اطلاعات تماس
  • ۰۲۱۸۸۸*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140003185167816450

درمان فیستول با لیزر

درمان فیستول مقعدی با لیزر، راه قطعی و بدون عمل جراحی

کد: 140003185167816450

https://bit.ly/3csA10d

، (اخبار رسمی): چنانچه ارتباط غیرعادی به صورت یک لوله، بین اندام ها و یا رگی که دارای بافت پوششی است، ایجاد شود، عارضه ای به نام فیستول شکل می گیرد. این بیماری ممکن است در هربخشی از بدن ایجاد شود اما اصلی ترین آن، ناحیه مقعدی است. در ادامه به بررسی بیشتر این بیماری درمان فیستول با لیزر می پردازیم:

درمان فیستول مقعدی با لیزر، راه قطعی و بدون عمل جراحی
درمان فیستول با لیزر

بیماری فیستول مقعدی چیست؟

بیماری فیستول یا ناسور، یعنی مسیر یا تونل غیر طبیعی مابین دو عضو از بدن که در حالت طبیعی کاملا جدا از هم هستند.

فیستولی که در مقعد ایجاد میشود، بخشی از پوست اطراف مقعد را به روده بزرگ متصل می کند. یعنی مسیر از روده بزرگ شروع شده و به پوست اطراف مقعد ختم میشود. این بیماری بر روی پوست به شکل یک سوراخ عمیق قابل مشاهده است.

علت این بیماری عفونت طولانی مدت و درمان نشده است. از طرف دیگر این سوراخ موجب میشود، عفونت و آلودگی های روده به سطح پوست منتقل شود، بنابراین باید هر چه سریع تر بیماری درمان شود.

علت فیستول

اما به طور اختصاصی می توان در ارتباط با این عارضه بیان کرد که، در اطراف روده بزرگ و در نزدیکی مقعد غده هایی وجود دارند که با ترشح موادی نقش به سزایی در سلامت بدن ایفا می کنند. ترشحات این غده به داخل روده ی بزرگ تخلیه می شود. اگر دهانه این غدد به هر دلیلی بسته شوند، غدد دچار عفونت (آبسه) می گردند. اما لازم به ذکر است که هر آبسه ای سبب ایجاد فیستول نمی شود.

آبسه ممکن است به علت وجود باکتری و یا گیر کردن مقداری مدفوع در غدد ایجاد شود. بنابراین خود فرد در این مسئله هیچ نقشی ندارد. اما باید بدانید که این عفونت ممکن است به وسیله عواملی چون یبوست، اسهال مزمن، کولیت و یا التهاب روده به وجود بیاید. همچنین ممکن است یک عمل جراحی سبب به وجود آمدن فیستول کمر شود. 

آبسه یا تجمع عفونت در زیر پوست اطراف مقعد، اصلی ترین علت فیستول است. منشا این عفونت روده بوده اما با پیشروی آبسه باکتری ها به سطح پوست رسیده و مسیر یا مجرایی را ایجاد می کنند که تحت عنوان فیستول مقعد شناخته میشود.

با وجود هر کدام از این عوامل ممکن است پارگی در ناحیه ی مقعد ایجاد شود و زمینه ابتلا به این بیماری مقعدی ایجاد گردد.

مهمترین علت های این بیماری عبارتند از :

آبسه طولانی مدت و درمان نشده

عفونت روده، ناشی از بیماریهای التهابی روده مانند کرون و کولیت

بیماری دیورتیکولیت (عفونت کیسه های کوچک روده)

عفونت سل

بیماریهای مقاربتی مانند اچ آی وی

عوارض جراحی مقعد

نشانه ها و علائم فیستول مقعدی

اولین نشانه ای که می تواند بیانگر فیستول مقعدی باشد وجود شکاف در ناحیه ی مقعد است. با مبتلا شدن به شکاف مقعد در حین حرکات روده فرد احساس پریشانی و درد می کند. و پس از دفع مدفوع ممکن است خون مشاهده شود. به طوری کلی نشانه هایی که می توان از آن به ابتلا به این عارضه پی برد عبارتند از:

ترشح همراه با چرک از یک یا دو سوراخ در اطراف مقعد

وجود برجستگی در اطراف مقعد

احساس درد پس از دفع مدفوع

سوزش و خارش در اطراف مقعد

تغییر رنگ پوست و التهاب اطراف ناحیه مقعد

تشخیص

تشخیص این بیماری در مرحله ی اول با معاینه فیزیکی مقعد انجام میشود. اما بررسی های کامل تر و مشخص شدن مسیر دقیق فیستول نیاز به انجام عکسبرداری است.

بسته به تشخیص پزشک کولونوسکوپی نیز می تواند برای بررسی داخل مقعد تجویز شود. کولونوسکوپی تحت بیهوشی انجام میشود.

تشخیص

تشخیص این بیماری در مرحله ی اول با معاینه فیزیکی مقعد انجام میشود. اما بررسی های کامل تر و مشخص شدن مسیر دقیق فیستول نیاز به انجام عکسبرداری است.

بسته به تشخیص پزشک کولونوسکوپی نیز می تواند برای بررسی داخل مقعد تجویز شود. کولونوسکوپی تحت بیهوشی انجام میشود.

مشاوره برای تشخیص

مشاوره تشخیص بیماری در واتساپ

۰۹۱۹۷۷۱۵۵۲۷

عوارض

فیستول بیماری عفونی است که باید هرچه سریع تر درمان شود. بی توجهی به درمان و یا تاخیر در آن مسلماً بدون عوارض نخواهد بود. مهمترین مشکلاتی که در اثر تاخیر در درمان برای بیمار ایجاد می شوند، عبارتند از :

 شدت گرفتن دردی که برای بیمار غیر قابل تحمل است.

عفونت شدید زخم به گونه که ممکن است بافت های اطراف را نیز درگیر کند.

انتقال عفونت به سایر بخش های بدن به خصوص خون

افزایش تعداد مسیر ها در اثر گسترش عفونت

ابتلا به سرطان، سرطان از عوارض نادر این بیماری است، اما دور از انتظار نیست.

پیشگیری 

می توان گفت راه مشخصی برای جلوگیری از ابتلا به این عارضه وجود ندارد. اما با رعایت توصیه هایی شاید بتوان در کنترل این بیماری موفق شد. از جمله :

 به کارگیری یک رژیم غذایی سالم برای دچار نشدن به یبوست و اسهال مزمن

رعایت بهداشت فردی و عدم ایجاد رابطه جنسی از طریق مقعد می تواند در جلوگیری از ابتلا به این بیماری تاثیرگذار باشد.

درمان سریع آبسه مقعد: تخلیه کامل و به موقع آبسه توسط پزشک می تواند از ایجاد این بیماری تا حد زیادی پیشگیری کند.

درمان به موقع بیماریهای روده : برای جلوگیری از این عارضه توصیه می کنیم، در صورت ابتلا به بیماریهای عفونی روده کرون مرتباً با پزشک در ارتباط باشید و بیماری خود را کنترل کنید.

پرهیز از رابطه جنسی پرخطر : با پیشگیری از بیماریهای مقاربتی می توان از فیستول پیشگیری کرد.

به طور کلی درمان خانگی و دارویی برای از بین بردن این عارضه وجود ندارد. اما ممکن است پزشک برای کاهش عفونت، یک دوره داروی آنتی بیوتیک به بیمار بدهد. براین اساس چاره ای جز استفاده از عمل باقی نمی ماند. این کار بسته به اندازه و محل قرارگیری عارضه می تواند متفاوت باشد. یکی از این روش ها، جراحی باز می باشد. چنانچه نتوان برای فرد از بی حسی موضعی استفاده کرد، پزشک بیمار را بیهوش می کند. در این روش با تیغ جراحی فیستول را برش می زنند و فرد ممکن است تا روز بعد در بیمارستان بستری شود. روش دوم که جدیدترین روش می باشد، استفاده از لیزر است. برای آشنایی بیشتر با این روش با ما همراه باشید.

درمان فیستول با لیزر

لیزر فیستول یک روش تایید شده و موثر است. در گذشته برای از بین بردن این بیماری مسیر یا همان فیستول ایجاد را با چاقو برش داده و تخلیه می کردند، در حال حاضر لیزر با هدف حذف عوارضی که عمل جراحی با چاقو به جای می گذاشت، جایگزین چاقوی جراحی شده است.

در این روش با استفاده از قدرت نور مسیر زخم را برش داده و عفونت تجمع کرده را تخلیه می کنند. لیزر همزمان با برش بافت آسیب دیده بدون اینکه درد یا خونریزی ایجاد کند، زخم را ترمیم هم میکند. بعد از این مرحله زخم را بدون بخیه رها می کنند تا از داخل به سمت خارج ترمیم شود. 

مهم ترین مزیت این روش در مقایسه با جراحی، پیشگیری از بی اختیاری در کنترل مدفوع است. در ضمن با استفاده از لیزر دیگر نیازی به نگرانی در مورد به جای ماندن جای زخم و بخیه هم نیست.

به نقل از www.nhs.uk

Radially emitting laser fibre treatment involves using a small laser beam to seal the fistula.
There are uncertainties around how well it works, but there are no major safety concerns.

ترجمه :درمان با تاباندن اشعه یا پرتو لیزر فیبری شامل استفاده کردن از یک پرتوی باریک برای بهبودی فیستول است. هیچ دلیلی برای نگرانی در مورد امنیت این روش وجود ندارد.

مراقبت های بعد از عمل جراحی لیزر فیستول مقعدی

می توان گفت بهترین راه درمان فیستول، لیزر می باشد. با بررسی مزایای لیزر نسبت به جراحی باز می توان به این مسئله پی برد: 

درمان سرپایی و در کمتر از نیم ساعت : در عمل با لیزر از بی حسی موضعی استفاده می شود، بنابراین احتیاجی به بیهوشی و بستری شدن بیمار در بیمارستان نمی باشد. 

بدون خونریزی : خونریزی ناشی از عمل با لیزر در مقایسه با جراحی بسیار کمتر است.

بدون نیاز به دوره نقاهت : برخلاف جراحی که دوران نقاهت یک تا دو ماهه دارد، با این روش فرد به راحتی می تواند فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرد.

 بدون درد : به وسیله عمل با لیزر فرد دچار درد شدید نمی شود و به نسبت عمل با جراحی درد کمتری احساس می کند. به گونه ای که حتی نیاز به دریافت بی حسی هم نیست.

پیشگیری از بی اختیاری در کنترل مدفوع : فیستول در عضله حساس مقعدی ایجاد میشود، هر اشتباهی در جراحی میتواند موجب آسیب دیدن آن و بی اختیاری شود، در صورتی که با انجام لیزر نیازی به نگرانی نخواهد بود.

حفظ زیبایی پوست و پیشگیری از اسکار های آزار دهنده : یکی از عوارض جراحی به جای ماندن جای زخم ها و اسکار های آزار دهنده است که در درمان با لیزر این مشکل به طور کامل برطرف شده است.

ترمیم سریع بافت ها : با انجام لیزر زخم فقط در طی چند روز برطرف میشود. اما این مدت زمان برای جراحی سنتی حداقل ۴ برابر است.

پیشگیری از عفونت : یکی از مشکلات شایع جراحی سنتی عفونت زخم است. در صورتی که با انجام لیزر نیازی به نگرانی در مورد عفونت و التهاب زخم نخواهید بود.

نتیجه ی قطعی : لیزر روشی تضمینی است که با انجام آن نیازی به نگرانی در مورد بازگشت یا عود مجدد بیماری نخواهید بود.

هزینه 

هزینه درمان فیستول با لیزر بسته به نوع بیماری شما، تعداد مسیر ها و نوع لیزر متفاوت است. بنابراین امکان تعیین دقیق این هزینه بدون مراجعه حضوری وجود ندارد.

اما تجربه نشان داده ، هزینه لیزر در مقایسه با جراحی بسیار کمتر است. زیرا؛ هزینه های مربوط به بستری در بیمارستان، داروی بیهوشی و دوره نقاهت را به دنبال ندارد.

کلینیک نوین

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • ۰۲۱۸۸۸*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان