اطلاعات تماس
  • 021770*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139909114781515615

۸ نشانه ای که باید لنت ترمز خود را تعویض کنید

کد: 139909114781515615

https://bit.ly/3muGI4J

، (اخبار رسمی): خرابی ترمز سالانه تقریبا ۳۰۰۰۰۰ تصادف در ایالات متحده ایجاد می کند این عدد در کشور ما بر اثر نقص در سیستم ترمز هنوز بصورت عدد مشخص نیست !؟

۸ نشانه ای که باید لنت ترمز خود را تعویض کنید
فرسودگی لنت ترمز و زمان تعویض لنت ترمز

دانستن نکات مهمی مانند لنت و زمان تعویض لنت ترمز یک امر ضروری است . بخصوص که امنیت خود و خانواده تان به آن بستگی دارد

خرابی سیستم ترمز :

طبق یک گزارش معتبر ، خرابی ترمز حدودا باعث ۵ درصد از تصادفات اتومبیل در ایالات متحده می شود . ممکن است فکر کنید ۵ درصد رقم ناچیزی است . اما وقتی متوجه می شوید سالانه چه عدد خیره کننده تصادف در آمریکا رخ می دهد ، این واقعیت کمی برای شما شوکه کننده می شود . این آمار سالانه از تصادفات ۵.۶ میلیون تصادف اعلام شده است ، با این حساب ۵ درصد از این رقم چیزی حدود ۲۸۰۰۰۰ هزار تصادف می شود ! کمی نگران کننده است اینطور نیست ؟

بنابراین خرابی ترمز سالانه تقریبا ۳۰۰۰۰۰ تصادف در ایالات متحده ایجاد می کند این عدد در کشور ما بر اثر نقص در سیستم ترمز هنوز بصورت عدد مشخص نیست !؟ لنت ترمز خراب یا فرسوده یکی از دلایل اصلی خرابی سیستم ترمز است . بنابراین اطمینان از اینکه لنت های ترمز همیشه وضعیت مطلوبی داشته باشند بسیار حائز اهمیت است .

متاسفانه لنت ترمز قابل مشاهده نیست . ما لاستیک های ماشین را براحتی می توانیم ببینیم و در صورت فرسودگی هر لاستیک از وضعیت سلامت آن ها اطلاع پیدا کنیم و اقدام به تعویض و تعمیر کنیم . اما لنت ترمز خود را نمی توانیم ببینیم بنابراین ، به عنوان یک قاعده سرانگشتی باید لنت های ترمز خود را پس از ۵۰۰۰۰ مایل (معادل ۸۰۰۰۰ کیلومتر) یا موقعی که ضخامت لنت ها از ۸۰ درصد کمتر شد زمان تعویض لنت ترمز است نکته ی دیگر اینکه پس از ۲۰ تا ۳۰ هزار کیلومتر حتما لنت ها  را از نظر سلامت مورد بررسی قرار دهید .

رانندگی در شهرها و ترافیک شهری که نیاز به ترمز گیری بیشتری دارد در طول عمر لنت ترمز شما تاثیر زیادی دارد.

علاوه بر مواردی که گفته شد در اینجا نشانه هایی وجود دارد که باید لنت خود را تعویض کنید .

زمان تعویض لنت ترمز :

برای افراد عادی که چیز زیادی در مورد اتومبیل خود نمی دانند ، مهم است که حتی فقط اصول اولیه در مورد هر چیز را بدانند . دانستن نکات مهمی مانند لنت و زمان تعویض لنت ترمز یک امر ضروری است . بخصوص که امنیت خود و خانواده تان به آن بستگی دارد ، لزومی ندارد که حتما نحوه تعویض لنت را بلد باشید یا خودتان لنت ترمز را عوض کنید ، فقط باید بدانید چه وقت و چه زمانی موقع تعویض آن است و لنت ترمز خود را از چه فروشگاه معتبری تهیه کنید .

برخی از علائمی که نشان می دهد زمان تعویض لنت فرارسیده :

صداهای غیر معمول هنگام ترمزگیری :

هنگام ترمزگیری ، صداهای غیر معمول ایجاد میشود . اگر میتوانید به صدای ترمز کردن اتومبیل خود گوش دهید احتمالا متوجه صداهای غیر معمول میشوید و حتما در این مورد باید فورا لنت ها بررسی نمایید . در صورت حرکت خودروی شما لنتهای فرسوده صدایی مکرر مانند دستگاه سنگ فرز (صدای برش یک سطح فلزی) ایجاد میکند و با پمپ شدن روغن ترمز صدا بیشتر میشود . هرگونه صدای عجیب و غریب در سیستم ترمز خود را جدی بگیرید و یکی از نشانههای خرابی لنت و زمان تعویض آن است .

۲. لنتهای ترمز نازک به نظر میرسند :

یکی از راههای بررسی راحت لنتهای ترمز ، نگاه کردن به وضعیت سایش آنها است . از بین دیسک ترمز عمق آنها را بررسی کنید ، به طور معمول لنت های ترمز نباید نازک تر از ۷ میل یا ¼ اینچ باشد (ضخامت لنت ترمز عددی بین ۱۰ تا ۱۲ میلی متر می باشد) اگر کمتر از این عدد بود به مرز هشدار تعویض لنت رسیده .

همانطور که در عکس لنت ترمز مشاهده میکنید توضیحات رنگ ها به این نحو است :

رنگ سبز : از ۸ تا ۱۲ میلیمتر بهترین حالت عمر مفید لنت است

رنگ زرد : محدوده هشدار و نزدیک بودن به زمان تعویض لنت ترمز

رنگ قرمز : در این محدوده از ۲ تا  ۳ میلیمتر حتما لنت های خود را تعویض کنید تا منجر به آسیب دیدن قطعات دیگر خودرو  نشود

برخی از لنتهای ترمز با شکافی در مرکز آن ها ساخته میشوند که علاوه بر خروج گازهای تولیده شده و هوادهی بهتر ، به عنوان شاخص سایش نیز می توان استفاده کرد ، بعد از اینکه سطح لنت پس از اصطکاکهای متوالی با سطح دیسک ترمز بر اثر ترمز به سطح شاخص رسید ممکن است با صدای جیر جیر مواجه شوید این صدا و اندازه لنت به شما هشدار میدهد که زمان تعویض لنت است

۳. لرزش پدال ترمز :

نشانهی سوم اینکه زمان تعویض لنت ترمز شما رسیده باشد، لرزش پدال ترمز است . اگر توقف اتومبیل با پدال ترمز فعلی عملکرد مناسبی نداشت و هنگام فشار دادن آن لرزش دارد و یا احساس ناپایداری در پدال میکنید : این بدان معنی است که لنتهای ترمز شما فرسوده شدهاند یا لنت ترمز دچار سایش نامنظم شده و سطح لنت ترمز یکنواخت نیست .

لرزش پدال ترمز طبیعی نیست و برای جلوگیری از آسیب بیشتر به اتومبیل یا تصادف احتمالی مهم است که بلافاصله لنت ترمز را بررسی کنید .

۴. به مشام رسیدن بوی سوختگی (مثل سوختن مو) از سمت لنتها :

به احتمال خیلی زیاد این بو از سمت ترمزهای شما است . به طور معمول لنت های ترمز شما در حال فرسایش بسیار نامناسب و سوختن است ، دلایل مختلفی می تواند داشته باشد ، معمول ترین دلیل آن لنت های ترمز به شدت فرسوده شده و زمان تعویض آن فرا رسیده !!

لنت های ترمز شما در معرض عناصر مخرب فراوانی قرار دارد ، بنابراین بدیهی است که به مرور زمان خاک ، گرد و غبار ترمز و خوردگی روی لنت تجمیع شود ، جمع شدن این عناصر روی سطح لنت می تواند باعث چسبیدن لنت ترمز به دیسک ترمز شود . وقتی این اتفاق می افتد ، ترمزها نمی توانند به حالت طبیعی خود برگردند و چرخ آزادانه نمی چرخد . اصطکاک مداوم گرمای زیاد و غیر ضروری ایجاد می کند که باعث می شود بوی سوختگی به مشام برسد .

بوی سوختگی از سمت لنت ها می تواند نشان دهنده ی وجود مشکل باشد ، با عدم توجه و بررسی نکردن در سیستم ترمز و لنت ها ایمنی خود را در جاده ها به خطر نیندازید و اجازه ندهید بعدا مسائل کوچک منجر به تعمیرات بزرگ تر شود .

۵.چراغ نشانگر روشن می شود :

نشانه ی دیگری که زمان تعویض لنت ترمز است این است که چراغ نشانگر روشن می شود . همه اتومبیل ها مجهز به سیستم هشدار دهنده ی لنت ترمز نیستند (احتمالا در هنگام نوشتن این مقاله بر روی پراید نصب شده باشد این سیستم هشدار !!!) در بیشتر وسایل نقلیه چراغ هشدار لنت ترمز فرسوده زرد و گاهی قرمز است . چراغ لنت ترمز فرسوده نباید با چراغ اخطار ترمز که همیشه قرمز است اشتباه گرفته شود ، چراغ اخطار ترمز برای مشخص کردن خطاهای احتمالی در سیستم ترمز خودرو است .

در بعضی از خودروها یک سنسور بر روی پد لنت ترمز قرار دارد که با فرسودگی لنت ها باعث فعال شدن آن می شود ، اگر چراغ ترمز شما در جلوی داشبورد روشن شد باید به مکانیک متخصص رجوع کرده تا با نگاه کردن به لنت های شما زمان تعویض آن را به شما بگوید .

۶. طولانی تر شدن توقف خودرو در هنگام ترمز :

متداول ترین دلیل زمان توقف بیش از حد معمول خودرو فرسایش لنت ها و … است ،اگر مدتی است که لنت های شما تعویض نشده است انجام این کار یک تصمیم عاقلانه است .

یکی دیگر از علائم مهم اینکه باید ترمزها بررسی شود از دست دادن عملکرد ترمز است . اگر هنگام ترمز گرفتن زمان ایده آل برای توقف بیشتر از زمانی بود که انتظار داشتید ممکن است به این معنی باشد که لنت های ترمز کاملا فرسوده شده است یا روغن ترمز کم شده است (اغلب به دلیل نشت روغن ترمز) . برای درک واقعی آنچه در مورد ترمزهای شما اتفاق می افتد می بایست در اسرع وقت به مکانیک متخصص مراجعه کرده تا از عملکرد صحیح ترمز خود مطمئن شوید .

۷. صدای سنگین برخورد فلز با فلز :

یکی دیگر از نشانه های زمان تعویض لنت ترمز صدای کم یا سنگین برخورد دو فلز یا خرد شدن فلز می باشد . در برخی از لنت های ترمز ، برجستگی های کوچک فلزی به عنوان راهی برای ایجاد صدای بلند و هشدار به راننده در مورد زمان مناسب برای تعویض لنت های ترمز ، در پایین لنت قرار می گیرند . یکی دیگر از عوامل شنیدن این صدای خرد شدن ساییده شدن بیش از حد سطح لنت ترمز و برخورد قسمت فلزی با دیسک چرخ است .

اگر این صدای عمیق و سنگین برخورد فلزی را شنیدید فورا به مکانیک متخصص رجوع کرده ، اگر اجازه دهید برجستگی های فلزی یا سطح فلزی روی سایر قسمت ها ی چرخ شما ساییده شود ، می تواند منجر به خسارات بیشتری شود و نه تنها نیاز به تعویض لنت ترمز می باشد ممکن است تعمیرات بیشتری را هزینه کنید .

۸. هنگام ترمز گرفتن قسمت جلوئی ماشین به یک سمت کشیده می شود :

لنت های ترمز وسیله نقلیه شما همیشه به همان سرعت دقیق فرسوده نمی شوند . گاهی اوقات ممکن است سطح لنت های ترمز بصورت یکنواخت فرسایش پیدا نکنند و یک طرف آن نازک تر از یک طرف دیگر آن دیده شود .

در صورت بروز چنین پدیده ای ممکن است هنگامی که ترمز می گیرید ماشین کمی به چپ یا راست کشیده شود . در این حالت شما فشار غیر ضروری بر روی فرمان خود وارد خواهید کرد (احتمال آسیب اتصالات توپی چرخ ، سیستم فرمان و یاتاقان چرخ) خطر نکنید فورا از یک مکانیک بخواهید  مساله را بررسی کند.

توجه داشته باشید که لنت ترمز لزوما دلیل این علامت خاص نیست ، عوامل دیگری مانند فشار ناهموار تایر ، یاتاقان چرخ معیوب یا خرابی کالیپر ترمز و … ممکن دلیل آن باشد .

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی یدکبان

فروشگاه اینترنتی یدک بان به صورت تخصصی در زمینه فروش لوازم یدکی و قطعات انواع خودروهای سبک داخلی و خارجی و قطعات جانبی خودروهای سواری در بهار 99 تاسیس گردید و با هدف ارائه قطعات اصلی و ضمانت کیفیت و بهره مندی از اطلاعات فنی ارائه شده توسط کارشناسان فروشگاه و استفاده از تجربیات تعمیرکاران مجاز و مصرف کنندگان ، شروع به فعالیت کرد . همچنین شما می توانید با استفاده از بخش تماس با ما برای پیشنهادات ، نظر و انتقادات خود با تیم پشتیبانی یدک بان در ارتباط باشید

اطلاعات تماس
  • 021770*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کسب و کار و خرده فروشی