اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140003165165316599

دامنه چیست؟

اولین قدم برای داشتن سایت

کد: 140003165165316599

https://bit.ly/3ps8voV

، قزوین , (اخبار رسمی): در سال‌های نه چندان دور داشتن یک سایت شخصی برای انجام فعالیت‌های کسب و کاری یا هر منظور دیگری، برای هر کسی میسر نبود. اما در یک دهه گذشته اینترنت جهان را دگرگون کرده و امروزه نیاز به داشتن سایت برای بسیاری از افراد نیازی ضروری است.

اولین قدم برای داشتن سایت
اولین قدم برای داشتن سایت

تیکو – در سال‌های نه چندان دور داشتن یک سایت شخصی برای انجام فعالیت‌های کسب و کاری یا هر منظور دیگری، برای هر کسی میسر نبود. بلکه فقط ادارات، سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ قادر به داشتن سایت بودند. اما در یک دهه گذشته اینترنت جهان را دگرگون کرده و امروزه نیاز به داشتن سایت برای بسیاری از افراد نیازی ضروری است. شاید این سوال ذهن شما را نیز مشغول کرده باشد که چطور می‌توانیم یک سایت خوب داشته باشیم؟ اولین قدم برای داشتن یک سایت چیست؟ یا منظور از هاست و دامنه چیست؟

بسیاری از افراد به خاطر مبهم بودن مسیر رسیدن به یک سایت خوب، از ورود به این مقوله خودداری می‌کنند. در حالیکه داشتن یک سایت بر خلاف تصورات رایج، ساده‌تر از آن است که به نظر می‌رسد و نیازمند صرف هزینه‌های گزاف و زمان زیادی نیست. ما در چند مقاله قصد داریم تا به شما نشان دهیم راه‌اندازی وب‌سایت اصلاً کار پیچیده‌ و دشواری نیست. اما سوالی که در ابتدا ذهن بسیاری از افراد را مشغول می‌کند شاید این باشد:

سوال اول: برای راه‌اندازی یک سایت نیاز به چه مجوزهایی است؟

خبر خوب همین جاست! در حال حاضر به طور کلی برای داشتن یک سایت نیاز به اخذ هیچ‌گونه مجوز قانونی و اجباری از هیچ ارگانی نیست. شما می‌توانید بدون داشتن مجوز شروع به راه‌اندازی سایت خود کنید و با آن به فعالیت بپردازید.

اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که باید اول هدف خود را از داشتن سایت مشخص کنید. یعنی برای چه مقصودی سایت را راه‌اندازی می‌کنید. اگر هدف شما صرفا به اشتراک‌گذاری مقالات و نظرات خود با دیگران است و اصطلاحا دنبال وبلاگ‌نویسی هستید مسلما نیاز به مجوز خاصی ندارید. اما اگر نیت شما وارد شدن به مسیر خاصی، مثل فروش محصول یا خدمات روی سایت، است شاید نیاز داشته باشید یک سری مجوز هم دریافت کنید. البته این امر اجباری نیست و کاملا اختیاری می‌باشد.

برای مثال شما برای جلب اعتماد کاربران و مشتریان خود و همچنین اخذ درگاه مستقیم بانکی نیازمند داشتن مجوزهایی مانند اینماد یا نماد اعتماد الکترونیک هستید. داشتن این نوع مجوزها در اصل به تضمین کیفیت و اعتبار شما کمک خواهد کرد. در واقع کاربران با احساس امنیت بیشتر و اطمینان از کنترل هویت مالک سایت، با خیالی آسوده‌تر اقدام به خرید می‌کنند.

سوال دوم: هزینه راه‌اندازی سایت چقدر است؟

خوب پس تا به حال متوجه شدیم در ابتدای کار شاید نیازی به داشتن مجوز نباشد. اما سوال دیگری که ذهن مخاطبان را به خود مشغول می‌سازد این است که چقدر باید برای داشتن یک سایت هزینه کنیم؟ در پاسخ باید گفت ساخت سایت قطعا بدون هزینه نیست. اما به طور مشخص هم نمی‌توان گفت داشتن یک سایت چقدر هزینه در بر دارد. چرا که هر سایتی کاربری خاصی داشته و هزینه‌های آن نیز بر اساس کاربری و امکانات سایت مشخص می‌شود. اما برای اینکه بفهمیم داشتن یک سایت حداقل چقدر نیازمند صرف هزینه است باید با اولین قدم ساخت سایت که این مقاله نیز برای آشنایی با آن نوشته شده آشنا شویم.

قدم اول: انتخاب یک نام خوب برای سایت

نام سایت که در اصطلاح به آن دامنه، دومین یا دامین Domain گفته می‌شود اولین و مهمترین بخش داشتن یک سایت است. چرا که این نام نشان دهنده هویت سایت شماست پس بهتر است متناسب با نوع خدمات سایت انتخاب شود.

اگر می خواهید بدانید که دامنه چیست؟ باید بگوییم دامنه همان آدرس سایت است که فقط و فقط مخصوص شما می‌باشد. مخاطبان با وارد کردن آن در آدرس بار مرورگر خود به سایت‌تان هدایت می‌شوند. (برای مثال ticko.ir) به همین منظور انتخاب یک نام مناسب برای دامنه در فرآیند مشهور‌ شدن کسب و کار شما اهمیت زیادی دارد. انتخاب یک نام بد می‌تواند در لحظه از ذهن مخاطبان پاک شود. پس بهتر است نامی انتخاب کنید که علاوه بر کوتاه بودن در به خاطر سپردن توسط دیگران نیز راحت باشد.

حالا که متوجه شدیم دامنه چیست، بیایید نگاهی به تعریف واقعی دامنه بیندازیم. بهتر است بدانید که نام دامنه در واقعه یک IP است که توسط پروتکل DNS که کار آن تبدیل IP به اسم است به یک آدرس تبدیل می‌شود. (خیلی سخت شد نه! پس نیازی نیست این قسمت را متوجه بشید. فقط کافی است بدانید که دامنه در واقع مانند کدپستی است که نشان دهنده یک آدرس خاص می‌باشد، همین)

اما اگر دقت کرده باشید قطعا متوجه شدید که دامنه‌ها شامل دو قسمت هستند: قسمت اول نام دامنه است که نشان دهنده اسمی است که شما برای سایت خود انتخاب کرده‌اید. قسمت دوم پسوند آن است که معمولاً نوع کاربری یک وب‌سایت را مشخص می‌کنند. برای مثال در دامنه ticko.ir کلمه ticko نام دامنه و ir. پسوند آن است.

معروف‌ترین پسوندهای دامنه

معروف‌ترین پسوندهای جهانی com. net. org. هستند که پسوندهای شامل com. به معنی commercials که مناسب فعالیت تجاری می‌باشد، دامنه net. که به معنی network مناسب برای شبکه و در نهایت org. به معنی organization که مخصوص سازمان‌هاست، می‌باشد. البته پسوندهای زیاد دیگری نیز وجود دارد که پسوند ir. هم برای سایت‌های ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما نکته حایز اهمیت این است که اگر چه محدودیتی برای ثبت این پسوندها وجود نداشته و هر کس می‌تواند از آنها استفاده کند اما بهتر است از هر پسوند در زمینه مخصوص به خودش استفاده شود.

نکته مهم دیگر که باید بدانید این است که اگر شما دامنه ir. برای سایت خود انتخاب کنید، به خاطر تحریم دامنه‌های ایرانی توسط برخی از سرویس‌ها، از برخی از ابزارهای اینترنتی مثل تبلیغات گوگل محروم می‌شوید.

اما نکته دیگری که برای مبحث دامنه چیست باید به آن اشاره کنیم این است که پس از انتخاب نام دامنه که شامل اسم و پسوند است باید بررسی کنید که این نام قبلا توسط کس دیگری رزرو نشده باشد. اگر نام دامنه آزاد باشد باید اقدام به اجاره آن کنید. بله درست خواندید اجاره نه خرید! چرا که پس از ثبت دامنه باید به صورت سالانه اقدام به تمدید آن کنید. تا زمانی که این تمدید از سوی شما مرتب انجام شود، دامنه در اختیار شما خواهد بود. اما اگر از تمدید آن سر باز بزنید پس از گذشت مدت زمانی سلب امتیاز شده و به متقاضی بعدی واگذار می‌شود.

طبیعتا هزینه خرید و ثبت دامنه برای کسانی که می‌خواهند صاحب سایت شوند مهم است. پس دامنه‌تان را با توجه به بودجه خود انتخاب کنید. قیمت ثبت دامنه را می‌توانید از وب‌سایت‌های ثبت‌کننده‌ی دامنه به دست آوردید که با یک جستجوی ساده در گوگل قابل یافتن است. اما در حال حاضر ثبت سالیانه دامنه با پسوندir. حدود ۸ هزار تومان و دامنه‌ با پسوند com. حدود ۳۰۰ هزار تومان هزینه دارد. از آنجایی که باید هر سال دامنه خود را تمدید کنید، دامنه‌ای انتخاب کنید که پرداخت هزینه تمدید آن برایتان زیاد نباشد. در حال حاضر کم‌هزینه‌ترین پسوند دامنه‌ برای ما ایرانی‌ها، ir. است. البته نیاز است این را هم بدانید که برای ثبت دامنه با پسوند ir نیازمند ارایه مدارک شناسایی و عضویت در سایت ایرنیک هستید.

کلام آخر!

در این مقاله شما ضمن آشنایی با مفهوم دامنه و دانستن اینکه دامنه چیست، متوجه شدید که برای ثبت آن به چه کاری نیاز است. اما همیشه به خاطر داشته باشید که دامنه مثل یک شماره موبایل است. هر چقدر این شماره موبایل رندتر باشد، قطعا حفظ کردن آن ساده‌تر خواهد بود. پس لازم است به اندازه کافی برای انتخاب نام دامنه زمان صرف کنید. چرا که این دامنه برای همیشه همراه شما خواهد بود مگر اینکه خودتان بخواهید تغییرش دهید. اما باید بدانید که معرفی دامنه جدید برای مخاطبان کار بسیار زمان‌بری است.

پس از ثبت دامنه باید به فکر اجاره هاست برای سایت خود باشید. ما در مقاله‌ای به توضیح هاست به عنوان دومین قدم در راه‌اندازی سایت پرداخته‌ایم که از شما دعوت می‌کنیم آن را مطالعه کنید.

نویسنده: ابوالفضل انصاری

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آکادمی آموزشی تیکو

وب‌سایت آموزشی تیکو با برگزاری دوره‌های حضوری و وبیناری به علاقمندان کمک می‌کند در زمینه‌های طراحی سایت بدون دانش برنامه‌نویسی و فتوشاپ هر چه سریع‌تر رشد کرده و به خواسته‌های خود دست یابند. کار اصلی ما ارایه‌ی آموزش‌های کاربردی است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]