کد: 139911234911116002

سرمایه‌گذاری جسورانه صندوق پژوهش و فناوری نوآفرین

سرمایه‌گذاری نوآفرین در استارتاپ‌ «ازکتاب»

کد: 139911234911116002

https://bit.ly/2Nssu8h

، تهران , (اخبار رسمی): در یکی از روز‌های تابستان سال‌۹۷، محمد کنی، حامد کنی، تیمور ستارزاده و جلال سمیعی کنار هم جمع شدند و استارتاپ «ازکتاب» متولد شد. از‌کتاب یک پلتفرم جامع برای جستجو، انتخاب و مبادله کتاب است. با کمک از‌کتاب می‌توانید سرعنوان‌های موضوعی و کتاب‌ها را بر مبنای فراداده‌های استاندارد کتاب‌شناسی جستجو کنید.

 سرمایه‌گذاری نوآفرین در استارتاپ‌ «ازکتاب»
سرمایه‌گذاری نوآفرین در استارتاپ‌ «ازکتاب»

صندوق پژوهش و فناوری نوآفرین، اوایل سال‌۹۹ متولد شد و از تابستان، به عنوان بزرگ‌ترین صندوق پژوهش و فناوری حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور شروع به کار کرد. این صندوق قصد دارد با ارائه سرمایه و پول هوشمند به استارتاپ‌های این حوزه، مسیر رشد آنها را هموار کند. صندوق پژوهش و فناوری نوآفرین در راستای تقویت اقتصاد دیجیتال و جبران خلأ‌های موجود در اکوسیستم تأمین مالی نوآوری در کشور، مأموریت خود را حمایت از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌داند.
این صندوق به‌ عنوان‌ کارگزار وزارت‌ ارتباطات‌ و‌ فناوری‌ اطلاعات،‌ در‌ زمینه‌ اعطای تسهیلات وجوه‌ اداره‌‌شده،‌ فعالیت‌ دارد. به‌جز این مورد و بر‌اساس تصمیم سهامداران، نوآفرین تنها در زمینه «سرمایه‌گذاری جسورانه» فعالیت کرده و خدماتی همچون صدور ضمانتنامه را انجام نمی‌‌دهد. صندوق نوآفرین در مدت کوتاه فعالیت خود، حدود ۸۰ طرح را بررسی کرده و تاکنون روی ۲ استارتاپ «باینو» و «ازکتاب» سرمایه‌گذاری کرده است.

از‌کتاب، یک پلتفرم جامع برای جست‌وجو، انتخاب، مبادله و خرید کتاب است. با کمک از‌کتاب می‌توانید سرعنوان‌های موضوعی و کتاب‌ها را بر مبنای فراداده‌های استاندارد کتاب‌شناسی جست‌وجو کنید و اطلاعات بیشتری برای شناخت و انتخاب آن‌ها، پدیدآورندگان، ناشران و… پیدا کنید.

استارتاپ از‌کتاب با هدف باز‌تعریف دسترسی‌پذیری کتاب در ایران پایه‌گذاری شده و مبتنی بر نوآوری در زیرساخت اطلاعات و تگ‌زنی کتاب‌هاست.

استارتاپ «از‌کتاب» یک سامانه هوشمند مبتنی بر متادیتا یا فراداده کتاب است که با پردازش اطلاعات کتاب‌های موجود در بانک اطلاعات کتابخانه ملی و دیگر منابع موجود، یک رده‌بندی هوشمند از کتاب‌ها ایجاد می‌کند.

مستندات از‌کتاب نشان می‌دهد که مشکل صنعت کتاب در کشور، سطح پایین سرانه مطالعه نیست، بلکه مشکل مربوط به عرضه است. به زبان ساده، از‌کتاب با ایجاد یک دسته‌بندی هوشمند برای کتاب‌ها و ارائه خدمات به کتابفروشی‌ها، پلتفرم‌های فروش کتاب و دیگر بازیگران این اکوسیستم تلاش می‌کند تا مشکلات این صنعت را برطرف کند.

استارتاپ از‌کتاب معتقد است که این مشکل به دلیل نبود اطلاعات دقیق از کتاب‌های مختلف در بازار بوده و می‌توان آن را برطرف کرد.

این استارتاپ اطلاعات کتاب‌های موجود در سازمان اسناد و کتابخانه ملی را استخراج، ویرایش و پردازش کرده و طی یک فرآیند با استفاده از هوش مصنوعی، دسته‌بندی هوشمندی از کتاب‌ها ایجاد می‌کند. در یک کتابفروشی چیزی حدود ۱۰ رده‌بندی و در یک پلتفرم فروش کتاب چیزی حدود ۳۰ رده‌بندی وجود دارد؛ با این حال، از‌کتاب معتقد است که بیش از ۱۹۰‌هزار دسته‌بندی برای کتاب‌های مختلف وجود دارد که این دسته‌بندی‌ها می‌توانند مخاطبان کتاب را در جهت انتخابی بهتر یاری کنند.

‌بنیان‌گذران این استارتاپ، #از‌کتاب را در سال‌ ۱۳۹۷ پایه‌گذاری کردند تا با ارائه یک بستر هوشمند، تمام بخش‌های این صنعت از جمله فروش، توزیع، زنجیره تأمین و حتی فروشگاه‌های فیزیکی کتاب را متحول کند. سرمایه اولیه مورد نیاز برای راه‌اندازی این استارتاپ از سرمایه شخصی بنیانگذاران تأمین شده و اکنون صندوق پژوهش و فناوری نوآفرین اولین سرمایه‌گذار آنهاست.

تیمور ستارزاده، یکی از بنیانگذاران استارتاپ از‌کتاب، درباره مزایای جذب سرمایه از نوآفرین گفت: «بزرگ‌ترین آورده نوآفرین به جز سرمایه برای ما، این است که تمام مستندات و گام‌هایی که برداشته بودیم در یک فرآیند حرفه‌ای، اعتبارسنجی شد. همچنین صندوق نوآفرین طرز فکر ما را به اکوسیستم استارتاپی نزدیک‌تر کرد و مواردی در ذهنیت ما که نیاز به اصلاح داشتند را تغییر داد.»

جلال سمیعی، یکی دیگر از بنیانگذاران از‌کتاب نیز درباره تجربه این استارتاپ با نوآفرین گفت: «نوآفرین به جای اینکه در مقابل استارتاپ‌ها قرار بگیرد، به عنوان عضوی از تیم در کنار آنها نشسته؛ اسناد استارتاپ را بررسی کرده و درباره موضوعات مختلف راهنمایی‌های ارزشمندی ارائه می‌دهد.»

چیزی که باعث افزایش انگیزه نوآفرین برای سرمایه‌گذاری روی این استارتاپ شد، تخصص و تجربه زیاد بنیانگذاران آن در حوزه نشر و توزیع کتاب بود.

محسن عسکری، مدیر سرمایه‌گذاری مستقیم صندوق نوآفرین، درباره دلیل روند سریع تزریق سرمایه به استارتاپ از‌کتاب، گفت: «صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر به جای سرمایه‌گذاری روی ایده‌ها، روی تیم‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. ویژگی بارز اعضای استارتاپ از‌کتاب، حرفه‌ای بودن آنهاست. ما فراز و نشیب‌های زیادی با این استارتاپ داشتیم و چند بار تا مرز رد‌شدن استارتاپ پیش رفتیم، اما همت، صبوری و اعتقادی که اعضای تیم به کارشان داشتند، باعث به نتیجه رسیدن این تعامل شد.»

‌وب‌سایت ازکتاب

### پایان خبر رسمی