اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 14000905554559309

نقش صنعتی سازی در کاهش هزینه مهندسی نما

لزوم حرکت به سوی صنعتی سازی نما و ساختمان در دولت سیزدهم

کد: 14000905554559309

https://bit.ly/3raP7ja

، مشهد , (اخبار رسمی): اگر دولت سیزدهم به دنبال استانداردسازی و  افزایش  کیفیت خانه‌سازی و در عین حال  ایجاد سرعت در این فرآیند است تنها راهکار به مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته؛ حرکت به سمت صنعتی‌سازی در کلان پروژه‌ها و سپس پروژه‌های کوچک تر و حتی اجزا ساحتمان مانند نما و پوسته ساختمان است.

لزوم حرکت به سوی صنعتی سازی نما و ساختمان در دولت سیزدهم
بازدید مشاور تخصصی نما از کارخانه ساخت صنعتی نما - شرکت نماکاران
لزوم حرکت به سوی صنعتی سازی نما و ساختمان در دولت سیزدهم
آماده سازی یونیت پیش ساخته Z نما یونیتایز برج جام خلیج فارس
لزوم حرکت به سوی صنعتی سازی نما و ساختمان در دولت سیزدهم
نمونه مدارک مهندسی نما تهیه شده توسط پیمانکار نما (شرکت نماکاران هزاره سوم) پیش از شروع پروژه نما

با ایجاد نیاز به ساخت سریع تر، ایمن تر و با کیفیت تر ساختمان ها، صنعت مهندسی نما که نزدیک به 25% هزینه های کلان پروژه های امروز را در برمیگیرد نیز بایستی تغییرات بنیادی بنماید.

سعید مادرشاهی کارشناس مهندسی نما پیرامون مشکلات صنعت ساختمان در سال‌های اخیر اظهار می‌کند: یکی از مشکلاتی که آینده صنعت ساختمان را در ایران تحت الشعاع قرار داده است ادامه روش سنتی ساخت وساز در ایران است. هنوز بسیاری از ساختمان‌های ما با همان روش‌های پنجاه سال قبل در حال ساخت هستند و با وجود به روز شدن فرآینده مهندسی؛ نیروی سنتی آموزش ندیده در حوزه اجرا همان روش‌های قدیمی را پیاده میکند و حاضر به هماهنگ شدن با فناوری های روز نیست و این موضوع یک دنیا فاصله از مهندسی تا اجرا در کیفیت نهایی ایجاد کرده است.

دبیر نشست تخصصی نما ( FacadeForum ) می افزاید: اگر دولت سیزدهم به دنبال استانداردسازی و  افزایش  کیفیت خانه‌سازی و در عین حال  ایجاد سرعت در این فرآیند است تنها راهکار به مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته؛ حرکت به سمت صنعتی‌سازی در کلان پروژه‌ها و سپس پروژه‌های کوچک تر است. تسهیل واردات فناوری و کارخانه‌هایی برای ساخت اجزاء مختلف ساختمان از نما تا حتی سقف و دیوارها با کیفیت و استاندارد بین‌المللی و بکارگیری مصالح نوین ساختمانی و انتقال قطعات پیش‌ساخته بزرگ‌ مقیاس به کارگاه برای اجرا میتواند مهمترین گام در جهت رسیدن به هدف ساخت یک میلیون مسکن در دولت سیزدهم باشد.

این فعال حوزه ساختمان می افزاید: یکی دیگر از موضوعاتی که باید در این دولت به جد به آن توجه شود موضوع سوبسیدهای انرژی است. وقتی انرژی ارزان باشد، ساخت خانه‌های بی‌کیفیت توسط سازنده‌ها توجیه پذیر می‌نماید اما اگر زمانی با حذف این سوبسیدهای پنهان (و پرداخت مستقیم سوبسید انرژی به شهروندان) هزینه فاکتور انرژی یک مستاجر بخواهد از اجاره بها او بیشتر شود اقبال به سمت خانه‌های استاندارد خواهد رفت و در نتیجه سازنده‌ها نیز مجبور به رعایت استانداردهای به‌روز هنگام ساخت پروژه‌های خود خواهند شد.

معاونت توسعه بازار آلومینیوم شیشه تهران مشاور تخصصی نما  آخرین قدم در جهت تحول در حوزه مسکن را شفاف‌سازی و یکسان‌سازی قوانین و مقررات ساخت و ساز در کشور  عنوان ‌کرده و می‌افزاید: تا زمانی که قوانین و مقررات ساخت وساز حتی در مناطق مختلف شهرداری یک شهر متفاوت، مبهم و سلیقه‌ای باشد ما نمی‌توانیم خروجی استاندارد و با کیفیتی از ساخت وسازها توقع داشته باشیم. سیستم اداری ما در حوزه صدور پروانه رانت‌پذیر و سلیقه‌ای است. شوخی معروفی هست که میگوید در میز برخی مدیران شهری دو کشو وجود دارد. کشوی سمت راست و کشوی سمت چپ که بنا به دلخواه و میزان آشنایی سازنده با آن‌ها قوانین از  آن خارج می‌شود و خوب مسلما این سیستم فسادانگیز نتیجه‌ای جز افزایش قیمت نهایی ساختمان، تغییرات ناگهانی حین ساخت جهت زمینه سازی تخلف و زمان بر شدن پروژه و ایجاد باندهای رانت در بر نخواهد داشت.

وی همچنین به اهمیت پیاده سازی روش های ساخت و نصب صنعتی در صنعت نما و پوسته های ساختمان جهت نیل به اهداف دولت جدید در صنعت ساختمان اشاره نمود. با ایجاد نیاز به ساخت سریع تر، ایمن تر و با کیفیت تر ساختمان ها نما که نزدیک به 25% هزینه های کلان پروژه های امروز را در برمیگیرد نیز بایستی تغییرات بنیادی بنماید. به عنوان مثال امروز در بعضی از کلان پروژه ها استفاده از نمای یونیتایز  ( unitized facade )و پیش ساخته رایج شده که از جمله اولین نماهای یونیتایز ایرانی میتوان به برج جام خلیج فارس ( ملت ) و برج های دوقلو گلستان اشاره نمود که با بهره‌مندی از فناوری بومی صنعتی سازی نما را پیش میبرند. 

در دومین نشست نما مهندس مادرشاهی در مورد اهمیت حرکت به سوی صنعتی سازی در صنعت نما صحبت نمودند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت آلومینیوم شیشه تهران

آلومینیوم شیشه تهران پس از سه دهه تجربه EPC در حوزه مهندسی نما و تامین و اجرای نما از اواسط دهه نود با تغییر ساختار به اولین مشاور تخصصی حوزه نما در کشور تبدیل شد. این شرکت با استناد به دو دهه سابقه اجرای نمای کلان پروژه های کشور امروز پیشرو تحقیق و توسعه در صنعت نما است. این شرکت همچنین در راستای مسئولیت اجتماعی خود طی سالیان گذشته صد ها سمینار، کارگاه آموزشی و دوره در نظام مهندسی، دانشگاه ها و .... برگزار کرده و با تاسیس نشست نما ( FacadeForum ) و برگزاری اولین دوره آموزشی مهندسی نما در سال 97 و برگزاری همایش تخصصی نما در سال 98 و 1400 قدم های مهمی برای رشد علمی و فرهنگ سازی در صنعت ساختمان و نما برداشته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]