اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140004225324213039

کنترل معاملات هیجانی در بورس

سبدگردانی؛ کنترل خرید و فروش هیجانی در بورس

کد: 140004225324213039

https://bit.ly/3r6OWTN

، تهران , (اخبار رسمی): سبدگردانی یک روش غیرمستقیم جهت سرمایه گذاری در بورس میباشد، در این روش فرد سرمایه خود را به افراد متخصص میسپارد تا اقدام به خرید و فروش کرده و سبد مناسب را ایجاد و مدیریت کنند. سبدگردانی مناسب افرادی است که علاقمند به سرمایه گذاری در بازار سرمایه میباشند اما وقت ویا دانش کافی در این زمینه را ندارند.

سبدگردانی؛ کنترل خرید و فروش هیجانی در بورس
سبدگردانی؛ کنترل خرید و فروش هیجانی در بورس

در سبدگردانی افراد معاف از مالیات هستند و بدون دغدغه از دانش و یا زمان کافی برای معاملات میتوانند در بورس سرمایه گذاری کنند و تحت تاثیر رفتار های هیجانی نباشند! و هر لحظه به گزارشات سرمایه گذاری خود دسترسی داشته باشند. بهتر هست برای سبدگردانی شرکتی را انتخاب کنید که علاوه بر مجوز های لازم دارای طرح های متنوع باشد تا بتوانید طرح سرمایه‌گذاری مناسب خود را انتخاب کنید.

در این مقاله به بررسی موارد زیر میپردازیم :

  • تعریف قانونی سبدگردان
  • موضوع فعالیت شرکت سبدگردانی
  • مزایای سبد گردانی
  • ویژگی‌های سبدگردان معتبر
  • کارمزد سبدگردانی
  • تضمین سود در سبدگردانی
  • شرایط سبدگردانی
  • مراحل سبدگردانی

تعریف قانونی سبدگردان

سبدگردانی فرآیندی است که طی آن فرد خبره در امر سرمایه‌گذاری بر اساس خصوصیات، سطح ریسک‌پذیری و سرمایه هر سرمایه‌گذار، سبدی مناسب او تشکیل داده و به‌صورت مستمر بر آن نظارت و اعمال مدیریت می‌کند. همچنین، با توجه به تغییر عوامل اثرگذار بر محیط سرمایه‌گذاری، تصمیمات لازم در جهت رسیدن به اهداف سبد و افزایش ارزش آن از طرف مدیر اتخاذ می‌شود. مزیت عمده سبدگردانی در استفاده از توان حرفه‌ای مدیر سبد و مشاوره‌های تیم مدیران سرمایه‌گذاری است. این مسئله باعث می‌گردد که تمام تصمیمات گرفته‌شده با دقت و بررسی لازم بر روی گزارش‌های مالی و اخبار بازار سرمایه به انجام برسد و درواقع ارجحیت و تمایز سبدگردانی نسبت به سرمایه‌گذاری انفرادی و یا از طریق سایر نهادهای بازار سرمایه در همین نکته نهفته است.

موضوع فعالیت شرکت سبدگردانی

تصمیم گیری در مورد خرید، فروش یا نگهداری اوراق بهادار به نام سرمایه‌گذار در قالب قرارداد امضاء شده، پذیرش سِمَت مدیریت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سایر فعالیت‌های مجاز طبق مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار؛

براساس قرارداد بین شرکت‌ سبدگردان و مشتریان، سبدگردان متعهد خواهد بود که با استفاده از نظر متخصصین حوزه‌های مالی، سرمایه‌گذاری کند و با توجه به سلایق و ریسک‌پذیری هر یک از مشتریان، ترتیبی اتخاذ کند تا وجوه موضوع قرارداد در راستای کسب بازدهی مورد قبول با تقبل ریسک‌های منطقی جهت سرمایه‌گذاری اختصاص پیدا کند.

مزایای سبد گردانی

  • رعایت تناسب ریسک و بازده سرمایه‌گذاری با استفاده از مدل‌های بهینه‌سازی سبد سهام و تشکیل سبد اختصاصی برای هر سرمایه گذار
  • عدم نیاز به اطلاعات لازم و کافی در زمینه سرمایه گذاری در بورس و بهره‌گیری از دانش و تجربه نیروی انسانی متخصص و باسابقه در امر سرمایه‌گذاری
  • سرمایه‌گذاری برای افرادی که زمان کافی ندارند
  • مدیریت سبد هر سرمایه‌گذار متناسب با درجه ریسک‌پذیری وی
  • اطمینان از عدم سوء‌مدیریت و سوءاستفاده از وجوه، به‌واسطه تعدد ارکان و نهادهای نظارتی
  • شفافیت بالای اطلاعاتی و گزارشگری و عدم وجود تضاد منافع
  • مدیریت وجوه نقد راکد با حفظ درجه نقد شوندگی سبد، متناسب با نیاز شرکت‌ها و افراد
  • پرهیز از رفتارهای هیجانی با مدیریت عقلایی سبد
  • نظارت دقیق حسابرس تحت عنوان امین و سازمان بورس و اوراق بهادار بر سبدگردان
  • نگهداری حساب هر سبد به‌صورت جداگانه در نرم‌افزار سبدگردانی و امکان دریافت گزارش‌های متناوب از عملکرد سبد سهام توسط سرمایه‌گذار
  • معافیت از مالیات

ویژگی‌های سبدگردان معتبر

قبل از انتخاب سبدگردان می‌توانید وارد سایت رسمی آن‌ها شوید و از ویژگی‌ها، امتیازات و همچنین درصد سودی که برای سبدگردانی مشخص نمودند مطلع شوید. از اصلی‌ترین ویژگی شرکت‌های سبدگردان داشتن مجوز رسمی و قانونی از سازمان بورس و اوراق بهادار می‌باشد. در انتخاب یک شرکت سبدگردان حرفه‌ای باید به مدت سابقه کاری و نحوه عملکرد آن‌ها طی این سال‌ها را موردبررسی قرارداد. شرکت‌های سبدگردان معتبر باید دارای کارشناسان حرفه‌ای مسلط به تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال و همچنین روانشناسی بازار سرمایه باشند. از سوی دیگر یکی از ملاک‌های انتخاب بهترین سبدگردان خوب، خدمات قابل‌ ارائه آن‌ها همچون ارائه سبدهایی با ریسک‌های متفاوت است.

کارمزد سبدگردانی

در سبدگردانی 2نوع کارمزد وجود دارد، کارمزد ثابت و کارمزد متغیر. شرکت های سبدگردان بسته به قراردادهای خود مبلغ 0 تا 2 درصد کارمزد ثابت سبدگردانی در نظر میگیرند.

کارمزد متغیر سبدگردانی بر اساس ۲ عامل شامل: قرارداد منعقد شده با مشتریان و مصوبات سازمان بورس اوراق بهادار محاسبه می‌شود. کارمزد سبدگردانی متغیر است و به منظور افزایش منافع مشتری و با توافق طرفین قرارداد مشخص می شود.

بطور مثال سرمایه‌گذار و سبدگردان ‌با هم توافق می‌کنند که تا وقتی که به بازده 2۰ درصد (طبق توافق اولیه)، برسند سبدگردان فقط کارمزد مدیریت سبد دریافت کند که مقدار ناچیزی است ولی اگر بازده بالاتر از 2۰ درصد رسید دیگر فقط کارمزد مدیریت دریافت نمیکند بلکه به میزان بازده کسب شده بیش از 2۰ درصد، از مازاد سود کسب‌شده درصدی نیز به سبدگردان به عنوان کارمزد عملکرد اختصاص داده می شود.

با توجه به روش گفته شده در می یابیم که سود سبدگردان در گرو سود سرمایه گذار می باشد به‌ این‌ ترتیب هر چه سبدگردان عملکرد بهتری در زمینه مدیریت دارایی سرمایه گذاری داشته باشد، سرمایه‌گذار سود بیشتری به دست آورده و سبدگردان نیز با توجه به سود حاصل شده از سرمایه سود خود را افزایش می دهد .

سبدگردان هر ۳ ماه یکبار، صورتحساب کارمزد را تهیه و به سرمایه‌گذار ارسال می‌کند. در صورت عدم پرداخت کارمزد سبدگردان در طی دوره مشخص شده، او می‌تواند مطابق با قوانین سازمان بورس و اوراق بهادار، کارمزد خود را از وجوه نقدی یا اوراق بهادار سرمایه‌گذار برداشت کند و رسید را به سرمایه‌گذار تحویل دهد.

هرگاه روش محاسبه کارمزد و سقف آن بوسیله سازمان بورس و اوراق بهادار، تعیین نشده باشد، این موارد به صورت توافقی بین مشتری و شرکت سبد‌گردان مشخص می‌شوند. البته، باید توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تائید شوند.

تضمین سود در سبدگردانی

سازمان بورس به هیچ شرکت سبدگردانی و هیچ شخصی اجازه تضمین سود را نمی‌دهد. هرچند یک سری استثنا در بحث صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت که سود آن‌ها در محدوده سود بانکی است وجود دارد اما باید توجه داشته باشید که سبدگردان انتخابی شما عملکرد خوبی در گذشته و یک تیم تحلیل حرفه‌ای داشته باشد.

شرایط سبدگردانی

حداقل شرایط برای تشکیل سبد در سبدگردانی شرکت های مشاور سرمایه گذاری به صورت زیر می باشد:

  • حداقل سرمایه برای شروع سبدگردانی حدود پنج میلیارد ریال (شامل وجه نقد و اوراق بهادار)
  • قابلیت معامله اوراق بهادار مذکور در بازار بورس اوراق بهادار و فرابورس (باز بودن نماد معاملاتی)
  • حداقل دوره لازم برای سبدگردانی سهام یک سال
  • قبول شرایط بازار و قوانین سبدگردانی از طرف سرمایه گذار
  • عدم ممنوعیت معاملاتی سهام توسط سرمایه گذار

مراحل سبدگردانی

مراحل سبدگردانی در شرکت های مشاور سرمایه گذاری به صورت زیر است:

  1. مراجعه به شرکت مشاوره سرمایه گذار (سبدگردان)
  2. ارائه مدارک از سوی سرمایه گذار (اصل شناسنامه و کارت ملی)
  3. تکمیل فرمهای مربوطه توسط سرمایه گذار و سبدگردان
  4. ارزیابی وضعیت سرمایه گذار و سنجش میزان ریسک پذیری وی
  5. واریز وجه و ارائه اصل یا تصویر برگه گواهینامه های نقل و انتقال سهام
  6. تنظیم قرارداد سبدگردانی و قرارداد امین
  7. ارسال مدارک به سازمان بورس و اوراق بهادار جهت دریافت کد سبد
  8. تشکیل سبد اختصاصی سرمایه گذار
  9. مدیریت حرفه ای سبد با توجه به تحلیلهای کارشناسانه
  10. ارائه گزارشات دوره ای به سازمان و سرمایه گذار
  11. تنظیم متمم قرارداد برای هرگونه واریز، برداشت، فسخ و تمدید قرارداد

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

نیک وب سایت

طراحی و برنامه نویسی وب سایت های شرکتی و فروشگاهی

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بانک، بیمه و سرمایه