اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140009175567017734

آموزش گفتار درمانی

کد: 140009175567017734

https://bit.ly/3Gr5exg

، (اخبار رسمی): بعضی از کودکان ،می توانند صحبت کنند، اما گفتار وکلمات را نمیتوانند روان ادا کنند ، آنها نمیتوانند افکار خود را در یک جمله کامل بیان کنند، چون کلمات یا هجاهای صوتی را بصورت شکسته میگویند که این امر ،باعث میشود نتوانند گفتگوی صریحی داشته باشند...

بعضی از کودکان ،می توانند صحبت کنند، اما گفتار وکلمات را نمیتوانند روان ادا کنند ، آنها نمیتوانند افکار خود را در یک جمله کامل بیان کنند، چون کلمات یا هجاهای صوتی را بصورت شکسته میگویند که این امر ،باعث میشود نتوانند گفتگوی صریحی داشته باشند ؛ این مشکلات به عنوان یک مانع، برای برقراری ارتباط با کودک به شمار می رود و در بعضی موارد می تواند اعتماد به نفس اطفال را نسبت به خود کمتر کند این مسائل را می توان از طریق گفتار درمانی مورد بررسی و درمان قرار داد. در این سری از مقالات کلینیک گفتار درمانی رسا به توضیح این موضوع می پردازیم.

گفتار درمانی چیست و کودکی که نیاز به گفتار درمانی دارد چه مشخصاتی دارد

گفتار درمانی، یک روش مداخله زبان است که بر بهبود گفتار کودک، توانایی وی در تشخیص گفتار و غلبه بر مشکلات مانند بیان ضعیف، اختلال (تکرار صدا، کلمه یا عبارت)، و اختلالات واجی و صدا، تمرکز دارد این، کمک می کند که کودک بتواند از طریق زبان کلامی و غیر کلامی بیان بهتری داشته باشد ؛این تمرکز بر روی:تفسیر و روایی برای شکل دادن به صداها، کلمات و واج ها قرار دارد.

کودکان مبتلا به مشکلات گفتاری، در سخن گفتن معمولا از روحیه ی بالایی برخوردار نیستند . گفتار درمانی جهت کمک به کودکان در مورد این مشکل ، این مسئولیت را بر عهده دارد. تنظیم حجم صدا برای کودکانی که بااین مشکل مواجه هستند ،اغلب کودکانی که دچار این مشکل هستند معمولا یا از کمترین میزان حجم صدای خود استفاده میکنند و یا بیشترین میزان حجم صدا . تمرکز اصلی در گفتار درمانی بر میزان حجم صدای تولید شده برای رفع ناهنجاری های گفتاری در کودک بشمار میرود و همینطور از طریق تصویر ، علامت و شکل نوشتاری

روش های آموزش گفتار درمانی برای کودکان در خانه

کودکانی که از اختلالات گفتاری رنج می برند، انتقال پیام به دیگران با استفاده از کلمات، جملات و نوشتن برای آنها دشوار است ؛ آنها، همچنین تلاش می کنند که گرامر را به درستی استفاده کنند و کلمات را در جمله بیان کنند و حوادث را توصیف کنند. هدف از گفتار درمانی، این است که در این زمینه ها تمرین کنند و به طور کلی، کودکان تمایلی به صحبت کردن یا صحبت کردن با وقفه ندارند. دشوار است که آنچه را که می خواهند بگویند، را درک کنید اما این بدان معنا نیست که کودک نیاز به درمان دارد.

همچنین بخوانید: گفتار درمانی به کودک 7 ساله

چگونه باید متوجه شویم که کودکمان نیاز به گفتار درمانی دارد

نیاز است بدانید در چه سطحی از مشکل هایی از این قبیل ، گفتار درمانی مورد نیاز است .. در اینجا چند معیار وجود دارد:

1. کودک شما نیاز به گفتار درمانی دارد چون :

دیگران سخت متوجه میشوند که فرزند شما چه می گوید.

فرزند شما در سخن گفتن و یا ترجمه افکار خود،با کلمات، مبارزه می کند.

صحبت کودک با لکنت، تکرار، طولانی شدن و بلوک ها مختل می شود.

فرزند شما بر روی مهارت های اجتماعی، مانند دوست داشتن، برقراری ارتباط مستقیم، یادگیری مهارت های بازی و مشارکت با دیگران دچار نقصان است .

همچنین بخوانید: گفتار درمانی به کودک 7 ساله

چه کودکانی به گفتار درمانی نیاز دارند

2. کودک شما ممکن است تلفظ کامل داشته باشد و همچنین ممکن است در خواندن نیز بسیار سریع باشد ، اما آنها هنوز هم می توانند به گفتار درمانی نیاز داشته باشند تا مهارت های زبان عملگرایانه خود و یا فرایند استفاده از زبان را به درستی در سناریوهای اجتماعی برای گفتگو، یافتن دوستان جدید و یا درخواست های ساده بیاموزند .

3. کودک، ممکن است به علت ناتوانی یا شرایط پزشکی، مانند؛ اوتیسم یا اختلال شنوایی نیز به گفتار درمانی نیاز داشته باشد؛ زیرا این بیماری توانایی برقراری ارتباط را تحت تاثیر قرار می دهد. در موارد فوق، با آسیب شناس گفتار زبان (SLP) ،مشورت کنید. SLP، اغلب خدمات این کودکان را در سن نوجوانی آغاز می کند، و طی سال های مدرسه ادامه می یابد حتی اگر فرزند شما در یک سرویس گفتار درمانی ،ثبت نام شود، ممکن است نیاز باشد که تمرینات گفتاری در خانه را برای حمایت از درمان انجام دهید.

چه زمانی مراجعه به یک گفتار درمانگر الزامی است

در زمان های زیرمراجعه به کلینیک گفتار درمانی لازم است.

1 - کم شنوایی یا ناشنوایی

2 - اشکال در تلفظ اصوات گفتاری

3 - اختلال در بلع

4 - تاخیر در شروع گفتار در کودکان

5 - در صورت تشخیص بروز هر یک از اختلالات فلج مغزی، اوتیسم، اختلال یادگیری

6 - عدم برقراری ارتباط کلامی یا غیر کلامی از سوی کودک

7 - اشکال در درک کلام

زمان هایی که باید به گفتار درمانگر مراجعه کنیم

انجام گفتار درمانی در منزل توسط والدین

یکی از مهم ترین کارهایی که باید انجام شود، این است که از هر گونه نظر منفی در مورد صحبت کردن فرزندتان جلوگیری شود اگر فرزند شما لکنت داشته باشد، او را تحت فشار قرار ندهید در عوض، نکات زیر را دنبال کنید:

کودک خود را تشویق به صحبت کردن، کنید:

از کودک خود سوالات تحریک کننده ای بپرسید ، مانند:"چطور برای دوستت کادو میگیری ؟" با پرسیدن سوالاتی که پاسخ دقیقی را میطلبد، شما فرزند خود را تشویق می کنید تا ایده های خود را بیان کند.

آموزش گفتار درمانی برای کودکان توسط والدین

با دقت گوش کنید :

به فرزند خود بادقت گوش دهید، حتی اگر زمان زیادی میبرد تا یک جمله را به طور کامل ادا کند هنگامی که شما گوش می دهید، فرزند شما اعتماد به نفس میگیرد و سعی می کند تا به صورت روان صحبت کند.

شما می توانید این تمرین را امتحان کنید:

فرزند خود و دوستان یا خواهر و برادران خود را با هم بچرخانید و یک دایره ایجاد کنید ، یک جمله را به یک کودک بگویید و آن را به دیگران منتقل کنید و غیره. در نهایت، جمله اعلام شده توسط آخرین کودک باید همان باشد که شما به اولین کودک گفته اید .

برای آموزش گفتار درمانی به کودکان این روش ها را امتحان کنید

بهترین تکنیک ها ، تمرینات و روشهای گفتار درمانی در منزل

فرزند خود را مجبور به خواندن کنید :

یک کتاب داستان جالب بخرید یا یک قطعه خبری جذاب برای فرزندتان پیدا کنید و از او بخواهید آن را با صدای بلند بخواند ، از او بخواهید این کار را برای یی یا دوبار تکرار کند چنین فعالیت هایی، مهارت های زبانی را تقویت می کند.

یک ارزیابی داشته باشید :

کودک خود را ارزیابی کنید و ببینید که چه زمان هایی کودک تاخیر دارد این کار به شما این امکان را میدهد، که متوجه شوید فرزند شما تنها دچار اختلالات گفتاریست یا دیگر مشکلاتی نیز با خود به همراه دارد .شما می توانید با مقایسه عملکرد فرزندتان با نقاط عطف عادی در کودکان این سن، تجزیه و تحلیل کنید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش