اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140110056892015226
در دسترس نیست

سختی گیر موتورخانه

سختی گیر موتورخانه چیست؟

کد: 140110056892015226

، کهریزک , (اخبار رسمی): سختی گیر موتورخانه یکی از تجهیزات بسیار مهم برای کاهش مقدار املاح موجود در آب برای جلوگیری از تشکیل رسوب در لوله و تاسیسات است.

سختی گیر موتورخانه چیست؟
سختی گیر موتورخانه چیست؟

سختی گیر موتورخانه به تجهیزاتی گفته میشود که هدف آنها کاهش و جداسازی املاح آب قبل از ورود به دیگ و منبع آب است. این تجهیزات قبل از دیگ و منبع آب نصب میشوند

سختی گیر موتورخانه یکی از تجهیزات بسیار مهم برای کاهش مقدار املاح موجود در آب برای جلوگیری از تشکیل رسوب در لوله و تاسیسات است. این تجهیزات دارای تنوع بالایی از نظر نوع و نحوه عملکرد بوده و بهترین آنها، سختی گیر رزینی است. در ادامه انواع سختی گیر موتورخانه، نحوه کار، مزایا و دلایل استفاده از آنها را بررسی معرفی خواهیم کرد.

سختی گیر موتورخانه

موتورخانه یکی از بخش های بسیار مهم در ساختمان های مسکونی و تجاری و اداری و همچنین کارخانجات و محیط های صنعتی به شمار می رود. در این بخش انواع تاسیسات و لوله و دیگ و منابع حرارتی موجود بوده و دمای آب را به اندازه تنظیم شده افزایش می دهد. با توجه به اینکه در آب ها مقدار زیادی از املاح مختلف از قبیل کلسیم و منیزیم وجود دارد، در اثر حرارت به مرور روی جداره مخازن و لوله و سایر تاسیسات رسوب می کنند.

رسوب ایجاد شده در جداره دیواره های دیگ های بخار و منابع آب نه تنها باعث ترک و شکستگی در آنها خواهد شد، بلکه هدایت حرارت را با اختلال مواجه نموده و مصرف انرژی افزایش پیدا می کند. سختی گیر موتورخانه به تجهیزاتی گفته میشود که هدف آنها کاهش و جداسازی املاح آب قبل از ورود به دیگ و منبع آب است. این تجهیزات قبل از دیگ و منبع آب نصب شده و با توجه به نوع آن، نتایج متفاوتی از نظر میزان حذف املاح خواهند داشت.

انواع سختی گیر موتورخانه

سختی گیر موتورخانه دارای تنوع بالایی از نظر شکل ظاهری و نحوه عملکرد و همچنین جنس بدنه و ظرفیت است. با توجه به ظرفیت موتورخانه و میزان آب ورودی به منبع و مقدار خروجی مورد نظر در یک بازه زمانی، سختی گیر با ظرفیت ایده آل انتخاب میشود. از نظر نحوه عملکرد انواع سختی گیر موتورخانه شامل گزینه های زیر هستند:

سختی گیر رزینی

بهترین و کاربردی ترین نوع سختی گیر برای موتورخانه ها، سختی گیرهای رزینیهستند. این دستگاه ها دارای مخزن فلزی یا فایبرگلاس بوده و درون آن لایه های رزین آنیونی و کاتیونی در نظر گرفته میشود. رزین دانه های بسیار ریز پلیمری است که قدرت بسیار بالایی در تبادل یون دارد. به همین دلیل کلسیم و منیزیم موجود در آب با سدیم آن جایگزین شده و منجر به کاهش درجه سختی آب خواهد شد.

در طراحی و ساخت سختی گیر موتورخانه استانداردهای متعددی رعایت میشوند که عبارتند از:

  •     استاندارد ASME-UG 23: این استاندارد حداقل و حداکثر میزان تنش مخزن را در شرایط محیطی مختلف تعیین می کند
  •     استاندارد ASME-UG 27: میزان ضخامت بدنه مخزن که تحت فشار داخلی قرار دارد
  •     استاندارد ASME-UG 28: میزان ضخامت بدنه مخزن که تخت فشار خارجی قرار دارد
  •     استاندارد ASME-UG 29: میزان مقاومت حلقه ای مخزن تحت فشار داخلی
  •     استاندارد ASME-UG 43: این استاندارد مربوط به اتصالات و نازل و بوشن به بدنه و پوسته مخزن است
  •     استاندارد ASME-UG 45: حداقل قطر نازل ها

اجزای سختی گیر رزینی موتورخانه

در ساختار سختی گیر موتورخانه اجزای متعددی مورد استفاده قرار میگیرد که عبارتند از:

  • شیر تخلیه هوا
  • فشار سنج
  • شیر ورودی و خروجی آب
  • شیر چند راهه
  • شیر آب نمک
  • رزین
  • مخزن آب نمک دریچه
  • بازدید لوله شست و شوی معکوس

سختی گیر مغناطیسی موتورخانه

نوع دیگری از سختی گیرهای مورد استفاده برای کاهش درجه سختی آب موتورخانه ها، سختی گیر مغناطیسی است. این دستگاه ها با ایجاد میدان مغناطیسی شرایط را برای جلوگیری از ایجاد رسوب یون های مو جود در آب فراهم می کنند. البته لازم به ذکر است که این تجهیزات نسبت به سختی گیر رزینی دارای قیمت بالاتری بوده و کارایی آن برای موتورخانه های صنعتی و حتی مسکونی ایده آل نیست.

نحوه کار سختی گیر موتورخانه

همان طور که اشاره شد، سختی گیرهای موتورخانه اغلب از نوع رزینی بوده و با بدنه فلزی و فایبرگلاس تولید میشوند. در ساختار این سختی گیرها علاوه بر لایه های رزینی، شیرهای آب ورودی و خروجی و همچنین منبع آب نمک نیز موجود است. در حالت کلی روند و نحوه حذف سختی آب با این تجهیزات به صورت زیر است:

  • آب حاوی مقدار زیادی از کلسیم و منیزیم وارد مخزن سختی گیر موتورخانه می شود.
  • با عبور آب از لایه رزینی تبادل یون رخ می دهد.
  • کلسیم و منیزیم با سدیم رزین تبادل شده و از آب جدا میشوند.
  • آب با درجه سختی بسیار پایین از سختی گیر خارج و وارد منبع آب یا دیگ میشود.
  • با گذشت زمان و عبور مداوم آب و تبادل یون، دانه های رزین کارایی خود را از دست خواهند داد.
  • به همین دلیل مرحله احیای رزین آغاز میشود.
  • محلول آب و نمک موجود در منبع جانبی سختی گیر از روی لایه های رزینی عبور می کنند.
  • سدیم موجود در آب نمک منجر به احیای مجدد رزین و افزایش قدرت تبادل یون آنها خواهد شد.

مزایای سختی گیر موتورخانه

استفاده از لایه های رزین برای حذف املاح موجود در آب مزایای متعددی را به همراه دارد که از مهم ترین آنها می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • لایه های رزین در سختی گیر موتورخانه قدرت بالایی در حذف کلرورهای کلسیم و منیزیم آب دارند. به همین دلیل مانع از ایجاد رسوب در جداره های منبع آب و دیگ بخار و لوله ها میشوند.
  • کلسیم و منیزیم آب اگر بیش از اندازه استاندارد باشند، خاصیت صابونی مواد شوینده را از بین میبرند. به همین دلیل مواد شوینده خاصیت تمیزکنندگی و کف کردن را از دست می دهند. با سختی گیر موتورخانه می توان این مشکل را برطرف کرد.
  • با افزایش درجه سختی آب، کیفیت رنگ رزی در نساجی ها تا حد زیادی کاهش پیدا می کند که با سختی گیر رزینی می توان این محدودیت را برطرف نمود.
  • سختی گیر موتورخانه افقی بهتر است یا عمودی؟

سختی گیرهای مورد استفاده برای موتورخانه، از نظر شکل ظاهری به دو گروه سختی گیر عمودی و افقی دسته بندی میشوند. سختی گیرهای افقی دارای مخزن استوانه ایهستند که به صورت افقی روی زمین نصب میشوند. این سختی گیرها نیاز به محیط با ارتفاع زیاد نداشته و از کف موتورخانه فضای مورد نیاز را اشغال می کند. نوع دیگری از این سختی گیرها ساختار عمودی دارند و به صورت ایستاده نصب میشوند. این نوع سختی گیر گزینه ای مناسب برای محیط هایی با فضای کم خواهند بود.

لازم به ذکر است، تفاوت این دو سختی گیر بیشتر در ظاهر آنها بوده و از نظر نحوه عملکرد متفاوت نمی باشند. لذا بر حسب شرایط و فضای موجود در موتورخانه می توانید هر یک از مدل های افقی و عمودی را انتخاب کنید.

قیمت سختی گیر موتورخانه چقدر است؟

قیمت سختی گیر موتورخانه با توجه به جنس بدنه، ظرفیت و اندازه مخزن، افقی یا عمودی بودن آن و همچنین کیفیت ساخت و نوع متریال به کار رفته در آنها متفاوت است.

طراحی و ساخت سختی گیر موتورخانه

گروه صنعتی هفت یکی از مراکز معتبر و شناخته شده در زمینه طراحی و ساخت سختی گیر موتورخانه است. سختی گیرهای تولیدی در این مجموعه از نوع رزینی افقی و عمودی با بدنه فلزیهستند که از نظر ظرفیت تنوع بالایی دارند. لازم به ذکر است که سختی گیر موتورخانه به صورت سفارشی و بعد از بررسی از محیط و تعیین ظرفیت مورد نیاز توسط مهندسین باتجربه انجام و با بهترین متریال ساخته میشوند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گروه صنعتی هفت

گروه صنعتی هفت (تصفیه پارسیان) بزرگترین واحد تولیدی تجهیزات آب و فاضلاب در ایران است که با تکیه بر دانش فنی متخصصان و بیش از ۳۰ سال تجربه خود در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب در ایران ،یکی از برجسته ترین و پر افتخارترین کارخانجات تولید کننده پکیج و مخازن و تجهیزات مورد استفاده در صنایع مختلف از جمله نفت ،گاز و پتروشیمی می باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید