اطلاعات تماس
  • ۰۲۱۲۶۲*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139909244811215108

رایج ترین و پیشرفته ترین روش های جراحی بسته و لیزری سنگ های کلیه

کد: 139909244811215108

https://bit.ly/385Hy1T

، (اخبار رسمی): امروزه حتی کوچکترین سنگ های کلیه هم با روش اندوسکوپی و روش های پیشرفته جراحی بسته سنگ کلیه قابل انجام است و بیمار نیازی به تحمل دردهای شدید و مصرف میزان بالی داروها را نخواهد داشت.

رایج ترین و پیشرفته ترین روش های جراحی بسته و لیزری سنگ های کلیه
جراحی سنگ کلیه

امروزه حتی کوچکترین سنگ های کلیه هم با روش اندوسکوپی و روش های پیشرفته جراحی بسته سنگ کلیه قابل انجام است و بیمار نیازی به تحمل دردهای شدید و مصرف میزان بالی داروها را نخواهد داشت.

سنگ کلیه در کشور ما جز بیماری های نسبتا شایع است، به دلیل شرایط اقلیمی و آب و هوایی کشور که معمولا گرم و خشک است شیوع سنگ کلیه در ایران بالا است. روزانه بیماران زیادی با این مشکل و دردهای طاقت فرسا و شدید ناشی از سنگ کلیه به بهترین اورولوژیست تهران مراجعه می کنند. درمان سنتی و داروهای گیاهی وسنتی ادرار آور که از قدیم برای سنگ کلیه استفاده می شده که با درد بسیار زیاد با احتمال بسیار پایینی باعث دفع سنگ می شده و در موارد بسیار بالا حتی استفاده از درمان های سنتی و گیاهی برای دفع سنگ بی نتیجه بوده است. امروزه حتی کوچکترین سنگ های کلیه هم با روش اندوسکوپی و روش های پیشرفته جراحی بسته سنگ کلیه قابل انجام است و بیمار نیازی به تحمل دردهای شدید و مصرف میزان بالی داروها را نخواهد داشت.

روشهای جراحی سنگ کلیه

سال های گذشته روشهای متعددی برای جراحی سنگ کلیه بود که جراحی باز سنگ کلیه یکی از این روش ها بود که در گذشته انجام می شد که عوارض و خطرات بالایی از جمله خونریزی و حتی مرگ بیمار را در پی داشت. به مرور زمان و طی 30-20 سال گذشته روش های اندوسکوپی برای درمان سنگ کلیه ابداع شد که خوشبختانه این روش ها به کشور ما هم رسید و با استقبال پزشکان و بیماران زیادی مواجه شد. روشهایی که در آن فوق تخصصین اندواورولوژی بااستفاده از دوربین هایی که از داخل مجاری ادراری وارد مثانه، حالب و کلیه می شوند و میتوانند سنگ ها را شکسته و یا خارج سازند.

رایج ترین و پیشرفته ترین روش های جراحی بسته و لیزری سنگ های کلیه

امروزه در تازه ترین پیشرفت های درمانی اندوسکوپی سنگ کلیه از آندوسکوپ هایی استفاده می شود که قابلیت ارتجاعی دارند و در جهات مختلف حرکت می کنند و به وسیله آن دسترسی از داخل مجرا به تمام حفرات کلیه، حالب و مثانه امکان پذیر گردیده است. این روش در دنیا هم سابقه طولانی ندارد و روش جراحی جدید و مدرن سنگ کلیه می باشد که برای سنگ های مختلف در سیستم ادراری استفاده می گردد. از این روش فقط برای درمان و عمل سنگ های کلیه استفاده نمی شود بلکه برای تومورها، ضایعات،  کیست کلیه، تومور مثانه، تومور کلیه، تنگی مجاری ادرار و حالب و سایر مشکلاتی که در سیستم ادراری باشد و قصد برش و یا خروج توده یا ضایعه را داشته باشند نیز استفاده می شود. این روش جراحی جدید و مدرن به وسیله یورتروسکوپ فلکسیبل انجام می گردد، این روش جراحی اصطلاحا جراحی ریرس (Retrograde intra-renal surgery) RIRS  نامیده می شود، سابقه طولانی در کشور ما ندارد.

در حال حاضر در مراکز بسیار محدودی در تهران وجود دارد که مجهز به امکانات و وسایل مورد نیاز برای انجام این روش جراحی لیزری سنگ کلیه هستند و فقط تعداد انگشت شماری پزشک فوق تخصص اندواورولوژی توانایی و تبحر لازم در این جراحی را دارند که اینجانب دکتر مجتبی عاملی یکی از پزشکانی هستم که توانایی انجام این روش جراحی را دارم.

بهترین روش جراحی سنگ کلیه

اصولا سنگهای مقاوم به سنگ شکنی با هر سایزی از 5 میلی متر به بالا و حتی بزرگتر از 10 میلی متر در کالیس تحتانی کلیه ها که برای اولین بار مشاهده شده اند بهترین و موثرترین روش درمانی جراحی ریرس RIRS است.

اولین گام جراحی برای سنگ های کلیه بالای 20 میلی متر در کالیس میانی و فوقانی لگنچه کلیه هم می توانند در همان ابتدای تشخیص جراحی ریرس RIRS باشد و سنگ ها به خوبی شکسته و به قطعات بسیار ریز و پودری در آمده و بعد از مدتی دفع شوند. سنگ های حالب با قطر بالای 7-6 میلی متر و سنگ های مثانه با هر سایزی به رحتی با این روش پودر و قابل دفع می شوند.

مزایای جراحی بسته سنگ کلیه نسبت به جراحی باز

اهمیت و ویژگی خاصی که روش جراحی ریرس نسبت به روش های دیگر سنگ شکنی و جراحی کلیه دارد این است که نیازی نیست بیمار قطعات درشت سنگ را دفع کند. از آنجایی که در حین این عمل جراحی (جراحی ریرس) مستقیما به وسیله یورتروسکوپ روبروی سنگ قرار گرفته و با فیبر لیزر هولمیوم بر روی سنگ ضربات متعدد زده می شود، جراح به راحتی دید مناسب از سنگ را داشته و با تبحر کافی و لازم قادر به ضربه زدن توسط لیزر بر روی سنگ و خرد و پودر کردن کامل آن است. این قطعات به قدری ریز می شوند که به راحتی بدون تحمل درد و عوارض دیگری با ادرار کردن بیمار خارج خواهند شد. در روش های دیگر عمل سنگ کلیه سنگ به قعات 5-4 و حتی بزرگتر از 6 میلی متر شکسته می شوند که بیمار برای دفع آنها درد زیاد و مشکلات بسیاری را باید تحمل کند.

توصیه دکتر مجتبی عاملی، اورولوژیست و فوق تخصص اندواورولوژی :

در پایان این مبحث نکته حائز اهمیت و قابل توصیه ای که برای بیماران سنگ کلیه وجود دارد این است که جراحی ریرس از روش های جراحی بسیار پیشرفته و مدرن با کمترین عوارض و کارافتادگی می باشد و جراحی ریرس می تواند نیاز بیماران سنگ کلیه را از جراحی های پر خطر و با عوارض بالای دیگر را مرتفع سازد. برای بیمارانی که سنگ سازی مکرر دارند خصوصا در کودکان روش جراحی ریرس بسار سودمند است، چون اگر قرار باشد از سنین پایین و جوانی برای کسانی که سنگ سازی مکرر دارند اگر قرار باشد به طور مکرر سنگ شکنی و جراحی های باز و سوراخ کردن پهلو را داشته باشند، متاسفانه عملکرد کلیه خود را به مرور زمان از دست خواهند داد. در نتیجه اهمیت و ارزش این روش جراحی (جراحی ریرس) برای بیماران سنگ کلیه ای که مکرر به جراحی نیاز خواهند داشت بسیار بالا و مشخص تر می باشد. و در نهایت به تمام بیماران سنگ کلیه توصیه می شود که حتما از جراح اندواورولوژی نیاز به روش جراحی ریرس را برای آنها ارزیابی کند و در صورت تایید انجام روش ریرس برای شکستن سنگ توسط فوق تخصص اندواورولوژی، حتی با وجود هزینه بالاتر آن نسبت به جراحی های دیگر سنگ کلیه، این روش جراحی (جراحی ریرس) را با توجه به مزیت های بسیار بالای آن نسبت به روش های جراحی و سنگ شکنی دیگر و عدم از کارافتادگی بیمار بعد از حراحی ریرس، برای شکستن سنگ کلیه خود انتخاب نمایند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • ۰۲۱۲۶۲*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان