اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140006015392917078

آیا استفاده از انرژی خورشیدی در ایران به صرفه است؟

کد: 140006015392917078

https://bit.ly/3sIJ8Rj

، کمال‌شهر , (اخبار رسمی): با توجه به شرایط اقلیمی ایران و برخورداری از میانگین 355 روز آفتابی با عدد تانشیدی حدود 1350 وات بر هر متر مربع از خاک ایران می توان تجسم کرد که چه انرژی هنگفتی همه روزه خاک ایران را سیراب می کند. در حال حاضر به صرفه ترین و در دسترس ترین انرژی تجدید شونده در سرتاسر ایران انرژی خورشیدی است.

آیا استفاده از انرژی خورشیدی در ایران به صرفه است؟
بوشهر از استان های مستعد کشور در ایجاد نیروگاه های خورشیدی است

آیا استفاده از انرژی خورشیدی در ایران به صرفه است؟

با توجه به شرایط اقلیمی ایران و برخورداری از میانگین 355 روز آفتابی با عدد تانشیدی حدود 1350 وات بر هر متر مربع از خاک ایران می توان تجسم کرد که چه انرژی هنگفتی همه روزه خاک ایران را سیراب می کند. در حال حاضر به صرفه ترین و در دسترس ترین انرژی تجدید شونده در سرتاسر ایران انرژی خورشیدی است که چند ناحیه کوچک نیز که از این امر مستثنی هستند دارای جریان های همیشگی باد هستند که استفاده از انرژی باد برای آن مناطق توصیه می شود.

درحال حاضر قیمت تمام شده نصب نیروگاه های خورشیدی در جهان به رقمی در حدود 195000000 ریال به ازای هر کیلو وات ساعت برق تولیدی با قدرت ذخیره سازی به مدت 4 روز رسیده است. با توجه به آمار بانک مرکزی درباره مصرف برق سال 1387 کشور که بالغ بر 160000 میلیون کیلو وات ساعت است و با در نظر گرفتن رشد 8% سالانه مصرف برق و با این قصد که در یک بازه زمانی 5 ساله بتوانیم برق کشور را از انرژی های پاک و تجدیدپذیر تامین کنیم به نتایج زیر می رسیم:

  • هر سال بایستی 20 درصد برق کشور را از انرژی خورشیدی تامین کنیم.
  • در این حالت بایستی سالانه 32/000/000/000 کیلووات ساعت برق از انرژی خورشید بدست آوریم.
  • با احتساب 8 درصد افزایش سالانه در مصرف برق به رقم: 34/560/000/000 کیلووات ساعت در سال می رسیم.
  • با احتساب تنها 345 روز آفتابی در سال در این حالت ظرفیت نیروگاهی مورد نیاز برابر با تولید 100/000/000 کیلووات ساعت در هر روز بالغ می شود.
  • اگر تنها در هر روز 8 ساعت تابش خورشید داشته باشیم(بدترین حالت در 30 آذرماه هر سال) در این حالت لازم است هر سال به میزان: 12/522/000 کیلووات ساعت نیروگاه جدید خورشیدی احداث کنیم.
  • با توجه به اینکه در حال حاضر قیمت احداث چنین نیروگاه هایی در حدود 15000 دلار آمریکا به ازای هر کیلووات ساعت است لذا هزینه کل احداث چنین نیروگاه هایی برابر خواهد بود با:
  • 1185/060/741/330 دلار که به صورت خلاصه می توانیم رقم: 1185 میلیارد دلار در هر سال را بپذیریم.
  • با مقایسه هزینه گاز مصرفی با این رقم به اعداد زیر می رسیم:
  • هزینه گاز مصرفی نیروگاه مشابه گازی= 1010 میلیارد دلار در سال
  • هزینه احداث نیروگاه گازی(تنها برای جبران 8 درصد افزایش سالیانه)= 968 میلیون دلار در سال
  • در این صورت هزینه احداث نیروگاه گازی و گاز مصرفی به رقم: 1011 میلیارد دلار در سال خواهد رسید.
  • در ضمن به این ارقام بایستی هزینه استهلاک نیروگاه ها+هزینه نگهداری شبکه+19 درصد افت توان در خطوط انتقال+هزینه تربیت پرسنل+هزینه جاری را افزود. حال انکه نیروگاه های خورشیدی در هر شهر و روستا به صورت جزیره ای قابل احداث هستند همزمان و به سرعت به بهره برداری می رسند. نیازی به پرسنل با تخصص ویژه ندارند هزینه تعمیر و نگهداری در حد صفردارند و به همین خاطر نیازی به مصرف حجم عظیمی از مس و آلومینیم برای تولید و نصب دکل و خطوط انتقال نخواهد بود.

    از آنجا که با رشد روز افزون جمعیت و تقاضا برای انرژی الکتریکی همواره دغدغه تولید این انرژی را پایدار نگه می دارد و از آنجا که ایران کشوری با پتانسیل های بالقوه بالای خورشیدی است به طوری که نسبت جهانی دارای عدد تانشیدی بالایی است.

  • در آینده ای نه چندان دور با به خطر افتادن موجدی ذخایر نفت و گاز و نیز مصرف همه سوخت های فسیلی در بازار انرژی داخلی به ناچار ناچار به سوی انرژی های نو حرکت خواهیم کرد، لذا بر آن شدیم که پیش از چنین روزی امکان این جایگزینی را مطرح کرده و روش های منطقی و اقتصادی این جایگزینی را بررسی کرده و اثرات اقتصادی و راهبرداری مرتبط با آن را بررسی کنیم.

    مرکز پژوهش های صنعتی و معدنی گرین برق مستقر در پارک علم و فناوری خلیج فارس در بندر بوشهرتمامی تلاش خود را صرف آشنایی جامعه با پدیده های مترتب با انرژی لایزال و خدادادی خورشید نموده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

جریکو

شرکت گرین برق به عنوان یکی از شرکت های فعال در زمینه پژوهش های صنعتی از سال ۱۳۸۱ در بازار صنعت برق ایران حاضر بوده است. این شرکت در سال ۱۳۹۰ به عنوان شرکت فناور برتر کشور شناخته شد و با ورود به بازار صنعت روشنایی روند تولید لامپ های LED با فناوری پیشرفته را پی گرفت. هم اکنون این شرکت در پارک علم و فناوری البرز در استان البرز مستقر است. افتخارات شرکت گرین برق (برند جریکو) : اولین و تنها پروانه پژوهشی کشور در حوزه برق- الکترونیک از وزارت صنعت معدن تجارت در سال 1384 کارآفرین برتر سال 1384 فن آفرین برتر سال 1385 دریافت گواهینامه تاییدیه فنی محصول از گارد ساحلی کشور کانادا 1384 تقدیر شده در جشنواره ملی دانایی خلیج فارس 1387 تقدیر شده در ششمین جشنواره شیخ بهایی 1387 تقدیر شده توسط معاونت جهاد خودکفایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح 1387 دریافت مدال برنز مسابقات کشورهای غرب آسیا در بین 17 کشور از وزارت اقتصاد سوریه 1390 تقدیر شده توسط دولت اقلیم کردستان عراق 1389 رتبه دوم جشنواره اختراعات امنیتی نیروی انتظامی در جشنواره نظم و امنیت 1389 دریافت لوح تقدیر بخاطر پژوهش کاربردی استخزاج منیزیم از آب دریای خلیج فارس جشنواره نوآوری و شکوفایی 1388 دریافت پنج لوح تقدیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بخاطر تجاری سازی پنج محصول فناورانه 1389 انتخاب به عنوان شرکت فناور برتر کشور توسط وزارت علوم تحقیقات و فناوری سال 1390 انتخاب مجدد به عنوان شرکت فناور برتر کشور توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سال 1393

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید