اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140006305444317265

درمان زانودرد چیست؟ موثرترین روش های معالجه درد زانو در 2021

درمان زانودرد، معالجه درد زانو با روش های موثر خانگی و دارویی

کد: 140006305444317265

https://bit.ly/3lLQ39b

، تهران , (اخبار رسمی): درمان زانودرد، درد زانو یک شکایت بسیار شایع در بیشتر سنین است. درد مفصل زانو مشکلی ناخوشایند و ناامید کننده به شمار می‌رود که نکته مثبتی را در خود پنهان دارد. اینکه بسیاری از علل پدید آورنده آن، اغلب قابل معالجه هستند.

درمان زانودرد، معالجه درد زانو با روش های موثر خانگی و دارویی
درمان زانودرد، معالجه درد زانو با روش های موثر خانگی و دارویی

تشخیص و درمان زانودرد ابتدا نیاز به یک سابقه پزشکی متمرکز دارد که جزئیات درد را مشخص می‌کند.

  • نوع احساس (درد، تیرکشیدن یا سوزش)
  • جایی که درد در آن قرار دارد (جلو یا پشت زانو)
  • شروع درد (تدریج یا به طور ناگهانی)
  • ضربه‌‌ای که اخیرا وارد شده باشد

علاوه بر سابقه پزشکی، پزشک معاینه مفصل زانو را انجام داده و به طور بالقوه آزمایشات تصویربرداری را برای تشخیص یا تایید تشخیص در برنامه معالجه خود قرار می‌دهد.

در نهایت پزشک با درک علت دقیق درد زانو برای بیمار یک برنامه درمانی موثر تنظیم می‌کند. برنامه‌ای که تسکین علائم درد را بهینه کرده و زانو را به عملکرد طبیعی خود باز گرداند.

علل پیدایش درد زانو

زانو یک ساختار پیچیده است که از سه استخوان تشکیل می‌شود. قسمت پایین استخوان ران، قسمت بالای استخوان ساق پا و کاسه زانو سه قسمت آن هستند.

سپس رباط‌ها و تاندون‌هایی قوی‌ وجود دارند که این استخوان‌ها را در کنار هم نگه می‌دارند. همچنین غضروف‌هایی در زیر کاسه زانو و بین استخوان‌ها وجود دارند تا زانو را محکم و تثبیت کنند. بیماری یا آسیبی که بر هر یک از این ساختارها تاثیر بگذارد، ممکن است منجر به زانودرد شود.

علت زانو درد

اگر درد زانو دارید، برخی از علل شایع که می‌توانند این عارضه را به وجود بیاورند شامل موارد زیر می‌شوند. البته توجه داشته باشید که زانو درد عصبی همیشه ممکن است وجود داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله علت زانودرد را مطالعه نمایید.

آرتروز زانو

انواع مختلفی از آرتروز وجود دارد که مفصل زانو را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دو مورد رایج آن‌ها آرتروز و آرتریت روماتوئید هستند.

آرتروز زانو در نتیجه «ساییدگی» غضروف زانو ایجاد شده و بیشتر در افراد بالای ۵۰ سال دیده می‌شود. با بدتر شدن شرایط غضروف، درد زانو پدید می‌آید. اغلب به تدریج از یک درد شدید شروع شده که با حرکت زانو بدتر می‌شود. در نهایت به یک درد ملال‌آور و دردناک تبدیل خواهد شد. پس باید هرچه زودتر نسبت به درمان آرتروز زانو اقدام شود.

آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به مفاصل متعدد بدن حمله می‌کند. علاوه بر درد ممکن است تورم، قرمزی و حرارت بالای زانو ایجاد شود. برخلاف آرتروز، زانودرد ناشی از آرتریت روماتوئید با فعالیت بهتر می‌شود. برای کسب اطلاعات کامل میتوانید مقاله آرتروز زانو را مطالعه نمایید.

آسیب های رباط زانو

چهار رباط اولیه در زانو وجود دارد، دو رباط جانبی و دو رباط صلیبی.

رباط جانبی

رباط‌های جانبی (جانبی داخلی و جانبی خارجی) در کنار زانو قرار دارند و استخوان ران (استخوان ران) را به استخوان ساق پا متصل می‌کنند. آسیب رباط جانبی داخلی (MCL) اغلب در اثر ضربه مستقیم به قسمت خارجی زانو ایجاد می‌شود که باعث درد داخل زانو خواهد شد.

ضربه به داخل زانو ممکن است باعث آسیب به رباط جانبی (LCL) شود که باعث درد خارجی زانو می‌شود.

آسیب رباط صلیبی

رباط‌های صلیبی (صلیبی قدامی و صلیبی خلفی) داخل مفصل زانو از یکدیگر عبور می‌کنند. رباط صلیبی قدامی به استخوان ساق پا در جلو و رباط صلیبی خلفی در پشت متصل می‌شود.

صدمات رباط صلیبی قدامی شایع‌ترین نوع آسیب زانو است که اغلب در اثر ضربه مستقیم یا تغییر ناگهانی جهت یا سرعت هنگام دویدن ایجاد می‌شود. معمولا با صدایی شبیه به صدای تکان خوردن همراه با تورم ناگهانی خارج از زانو مشاهده می‌شود.

آسیب‌های رباط صلیبی خلفی شایع نیستند و عموما ناشی از وارد شدن نوعی نیروی پرقدرت به زانو هستند. برای مثال برخورد زانو خم شده با داشبورد در هنگام تصادف رانندگی یکی از این موارد است. علاوه بر درد پشت زانو، تورم و بی‌ثباتی زانو از علائم معمول مرتبط با این آسیب رباط است.

غضروف پاره شده زانو (مینیسک)

دو قطعه غضروفی “C” شکل (به نام مینیسک) بین استخوان ران و ساق پا وجود دارد. پارگی مینیسک زانو یک علت شایع زانودرد است و ممکن است در جوانان (اغلب در هنگام ورزش) یا افراد مسن رخ دهد. زیرا غضروف با افزایش سن ضعیف می‌شود و بیشتر مستعد پارگی خواهد بود.

علاوه بر درد، فرد مبتلا به پارگی مینیسک زانو ممکن است در ابتدا هنگام وقوع پارگی صدای «پاپ» را بشنود. پس از آن به تدریج سفتی و تورم زانو، همراه با صدای تق تق زانو، قفل شدن یا گرفتگی زانو ایجاد می‌شود. در کل بهتر است که افراد به راه‌های درمان زانو درد در جوانی بیشتر دقت داشته باشند، چراکه این کار در سنین بالا بسیار سخت خواهد بود.

تاندونیت و پارگی کشکک

تاندونیت کشکک به التهاب تاندون کشکک اشاره دارد. تاندونی بزرگ که کشکک زانو را به بالای استخوان ساق پا متصل می‌کند. تاندونیت کشکک بیشتر در افراد مشغول به ورزش یا دویدن و پریدن شایع است. اغلب اوقات، افراد مبتلا به این بیماری یک درد زانوی مبهم و مداوم را توصیف می‌کنند که با فعالیت شدید می‌شود.

در برخی موارد، تاندون کشکک ضعیف شده و احتمال پارگی آن بیشتر می‌شود. پارگی تاندون کشکک باعث درد شدید، تورم در ناحیه زانو و احساس پاره شدن می‌شود. بسته به میزان پارگی، فرد ممکن است متوجه فرورفتگی در قسمت پایینی زانو شود. همچنین به دلیل خارج شدن زانو از جایگاه ثابت خود، فرد دچار مشکل در راه رفتن نیز خواهد شد.

سندرم درد کشکک ران

سندرم درد کشکک ران در نوجوانان و جوانان شایع است و معمولا ناشی از فعالیت‌های شدید زانو است. فعالیت‌هایی مانند دویدن، چمباتمه زدن یا بالا رفتن از پله‌ها در این دسته قرار دارند.

این وضعیت باعث درد مبهم و دردناکی خواهد شد که در زیر کاسه زانو احساس شده و گاهی اوقات کندرومالاسی کشکک نامیده می‌شود. به این معنی که غضروف پشت کاسه زانو نرم شده و از بین می‌رود. در ضمن تراز غیرطبیعی زانو نیز ممکن است باعث این بیماری شود یا به آن کمک کند.

همچنین با انجام فعالیت‌هایی که نیاز به خم شدن مکرر زانو یا نشستن طولانی مدت (کار پشت میز) دارند، زانو درد تشدید می‌شود. ممکن است هنگام بلند شدن یا هنگام بالا آمدن از پله، صداهایی در زانو ایجاد شود. تورم و قفل شدن زانو به ندرت با این سندرم دیده می‌شود.

کیست بیکر

کیست بیکر پشت مفصل زانو را متورم می‌کند و گاهی نشانه مشکل زمینه‌ای دیگری مانند پارگی مینیسک است. در حالی که همه کیست‌های بیکر درد ایجاد نمی‌کنند، اما در صورت وجود، درد منقبض کننده‌ای در ناحیه زیر زانو احساس می‌شود. این مشکل پشت زانو و اغلب با سفتی زانو و برآمدگی قابل مشاهده همراه است که با فعالیت بدتر هم خواهد شد.

بورسیت کشکک زانو

بورسیت کشکک زانو (کیسه‌ای پر از مایع) دقیقا در بالای زانو قرار دارد. بورسیت کشکک زانو هنگامی دیده می‌شود که بورس ملتهب شده باشد. این بیماری که به درد زانو ختم خواهد شد بیشتر در افرادی که زانو می‌زنند دیده شده است. افرادی مانند باغبان‌ها با این مشکل روبه‌رو هستند.

به ندرت عفونت، نقرس، آرتریت روماتوئید یا ضربه مستقیم به زانو ممکن است باعث ایجاد بورسیت شود. علاوه بر درد خفیف زانو که ممکن است فقط با حرکت زانو یا هنگام لمس ناحیه آسیب دیده احساس شود، معمولا تورم سریع روی زانو ایجاد می‌کند.

سندرم باند ایلیوتیبیال

سندرم باند ایلیوتیبیال به التهاب نوار ایلیوتیبیال اشاره دارد. مجموعه‌ای ضخیم از الیاف که در امتداد قسمت بیرونی ران قرار دارند. التهاب باند ایلیوتیبیال معمولا در نتیجه استفاده بیش از حد از زانو به وجود می‌آید. این عارضه را به طور ویژه در دونده‌ها می‌بینیم که باعث درد و سوزش در خارج از مفصل زانو می‌شود. گاهی اوقات درد تا ران و لگن گسترش می‌یابد. این مشکل به سندروم زانوی دوندگان هم شهرت دارد.

انواع درد زانوی کمتر رایج

در اینجا برخی از علل کمتر شایع زانودرد را به شما معرفی می‌کنیم.

دررفتگی زانو

دررفتگی زانو باعث ایجاد علائم حاد می‌شود. این اتفاق به علت ضربه شدید مانند تصادف در رانندگی، افتادن روی زمین یا پیچیدگی زانو به وجود می‌آید. این فرایند باعث جدا شدن کشکک شده و به دررفتگی زانو شهرت دارد.

علاوه بر درد جلوی زانو، ممکن است فرد متوجه کج شدن زانو، لغزش به یک طرف یا گرفتگی در حین حرکت هم شود. تورم زانو، سفتی و صدای تق تق زانو نیز در این حالت شایع است.

نقرس

نقرس یک بیماری التهابی است که در افراد با سطح بالای اسید اوریک رخ می‌دهد. این سطح بالای اسید اوریک داخل مفاصل خاصی مانند انگشت شست پا، انگشتان، زانو یا لگن کریستال ایجاد می‌کند.

حمله نقرس اغلب یک مفصل را در یک زمان تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین باعث زانو درد شدید، سوزش و تورم، گرما و قرمزی ناحیه آسیب دیده خواهد شد.

سندرم پلیکا

سندرم پلیکا یک علت غیرمعمول درد زانو است.این سندروم زمانی رخ می‌دهد که پلیکا (بقایای جنینی کپسول سینوویال مفصل زانو) تحریک می‌شود.

افراد مبتلا به سندرم پلیکا اغلب درد جلوی زانو و قسمت میانی را گزارش می‌کنند. این درد با گروهی از فعالیت‌های زانو بدتر می‌شود. کارهایی مانند چمباتمه زدن، دویدن، زانو زدن یا نشستن طولانی مدت که درد را افزایش می‌دهند. هنگام خم شدن زانو ممکن است احساس از هم باز شدن زانو را داشته باشید.

بیماری اسگود شلاتر

بیماری Osgood-Schlatter یک بیماری است که در کودکان بین 9 تا 14 سال دیده می‌شود. این بیماری به طور کلاسیک پس از یک جهش رشد پدید می‌آید و در قسمت جلوی مفصل زانو سوزش و درد به وجود می‌آورد. این عارضه گاهی باعث تورم زیر کاسه زانو خواهد شد. درد با استراحت بهبود می‌یابد و با فعالیت زانو مانند دویدن و پریدن بدتر می‌شود.

Osteochondritis dissecans

Osteochondritis dissecans (OCD) یکی دیگر از شرایطی است که در کودکان و نوجوانان مشاهده می‌شود. این اتفاق در نتیجه کمبود خون‌رسانی به بخش کوچکی از استخوان زیرین زانو به وجود می‌آید. درد ضعیف موضعی در زانو که با فعالیت حس می‌شود اولین علامت آن است. به خاطر داشته باشید که بسیاری از بیماری‌ها ممکن است علائم مشابهی داشته باشند. با پیشرفت این بیماری، تورم و سفتی زانو ممکن است رخ دهد.

عفونت مفصل زانو

مفصل زانوی آلوده باعث درد قابل توجه زانو، همراه با تورم، گرما، حرکات دردناک و اغلب تب می‌شود. در برخی موارد عفونت باکتریایی در جریان خون مقصر اصلی درد پشت مفصل آلوده است.

شکستگی زانو

شکستگی کاسه زانو ممکن است ناشی از افتادن یا اتفاقاتی مانند برخورد زانو به داشبورد که در اثر تصادف رانندگی اتفاق می‌افتد باشد. این اتفاق علاوه بر درد و دشواری قابل توجه در صاف کردن زانو، معمولا کبودی و تورم روی کاسه زانو ایجاد می‌کند. شکستگی گاهی اوقات با تغییر شکل هم قابل مشاهده است.

تومور استخوانی

تومور استخوانی، مانند استئوسارکوم به ندرت ممکن است منبع زانو درد باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر از دلیل علائم خود مطمئن نیستید یا توصیه‌های درمانی خاص برای بیماری خود را نمی‌دانید، باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. درمان درد زانو باید به علت خاص مشکل شما معطوف شود.

بهتر است در صورت داشتن موارد زیر به پزشک مراجعه کنید.

  • ناتوانی در راه رفتن راحت در طرف آسیب دیده
  • صدمه‌ای که باعث تغییر شکل در اطراف مفصل می‌شود
  • درد زانو که در شب یا هنگام استراحت رخ می‌دهد
  • درد زانو که بیش از چند روز ادامه پیدا کند
  • قفل شدن (ناتوانی در خم شدن) زانو
  • تورم مفصل یا ناحیه ساق پا
  • علائم عفونت شامل تب، قرمزی یا گرما
  • هرگونه علائم غیرمعمول دیگر

تشخیص علت زانو درد

بسیاری از بیماری‌های زانو را فقط پزشک می‌تواند تنها بر اساس سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی تشخیص دهد. باید توجه داشت که تشخیص علت زانو درد کار آسانی نیست و در کنار تجربه به دانش کافی نیاز دارد.

تاریخچه پزشکی بیمار و بیماری

هنگام صحبت با پزشک خود در مورد زانودرد، سعی کنید تا آنجا که ممکن است جزئیات بیشتری را به او بگویید. به این دلیل است که سرنخ‌هایی مانند محل دقیق و زمان زانو درد، همراه با علائم مرتبط می‌تواند به پزشک کمک کند تا تشخیص درستی بدهد.

ناحیه آسیب دیده

سرنخ‌هایی درباره نوع آسیب و شرایطی که پیش آمده به پزشک بدهید. همچنین محل آسیب و چگونگی احساس خود را به درستی برای متخصص بیان کنید.

مثلا درد در قسمت داخلی یا داخل زانو (نزدیک‌ترین طرف به زانوی دیگر) می‌تواند ناشی از پارگی مینیسک داخلی، آسیب‌های MCL و آرتریت باشد. در حالی که درد در خارج از زانو یا قسمت جانبی ممکن است ناشی از پارگی مینیسک جانبی، آسیب LCL، التهاب تاندون باند IT و آرتروز باشد.

به همین ترتیب درد پشت زانو ممکن است به دلیل کیست بیکر باشد. درد جلوی زانو هم بیشتر مربوط به کشکک زانو است و می‌تواند ناشی از چندین مشکل مختلف باشد که روی آن ناحیه تاثیر می‌گذارند، مانند کندرومالاسی یا بورسیت کشکک زانو.

زمان‌سنجی درست درد و آسیب

همان‌طور که محل درد ممکن است نشان دهنده علت ایجاد مشکل باشد، زمان بروز درد در روز و فعالیت‌هایی که باعث ایجاد درد می‌شوند نیز می‌توانند راه‌کارهایی برای تشخیص ارائه دهند.

درد هنگام پایین آمدن از پله‌ها اغلب با التهاب زیر کاسه زانو همراه است. درد زانو پس از اولین بیدار شدن در صبح که با فعالیت ملایم به سرعت برطرف می‌شود، گاهی اوقات با آرتروز اولیه همراه است.

علائم مرتبط با زانودرد

علاوه بر درد، پزشک از شما می‌پرسد که آیا متوجه تورم شده‌اید یا علائمی مانند تب یا لرز (نشانه عفونت احتمالی) یا سایر علائم را مشاهده کرده‌اید. علائم مهمی که در کل بدن احساس می‌شوند شامل درد مفاصل در سایر نقاط و خستگی بی دلیل هستند.

معاینه فیزیکی

علاوه بر شرح حال پزشکی جامع، یک معاینه کامل فیزیکی برای رسیدن به تشخیص صحیح مهم است. در این مواقع پزشک توجه ویژه‌ای به صداها و قفل شدن مفاصل خواهد داشت.

تورم زانو نشانه‌ای مهم برای پزشک

تورم زانو در بسیاری از انواع مشکلات زانو شایع است. وقتی بلافاصله پس از آسیب زانو، افیوژن (تجمع مایع اضافی در اطراف مفصل) ایجاد می‌شود، علت احتمالی آن آسیب به ساختار داخلی مفصل خواهد بود. وقتی تورم به تدریج طی چند ساعت تا چند روز پس از آسیب به وجود بیاید، می‌تواند با مشکلات کمتری همراه باشد.

همچنین تورمی که بدون آسیب از قبل شناخته شده و به صورت ناگهانی پدید می‌آید، می‌تواند ناشی از آرتروز، نقرس، آرتریت التهابی یا عفونت مفصلی باشد.

دامنه حرکت

تحرک زانو می‌تواند تحت تاثیر تعدادی از شرایط معمول قرار گیرد. اگر تحرک به تدریج محدود شود، اغلب علت آن مربوط به آرتریت است. اگر تحرک پس از یک آسیب حاد محدود بشود، ممکن است تورم عامل محدود کننده حرکت باشد. البته ممکن است گاهی اوقات یک ساختار پاره شده حرکت را محدود کند.

ثبات

ثبات زانو توسط رباط‌هایی که استخوان ساق پا (درشت نی) را به استخوان ران (استخوان ران) متصل می‌کنند، تامین می‌شود. هنگامی که رباط‌ها کشیده یا پاره می‌شوند، ممکن است بیمار حالت افتادن را حس کند. این حال در بیان عام به خالی کردن زانو شهرت دارد.

حس خالی کردن زانو یکی از علائم شایع آسیب رباط است. اگرچه این احساس همچنین می‌تواند به دلیل تورم یا ضعف عضلانی در زانو ایجاد شود.

صداها

وجود صدا داخل زانو شایع است و اغلب علامت مشکل خاصی نیست. وقتی صدای «پاپ» بدون درد است، معمولا مشکلی وجود ندارد، اما وجود صدا و ضربه داخلی دردناک باید توسط پزشک ارزیابی شود. هنگامی که یک رباط مانند ACL آسیب می‌بیند، صدای پاپ در حین پیچ‌خوردگی زانو شنیده یا احساس می‌شود.

ساییدگی یا خرد شدن از علائم رایج مشکلات غضروف است. اگر غضروف فرسوده شود، مانند کندرومالاسی اغلب با قرار دادن دست روی کاسه زانو و خم شدن زانو آن را احساس می‌کنید. گاهی احساس پدید آمده از آرتروز زانو و ساییدگی غضروف شباهت بسیاری دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله درمان ساییدگی زانو را مطالعه نمایید.

قفل کردن

قفل شدن زانو به حالتی گفته می‌شود که بیمار نمی‌تواند زانو را خم یا راست کند. قفل شدن می‌تواند به دلیل چیزی باشد که حرکت زانو را از نظر فیزیکی مسدود کرده یا با درد مانع حرکت طبیعی زانو می‌شود.

برای آنکه بدانیم عدم حرکت زانو عامل فیزیکی دارد یا خیر یک متخصص باید داروی بی‌حسی به زانو تزریق کند. پس از تاثیر دارو، او باید از بیمار بخواهد که زانو را خم کند تا مشخص شود آیا زانو درد مانع حرکت بوده یا مشکلی مانند پارگی مینیسک به وجود آمده است.

تصویربرداری

در صورت مراجعه به پزشک، انجام یک ارزیابی جامع برای به دست آوردن تشخیص مهم است. این شامل مطالعات تصویربرداری هم می‌شود.

در بیشتر موارد پزشک با اشعه ایکس شروع می‌کند که نه تنها استخوان‌ها را نشان می‌دهد، بلکه می‌تواند علائم آسیب بافت نرم، آرتروز یا مشکلات تراز را نیز نشان دهد. همچنین در صورت نیاز برای ارزیابی بیشتر آسیب‌های بافت نرم سونوگرافی یا MRI را انجام خواهد دهد.

تشخیص‌های افتراقی

در حالی که ممکن است بدیهی به نظر برسد که درد زانو از زانو نشات می‌گیرد، اما همیشه این‌طور نیست. گاهی اوقات مشکلی در ناحیه کمر، مفصل ساکروایلیاک یا لگن می‌تواند به زانو اشاره کند. پزشک بر اساس معاینه فیزیکی به منبع ارجاعی مشکوک می‌شود.

به عنوان مثال درد از ناحیه غیر از زانو ایجاد شده و باعث فشار روی زانو می‌شود. ولی هیچ‌گونه تورم زانو هم وجود ندارد و زانو دارای دامنه حرکتی طبیعی خواهد بود.

روش های درمان زانو درد

برخی از درمان‌های متداول برای زانو درد را در اینجا بیان می‌کنیم. البته باید توجه داشته باشید که همه این درمان‌ها برای هر شرایطی مناسب نیستند.

درمان گیاهی زانودرد

برخی گیاهان دارای خاصیت درمانی برای معالجه دردهای زانو بسیار مفید هستند که عبارتند از :

سرکه سیب

فلفل هندی

رنجبیل

چای سبز

زردچوبه

لیمو

برگ قاصدک

روغن اکالیپتوس

روغن خردل و سیر

روغن اوکالیپتوس به همراه روغن نعناع و روغن زیتون

روش استفاده از گیاهان دارویی موثر در کاهش درد زانو به اینصورت است که مواردی مانند سرکه سیب، فلفل هندی، زنجبیل، چای سبز، زردچوبه، لیمو و برگ قاصدک بصورت خوراکی مصرف شوند و روغن ها را روی زانوی دردناک مالیده و ماساژ بدهید.

درمان زانودرد با مراقبت از خود

بسیاری از درمان‌های اولیه برای تسکین زانودرد ساده هستند و می‌توانند در خانه انجام شوند. در ادامه اول موارد درمان خانگی زانو درد را بیان کرده و بعد از آن گزینه‌های تخصصی‌تر را بررسی می‌کنیم.

استراحت به مفصل زانو

اولین درمان برای اکثر بیماری‌های شایع که باعث درد زانو می‌شود، استراحت موقت مفصل است. این کار باعث می‌شود التهاب فوری فروکش کند. گاهی اوقات این تنها مرحله‌ای است که برای تسکین درد زانو لازم داریم.

کمپرس سرد برای درمان زانودرد

علاوه بر استراحت، استفاده از بسته ژل سرد، کیسه یخ یا کیسه سبزیجات یخ‌زده روی زانو شاید رایج‌ترین درمان برای زانو درد باشد. هنگام کمپرس سرد با یخ، مطمئن شوید که یخ را فقط به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه (چند بار در روز) روی پوست قرار می‌دهید.

پشتیبانی

بسته به تشخیص، پزشک ممکن است حمایت از زانو را برای تسکین درد توصیه کند. گاهی اوقات امکان دارد برای حفظ ثبات زانو یک زانوبند طبی توصیه شود. مانند آسیب رباط جانبی یا دررفتگی جزئی زانو که به استفاده از زانوبند طبی نیاز دارند. به همین ترتیب، برای برخی از انواع شکستگی‌ها ممکن است گچ یا آتل برای بهبودی قرار داده شود.

فیزیوتراپی زانو

فیزیوتراپی تقریبا یکی از جنبه‌های بسیار مهم درمان برای همه شرایط ارتوپدی است. درمانگران فیزیکی از تکنیک‌های مختلفی برای افزایش قدرت، بازیابی تحرک و کمک به بازگشت بیماران به سطح فعالیت قبل از آسیب استفاده می‌کنند. بسیاری از این کارها با نام ورزش زانو درد شناخته می‌شوند.

آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا (AAOS) بر اهمیت مشارکت در برنامه تمرینی ورزش (تحت هدایت پزشک و فیزیوتراپ) پس از آسیب یا جراحی زانو تاکید می‌کند. AAOS پیشنهاد می‌دهد که بر کشش و تقویت عضلات حمایت کننده از زانو تمرکز داشته باشید. عضلاتی مثل چهارسر ران، همسترینگ، عضلات داخلی و خارجی ران و باسن.

داروهای معالجه درد زانو

اغلب از داروها نه تنها برای تسکین درد بلکه برای درمان مشکل زانو استفاده می‌شود.

ورزش برای معالجه زانودرد

بنیاد آرتروز می‌گوید ورزش ممکن است موثرترین روش برای درمان آرتروز بدون جراحی باشد. در حالی که آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا خاطرنشان می‌کند که ماهیچه‌های قوی و انعطاف‌پذیر می‌توانند زانو را سالم نگه دارند و از آسیب جلوگیری کنند.

تمرینات تقویت زانو به طور مستقیم بر مفصل زانو تاثیر نمی‌گذارند، اما ماهیچه‌های اطراف آن را تقویت می‌کنند. ماهیچه‌های قوی در پاها می‌توانند به حمایت از زانو کمک کنند. این حمایت ممکن است فشار روی مفاصل را کاهش دهد. در نتیجه درد را تسکین داده و به فرد برای فعالیت بیشتر کمک می‌کند.

تمرینات زیر می‌توانند به تقویت عضلات اطراف زانو کمک کنند. اگر فردی در حین انجام این تمرینات دچار درد شد، باید آن‌ها را متوقف کرده و با پزشک صحبت کند. هر کسی که درد شدید زانو دارد باید قبل از تمرین با پزشک مشورت کند.

بهتر است قبل از شروع هرگونه ورزش زانو با نرمش بدن خود را گرم کنید. نمونه‌هایی از تمرینات ملایم شامل پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و دستگاه الپتیکال (اسکی فضایی) است که حداقل فشار را به زانو وارد می‌کنند. این فعالیت‌ها به افزایش جریان خون در ماهیچه‌ها و به انعطاف‌پذیری بیشتر آن‌ها کمک خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ورزش زانودرد را مطالعه نمایید.

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی که معمولا به آن‌ها NSAID می‌گویند، برخی از رایج‌ترین داروهای تجویز شده هستند. این داروها به ویژه برای بیماران مبتلا به درد زانو ناشی از مشکلاتی مانند آرتروز، بورسیت و تاندونیت توصیه می‌شوند.

تزریقات

اگر زانو درد یا تورم آن با وجود درمان‌های محافظه‌کارانه مانند استراحت، یخ و استفاده از NSAID ادامه پیدا کند، پزشک ممکن است به زانو کورتیزون تزریق کند. کورتیزون داروی قدرتمندی است که التهاب را درمان می‌کند.

آرتروز زانو یکی از شرایط زانو است که ممکن است تزریق کورتیزون را ضروری کند. کورتیزون می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد، بنابراین باید تزریق به میزان کم انجام شود.

دیگر داروهای موثر برای درمان زانودرد

بسته به تشخیص داروهای متفاوتی برای موارد گوناگون تجویز می‌شود.

داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری (DMARD) برای درمان آرتریت روماتوئید

آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان مفصل زانوی عفونی

استروئید خوراکی برای درمان بیماری نقرس

همچنین گروهی از داروهای مکمل مانند ویتامین برای زانو می‌تواند با نظر پزشک استفاده شود.

درمان‌های مکمل و جایگزین درد زانو

تعدادی از درمان‌های ذهن و بدن، مانند طب سوزنی و تای چی ممکن است برای درمان زانو درد به ویژه آرتروز زانو استفاده شوند. مکمل‌های غذایی گلوکوزامین و کندرویتین که زمانی برای درمان آرتروز زانو رایج بودند، دیگر مصرف نمی‌شوند. این عدم استفاده به دلیل مفید نبودن آن‌ها بر اساس مطالعات علمی است. اگرچه برخی از افراد ممکن است تسکین خفیفی کسب کنند.

پی آر پی زانو (PRP)

PRP مخفف واژه‌های Platelet Rich Plasma یا سرم غنی‌شده از پلاکت است. روش عملکرد در این تکنیک، سود بردن از توانمندی بیولوژیک بدن خواهد بود که باعث ترمیم آسیب‌ها شود. پلاکت حاوی مواد رشدی و ترمیم‌کننده فراوان است و تزریق آن می‌تواند موجب افزایش تعداد سلول‌ها و ترمیم بافت صدمه ‌دیده در غضروف و لیگامان‌ها شود. در این تزریق با استفاده از پی آر پی زانو پلاکت‌ها به 5 برابر نرمال می‌رسند.

عمل جراحی

جراحی به طور کلی برای تشخیص‌های خاص مانند موارد زیر مورد توجه قرار می‌گیرد.

انواع خاصی از آسیب‌های رباط یا دررفتگی زانو

شکستگی‌های خاص زانو

برخی از مفاصل آلوده زانو که نیاز به تخلیه جراحی دارند

برخی موارد پیشرفته آرتروز زانو

جلوگیری از آسیب و زانودرد

چندین کار را می‌توانید برای جلوگیری از درد زانو و آسیب‌ها یا جلوگیری از پیشرفت بیماری‌های مزمن زانو انجام دهید.

در صورت اضافه وزن یا چاقی، وزن خود را کاهش دهید

ماهیچه‌های چهارسر و همسترینگ خود را تقویت و کشش دهید

منبع : سیوطب

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سیوطب

سیوطب مجله تخصصی فارسی زبان در زمینه بهداشت، سلامت و درمان در ایران می باشد که توسط جمعی از متخصصین فعال در امور پزشکی با هدف افزایش آگاهی جامعه در مورد دانش پزشکی ایجاد شده است. روش‌های درمان انواع بیماری ها از جمله درمان سردر، درمان کمردرد، درمان بی خوابی، درمان میگرن، درمان زانودرد، درمان آرتروز زانو، درمان تنگی کانال نخاعی، درمان دیسک کمر و درمان سایر بیماری هارا در سیوطب بخوانید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان