اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140003265182816321

تشخیص زعفران اصل از تقلبی

چگونه زعفران اصل و ارگانیک را از زعفران تقلبی تشخیص دهیم؟

کد: 140003265182816321

https://bit.ly/3iRVELq

، تهران , (اخبار رسمی): سودجویان برای تولید زعفران تقلبی از محصولات غیرمجاز مانند رنگ‌های مصنوعی استفاده می‌کنند که خود عامل مهمی در تشخیص زعفران تقلبی است. در چنین شرایطی آشنایی با روش‌های تشخیص زعفران اصل از تقلبی می‌تواند به خرید محصولی اصیل و حمایت از کشاورزان زحمت‌کش کمک کند.

چگونه زعفران اصل و ارگانیک را از زعفران تقلبی تشخیص دهیم؟
زعفران اصل: زعفران عطرین

متأسفانه این روزها سودجویان از روش‌های متنوعی برای تولید زعفران تقلبی استفاده می‌کنند. از جمله مواد مصرفی برای تولید زعفران تقلبی، گوشت گاو خشک‌شده، پودر ذرت یا موی نارگیل هستند.

زعفران به‌عنوان یکی از گران‌بهاترین ادویه‌ها در سراسر جهان شناخته شده و خاستگاه اصلی آن نیز ایران است. با توجه به اینکه حاشیه سوددهی این محصول کشاورزی بسیار بالاست، دور از انتظار نیست که برخی از افراد سودجو به‌دنبال تولید زعفران تقلبی باشند. پس تنها با شناخت روش‌های تشخیص زعفران اصل از تقلبی می‌توانیم محصولی ارگانیک و اصیل را خریداری کنیم. با‌وجود اینکه بیش از ۹۰% زعفران جهان را ایران تولید می‌کند، اما کماکان افرادی هستند که با افزودن رنگ و عطر، تلاش می‌کنند تا از این بازار سود ببرند.

سودجویان برای تولید زعفران تقلبی از محصولات غیرمجاز مانند رنگ‌های مصنوعی استفاده می‌کنند که خود عامل مهمی در تشخیص زعفران تقلبی است. در چنین شرایطی آشنایی با روش‌های تشخیص زعفران اصل از تقلبی می‌تواند به خرید محصولی اصیل و حمایت از کشاورزان زحمت‌کش کمک کند. از‌آنجایی‌که کیفیت زعفران در دسته‌های مختلف این محصول متفاوت است، بنابراین ممکن است همه ما با مهم‌ترین روشهای تشخیص زعفران اصیل آشنا نباشیم. لذا برای خریدی آگاهانه و کوتاه کردن دست دلالان و سودجویان، یادگیری روش‌های تشخیص زعفران اصل، امری ضروری است.

زمانی‌که اقدام به خرید محصول گران‌بهایی مانند زعفران می‌کنید همواره نمی‌توانید از تمامی روش‌های تشخیص زعفران اصل از تقلبی استفاده کنید. اما برخی از این روش‌ها بسیار متداول و راحت بوده و بنابراین می‌‌توانند توسط افراد در هر جایی مورد استفاده قرار گیرند. به‌عنوان مثال شما می‌توانید برای خرید زعفران، یک کاغذ تست همراه خود داشته باشید و در زمان خرید این محصول، رشته‌های زعفران را به‌وسیله آن ارزیابی کنید. در چنین شرایطی نیاز به تجهیزات و وسایل زیادی نخواهد بود و عملاً به‌راحتی می‌توانید اصل بودن زعفران را نیز تشخیص دهید.

برای تولید زعفران تقلبی معمولاً از رنگ‌های طبیعی یا مصنوعی استفاده می‌کنند. در این شرایط، خامه زرد رنگ زعفران را با رنگ‌های ذکر شده مخلوط کرده و در نتیجه اقدام به تولید زعفران تقلبی می‌کنند. بنابراین زمانی‌که چند رشته زعفران تقلبی را در داخل آب بریزید، به سرعت تغییر رنگ داده و آب داخل لیوان را قرمز رنگ خواهد کرد. درصورتی‌که زعفران اصل برای رنگ‌دهی کامل به حداقل ۱۰ الی ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارد. بنابراین یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی، بررسی سرعت رنگی‌دهی رشته‌های زعفران است.

زعفران بوی بسیار خوشی دارد اما بر خلاف این عطر گیرا و دلفریب، گیاه زعفران اصل اندکی تلخ مزه است. علت تلخی رشته‌های زعفران اصل نیز به دلیل وجود ترکیباتی به نام پیکروکروسین است. پس به‌دلیل وجود این ترکیبات، زعفران خالص اندکی تلخ بوده و می‌تواند طعمی تند و تیز داشته باشد. اگر زعفرانی که می‌چشید طعمی شیرین داشته باشد، علت آن اضافه کردن عسل برای افزایش وزن رشته‌هاست که معمولاً توسط سودجویان انجام می‌شود. برای تست طعم زعفران، 2 تا 3 رشته از آن را بر روی زبان خود قرار داده و چند ثانیه صبر کنید و سپس طعم آن را بچشید.

زعفران خالص عطری بسیار خاص و متفاوت داشته که ترکیبی از بوی یونجه و عسل است. ممکن است تشخیص عطر زعفران اصل برای کسانی‌که تجربه‌ای از استشمام بوی یونجه و عسل ندارند، روش سختی باشد، اما به‌مرورزمان این بو برای شما آشنا شده و در نهایت بوییدن رشته‌های زعفران به یکی از روش‌های تست تبدیل خواهد شد.

مقداری زعفران را در آب جوش بریزید و 5 دقیقه صبر کنید. پس از این مدت، اگر رنگ رشته‌های زعفران همچنان قرمز باشد، زعفران اصل است؛ اما اگر زعفران تقلبی باشد، رشته‌های آن سفید خواهد شد.

در این روش تست باید با انواع زعفران آشنا باشید. زعفران به‌طورکلی به 5 دسته اصلی، سرگل، نگین، پوشال، دخترپیچ و کنج تقسیم می‌شود.

  • زعفران سرگل تنها شامل کلاله است و رشته‌ها از قسمت بالایی سه‌شاخه‌شدن کلاله جدا می‌شوند. زعفران سرگل کاملاً قرمز است.
  • زعفران نگین رشته‌ها دقیقا از قسمت سه‌شاخه‌شدن کلاله جدا شده‌اند و تقریبا هم‌اندازه و یک‌شکل هستند.
  • زعفران پوشال شامل تمام کلاله و ۲ الی ۳ میلی‌متر از خامه است، بنابراین در انتهای هر رشته می‌توانید بخش کوچک زردرنگی را ببینید.
  • زعفران دخترپیچ شامل تمام کلاله و تمام خامه است.
  • زعفران کنج تنها شامل خامه است.

در این روش، کاغذ را تا کرده و چند رشته زعفران را در میان آن قرار دهید. کاغذ را با دستان خود فشار داده و سپس رشته‌های زعفران و کاغذ را بررسی کنید. زعفران اصل معمولاً بسیار اندکی رنگ قرمز ایجاد می‌کند. اما زعفران تقلبی کاغذ را مرطوب کرده و آن را قرمز رنگ خواهد کرد.

در این مقاله به روش تشخیص زعفران اصل ارگانیک از زعفران تقلبی آشنا شدیم. برای خرید رعفران ارگانیک (www.atrinsaffron.com) به وبسایت زعفران عطرین مراجعه کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

زعفران عطرین

ما در شرکت بهین عطرین زر ” برند عطرین” ، با نگاه به دنیای واقعی، تصمیم بر این گرفتیم تا در کنار یکدیگر این قصه‌ها را برای شما زنده کنیم، قصه‌‌هایی که امروز یادآور روزهای گذشته‌ای هستند که اجداد ما در آن بسیار نقش داشته‌اند. نگه‌داری از این گیاه ارزشمند از 3500 سال قبل یکی از مهم‌ترین کارهایی بوده که اجداد ما به‌یادگار گذاشته‌اند. خرید زعفران (atrinsaffron.com) را از زعفران عطرین تجربه کنید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنایع غذایی و کشاورزی