اطلاعات تماس
  • 021664*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140003255180616498

آیا رابطه نامشروع در فضای مجازی جرم است؟

رابطه نامشروع از طریق پیامک

کد: 140003255180616498

https://bit.ly/2Tw28VR

، تهران , (اخبار رسمی): این نوشته توسط وکیل کیفری تنظیم شده است یکی از مباحث مورد ابتلاء در دادسرا ها پرونده های خیانت و رابطه نامشروع است بعنوان نمونه رابطه نامشروع از طریق پیامک یکی از آنهاست به عنوان وکیل پایه یک دادگستری اعتقاد دارم این نوع پرونده ها معمولا ختم به طلاق می شوند و گاهی منجر به قتل

مباشرت، مشارکت و معاونت در جرم رابطه نامشروع 

چنانچه کسی تصمیم به ارتکاب جرمی بگیرد و جرمی را مرتکب شود، مباشر جرم نامیده می­شود. پس مباشر جرم، کسی است که خود به تنهایی جرمی را مرتکب شده است. فرضاً شخصی به تنهایی قصد سرقت موتورسیکلتی را داشته باشد و بدون کمک دیگری، آن را سرقت کند.

چنانچه برای ارتکاب جرمی دو یا چند نفر با هم مشارکت نمایند و همه آن­ها در عملیات مجرمانه مداخله کنند، اعم از اینکه میزان تاثیر و اقدامات آن­ها با هم برابر باشد یا نه، به آن­ها شریک جرم گفته می­شود یا اصطلاحاً آنها مشارکت در جرم دارند. مطابق ماده ۴۲ قانون مجازات اسلامی در صورت ارتکاب جرم به مشارکت شخص یا اشخاصی با هم، مجازات هر یک، مجازات مرتکب مستقل آن جرم خواهد بود. البته دادگاه به تاثیر مداخله و مباشرت شریک در جرم توجه می­کند و می­تواند مجازات را تخفیف بدهد. فرضاً چند نفر با همکاری یکدیگر موتورسیکلتی را بدزدند، بدین­صورت که یکی مالک موتور را مضروب کند و دیگری موتور را از دست مالک خارج کند و دو نفری موتور را تصاحب کرده و فرار کنند.


چنانچه شخصی خود، به صورت مستقیم در اقدامات مجرمانه (جرم) شرکت و مداخله­ ای نداشته باشد؛ یعنی نه مباشر جرم باشد و نه شریک در جرم اما از قصد و نیت مجرم مطلع باشد و برای موفقیت وی به او کمک کند (اعم از اینکه نفعی را برای خود در نظر داشته باشد یا خیر) معاون جرم است. ممکن است معاون جرم با راهنمایی یا در اختیار گذاردن وسایل ارتکاب جرم، وقوع جرم را تسهیل کند یا اینکه مجرم را تشویق و ترغیب نماید و یا اینکه با حیله و نیرنگ و فریب و یا حتی با تهدید و تطمیع، مجرم را به انجام عملیات مجرمانه وادار کند. مطابق ماده ۴۳ قانون مجازات اسلامی اگر برای معاونت در جرم، مجازات خاصی در نظر گرفته شده باشد، همان مجازات اعمال می­شود والا قاضی با توجه به میزان تاثیر اقدام، معاون او را مجازات خواهد کرد. فرضاً شخصی قصد سرقت اتومبیلی داشته باشد و به کلیدسازی مراجعه کند و کلیدساز علیرغم اطلاع از قصد و نیت شوم سارق برای او کلید تهیه نماید. در اینجا هم سارق و هم کلیدساز مجازات خواهند شد.

مجازات رابطه نامشروع چیست؟

قانونگذار در ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات عنوان داشته : « هرگاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتکب رابطه نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل ‌یا مضاجعه شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه‌کننده تعزیر می‌شود.»

لازم به توضیح است که رابطه نامشروع در موارد غیر از زنا تا ۹۹ ضربه شلاق مجازات مجازات تعزیری دارد، و در مواردی مثل زنا، یا زنا با شخص متاهل مجازات آن تبدیل به حد میشود، یعنی مجازاتی که در شرع بوسیله پیامبر برای مسلمانان آورده شده.

اعمال منافی عفت غیر از زنا

سوالی که ممکن است در اینجا پیش آید این است که محدوده تفسیر اعمال منافی عفت غیر از زنا چیست؟ آیا برای اثبات روابط نامشروع بایدتماس فیزیکی صورت گیرد؟

همانطور که در متن ماده مشاهده می کنید تقبیل (بوسیدن) و مضاجعه (هم آغوشی) است ولی این موارد صرفا به عنوان نمونه آورده شده.

در رویه هم قضات محترم اختلاف نظر هایی دارند که در نظریه های مشورتی که راجع به روابط نامشروع صادر شده در ذیل می بینیم:

نظریه مشورتی ۷/۳۰۲۲ : صرف تنها بودن مرد و زن در جایی نمی تواند از مصادیق روابط نامشروع واعمال منافی عفت باشد.

نظریه مشورتی ۷/۳۴۹۲: ارتباط تلفنی از مصادیق رابطه نا مشروع دانسته شده….

نظریه مشورتی ۷/۹۳۷: صرف در خلوت بودن با نامحرم در قانون جرم شناخته نشده اعم از این که در منزل یا داخل وسیله نقلیه یا هر جای دیگری باشد زیرا به موجب ماده ۶۳۷ رابطه نامشروع یا عمل منافی عفت از قبیل تقبیل و مضاجحه مثال زده شده است.

در حال رویه غالب دادگاه ها براین است که رابطه نامشروع محدود به تماس فیزیکی و جسمی نیست، هرچند که برخی قضات خلاف این قضیه را معتقدند.

آیا شلاق رابطه نامشروع سو پیشینه محسوب می گردد؟

شلاق در رابطه نامشروع غیر از زنا به این دلیل که حدی نیست و تعزیری می باشد به عنوان سو پیشینه موثر کیفری محسوب نمی گردد. اما در صورتی که محکوم به شلاق رابطه نامشروع زنا شوید تا دوسال سو پیشینه کیفری برای شما لحاظ می گردد.

چه محکومیت هایی سو پیشینه به حساب می آیند؟

آیا رابطه نامشروع مهریه را از بین میبرد؟

بر خلاف تصور رایج باید این موضوع رو بدونید که زوجه بلافاصله بعد از عقد نکاح مالک مهریه می باشد، و تنهادر صورت وقوع تدلیس در نکاح از جانب ایشان نکاح قابل فسخ است و مهریه تعلق نمی گیرد.

تدلیس در نکاح یعنی چه؟

در چه صورت ممکن است مرتکب رابطه نامشروع مجازات نشود؟

اگر شخص مرتکب رابطه نامشروع قبل از اثبات جرم اقرار و سپس توبه نماید قاضی می تواند از ولی امر تقاضای عفو وی را نماید.

مجازات زنا با زن شوهردار چیست؟

اگر شرایط احصان مهیا باشد ( ۱- داشتن همسر دائمی ۲- وقوع نزدیکی با ایشان ۳- امکان نزدیکی هر زمان که بخواهد ) اگر زنا با بینه ثابت شده باشد اعدام برای شخص محصن است. مواد ۲۲۵ و ۲۲۶ قانون مجازات اسلامی.

رابطه نامشروع چگونه ثابت می گردد؟ رابطه نامشروع همسرم را چگونه اثبات نمایم

رابطه نامشروع از دو طریق

۱- شهادت شهود

۲- اقرار طرفین

موارد دیگر مانند پرینت پیام ویا اسکرین شات و … صرفا میتواند کمک شما در اثبات این موضوع باشد و هیچ تضمینی نیست که اگر شما تنها به این موارد استناد نمایید بتوانید روابط نامشروع را اثبات نمایید.

آیا رابطه نامشروع در فضای مجازی جرم است؟

به بند قبل مراجعه نمایید با این توضیح که مد نظر داشته باشید که اگر این سوال برایتان پیش آمده که چطور میتوانم پرینت مکالمات همسرم را بگیرم باید بدانید که اپراتور های تلفن همرا تا شش ماه موظفند اطلاعات را نگهداری نمایند.

اما این نکته را فراموش ننمایید که تنها با دستور قاضی این اپراتور ها اقدام به صدور پرینت می کنند. که در عمل قاضی صرفا با درخواست افراد دستور این کار را نمی دهد.

برای شکایت رابطه نامشروع باید به کجا مراجعه نماییم؟

اگر تصمیم به شکایت گرفتید بهترین کار تماس با وکیل مجرب روابط نامشروع هست، چرا که باید آگاه باشید و توچه کنید که اگر نتوانید پس از شکایت این موضوع را اثبات نمایید شخص مقابل می تواند تحت عنوان افترا از شما شکایت نماید.

پس بهترین کار آگاهانه و عاقلانه عمل کردن می باشد.

منبع: www.fathlawyer.com

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

بالیوا

گروه حقوقی بالیوا خدمات حقوقی از قبیل بررسی پرونده های کیفری ،خانواده ،حقوقی ،تنظیم دادخواست واظهارنامه ،لایحه ،مشاوره حقوقی و تلفنی را ارائه می دهد

اطلاعات تماس
  • 021664*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

شهر و جامعه | حقوقی و قانون