب تحلیل کاملی از تفاوت چیلر جذبی و تراکمی ارئه کردیم از نظر قیمت، کاربرد، راندمان، عملکرد، طول عمر مفید چیلر و....

مقایسه چیلر جذبی و تراکمی
مقایسه و تفاوت چیلر جذبی و تراکمی

مقایسه و تفاوت چیلر جذبی و تراکمی

مقایسه چیلر جذبی و تراکمی و بررسی تفاوت آن ها همواره نقطه ابهامی برای مشتریان بوده و از طرفی برای مهندسان تاسیسات ساختمان نیز چالش هایی را به همراه دارد.

در این تحلیل این دو محصول در سیستم های سرمایشی دارند از ابعاد زیر بررسی کرده ایم :

  • راندمان یا ضریب عملکرد (COP) چیلر جذبی و تراکمی
  • میزان مصرف انرژی (برق و گاز)
  • قیمت و هزیه راه اندازی
  • ابعاد و وزن هر کدام از چیلر ها

مقایسۀ ضریب عملکرد (COP) چیلرهای تراکمی و جذبی

ضریب عملکرد چیلر (Coefficient Of Performance) که در واقع نشان دهندۀ راندمان مصرف انرژی آن است یکی از مهمترین پارامترها در ارزیابیِ کارایی چیلر محسوب می شود. نسبت گرمای دریافتی از آب در اواپراتور به مجموع انرژی مصرفی در مصرف کننده ­ها (کمپرسور، الکتروفن های کندانسور هواخنک، برج خنک کننده، پمپ و ژنراتور) تعریف ضریب عملکرد چیلر می باشد. اندازه گیری ها بر مبنای شرایط یکسان (شرایط استاندارد تهویه مطبوع) نشان می دهد که حداکثر ضریب عملکرد در چیلر تراکمی هوا خنک (با کمپرسور اسکرو) 3.5kW/kW و در چیلر تراکمی آب خنک (با کمپرسور سانتریفیوژ) 6kW/kW می باشد. این در حالی است که حداکثر ضریب عملکردِ چیلرهای جذبی تک اثره 0.8kW/kW و چیلرهای جذبی دو اثره 1.4kW/kW است.

مقایسۀ مصرف آب چیلرهای تراکمی و جذبی

از آنجا که در چیلرهای جذبی علاوه بر کندانسور آب خنک، برای دفع حرارت در ابزوربر نیز از آب خنکِ تولیدی در کولینگ تاور (برج خنک کننده) استفاده می شود، به گردش آبِ خنک بیشتری نیاز خواهد بود (نزدیک به 50 درصد بیشتر از چیلرهای تراکمی آب خنک). بنابراین سایز پمپ های سیرکولاسیون، خطوط انتقال آب، برج خنک کننده، دستگاه های سختی گیر و اساساً میزان مصرف آب در چیلرهای جذبی حدودِ 50 درصد بیشتر از چیلرهای تراکمی آب خنک می باشد.

مقایسۀ مصرف انرژی در چیلرهای تراکمی و جذبی

نتایج مطالعات و محاسبات برای اقلیم های مختلف نشان می دهد که مجموع انرژی مورد نیاز برای تولید سرمایش در چیلرهای جذبی همواره نسبت به چیلرهای تراکمی بیشتر است که علت اصلی آن ضریب عملکرد پایینِ چیلرهای جذبی می باشد.

مقایسۀ هزینۀ خرید و سرمایه گذاری اولیه

هزینۀ خرید و سرمایه گذاری اولیه برای بکارگیریِ چیلرهای جذبی در مقایسه با چیلرهای تراکمی (بویژه آب خنک) بسیار سنگین تر است. بطوریکه تقریباً می توان گفت، هزینه های اولیه در چیلرهای جذبی غیر شعله مستقیم، 50 درصد و در چیلرهای جذبی شعله مستقیم نزدیک به 100 درصد نسبت به چیلرهای تراکمی آب خنک در ظرفیت های مشابه (خصوصاً ظرفیت های پایین)، بیشتر هستند. ضمن آنکه باید توجه داشت، علاوه بر خرید دستگاه، هزینۀ حمل و نقل، نصب و راه اندازی، ساخت شاسی و فونداسیون و نیز آماده کردن فضایی بعنوان موتورخانه از جمله مصداق های هزینۀ اولیه بشمار می روند که همگی در چیلرهای جذبی بمراتب بیشترند.

سوزاندن سوخت های فسیلی جهت تأمین منبع گرماییِ ژنراتور در چیلرهای جذبی، علاوه بر انتشار مواد آلایندۀ بسیار در محیط زیست، می تواند هزینۀ مضاعفی را بواسطۀ تبدیل سوخت (بویلرها، پمپ ها، خطوط انتقال، تجهیزات جانبیِ سیستم بخار و …)، به مجموع هزینه های اولیۀ پروژه نیز تحمیل کند.

هزینۀ شارژ مجدد لیتیوم بروماید در مقایسه با هزینۀ شارژ گاز مبرد در چیلرهای تراکمی، بسیار بیشتر خواهد بود. نکتۀ مهم این است که لیتیوم بروماید پس از چند سال کارکرد دستگاه، می بایست تخلیه و تصفیه شود و دوباره با مقداری لیتیوم بروماید جدید به داخل چیلر تزریق گردد. در حالی که در چیلرهای تراکمی تا مادامی که نشتی اتفاق نیفتد، نیاز به شارژ مجدد مبرد نخواهد بود.

تفاوت میزان ایمنیِ بهره برداری در چیلرهای تراکمی و جذبی

اغلب چیلرهای تراکمی، حداقل دارای دو مدار برودتی مجزا هستند که همین موضوع قابلیت اطمینان سیستم را به لحاظ بهره برداری دو چندان می کند؛ چراکه در صورت خرابی یک مدار و یا نیاز آن به سرویس، هنوز 50 درصد ظرفیت برودتیِ دستگاه قابل دسترسی خواهد بود. در حالی که در چیلرهای جذبی، اساساً یک مدار برودتی تعریف می شود و خرابی یا سرویس دستگاه، بمنزلۀ غیر فعال شدنِ کامل سیستم برودتی می باشد.

علاوه بر این، قطع برق ساختمان برای یک مدت طولانی که به معنای عدم جذب گرما در اواپراتور چیلر بوده، می تواند منجر به کریستاله شدن لیتیوم بروماید در چیلرهای جذبی شود. بنابراین، به نظر می رسد که در صورت استفاده از چیلرهای جذبی در پروژه هایی که احتمال قطع طولانی مدتِ برق وجود دارد، استفاده از سیستم پشتیبانی (برق اضطراری) در ساختمان ضروری باشد. هرچند که به دلیل مصرف برقِ پایین چیلرهای جذبی، نیاز به ژنراتورِ برق بزرگی نخواهد بود. در مورد چیلرهای تراکمی، قطعی برق ساختمان نمی تواند آسیبی به دستگاه وارد کند، اما برای امکان بهره برداری از آنها در زمان قطعی برق به ژنراتورهای بزرگتری نیاز می باشد.

مقایسۀ طول عمر مفیدِ چیلرهای تراکمی و جذبی

لیتیوم بروماید که معمولاً بعنوان مادۀ جاذب در چیلرهای جذبی مورد استفاده قرار می گیرد، در واقع نوعی نمک مایع است و همانطور که گفته شد، در صورت نشتی و ورود هوا به داخل سیستم (بعلت فشار منفی) موادی اسیدی تشکیل داده که باعث خوردگی شدید قطعات به ویژه قطعات فولادی می شود و به چیلر آسیبی جدی وارد می کند. هرچند که در شرایط عادی نیز لیتیوم بروماید ماهیتاً خاصیت خورندگی دارد و همین موضوع می تواند باعث کاهش طول عمر مفید چیلرهای جذبی شود. این در حالی است که در چیلرهای تراکمی، مبرد در تمامی فرایندها فشار مثبت (بالای یک اتمسفر) داشته و اساساً امکان ورود هوا به داخل خط تبرید وجود ندارد. اما، در صورت سوختن کمپرسور (که احتمال ضعیفی دارد) ممکن است جریان مبرد اسیدی شده و در صورت عدم رسیدگی بموقع باعث خوردگی سطوح مسی گردد.

در آن دسته از چیلرهای جذبی که از آب بعنوان مادۀ جاذب استفاده می شود، این بار مادۀ مبرد، یعنی آمونیاک است که خاصیت خورندگی داشته و با ورود هوا به داخل سیستم، باعث خوردگی سطوح مسی می شود.

مقایسۀ ابعاد و وزن چیلرهای تراکمی و جذبی

با اضافه شدن ژنراتور، محفظۀ جاذب و سایر تجهیزات جانبی، ابعاد چیلرهای جذبی در ظرفیت های مشابه نزدیک به 5/1 تا 2 برابر چیلرهای تراکمیِ آب خنک می باشد؛ بنابراین، در صورت استفاده از چیلر جذبی به موتورخانۀ بزرگتری نیاز داریم. ضمن آنکه با توجه به ارتفاع زیاد آنها، می بایست ارتفاع موتورخانه بین 2 تا 3 متر بیشتر باشد.

بعلاوه، وزن چیلرهای جذبی، تقریباً دو برابر چیلرهای تراکمیِ آب خنک در ظرفیت های یکسان می باشد که این موضوع بمنزلۀ نیاز به زیرسازی و شاسی با استحکامی بیشتر برای جایگذاری دستگاه خواهد بود.

نتیجه گیری: انتخاب چیلر جذبی یا تراک

پارامترهای متعددی در مقایسۀ کارکرد چیلرهای تراکمی و جذبی دخیل هستند. باید توجه داشت که شرایط خاص پروژه می تواند در نتیجه گیری ما مؤثر باشد. البته آنچه که این روزها در کشور شاهدش هستیم این است که در غالب پروژه ها، چیلرهای تراکمی اولویت اول برای انتخاب می باشند. خصوصاً آنکه با پیشرفت روزافزون سیستم های کنترلی و همچنین با استفاده از (آیس بانک)، می توان هزینه های تأمین و مصرف برق را در چیلرهای تراکمی به حداقل رساند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت مهندسی تهویه نگار

شرکت مهندسی تهویه نگار فعال در زمینه طراحی و فروش انواع سیستم های برودتی و تهویه مطبوع از جمله انواع چیلر تراکمی هوا خنک و چیلر تراکمی آب خنک، انواع هواساز معمولی و هایژنیک، اسپلیت و داکت اسپلیت، انواع کندانسورهای هوایی و آبی، انواع مبدل های حرارتی، روفتاپ پکیج یا پکیج یونیت، ایروواشر، درای کولر، فن کویلسیستم های وی آر اف VRF و GHP ، این شرکت با تکیه بر تجربه متخصصان خود می تواند بهترین سیستم تهویه مطبوع مناسب برای شرایط اقلیمی و مالی شما را فراهم کند. این مراحل شامل طراحی تاسیسات مکانیکی نیز می تواند باشد به منظور مشاهده محصولات شرکت ما نام تهویه نگار را در گوگل جستجو کنید

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید