اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139912165046516128

گفت و گویی کوتاه با عاطفه موسوی، بانوی کارآفرین ایرانی

داستان راه اندازی یک کسب و کار خانگی

کد: 139912165046516128

https://bit.ly/3c4KG06

، (اخبار رسمی): گفت و گویی کوتاه با خانم عاطفه موسوی، موسس و مدیر تولیدی ساریناگل یکی از معتبرترین برندهای اکسسوری مو در ایران در مورد انگیزه و نحوه شروع کار و اسرار موفقیت ساریناگل.

داستان راه اندازی یک کسب و کار خانگی
داستان راه اندازی یک کسب و کار خانگی

ما خودمان را با بقیه تولید کننده‌ها مقایسه نمیکنیم. فقط تلاش خودمان رو میکنیم تا بهترین و با کیفیت ترین کالا را به مشتری ارائه کنیم.

اگر اهل مد و پوشاک باشید و یا دختر خردسالی داشته باشید و گشتی در فضای مجازی به ویژه دیجی کالا به دنبال اکسسوری کودک زده باشید، حتما نام برند سارینا گل و یا پاپیونی به گوش شما خورده.  برندی که با کیفیت و خلاقیت شناخته میشود و برخی مدل‌های طراحی شده توسط این برند در حال حاضر در تمامی دنیا تولید میشود.

برای ما دانستن این موضوع که ساریناگل یک کسب و کاری است که ابتدا در منزل و به صورت یک کسب و کار خانگی راه اندازی شده و در نهایت به جایگاه کنونی خود رسیده بسیار جالب بود و به همین دلیل گفتگویی کوتاه و جذاب با سرکار خانم عاطفه السادات موسوی مدیر، ایده پرداز و موسس این کسب و کار داشتیم.

عاطفه السادات موسوی، دارای دو مدرک کارشناسی حسابداری و تربیت بدنی و فارغ التحصیل سال 1380 هستند. ایشان نه تنها در حساب و کتاب خبره هستند بلکه دارای کمربند مشکی تکواندو بوده و تا پیش از ازدواج به صورت حرفه ای در رشته های تکواندو و وشو فعالیت داشته اند.

خانم موسوی از ایده خود در مورد کسب و کار اینگونه صحبت میکنند:

من از ابتدای دوری تحصیلات دانشگاهی به کار کردن علاقه خاصی داشتم و تقریبا هیچ وقت بیکار نبودم. کارهای مختلفی داشتم که بیشتر مرتبط با کارهای اداری و حسابداری بود. ما در سال 1390 به علت تحصیل همسرم در تهران، از اصفهان به تهران نقل مکان کردیم و بعد از مدتی در یکی از شرکت‌های تحقیقاتی محل کار همسرم، من هم مشغول به کار شدم.

همه ایده کار از تولد سارینا اتفاق افتاد. من باید بین ترک کار و نگهداری سارینا و یا سپردن دخترم به یک مهد کودک و یا پرستار یکی را انتخاب میکردم. بدون شک برای من تربیت صحیح و رشد سارینا اهمیت بیشتری داشت و به همین دلیل با تولد سارینا از کار استعفا دادم.

از ابتدا به اکسسوری مو برای نوزاد علاقه زیادی داشتم و چندین مرتبه از فضای اینستاگرام هدبند، گیره و کش مو سفارش دادم اما با کیفیت‌های بسیار پایینی مواجه شدم. یک شب با همسرم در مورد این صحبت میکردم گفتم: من اگر ابزار لازم را داشته باشم بهتر از اینها میسازم. همان شب گفتگو ادامه پیدا کرد و آخر شب تصمیم گرفتیم که لوازم ساخت چند گل سر را بخریم.

در تهران خرازی ها بیشتر در منطقه مرکزی شهر و در بازار تهران در دسترس هستند و در محله‌ها خرازی‌های کوچک با تنوع پایینی وجود دارد. ما برای اولین خرید، یک پاساژ در کرج را انتخاب کردیم که تعداد زیادی خرازی در کنار هم فعال هستند و برای من دسترسی به آن ساده تر بود و در نهایت روز اول با بودجه 300 هزار تومانی اولین خرید ما انجام شد. همان شب اولین کارها را تولید کردم و همان شب اینستاگرام ما راه اندازی شد. و دو سه روز بعد اولین مشتری‌های ما سفارش خودشان را ثبت کردند.

خیلی ها هستند که شروع میکنند اما در مسیر به مشکلاتی میخورند و متوقف میشوند. در مورد مشکلات مسیر پیشرفت خودتون به ما بگویید:

مشکلات که زیاد بود. ولی خوشبختانه ما با همکاری همسرم هر مشکلی را حل میکردیم. اوایل مواد اولیه و اینکه چه چیزی را از کجا خریداری کنیم و یا تامین بودجه خریدها. در ادامه که کار را با مارکت پلیس بامیلو شروع کردیم مشکل بسته بندی داشتیم. یک روز تلگرام تعطیل شد و راه ارتباطی با مشتری‌ها محدود شد و روز دیگه بامیلو تعطیل شد. که همه به نوعی با تدبیر و جستجو و تلاش حل شدند. ا

ساریناگل به صورت کلی چه محصولاتی تولید میکند ؟

هر محصولی که به اکسسوری مرتبط باشد بویژه اکسسوری مو در حوزه کاری ما قرار میگیرد. ما ابتدا فقط هدبند نوزادی و تل، گیره و کش مو داشتیم اما امروز با توسعه کار بعضی محصولات مانند اکسسوری عروس وکاپ کلاه فرانسوی ، کلاه عروس ، ریسه و تاج مو و انواع دیگر کالاهای مرتبط با کودکان و بزرگسالان را تولید میکنیم.

در مورد بسته بندی گفتید. ممکنه در مورد مشکل بسته بندی و حل مشکل توضیح بیشتری بدهید:

وقتی با مارکت پلیس ها کار میکنید اولین نکته این هست که مسئولیت سلامت کالا بر عهده خود شماست. روند تحویل بامیلو به این صورت بود که وقتی سفارشی داشتی کالا را باید به محل انبارهای بامیلو میبردیم و داخل یک سبد بزرگ می انداختیم. نفر بعدی هم کالای خودش رو روی کالای ما میگذاشت و این سبد پر میشد. اگر بسته بندی شما خوب نبود کالا تا زمانی که به دست مشتری میرسید خرد و خاکشیر میشد.

وقتی میخواستیم جعبه تهیه کنیم، جعبه سازها فقط سفارشات بالای 1000 عدد را قبول میکردند. هیچ جعبه سازی حاضر نبود که در حدود 50 یا 100 عدد جعبه در ابعاد مختلف به ما بدهد. اما جستجو کردیم و چند کارگاه را پیدا کردیم که با قیمت تقریبا دو برابر معمول جعبه های آماده خودشون رو به ما میفروختند. اما راضی بودیم. یک بار در اینستاگرام خانمی را پیدا کردم در یزد که جعبه مقوایی دست ساز تولید میکرد که برای ما حدود 50 عدد جعبه تولید کرد که علیرغم قیمت بالا برای ما خیلی خوب بود.

تفاوت ساریناگل با بقیه تولید کننده‌های اکسسوری مو چیست؟

ما خودمان رو با بقیه تولید کننده‌ها مقایسه نمیکنیم. فقط تلاش خودمان رو میکنیم تا بهترین و با کیفیت ترین کالا را به مشتری ارائه کنیم. مواد اولیه مورد استفاده را به دقت و از بهترین ترکیبات انتخاب میکنیم و اصلا قیمت مواد اولیه ملاک خرید نیست. مثلا کارهایی که با فوم زده میشه مثل تل یونیکورن از نوع فوم وارداتی استفاده میکنیم که به شدت کمیاب هست و گاهی روزها به دنبال خرید فوم توی بازار میگردیم. علاوه بر این وقتی کالایی رو تولید میکنیم تصور میکنیم که برای دختر خودمان تولید شده  و به همین دلیل سعی میکنیم محصول راحت باشه، سر بچه رو اذیت نکنه و دوام کافی رو برای استفاده روزمره داشته باشه.

نقطه عطف کار ساریناگل کجا بود؟

کار ما به صورت ساده و یکنواخت پیشرفت کرد و تک تک لحظه های کاری ما نقطه عطف بودند. اما اگر بخواهیم به دنبال نقطه عطف باشیم، دو نقطه مهم پیشرفت کاری ما دریافت مجوز از وزارت صمت و ورود به دیجی کالا از مهمترین مراحل کاری ما بوده اند.

چرا از پاپیونی به ساریناگل تغییر نام داشتید؟

پاپیونی اولین اسم ما بود و به همین اسم هم در دیجی کالا معروف شدیم. تعداد زیادی از کالاها به عنوان برند پاپیونی بود. وقتی برای ثبت برند اقدام کردیم اسم پاپیونی به علت دستورالعمل های ثبت برند قبول نشد و هر راهی برای ثبت اسم پاپیونی رفتیم به نتیجه نرسیدیم. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که اسم جدیدی بر اساس استانداردهای سازمان ثبت برند داشته باشیم.

آیا از حضور در دیجی کالا راضی هستید و این حضور را ادامه میدهید ؟

قبلا اشاره داشتم که ورود به دیجی کالا یکی از نقاط عطف ساریناگل بود اما الان اشاره کنم که یکی از مشکلات ساریناگل تکیه زیاد این برند به مارکت پلیس دیجی کالا هست و زیاد شدن فروشنده‌ها و قوانین خاص برای نام گذاری کالاها باعث شده که خیلی از کالاهای ما توسط مشتری‌ها دیده نشوند. مثلا کلاه مجلسی ساریناگل در دیجی کالا به عنوان کلاه زنانه نام گذاری شده و با انواع کلاه های پشمی و زمستانی در یک رده قرار گرفته و کسی که به دنبال کلاه عروس باشد به هیچ وجه امکان پیدا کردن کالای ما را ندارد. به همین دلیل برنامه اصلی ساریناگل توسعه سایت و حضور متفاوت در فضای وب هست. البته فروش در دیجی کالا به علت اعتماد بالای مردم و سهولت خرید بازهم ادامه خواهد داشت و مشتری در وب سایت ساریناگل علاوه بر امکان سفارش مستقیم، میتواند با زدن یک دکمه به دیجی کالا رفته و خرید را از طریق سایت انجام دهد.

از معایب دیگر دیجی کالا ورود فروشنده‌هایی است که اقدام به فروش کالاهای ما کرده اند و کپی های بی کیفیت از کالا را تولید و به مشتری ارسال میکنند. خوشبختانه با ثبت برند ساریناگل، امکان فروش این محصولات برای سایر فروشندگان به صورت تقلبی ممنوع شده اما محصولات پاپیونی همچنان محل تاخت و تاز فروشندگانی هست که محصول بی کیفیت را برای مشتری ارسال میکنند. مثلا کالایی که با چرم اکلیلی تولید شده را با استفاده از فوم گل سازی تولید میکنند و به مشتری ارائه میکنند.

در پایان چه توصیه ای به افرادی که میخواهند کسب و کاری داشته باشند دارید:

داشتن کسب و کار مستقل سختی های زیادی داره و نیاز به تلاش و کوشش زیادی داره. اما مهمترین چیزی که برای راه اندازی یک کسب و کار لازمه تیم قوی و برنامه ریزی و هدف هست. اینکه شما تولید کننده خوبی باشید دلیل بر این نیست که توی کسب و کار خودتون موفق باشید چون باید بازار رو هم بشناسید و بتونید محصول تولیدی خودتون رو بفروشید و یا توی تیم خودتون کسی رو داشته باشید که این کار رو انجام بده. خوشبختانه من و همسرم توانستیم یک تیم خوب باشیم و تخصص های مختلف رو خودمون داشته باشیم و بتونیم امروزه افتخار کنیم به داشتن کسب و کار موفقی به اسم سارینا گل.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید