اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140007125461317347

تیغه فن سانتریفیوژهای بکوارد و فوروارد (بررسی + مقایسه + مشاوره فنی)

کد: 140007125461317347

https://bit.ly/3BFcUKj

، تهران , (اخبار رسمی): خلاصه محتوا اگر با هواکش سانتریفوژ یوتیلیتی و انواع مختلف آن سروکار داشته باشید، حتماً متوجه تمایز در پره‌ها یا اصطلاحاً "تیغه‌" شده‌اید. در این یادداشت قصد داریم تا به طور اجمالی نیم‌نگاهی داشته باشیم

تیغه فن سانتریفیوژهای بکوارد و فوروارد (بررسی + مقایسه + مشاوره فنی)
تیغه فن ها - ترموتجهیز

اگر با هواکش سانتریفوژ یوتیلیتی و انواع مختلف آن سروکار داشته باشید، حتماً متوجه تمایز در پره‌ها یا اصطلاحاً "تیغه‌" شده‌اید. در این یادداشت قصد داریم تا به طور اجمالی نیم‌نگاهی داشته باشیم به انواع مختلف پره‌های سانتریفیوژ و برجسته‌ترین خصوصیات آن‌ها را در کنار هم مرور کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

تفاوت تیغه (پره) فن سانتریفیوژ

فن سانتریفیوژ نیز مانند هر وسیله مکانیکی دیگری، در چندین نوع و دسته مختلف در دسترس است. ابتدا به این تقسیم بندی فن ها توجه کنید.

  • هواکش سانتریفیوژ بکوارد
  • هواکش سانتریفیوژ فوروارد
  • هواکش سانتریفیوژ سقفی
  • هواکش سانتریفیوژ اینلاین
  • هواکش سانتریفیوژ کابین دار
  • هواکش سانتریفیوژ رادیال
  • هواکش سانتریفیوژ پلاگ فن
  • هواکش سانتریفیوژ بکوارد با تیغه صاف
  •  سانتریفیوژایرفویل
  • هواکش سانتریفیوژ اینلاین

ممکن است چندین روش مختلف برای دسته‌بندی وجود داشته باشد ولی یکی از مهترین آنها نوع حالت و پره فن است. 

پره فن سانتریفیوژ از نوع رادیال

رادیال (Radial) یا به عبارتی شعاعی، به نوعی از فن سانتریفیوژ اشاره دارد که در آن تیغه‌ها فاقد زاویه یا انحنا است. همان‌طور که از نام آن قابل حدس است، همگی در راستای شعاع دایره متشکل از پره‌ها قرار می‌گیرند.

فن سانتریفیوژ رادیال ممکن است تسمه‌ای یا کوپله مستقیم (Direct Drive) باشد و از این حیث محدودیتی ندارد. این نوع فن ها با توجه به گستردگی کاربر و قدمت بیشتری که دارد، یکی از متداول‌ترین تیغه‌های فن سانتریفیوژ است و در عمل یکی از مهم‌ترین گونه‎ هاست. 

فن سانتریفیوژ رادیال ممکن است تسمه‌ای یا کوپله مستقیم (Direct Drive) باشد و از این حیث محدودیتی ندارد. این نوع فن ها با توجه به گستردگی کاربر و قدمت بیشتری که دارد، یکی از متداول‌ترین تیغه‌های فن سانتریفیوژ است و در عمل یکی از مهم‌ترین گونه‎ هاست. 

مزایای فن سانتریفیوژ رادیال با توجه به فین آن 

  • به خاطر استفاده از پره های شعاعی صاف، این نوع از فن‌های صنعتی برای وظایف سنگین و کارکردهای چالش‌ برانگیز پیشنهاد می‌شوند.
  • برخلاف سایر پره فن سانتریفیوژ، رادیال‌ها طراحی ساده‌تری دارند و شاخصه‌های خود تمیزکنندگی یا به عبارتی (Self-Cleaning) را دارند. این یعنی تعمیر و نگهداری از آن‌ها به‌مراتب ساده‌تر بوده و هزینه‌های آتی شما را کاهش می‌دهد.
  • قابلیت (Self-Cleaning) نه‌تنها منجر به کاهش هزینه‌ها و سهولت در نگهداری خواهد شد بلکه به افزایش بهره‌وری کمک شایانی می‌کند.
  • طراحی ساده و فاقد ظرافت تیغه رادیال، باعث شده است که در شرایط نرمال، استحکام بیشتری داشته باشد. این بدان معنی است که فن سانتریفیوژ رادیال برای کار در شرایطی با فشار استاتیک بالا، دمای بالا و همچنین در حضور عوامل محیطی نامطلوب، گزینه بهتری باشد.
  •  فن سانتریفیوژ رادیال معمولاً از نظر قیمت، به‌مراتب مقرون به صرفه‌تر بوده و می‌توان با هزینه کمتری، مدل‌های باکیفیت‌تر را خریداری کرد.

هواکش سانتریفیوژ بک وارد با تیغه صاف

تیغه های این فن ها همانند فن های رادیال صاف بوده اما روی محور مقداری زاویه به سمت عقب دارند.

هواکش سانتریفیوژ فوروارد

این نوع از تیغه فن سانتریفیوژ ساختاری "لانه سنجابی" دارد. لانه سنجابی یا به عبارتی (Squirrel Cage)، اصطلاحی است که انگلیسی‌ زبان‌ها برای اشاره به چیدمانی از تیغه‌ها استفاده می‌کنند که در آن شیوه قرارگیری حالتی مانند چرخ همستر دارد. در این ساختار که از یک صفحه دوار در یک سو و حلقه‌ای فلزی از سوی دیگر تشکیل‌شده، ثبات قرارگیری تیغه‌های منحنی به جلو را بر روی بدنه یک استوانه‌مانند تضمین می‌کند.

تیغه ی فن سانتریفیوژ از نوع منحنی به جلو، بیشترین حجم جریان هوا را تولید می‌کنند. فن سانتریفیوژی که دارای این نوع از پره ها باشد؛ معمولاً برای کارکردهای تهویه مناسب هستند. البته به شرطی که میزان ذرات معلق در هوا یا همان گردوغبار، در حد بالایی نباشد. وجود میزان زیادی از گردوغبار در هوا، به خاطر ساختار خاص این نوع از تیغه فن سانتریفیوژ، به‌ سرعت باعث پر شدن شکاف‌ها شده و باعث آنبالانسی فن می شود؛ که ممکن است به فن آسیب وارد کند.

مزایای فن بک فوروارد

  • هوادهی بالا در دور پایین
  • استهلاک کم یاطاقان ها به واسطه دور پایین
  • صدای کم

معایب فن فوروارد

  • عدم تحمل افت فشار بالا
  • استحکام کمتر به نسبت فن های بک وارد در سایزهای بزرگ

موارد استفاده از فن فوروارد

این نوع فن بیشترین استفاده را در بین سایر فن ها در صنعت و صنعت تهویه مطبوع دارد.

به طور مثال در دستگاه های زیر از فن های فوروراد استفاده می گردد:

نواع هواسازها

انواع ایرواشرها

انواع اگزاست فن ها

انواع فن های دمنده که برای هوای اضطراری راه پله های برج های مسکونی استفاده می گردد

انوع فن کویل های سقفی و زمینی و کانالی

انواع کولر های آبی و کولرهای صنعتی

انواع دستگاههای زنت

انواع هودهای آشپزخانه

به دلیل استقبال زیاد از این نوع فن ها، از جنس پلیمری نیز تولید شده که با توجه به سبک تر شدن آنها گستره استفاده از آن بیشترنیزشده است.

پره فن سانتریفیوژ از نوع منحنی به عقب یا بک وارد

می‌توان گفت با اندکی اغماض، ساختار این نوع از تیغه فن سانتریفیوژ نیز مشابه نوع اخیر است. اما با این تفاوت که در این ساختار شاهد انحنای تیغه‌ها به سمت جلو هستیم. با توجه به شباهت بسیار زیادی منحنی به عقب و جلو، از ارائه توضیحات اضافه پرهیز کرده و شما را به مشاهده تصویر زیر دعوت می‌کنیم. در این نوع فن ها برخلاف فن های فوروارد انحنای پره ها به سمت عقب بوده و برخلاف فن های فوروارد تعداد پره ها بسیار کمتر و بزرگ می باشد نوع اتصال این پره ها به سینی و طوقه پروانه فن جوشی بوده لذا استحکام پروانه این فن ها به نسبت فن ها فوروارد بالاتر می باشد.

مزایای فن های بک وارد

  • استحکام بالا به واسه جوشی بودن پروانه
  • تحمل افت فشار بالا
  • هوادهی مناسب
  • حالت خود تمیزکنندگی دارد (Self cleaning) به واسطه دور بالا

معایب فن های بک وارد

  • صدای بالاتر
  • استهلاک بیشتر به واسطه دور بالا

کاربرد فن های بک وارد

در فن ها و هوارسان های دارای افت فشار بالا استفاده از این فن ها امری عادی می باشد. مثلا در هواسازهای هایژنیک که در بیمارستان ها یا دارو سازی ها استفاده می گردد به واسطه استفاده از فیلترهای مختلف افت فشار در دستگاه بالا رفته لذا استفاده از فن بک وارد بسیار مناسب است.

  • انواع فن ها و اگزاست فن ها.
  • انواع فن های اینلاین و فن باکس ها.
  • انواع کوره های هوای گرم.

فن های سانتریفیو بک وارد با پره های ایرفویل

تیغه این نوع فن ها به شکل توخالی طراحی شده و مایل به عقب هستند. این نوع از فن سانتریفیوژ، برای جهت‌دهی و ایجاد حجم بالایی از هوای تمیز در شرایط فشار استاتیک کم، مناسب است. این فن از اساس برای مواجهه با فشار استاتیک بالا طراحی نشده و اغلب تا فشارهای متوسط می‌تواند پاسخگوی نیازمندی‌های شما باشد. در نقطه مقابل اما حجم هوای تولیدی آن بالاست. نکته دیگری که در رابطه با آن حائز اهمیت است، سرعت گردش بالاتر، صدای به ‌مراتب کمتر نسبت به سایرین و همچنین بیشترین سطح از بهره‌وری است. از نظر بهره‌وری فن ایرفویل تقریباً بی‌رقیب است. استفاده از فن سانتریفیوژ ایرفویل در محیط‌های عاری از ذرات معلق پیشنهاد می‌شود.

راهنمای انتخاب فن با پره یا همان فین مناسب

ترموتجهیز در این زمینه متخصص هستند. ما به مشتریان خود کمک می کنیم تا بتوانند دستگاه مناسبی را برای خانه ها و دفاتر یا ... خود انتخاب کنند. برای استفاده از تجریبات ما به صفحه تماس با ما مراجعه و با با متخصصین ما ارتباط برقرار کنید.

منبع مقاله

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ترموتجهیز

خرید و فروش بهتـرین بـرند تجهیـزات تهویه مطبـوع،گرمایشی وموتورخانه، استـخر،سونا، جکوزی،تجهیزات به صورت نقد، اقساطی (چکی) و تهاتر در فروشگاه ترموتجهیز

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید