اطلاعات تماس
  • 021448*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139912185050116137

«کتاب‌خوون» شبکه‌ای خودمانی از کتاب‌ها، افراد، نظرات و روابط دوستانه!

کد: 139912185050116137

https://bit.ly/2PLvJsq

، تهران , (اخبار رسمی): کتاب‌خوون یک شبکه اجتماعی و وبسایتی ایرانی برای کتاب‌خوان‌های فارسی زبان و توصیۀ کتاب به همدیگر است. تمامی اهل کتاب می‌توانند هم علائق و آثار موردنظر خود را در کتاب‌خوون بیابند و هم با دوستان تازه و هم‌سلیقه، آن کتاب‌ها را با هم به اشتراک بگذارند.

کتاب‌خوون (شبکه اجتماعی کتابخوون)
آدرس: تهران-بزرگراه اشرفی اصفهانی-بالاتر از نیایش-خیابان طالقانی-کوچه دربندی(2)-پلاک35

کتاب‌خوون یک شبکه اجتماعی و وبسایتی ایرانی برای کتاب‌خوان‌های فارسی زبان و توصیۀ کتاب به همدیگر است.

کتاب‌خوون یک شبکه اجتماعی و وبسایتی ایرانی برای کتاب‌خوان‌های فارسی زبان و توصیۀ کتاب به همدیگر است. هدف ما از راه‌اندازی این برنامه، کمک به اهلِ کتاب برای یافتن آثاری است که به آن علاقمندند، یا حتی از قبل آن را نمی‌دانسته‌اند و بعدا متوجه این علاقه میشوند. این یعنی تمامی اهل کتاب می‌توانند هم علائق و آثار موردنظر خود را در کتاب‌خوون بیابند و هم با دوستان تازه و هم‌سلیقه، آن کتاب‌ها را با هم به اشتراک بگذارند.
شروع فعالیت کتاب‌خوون از پاییز 1398 بوده است.

ما کی هستیم؟
مجموعه‌ای هستیم متنوع و دارای تخصص و تجربه‌های مختلف، اما مرتبط با کتاب و کتاب‌خوانی.
در نگاه اول، گرد آمدنِ این همه تنوع، عجیب است اما با هدفی که داریم تمام این تجربیات و تخصص‌ها، لازمۀ کار بوده است. لااقل همکاری و همفکری در این حد از تنوع کاری اجتناب‌ناپذیر بود.: از ناشر و نویسنده و علاقمند به کتاب تا برنامه‌نویس و بازاریاب دیجیتالی!

دغدغۀ ما چه بود؟
شروع کار با گروهی از فعالان نشر بود. آنان که متوجه ایراد و اشکال در سیستم و مجموعۀ کار نشر، توزیع و کتابخوانی شده بودند. پس دغدغۀ خود را با گروه دوم که بچّه‌های دنیای وب و متخصصان نرم افزاری بودند مطرح کردند. خواسته این بود:

چرا سطح و میزان کتاب‌خوانی جامعۀ ما به شدت کاهش یافته؟ و این موضوع تاثیر زیادی بر بازار نشر و کتاب گذاشته است؟

این سؤال، دهها سؤال دیگر را با خود به همراه داشت:
چرا کتابخوان‌ها با مواردی غیر از کتاب مشغول شده‌اند؟ چرا دیگر اهلِ کتاب با دوستان خود در مورد کتاب‌هایی که خوانده‌اند حرف نمی‌زنند؟
چرا فروش کتاب ضعیف است؟ چرا سیستم توزیع مشکل دارد؟ چرا خریدار کتاب در تهیه آن مشکل دارد؟ چرا اصلاً سیستم خرید کتاب هیچ تطابقی با دنیای امروز ندارد؟
به هر حال گروه برنامه نویسی و فناوری هم ایده‌هایی را مطرح کردند و در این مسیر، سراغ دیگر مرتبطین با موضوع کتاب رفتند: اهل قلم، کتابفروشان و حتی توزیع کنندگان کتاب.
حالا دیگر همۀ افراد که به نوعی دغدغۀ کتاب و کتاب‌خوانی را داشتند وارد میدان شده بودند. هر کس به نوعی مشکل را نگاه و بررسی می‌کرد و راه حل‌های گوناگونی را مطرح می‌کردند.

نیاز را چه تشخیص دادیم؟
این همفکریِ گروهی منجر به تحقیق در مورد دیگر کشورها گردید تا ببینیم چه راهکارهای مؤثری در این زمینه بوده است.
 نتیجۀ این بررسی به این جملۀ خلاصه رسید که :

نیازمند محلی برای گردهمایی تمامی افراد علاقمند به کتاب هستیم تا در مورد آثار منتشره بحث و گفتگو کنند، چه نظری معمولی و چه نقدی حرفه‌ای:
محلی شامل تمام گروه‌های مرتبط با کتاب!

و با این بررسی و تحقیق نتیجه گرفتیم که مشکلات متعددی هست که می‌توان آنها را به حداقل رساند، مشکلاتی مثل:
• انتخاب کتاب مناسب برای خواندن
• اطلاع از کتاب‌خوانی و سلیقۀ دوستان
• آگاهی از نظر دیگران در مورد هر کتاب
• میزان بازخورد مثبت و منفی هر اثر
• نظرات مختلف در مورد یک نویسنده و آثارش
شاید این گردهمایی، مثل تجربۀ دیگر کشورها بتواند آگاهی لازم را به مخاطبان کتاب هدیه دهد تا به هر ترتیب انتخاب بهتر و درست‌تری داشته باشند.
مقدمات کار از تحقیق و بررسی انجام شد و در این راه از تجربیات ناشران و اهل قلم استفاده کردیم تا مسائل و مشکلات را فهرست کنیم. سپس با ترسیم و تفکیک مسائل و ایده‌ها، موضوع به گروه برنامه نویسی منتقل شد تا آن ایده را به دنیای دیجتیال ببرند و قابل عرضه کنند.

راهکار را چه دیدیم؟
در این مسیر به این نتیجه رسیدیم که راهکار ما ساخت یک شبکه اجتماعی است که همه در آن فعال باشند و علاوه بر حضور فعال، خودشان بر روند کار تاثیر بگذارند.
منظور ما از حضور فعال آن بود که هر کس با ورود به برنامه بتواند در مورد کتاب‌ها نظر و امتیاز بدهد، به تکمیل اطلاعات این شبکه کمک کند و حتی ایرادات و اشکالات احتمالی را رفع کند.
پس هر کاربر در کتاب‌خوون یک فعال جدی است و می‌تواند ضمن تعامل فکری با دیگران، نقایص کار دیگران و حتی این شبکه اجتماعی را رفع کند.
به هر حال امروز بخش مهمی از کار انجام شده اما هنوز نیازمند توسعه هستیم. این برنامه صرفاً هستۀ مرکزی یک فعالیت گروهی است که به مرور زمان بخش‌های جدیدی به آن اضافه خواهد شد. حتی حدس می‌زنیم بخش-هایی که به مرور زمان نیاز آن را احساس خواهیم کرد.
پس همراهی‌مان کنید و این کار را یک فعالیت مشترک بشمارید که خود شما هم در آن نقش و سهم دارید. قرار است به مرور زمان به آرشیوی محکم و گسترده از کتاب‌ها و کتاب‌خوان‌ها برسیم.
اطمینان داریم همۀ ما در این مجموعه دوستان خوب و تازه‌ای خواهیم یافت که با سلیقۀ مشترک، همفکری موثری را پدید خواهیم آورد.
پس همراهی‌مان کنید! ...

با این شعار:  یک کتاب، یک نظر... آغاز یک دوستی!

رضا نیک بخش مدیر توسعه پلتفرم شبکه اجتماعی کتابخوون

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شبکه اجتماعی کتابخوون

کتاب‌خوون: شبکه‌ای اجتماعی از اهلِ کتاب برای یافتن، نظر دادن، اشتراک‌گذاری و توصیۀ کتاب‌ها به دیگران!

اطلاعات تماس
  • 021448*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نشریات و کتاب