اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140006285440215226

سختی گیر رزینی

سختی گیر رزینی گروه صنعتی هفت

کد: 140006285440215226

https://bit.ly/3CnxbnK

، کهریزک , (اخبار رسمی): سختی گیر رزینی یکی از اصلی ترین تجهیزات مورد استفاده در تبدیل آب سخت به نرم بوده و نسبت به سایر روش ها از بالاترین راندمان برخوردار می باشد. گروه صنعتی هفت یکی از بزرگترین تیم های فعال در حوزه طراحی و تولید و ساخت انواع سختی گیر رزینی و سایر تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب می باشد.

سختی گیر رزینی گروه صنعتی هفت
سختی گیر رزینی گروه صنعتی هفت

سختی گیر رزینی به مخازن فلزی یا فایبرگلاس گفته میشود که درون آنها دانه های رزین قرار میگیرد. در صورت عبور آب از روی لایه های رزینی، سدیم رزین با یون های کلسیم و منیزیم آب جایگزین میشوند.

سختی گیر رزینی یکی از اصلی ترین تجهیزات مورد استفاده در تبدیل آب سخت به نرم بوده و نسبت به سایر روش ها از بالاترین راندمان برخوردار می باشد. این تجهیزات دارای مخزن با بدنه تمام فلز یا فایبرگلاس بوده و در ظرفیت های مختلف با توجه به دبی آب ورودی طراحی و تولید میشوند. گروه صنعتی هفت یکی از بزرگترین تیم های فعال در حوزه طراحی و تولید و ساخت انواع سختی گیر رزینی و سایر تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب می باشد. این سختی گیرها دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

سختی گیر رزینی چیست؟

عبور آب از لایه های خاکی زمین و سنگ های معدنی مختلف باعث میشود حجم بالایی از یون های سنگین و املاح  و نمک ها درون آنها وجود داشته باشد. وجود این مواد که در آب که شامل کربنات ها، کلسیم و منیزیم و غیره می باشد، منجر به افزایش درجه سختی آب میشوند. استفاده از این نوع آب نه تنها تهدیدی بزرگ برای سلامتی انسان به شمار می رود، بلکه آسیبب های جدی به تاسیسات سیستم های سرمایشی و گرمایشی وارد می کنند.

سختی آب را می توان با توجه به نوع مواد موجود در آنها به دو گروه کربنات یا موقت و دائم تقسیم بندی نمود. نوع دائم سختی آب تنها به کمک مواد شیمیایی و تجهیزات صنعتی قابل حذف بوده و کاهش آنها روند پیچیده تری دارند. سختی گیر رزینی از جمله تجهیزات مورد استفاده در این زمینه می باشد که با دانه های پلیمری رزین آنیونی و کاتیونی یون های معلق در آب را جمع آوری می کنند.

سختی گیر رزینی در حالت کلی به مخازن فلزی یا فایبرگلاس گفته میشود که درون آنها دانه های رزین روی بستری از سیلیس قرار میگیرد. در صورت عبور آب از روی لایه های رزینی، سدیم موجود در رزین با یون های کلسیم و منیزیم آب جایگزین میشوند.

اجزای سختی گیر رزینی به منظور پیاده سازی روند کاهش درجه سختی آب با کمک لایه های رزین، در طراحی و ساخت این تجهیزات اجزای زیر مورد استفاده قرار میگیرند:

مخزن سختی گیر تمام روند سختی گیری در مخزن فلزی یا فایبرگلاس با ظرفیت های مختلف انجام شده و دانه های رزین، سیلیس و نازل و شیرآلات و غیره همگی درون آن قرار میگیرند. این مخازن با توجه به میزان آب ورودی به آنها در ساعت در ظرفیت های مختلفی طراحی و تولید میشوند. نکته بسیار مهم در طراحی مخزن و بدنه سختی گیر رزینی، جنس آن می باشد. متریال به کار رفته در این تجهیزات باید در برابر مواد خورنده، فلزات و انواع املاح و یون ها مقاومت بالایی داشته و کاملا ضد زنگ باشند. علاوه براین، بدنه مخزن باید مقاومت و استحکام بالایی در برابر فشار و نوسانات دمایی داشته باشد.

بستر رزین رزین دانه های کوچک زرد رنگ پلیمری می باشند که در دو نوع آنیونی و کاتیونی در تصفیه آب و فاضلاب مورد استفاده قرار میگیرند. یون سدیم موجود در دانه های رزین به سرعت با کلسیم و منیزیم جایگزین شده و درجه سختی آب کاهش پیدا می کند. به منظور بهبود روند کاهش سختی، لایه هایی از رزین ها با اندازه های مختلف در سختی گیر رزینی در نظر گرفته میشود.

بستر سیلیس دانه های رزین بسیار کوچک و سبک بوده و به منظور جلوگیری از معلق و پراکنده شدن آنها، ابتدا بستری از دانه های سیلیس در نظر گرفته میشود. سپس دانه های رزین روی سیلیس قرار گرفته و روند سختی گیری با راندمان بهتری انجام میشود. علاوه براین، این بستر منجر به حذف ذرات معلق موجود در آب شده و تصفیه کامل تر خواهد شد.

از دیگر اجزای درون سختی گیرهای رزینی می توان به نازل های پلاستیکی یا پی وی سی و برنجی و مخزن محلول آب و نمک اشاره نمود که روند جمع آوری آب تصفیه شده و احیای رزین را انجام می دهند. علاوه براین، به منظور کنترل فشار تجهیزات اندازه گیری از قبیل مانومتر نیز درون سختی گیر استفاده میشوند.

نحوه عملکرد سختی گیر رزینی در حالت کلی روند کاهش درجه سختی آب توسط این دستگاه ها و تبدیل آنها به آب نرم به صورت زیر می باشند:

  • آب از شیرهای ورودی تعبیه شده در بالای دستگاه وارد مخزن شده و با لایه ای از دانه های رزین در اندازه های مختلف برخورد می کند. در صورت برخورد آب با دانه های رزین، یون با کلسیم و منیزیم موجود در آب جایگزین شده و اصطلاحا تبادل یونی صورت میگیرد. آب نرم بدون کلسیم و منیزیم به لایه های پایین تر مخزن منتقل شده و از بستر سیلیس عبور می کند. با عبور آب از لا به لای دانه های بسیار ریز سیلیس، ذرات معلق موجود در آن امکان عبور پیدا نمی کنند. آب تصفیه شده نرم و بدون ذرات معلق توسط نازل های برنجی یا پلاستیکی به خارج از سختی گیر رزینی هدایت میشود. در صورت کاهش راندمان دانه های رزین، محلول آب و نمک موجود در مخزن جانبی استفاده میشود. با این محلول شستشوی معکوس یا بک واش انجام میشود و تاثیر بسیار زیادی بر بهبود روند نرم شدن آب خواهد داشت.

انواع سختی گیر رزینی سختی گیر رزینی را می توان بر اساس فاکتورهای مختلفی دسته بندی نمود که از مهم ترین آنها، روند فعالیت و احیای رزین می باشد. بر این اساس سه دسته کلی برای این تجهیزات می توان ارائه داد که عبارتند از:

  • سختی گیر رزینی دستی: بررسی لایه های رزین و احیای آنها به صورت دستی و توسط اپراتور انسانی انجام میشود. این تجهیزات کارایی زیادی در صنعت نداشته و از نظر قیمت در سطح پایین تری قرار دارند. سختی گیر رزینی نیمه اتوماتیک: در این گروه از تجهیزات تشخیص زمان احیا و شستشوی رزین ها توسط اپراتور انجام شده و با فشردن دکمه مخصوص، شستشو انجام میشود. سختی گیر رزینی اتوماتیک: بررسی و تشخیص زمان احیا و شستشو در این دستگاه ها به صورت خودکار انجام میشوند.

مزایای سختی گیر رزینی

  • دانه های رزین راندمان بالایی در حذف کلرورهای کلسیم و منیزیم داشته و از آسیب وارد شدن به دیواره های دیگ بخار و تاسیسات و لوله های آب جلوگیری می کنند. افزایش کلرو سدیم در آب به مرور منجر به تغییر رنگ و بو و مزه آب میشود. سختی گیرهای رزینی با راندمان بالا قادر به کاهش آنها بوده و بو و مزه آب را بهبود می دهند. افزایش درجه سختی آب منجر به کاهش قدرت مواد شوینده میشود که با دانه های رزین این مشکل قابل حل می باشد. وجود بیش از اندازه املاح و یون های سنگین فلزی در آب تهدیدی بزرگ برای سلامتی انسان محسوب میشود. سختی گیرهای رزینی با تبادل یونی و جایگزینی سدیم با کلسیم و منیزیم این مشکل را حل می کنند. کاهش درجه سختی آب با رزین از ایجاد رسوب در برج های خنک کننده، چیلر و دیگ بخار و سایر سیستم های حرارتی جلوگیری می کند. سختی گیرهای رزینی تولید شده توسط گروه صنعتی هفت دارای بدنه بسیار مقاوم بوده و شرایط محیطی مختلف قابل نصب و استفاده می باشند. استفاده از این سختی گیرها نیاز به تخصص بالایی نداشته و نگهداری از آنها نیز آسان می باشد.

نحوه محاسبه ظرفیت سختی گیر رزینی ظرفیت سختی‌گیر موردنیاز برحسب C=(niarg)

  • حجم آب مصرفی برحسب (G.P.M)
  • سختی آب برحسب =PPMسختی مجاز – سختی غیر مجاز
  • زمان سیکل شستشو:  T= C = G.P.M × P.P.M × T × 60 ÷ 17.1
  • ظرفیت سختی گیر رزینی= C(grain) = Q(m3/hr)*t(hr)*TH(mg/lit)*15.73

قیمت سختی گیر رزینی به دلیل تفاوت هایی که در این تجهیزات از نظر ظرفیت، نحوه عملکرد در روند احیای دانه های رزین، جنس بدنه و قطعات داخلی وجود دارد، قیمت های متفاوتی برای آنها ارائه میشود. در حالت کلی، سختی گیر رزینی تمام اتوماتیک قیمت بیشتری نسبت به نوع نیمه اتوماتیک و دستی دارند. علاوه براین، هر چه مخزن ظرفیت بالاتری داشته و متریال با ضخامت و کیفیت بیشتر در آنها استفاده شده باشد، به همان نسبت نیز قیمت گران تری خواهند داشت. برای استعلام قیمت می توانید با کارشناسان گروه صنعتی هفت تماس بگیرید.

طراحی و ساخت سختی گیر رزینی گروه صنعتی هفت با بیش از 30 سال سابقه فعالیت در زمینه طراحی، تولید و ساخت انواع تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب از جمله انواع سختی گیر رزینی را ارائه نموده است. محصولات این مجموعه به صورت سفارشی در ظرفیت های مختلف طراحی و بر اساس استانداردهای روز دنیا با بهترین متریال تولید می شوند. استانداردهای به کار رفته در روند طراحی این تجهیزات شرایطی را فراهم نموده است تا آب با سختی 50 کیلوگرین تا 4000 کیلوگرین در کمترین زمان به آب نرم تبدیل شوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره جزئیات سختی گیر رزینی و سایر محصولات گروه صنعتی هفت می توانید به سایت https://ig7.ir مراجعه نموده یا با شماره تلفن 02156541459 – 02156541457 تماس بگیرید. کارشناسان این مجموعه در تمام روزهای غیر تعطیل سال آماده ارائه مشاوره رایگان و پشتیبانی می باشند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گروه صنعتی هفت

گروه صنعتی هفت (تصفیه پارسیان) بزرگترین واحد تولیدی تجهیزات آب و فاضلاب در ایران است که با تکیه بر دانش فنی متخصصان و بیش از ۳۰ سال تجربه خود در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب در ایران ،یکی از برجسته ترین و پر افتخارترین کارخانجات تولید کننده پکیج و مخازن و تجهیزات مورد استفاده در صنایع مختلف از جمله نفت ،گاز و پتروشیمی می باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | محیط زیست