اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139911084887514756

فرش دستباف کاشان زیر پای سناتور آمریکایی

کد: 139911084887514756

https://bit.ly/3tkA4Ce

، (اخبار رسمی): فرش دستباف کاشان زیر پای برنی سندرز سناتور آمریکایی، به مناسبت پخش شدن اخبار قالی دستباف کاشان زیر پای سناتور آمریکایی، می خواهیم به بررسی مشخصات فرش کاشان بپردازیم.

فرش دستباف کاشان زیر پای سناتور آمریکایی
فرش دستباف کاشان زیر پای سناتور آمریکایی

به تازگی تصویری از سناتور آمریکایی پخش شده است که نشان می دهد در خانه اش در حال بررسی اخبار است و این در حالی است که فرش دستباف کاشان زیر پای این سناتور در تصویر خودنمایی می کند. تصویری که نشان می دهد فرش کاشان در جای تا جای جهان از محبوبیت خاص و ویژه ای برخوردار است و از شرق تا غرب خواهان دارد.

برنی سندرز یکی از فعالان سیاسی در ورمانت ایالات متحده آمریکا است که در حزب دموکرات دیده می شود. این سناتور را در بیشتر در انتخابات 2020 آمریکا می شناسیم، تا اینکه تصویری از او بر روی فرش دستباف کاشان پخش شد. جالب اینجا است که آمریکا و کانادا از بیشترین خریداران فرش دستباف ایرانی هستند.

قبلا هم در مذاکره و گفتگوی تاریخی ترامپ ریاست جمهور ایالات متحده آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی، فرش دستباف ایرانی دیده می شد که متعلق به شهر هریس بود. حالا با توجه به این رویداد میخواهیم شما را با فرش دستباف کاشان بیشتر آشنا کنیم، پس همراه ما باشید.

بررسی مشخصات فرش دستباف کاشان

از آنجایی که این مناسبت پیش آمد و این خبر در سراسر ایران پیچید، حالا میخواهیم باهم به بررسی انواع فرش کاشان از نوع دستباف بپردازیم و ببینیم که این فرش ها چه ویژگی هایی دارند؟

اوج شکوه فرش کاشان را می توان در دوران صفویه دانست. شاه عباس صفوی یکی از شاهان صفویه بود که به کاشان علاقه وافری داشت و به همین دلیل سفارش فرش های دستباف کاخ ها و قصرهای پادشاهی را به قالیبافان کاشانی می داد. یک نمونه از قالی های دستباف کاشان که در موزه ی ویکتوریا انگلیس نگهداری می شود، قالی شیخ صفی اردبیلی است که بافت آن در کاشان انجام شده است.

اکثرا قالی های استفاده شده در دربار پادشاهان صفوی از نوع قالی کاشان بود و به همین دلیل این فرش در بین مردم بسیار محبوب گشت. همچنین فرش های دستباف کاشان تا زمان قاجار، دوران اوج و شکوه خود را سپری می کردند تا اینکه بعد از آن به خاطر مسائلی، این فرش ها در ایران کم رنگ شدند.

و اما مشخصات قالی دستباف کاشان عبارتند از:

  • دارای ترنجی به شکل لوزی هستند!

قالی دستباف کاشان را می توان از دو جنبه ظاهری شناخت. اول اینکه دارای ترنج یا محراب استفاده شده در مرکز فرش به شکل یک لوزی است که در بالای دو سر آن، طرح لوزی شکل دیگری در ابعاد کوچک تر دیده می شود که اصطلاحا در قالیبافی به آن کلاله گفته می شود. عموما رنگ ترنج تیره تر از رنگ متن اصلی است و همانطور که ممکن است در تصویر مشاهده کرده باشید، به رنگ سرمه ای است. دومین جنبه ظاهری فرش های کاشان بحث رنگ بندی است که در پاراگراف بعدی بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

  • عموما دارای رنگ بندی لاکی است!

فرش دستباف لاکی کاشان از دیگر فرش های کاشان معروف تر است. در واقع هر جا بگوییم فرش کاشان، ذهنیت عمومی بیشتر به سمت فرشهایی با رنگ بندی لاکی خواهد رفت. فرشی که زیر پای برنی سندرز هم پهن شده است، دارای رنگ بندی لاکی با حاشیه سرمه ای است. اکثر فرش های دستباف لاکی در کاشان دارای حاشیه سرمه ای هستند. عموما ترنج قرار گرفته در مرکز فرش هم به همین رنگ دیده می شود.

  • دارای طرح های اسلیمی درشت هستند!

طرح های گل، غنچه، شاخه گلبرگ و طرح های در هم پیچیده ماری و اژدهایی، نقشه فرش کاشان را تشکیل می دهند. عموما طراحی این نقش ها روی فرش درشت انجام شده است. البته در حاشیه داخلی و خارجی می توان گفت که نقش گلها ریز تر است، اما به طور کلی طراحی نقشه فرش کاشان با طرح های درشت اسلیمی صورت می گیرد.

  • در تعداد رج پایین بافته می شوند!

تعداد رج یک ملاک اندازه گیری در فرش های دستباف برای تعیین مرغوبیت و ظرافت فرش دستباف است. در فرش های کاشان عموما تعداد رج پایین است و به همین دلیل ظرافت کمتری در آن به کار می رود. این موضوع در استفاده از طرح های درشت بی تاثیر نیست و هر چه تعداد رج افزایش یابد، امکان طراحی نقش ها ریز تر و جزئی تر آسان تر است.

  • در آن از الیاف پشم، ابریشم و کرک استفاده می شود.

در قالی های دستباف کاشان بیشتر از پشم و کرک برای تولید فرش استفاده می شود. البته برخی از فرش های دستباف کاشان هستند که قیمت بیشتری هم دارند و در آنها از الیاف ابریشم استفاده شده است. به این علت که ابریشم الیاف گرانبهایی است، بیشتر در گل های فرش دستباف کاشان از الیاف ابریشم استفاده می کنند. به این فرش ها، فرش های گل ابریشم گفته می شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | صنایع دستی