اطلاعات تماس
  • ۰۵۸۳۲۲*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140006205424617168

راه اندازی و بازار کار عطاری سنتی و آنلاین

کد: 140006205424617168

https://bit.ly/2Xdjg4c

، بجنورد , (اخبار رسمی): عَطّاری ها داروخانه و عطرفروشی‌های سده های میانه در جهان اسلام بوده‌اند که امروزه نیز ارزش داروشناسی خود را بیشتر بر پایهٔ ادویه و داروهای طب سنتی و گیاهی نگه داشته‌اند. از آنجا که گیاهان دارویی دارای عطر (بوی) ویژهٔ خود هستند این داروخانه‌ها به عطّاری شهرت یافته‌اند.

 راه اندازی و بازار کار عطاری سنتی و آنلاین
راه اندازی و بازار کار عطاری سنتی و آنلاین

قبل از شروع چندسایت معتبر عطاری آنلاین از جمله عطاری معماریانی ، دیجی کالا ، عطاری آنلاین رو خدمت شما معرفی میکنیم که میتوان با داشتن نماد الکترونیک و اصالت کالا از این سایتها بدون نگرانی خرید نمود

عَطّاری ها داروخانه و عطرفروشی‌های سده های میانه در جهان اسلام بوده‌اند که امروزه نیز ارزش داروشناسی خود را بیشتر بر پایهٔ ادویه و داروهای طب سنتی و گیاهی نگه داشته‌اند. از آنجا که گیاهان دارویی دارای عطر (بوی) ویژهٔ خود هستند این داروخانه‌ها به عطّاری شهرت یافته‌اند.

طبقه بندی علمی

گیاهان در تاکسونومی یا طبقه‌بندی علمی در دامنه یا (Domain) «یوکاریوتا» (Eukaryota) و سلسله گیاهان (Plantae) قرار می‌گیرند.

طبقه‌بندی و انواع گیا‌هان

برای گیاهان حداقل چهار سیستم طبقه‌بندی وجود دارد که در موارد زیر مشترک هستند:

  1. آن‌ها توسط ساختار بذر طبقه‌بندی می‌شوند و از طریق دانه‌های برهنه، دانه‌های پوشیده شده یا اسپور‌ها تولید می‌شوند.
  2. آن‌ها توسط ساختار بافت، به گیا‌هان غیرآوندی (خزه) و گیا‌هان آوندی (سایر موارد) طبقه‌بندی می‌شوند.
  3. گیاهان طبق سیستم طبقه‌بندی خاصی به خزه‌ها، سرخس‌ها، درختچه‌ها، تاک‌ها، درختان و گیا‌هان دارویی تقسیم می‌شوند.
  4. این موجودات به صورت عمده در خصوصیات تولید مثل در شاخه یا بخش‌های بزرگی دسته‌بندی می‌شوند.

علاوه بر این موارد، طبقه‌بندی دیگری نیز وجود دارد که مبتنی بر زیستگاه است اما کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. گیا‌هان نیز با توجه به زیستگاهی که در آن زندگی می‌کنند، طبقه‌بندی می‌شوند.

تاریخچه و تکامل گیا‌هان

نخستین فسیل گیا‌هان به فسیل جلبک‌های سبز اختصاص دارد (جلبک‌های سبز در ساختار و نوع رنگدانه، شیمی ‌دیواره سلولی، بیوشیمی‌ و روش تقسیم سلولی مشابه گیاهان هستند) این فسیل‌ها از دوره کامبرین به جای مانده‌اند که به تکامل آن‌ها اشاره دارد.

این فسیل‌ها شبیه اعضای چند سلولی کلسیمی گروهی از جلبک‌های سبز (Dasycladales) هستند. فسیل‌هایی که در اوایل دوره پری‌کامبرین بدست آمدند، براساس گفته برخی از دانشمندان شبیه جلبک‌های سبز تک سلولی هستند، اما شباهت قطعی آن‌ها با گروه جلبک‌ها نامشخص است. قدیمی‌ترین فسیل‌های شناخته شده از گیاهان خاکی یا رویان داران (Embryophytes) از دوران اردویسین (Ordovician) به جای مانده‌اند، اگرچه چنین فسیل‌هایی تکه تکه و ناقص هستند.

فسیل‌های کل گیا‌هان دوران سیلورین (Silurian) مورد حفاظت قرار گرفته‌اند، از  جمله گیاهان این دوره که فسیل آن حفظ شده می‌توان به پنجه گرگ تباران یا ‌لیکوفیت (lycophyte) اشاره کرد.

از دوره دونین (Devonian)، فسیل‌های دقیقی از «راینوفیت» (‌Rhyniophytes‌) یافت شده است. فسیل‌های اولیه این گیا‌هان باستانی سلول‌های جداگانه موجود در بافت گیاه را نشان می‌دهند. ظاهراً، دوره دونین همچنین شاهد تکامل اولین درخت مدرن، به نام «باستان سرخس» ‌(Archaeopteris)‌ بود. این درخت سرخس مانند، یک تنه چوبی را با گل‌های سرخس ترکیب کرد، اما هیچ دانه‌ای تولید نمی‌کرد.

گیا‌هان اولیه گونه‌های نیمه زمینی، غیرآوندی و غیربذری بودند. فرزندان مستقیم آن‌ها گیاهان خزه امروزی هستند. گیا‌هان آوندی حدود ۴۳۰ میلیون سال پیش تکامل یافتند و در سراسر زمین گسترش پیدا کردند. اولین گیا‌هان آوندی مشابه سرخس‌های امروزی بودند. پس از آن‌ها گیا‌هان دارای بذر، تکامل یافتند، به طوری که ژیمنواسپرم‌ها، مانند کاج‌ها، برای اولین بار در این زمان ظاهر شدند. این گیاهان دانه‌های برهنه دارند.

پس از گیاهان آنژیواسپرم، گیا‌هان گلدار ظاهر شدند. گیاهان گلدار، گیاهانی دارای دانه و بذر بودند که دانه‌های آن‌ها با میوه پوشانده شده بودند.

در ایران حدود ۸۰۰۰ گونه گیاهی موجود است که از این تعداد ۲۳۰۰ گونه جزء گیاهان معطر و دارویی هستند و از این تعداد ۴۵۰ گونه در عطاری‌های ایران به فروش می‌رسد.

برای راه اندازی و بازار کار عطاری در سال های گذشته کار عطاری ها رونق زیادی پیدا کرده است. گرایش و اطمینان مردم به طب سنتی روز به روز بیشتر می شود و ملت برای داروهای گیاهی سر و دست می شکنند. طبق قانون عرضه و تقاضا وقتی برای کالایی این همه مشتری وجود داشته باشد پس احتمالا کسب و کار فروشنده های آن هم سکه است.

با همین دیدگاه سراغ عطاری رفتیم؛ شغلی که ظاهری قدیمی و گرد و خاک گرفته دارد اما جوان ها هم به آن به چشم شغل آینده نگاه می کنند. برای این که بفهمیم در یک عطاری پر از رنگ و بو چه خبر است، سراغ میلاد محرابی که یک عطاری نقلی و جمع و جور راه انداخته است رفته ایم.

قبل از شروع چند مورد از سایت های معتبر عطاری آنلاین از جمله عطاری معماریانی ، دیجی کالا ، عطاری آنلاین رو خدمت شما معرفی میکنیم که میتوان با داشتن نماد الکترونیک و اصالت کالا از این سایتها بدون نگرانی خرید نمود.

راه اندازی و بازار کار عطاری

بهترین راه ورود به این شغل، یاد گرفتن کار پیش کسی است که گیاهان دارویی را خوب بشناسد و خاصیت آنها را بداند. این البته به شرطی است که شما عطاری را دوست داشته باشید. «من از چند سال قبل از عطاری خوشم می آمد و گاهی کتاب هایی درباره طب سنتی و گیاهان دارویی می خواندم.

از طرف دیگر یکی از فامیل های مان هم مغازه عطاری داشت و من چند ماهی در مغازه اش شاگردی کردم. این شد که بالاخره یک روز تصمیمم را گرفتم و برای خودم یک عطاری کوچک راه انداختم.»

راه دومی هم البته وجود دارد. تحصیلات آکادمیک در رشته هایی مثل طب سنتی یا گیاهان دارویی یا دوره های خصوصی که شما را با کارکرد گیاهان دارویی آشنا می کنند. نکته مهم این است که عطاری ها به صورت قانونی اجازه تجویز دارو ندارند ولی اگر مدرک معتبری داشته باشید، قانون این اجازه را به شما می دهد.

برای شروع  عطاری چه چیزهایی لازم است؟

قبل از هر چیزی باید مجوزهای لازم را بگیرید. جواز کسب را از صنف عطاری و کارت بهداشت را هم باید از وزارت بهداشت بگیرید. «یک سال اول مشکلی نداشتم. مغازه را باز کردم و منتظر شدم تا نماینده های بهداشت خودشان سراغم آمدند. مجوز را هم از اداره کار شهریار گرفتم. شهرداری هم البته برای عوارض به آدم سر می زند.»

متراژ مغازه می تواند از ۱۰ متر شروع شود و برای گرفتن مجوز باید تا سقف سرامیک یا کاشی باشد. هزینه رهن و اجاره مغازه هم بستگی به محله و شهرتان دارد. «مغازه عطاری وسایل خیلی زیادی ندارد. قفسه، ترازو، میز، یخچال (برای بعضی جنس های خاص)، ظرف های دربسته و ویترین، وسایل ضروری هستند.

تمام اینها را هم با حدود پنج میلیون می شود ردیف کرد. بیشترین پول را باید برای خرید جنس کنار بگذارید (جنس های عطاری دوام بالایی دارند و خراب نمی شوند.)یک مغازه پانزده متری جمع و جور را با ۱۵ تا ۲۰ میلیون می شود پر کرد. «من بیشتر جنس هایم را از پخش کننده بزرگ در شیراز ، اصفهان و… می خرم. از قم، کاشان و بازار بزرگ تهران (چهارراه مولوی) هم خرید می کنم. کرمان و مشهد هم البته جزء قطب های فروش محصولات عطاری ها هستند.»

بازار کار عطاری چطور است؟

«عطاری کسادی خاصی ندارد ولی روزهای رونق و جشن یکی ماه های محرم و رمضان است و یکی نزدیک نوروز. محرم مردم بیشتر سراغ ادویه جات می آیند و ماه رمضان مشتری پروپاقرص خاکشیر، تخم شربتی و عرقیجات می شوند. در هفته هم به جز شنبه ها و یکشنبه ها که معمولا خلوت تر هستند، بقیه هفته کار روال معمول خودش را دارد. مغازه را هم معمولا ساعت ۹:۳۰ صبح باز می کنم و تا ساعت یک ظهر مغازه هستم. عصرها هم ساعت چهار تا نه شب کار مشتری ها را راه می اندازم.»

عطاری شغل سختی نیست و میلاد با رضایت از شغلش تعریف می کند: «کار ما سختی و خطرات فیزیکی خاصی ندارد و فقط مشکلات معمولی که بقیه کاسب ها و مغازه دارهای دیگر هم دارند، مثل خرابی و شل کردن بازار یا زیاد شدن دست و تعداد عطاری ها. مشتری ها هم گاهی اذیت های خودشان را دارند؛ مثلا با این که اطلاعات کافی درباره داروها و گیاهان ندارند، درباره شان نظر می دهند و برای خودشان چیزهای مختلف تجویز می کنند و اگر همین داروها یا گیاهان خدای نکرده برای کسی مشکلی ایجاد کند، ممکن است از چشم عطاری ببینند.»

چگونه عطاری موفق شویم؟

مغازه عطاری با بقیه مغازه ها فرق دارد؛ «چون با سلامت مردم در ارتباط هستی. نباید فقط به گرفتن پول اهمیت بدهی و باید اولویت اولت را سلامت مشتری ها قرار بدهی. من حتی شده است جنسی را که از کیفیتش مطمئن نبوده ام به مشتری نداده ام و از خیر پولش گذشته ام. با خرید جنس با کیفیت از جای معتبر می توانی اعتماد مردم را هم جلب کنی.»

به جز اینها عطار خوب باید معلومات زیادی درباره شغلش داشته باشد. «اگر بتوانی اطلاعات درست و مناسب هم درباره خواص داروها و گیاهان به مردم بدهی خیلی خوششان می آید و ارزش کارت بالا می رود. من خودم هر وقت برای خرید مثلا به شیراز می روم در زمان چند ساعته ای که داخل مغازه پخش کننده هستم، خیلی با دقت به همه چیز توجه می کنم که چیزهای تازه ای یاد بگیرم و بتوانم راهنمایی بهتری برای مشتری هایم داشته باشم.

در واقع باید از هر فرصتی برای شاگردی کردن کنار قدیمی های این کار استفاده کنی. این را هم فراموش نکنید که کاسب باید چشم پاک و دل پاک باشد تا بیشتر مشتری ها که خانم ها هستند، به او اعتماد کنند.»

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

فروشگاه عطاری معماریانی

فروشگاه اینترنتی گیاهی، دارویی عطاری آنلاین معماریانی اولین و بزرگترین عطاری خراسان شمالی دمنوش های گیاهی؛ عرقیات گیاهی؛ گیاهان دارویی؛ عطاری آنلاین؛ محصولات گیاهی؛ عطاری

اطلاعات تماس
  • ۰۵۸۳۲۲*****
[نمایش اطلاعات]