اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140003225172616624
در دسترس نیست

اپوکسی

کد: 140003225172616624

، (اخبار رسمی): اپوکسی غالبا با استفاده از گرما پخت می شود، اپوکسی هایی که با استفاده از گرما پخت می شوند نسبت به آنهایی که در دمای اتاق پخت می شوند مقاومت در برابر گرما را بیشتر نشان می دهند، یک اپوکسی پخته شده مقاومت به حرارت بالاتر را نسبت به سایر چسب ها رایج در بازار، تا 350 درجه فارنهایت را نشان می دهد.

اپوکسی
اپوکسی

اپوکسی چیست ؟

بررسی های انجام شده در اپوکسیدها و آمین ها برای اولین بار توسط Paul Schlack در آلمان در سال 1934 انجام شده است. اپوکسی یا پلی اپوکسید به عنوان یک پلیمر گرمازا عمل می کند که وقتی با مواد سخت مخلوط می شود، فرایند پلیمریزاسیون را آغاز میشود.

خود پلیمر از یک واکنش شیمیایی ( معمولاً بین اپی کلرو هیدرین و بیس فنول) جمع می شود که منجر به ایجاد یک رزین اپوکسی می شود. اپوکسی را می توان برای اهداف مختلف استفاده کرد، اما بیشتر در رنگ ها، پوشش ها و چسب ها یافت می شود. یکی از استانداردترین پوشش های اپوکسی، پوشش دو بخشی از طریق آب است، که در برابر اشعه ماورا UV بنفش و سایش، بسیار سخت و مقاوم است.

در نتیجه این خواص و به دلیل چسبندگی عالی که دارد، معمولاً برای پوشاندن فلز و سایر اجزایی که باید مقدار زیادی سایش را تحمل کنند، استفاده می شود. علاوه بر این، پوشش های اپوکسی موجود در آب نسبت به اپوکسی های پایه حلال سمی نیستند، به این معنی که کار با آنها راحت تر و ایمن تر است.

استفاده صنعتی و خودرویی برای اپوکسی ناشی از آب زیاد است زیرا این پوشش کاملاً در برابر حرارت مقاوم است، که این امر احتمال کنده شدن بعضی قطعات و فلزات را در اثر سایش یا عدم تحمل گرما را کاهش می دهد. 

کاربرد اپوکسی

اپوکسی پلی استر شامل پوشش های پودری است که یک گزینه عادی برای استفاده در پوشش فلز سفید مانند یخچال ها است. از پوشش های پودری اپوکسی می توان برای خط کشی خطوط، لوله آب آشامیدنی استفاده کرد و همچنین برای تقویت بتن و جلوگیری از خوردگی در لوله های فولادی استاندارد استفاده می شود. اپوکسی همچنین می تواند به عنوان یک پرایمر در برابر زنگ زدگی و خوردگی قطعات عمل کند، زیرا به چسبندگی سایر پوشش ها کمک می کند.

اپوکسی غالبا با استفاده از گرما پخت می شود، اپوکسی هایی که با استفاده از گرما پخت می شوند نسبت به آنهایی که در دمای اتاق پخت می شوند مقاومت در برابر گرما را بیشتر نشان می دهند، یک اپوکسی پخته شده مقاومت به حرارت بالاتر را نسبت به سایر چسب ها رایج در بازار، تا 350 درجه فارنهایت را نشان می دهد.

از آنجا که رزین های اپوکسی عایق های خوبی هستند، معمولاً در مدارهای مجتمع، ترانزیستورها و مدارهای ترکیبی استفاده می شود تا اجزای الکتریکی را از آلودگی خارجی، گرد و غبار و رطوبت محافظت کند.

ساختار تشکیل دهنده ( رزین اپوکسی)

اپوکسی یا پلی اپوکسید یک پلیمر اپوکسید حرارتی است که در صورت مخلوط شدن با یک ماده کاتالیزگر یا (سخت کننده) باعث پخت (پلیمریزاسیون و اتصال عرضی) می شود. بیشترین رزین های اپوکسی معمولاً از واکنش بین اپی کلرهیدرین و بیس فنول-A تولید می شوند. اعتبار اولین سنتز رزین های اپوکسی بر پایه بیس فنول-A توسط دکتر Pierre Castan از سوئیس و دکتر S.O. به اشتراک گذاشته شده است.

اصطلاح اپوکسی، رزین اپوکسی یا اپوکسید، α-اپوکسی، 1،2-اپوکسی و غیره به یک گروه گسترده ای از ترکیبات واکنشی اشاره دارد که با حضور یک حلقه اکسیران یا اپوکسی مشخص می شود. این توسط یک حلقه سه عنصره حاوی یک اتم اکسیژن نشان داده می شود که با دو اتم کربن پیوند داده شده است که از طریق دیگری به هم پیوسته اند.

از این رو، حضور این گروه عملکردی یک مولکول را به عنوان اپوکسید تعریف می کند، جایی که پایه مولکولی می تواند بسیار متفاوت باشد و در نتیجه باعث ایجاد انواع مختلفی از رزین های اپوکسی می شود و آنها بسیار کاربردی هستند زیرا تنوع در ساختار مولکولی را که می توان با همان روش شیمیایی تولید کرد، ارائه می دهند.

انواع محصولات اپوکسی

انواع مختلف رزین اپوکسی کدامند؟

رزین اپوکسی تحت دو دسته اصلی قرار می گیرد، که شامل گلیسیدیل یا غیر گلیسیدیل میشوند. رزین های گلیسیدیل در زیر گروه های گلیسیدیل اتر، گلیسیدیل استر و گلیسیدیل آمین قرار میگیرند. تنوع غیر گلایسیدیل آلیفاتیک یا سیکلو آلیفاتیک خواهد بود. اپوکسی های گلیسیدیل اتر به ویژه آنهایی که از انواع بیس فنول و نوولاک هستند، مورد استفاده قرار می گیرند.

کفپوش اپوکسی چیست؟

کفپوش اپوکسی یک ماده کف منحصر به فرد است که به طور پیوسته محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. هنگامی که کف بتونی صاف و آماده شد، یک رزین و یک ماده شیمیایی سخت کننده با هم مخلوط می شوند. بنابراین ترکیب بر روی بتن ریخته می شود و اجازه می یابد قبل از اعمال لایه دوم یا سوم سفت شود. این فرآیند مایع به جامد به کفپوش اپوکسی امکان مقاومت، در برابر لکه و غیره را می دهد. محبوب ترین کاربردهای آن در بیمارستان ها، مدارس، گاراژها و محیط های صنعتی است. اما می تواند برای اتاق های نشیمن مسکونی، آشپزخانه یا سایر اتاق ها به همان اندازه مفید باشد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید