اطلاعات تماس
  • 093935*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139912054931516075

کود و کرم ورمی کمپوست چیست؟

کد: 139912054931516075

https://bit.ly/3kAezck

، (اخبار رسمی): کیفیت کمپوست را می‌­توان به شاخص‌های متعددی از جمله محتوای رطوبتی، محتوای عناصر غذایی، اندازه ذرات، درجه پایداری، میزان بلوغ، محتوای سایر عناصر (مثل فلزات سنگین)، ثبات آن در طول زمان و سطح آلاینده ­ها در آن مربوط دانست.

کود ورمی کمپوست
کود ورمی کمپوست

ورمی‌کمپوست متشکل از ورمی (نوعی کرم خاکی) و کمپوست (کود آلی) است که از فعالیت کرم خاکی حاصل می‌گردد. ورمی کمپوست از کرم‌های خاکی و کود آلی قابل جذب خاک است. این کرمها برای بافت خاک بسیار مفید هستند. کود ورمی‌کمپوست حاصل فعالیت بیولوژیک نوعی کرم خاکی با نام علمی EiseniaFoetida است. این جانور با تغذیه از مواد آلی موجود در طبیعت آن را به کود آلی مغذی تبدیل کرده، به گونه‌ای که در حال حاضر این کود به عنوان یکی از غنی‌ترین کودهای آلی بیولوژیک شناخته شده در دنیا است. خاک ورمی کمپوست خاکی‌ست که اصلاح کننده خاک‌های نمکی و آهکی می‌باشد و این خاک سرشار از تخم کرم خاکی مناسب برای زمین های کشاورزی است. خاک ورمی کمپوست قهوه ای تیره رنگ است  قیمت ورمی کمپوست برای تولید این نوع کود، کمی بالاتر از قیمت ورمی کمپوست خاک سبز است.

بیش از ۲۷۰۰ نوع کرم خاکی در طبیعت وجود دارد، این کرم‌ها با کاوش خاک و تغذیه عناصر موجود در خاک و آمیختن آن با آنزیم‌های موجود در بدن خود، خاک را تازه می‌کنند و قدرت باروری آن را افزایش می‌دهند. همچنین به دلیل جابجایی مداوم در خاک، با ایجاد سوراخ های زیاد، راه نفوذ اکسیژن به خاک را آسان می‌کنند.

کلمه ورمی (Verms) از لغت لاتین ورم (Vermis) گرفته شده که به معنی کرم است. تولید کود ورمی کمپوست فرایندی نیمه هوازی است، (حدود هشتاد درصد رطوبت) که توسط گونه‌ای خاص از کرم‌ها، قارچ‌ها، باکتری‌ها، و اکتینومیست‌ها انجام می‌شود، همچنین مواد حاصل از بستر رشد کرم بوده که پس از دفع مواد زائد از سیستم گوارشی کرم در محیط باقی می‌ماند، ورمی کمپوست، مجموعه‌ای از فضولات کرم به همراه مواد آلی تجزیه شده و نیز اجساد کرم‌هاست که برای گیاه ارزش غذایی فراوانی دارد. تولید ورمی‌کمپوست، تغذیه کرم‌های قرمز حلقوی بارانی به نام Eisenia Foetida از مواد آلی پسماندهای آشپزخانه هستند و محصول این فرایند کود آلی است که یکی از غنی‌ترین کودهای شناخته شده در دنیا است. که قیمت ورمی کپوست آن به نسبت کاربدش بسیار مناسب است.

انواع و قیمت ورمی کمپوست

همان طور که گفته شد، قیمت ورمی کمپوست به نوع بسته بندی و مصرف آن بستگی دارد. ورمی کمپوست مصارف زیادی از درمان و تغذیه تا تولید کود دارند به همین دلیل قیمت ورمی کمپوست با توجه به نوع ورمی و نیاز کاربر متفاوت خواهد بود. همچنین کود ورمی کمپوست به صورت بسته بندی مناسب برای گلفروشی‌ها در بسته‌های یک کیلوگرمی و سه کیلوگرمی موجود است، که بهترین کود شناخته شده برای گیاهان آپارتمانی از جمله کاکتوس می‌باشد که با توجه به قیمت ورمی کمپوست مورد نیازش، در قیمت مناسب عرضه می‌شود. کرم خاکی کود گاوی کیلویی نهایتا ۲۰۰ تومان را می‌خورد و ۷۰ درصد آن را به کود ورمی کمپوست کیلویی ۸۰۰ تومان به صورت عمده و ۴۰۰۰ تومان به صورت خرده فروشی تبدیل می‌کند.

ورمی کمپوست خاک برگ

خاک برگ یکی از بستر‌های مواد آلی است که از شاخ و برگ درختان غیر مثمر که بیش‌تر در معرض آفتاب خشکیده‌اند به دست می‌آید. این کود از نظر درصد مواد غذایی فقیر و محیط آن تقریبا است. این بستر با توجه به درصد بالای مواد لیگنین دار، دوره تغذیه کرم‌ها را کوتاه نموده (دوره تغذیه برابر با زمان بلعیدن غذا تا هنگام دفع آن است) و در نتیجه کود تولیدی نیز خیلی سریع‌تر به دست می‌آید. میزان افزایش جمعیت و رشد بالینی کرم‌ها خیلی کم و کود تولیدی نیز کاملا سبک و مناسب خاک‌های کاملا سنگین رسی تا رسی شنی است. در صورتی که با کود گاوی به نسبت برابر مخلوط گردد در اصلاح بافت خاک و تامین مواد غذایی مناسب است. در تهیه شاخ و برگ درختان باید تا حد ممکن سعی نمود که برگ های خشکیده کاج در آن‌ها وجود نداشته باشد چون کرم‌ها از آن‌ها گریزانند. وجود شاخه‌های باریک در بستر به تهویه آن کمک می‌کند. آبیاری بستر باید به میزان کم و به فاصله زمانی کوتاه صورت بگیرد.

عوامل تاثیر گذار در قیمت ورمی کمپوست

به­ طور کلی، کیفیت کمپوست را می­توان به شاخص‌های متعددی از جمله محتوای رطوبتی، محتوای عناصر غذایی، اندازه ذرات، درجه پایداری، میزان بلوغ، محتوای سایر عناصر (مثل فلزات سنگین)، ثبات آن در طول زمان و سطح آلاینده ­ها (بیماری­ها، آفات، علف ­های هرز، مواد بی­اثر مانند پلاستیک در تمام اشکال آن، فلز، شیشه و فلزات سنگین) در آن مربوط دانست. مواد اولیه، دستور تهیه، فرایند تولید، میزان بلوغ، سیستم و نحوه مدیریت تولید معمولاً تعیین­ کننده کیفیت نهایی کمپوست بوده و بر نحوه استفاده از آن نیز تأثیرگذار هستند. در نتیجه روی قیمت کمپوست تاثیر می‌گذارند.

نحوه خرید ورمی کمپوست

شما می‌توانید هم به صورت حضوری و هم غیر حضوری، یعنی از طریق اینترنت و سفارش آنلاین مقدار مورد نظر ورمی کمپوست را تهیه کنید. به طور خلاصه کود ورمی کمپوست نوعی کود سبز است که از مواد زاید آلی به کمک ارگانیسم‌های مفید تهیه می‌شود که دارای عناصر مغذی لازم و کافی برای تولید محصول مناسب و سالم است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 093935*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنایع غذایی و کشاورزی