اطلاعات تماس
  • 021*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140009235577317770

آشنایی با کارکردهای تاور کرین و بالابر

کد: 140009235577317770

https://bit.ly/31XE0iY

، (اخبار رسمی): در این مقاله ، ما به همه این سوالات پاسخ خواهیم داد. اگرچه انواع مختلفی از جرثقیل ها و بالابرها وجود دارد ، اما ما به طور خاص بر روی تاور کرین ، که بیشتر در سایت های بزرگ ساخت و ساز تجاری می بینید ، تمرکز خواهیم کرد.

آشنایی با تاور کرین و بالابر
آشنایی با کارکردهای تاور کرین و بالابر

افق کلانشهرها مملو از جرثقیل ها و سازه های ثابت ساخت و ساز در مرکز شهر با ساختمان هایی بلند و بلندتر است. بدون جرثقیل های ساختمانی ، ساخت آسمان خراش ها غیرممکن است ، اما با کمک جرثقیل ها و بالابرهای صنعتی ، ما می توانیم ساختمان هایی برجسته را به راحتی بسازیم. جرثقیل ها قادرند اجسام بسیار سنگین را به محل خود منتقل کنند و روش های ساختاری را امکان پذیر می کنند که در همین دو صده پیش غیر قابل تصور بودند.

اگرچه اغلب ما جرثقیل ها را به طور مکرر مشاهده می کنیم ، اما بسیاری از افراد دقیقاً از نحوه کارکرد آنها اطلاع ندارند. چگونه جرثقیل های برجی (تاور کرین) به چنین ارتفاعات باورنکردنی می رسند؟ چگونه آنها در ساخت یک ساختمان کمک می کنند؟ اپراتور هنگام کنترل جرثقیل چگونه عمل می کند؟

در این مقاله ، ما به همه این سوالات پاسخ خواهیم داد. اگرچه انواع مختلفی از جرثقیل ها و بالابرها وجود دارد ، اما ما به طور خاص بر روی تاور کرین ، که بیشتر در سایت های بزرگ ساخت و ساز تجاری می بینید ، تمرکز خواهیم کرد. این جرثقیل ها بسیار پیچیده هستند و همچنین می توانند گران قیمت باشند و اجاره آنها گاهی بیش از 15000 دلار در ماه هزینه دارد.

• اجزای مختلف یک جرثقیل؟

• نحوه تثبیت و مونتاژ تاور کرین؟

• نحوه عملکرد تاور کرین ها؟

• اپراتور چگونه جرثقیل را کنترل می کند؟

اجزای یک جرثقیل

برای درک بهتر حرکت جرثقیل ، خوب است که به قطعات مختلفی که جرثقیل ساختمانی را تشکیل می دهند ، آشنایی داشته باشید. همه این قطعات با هم کار می کنند تا قدرت بالابرنده باورنکردنی جرثقیل را امکان پذیر کنند. هنگام مشاهده جرثقیل ، می توانید با شروع از پایه جرثقیل و حرکت به سمت بالا ، تمام قسمت ها را به راحتی شناسایی کنید ، سپس چشمان خود را در امتداد جرثقیل از انتهای بلند به انتهای کوتاه برسانید.

فونداسیون بتونی : تاور کرین همیشه بر روی فونداسیون بتونی قرار می گیرد ، جایی که لنگرهایی برای محکم کردن جرثقیل بر روی زمین قرار می گیرند .

برج یا دکل : جرثقیل از پایه خود به همراه برج که به آن دکل نیز گفته می شود ، بالا می آید که متشکل از مقاطع شبکه ای است که روی هم چیده شده اند.

صفحه گردان : در بالای برج جرثقیل دارای یک صفحه گردان است که چرخش 360 درجه آن را امکان پذیر می کند.

کابین اپراتور : در نزدیکی صفحه چرخان ، کابین اپراتور مکانی برای کنترل جرثقیل با نمای بدون مانع فراهم می سازد.

لبه : کشیدگی به جلو در امتداد کابین ، لبه نام دارد که قسمت افقی بلند یک جرثقیل است.

واگن برقی و قلاب : در امتداد لبه ، واگن برقی دارای بلوک قلاب به عقب و جلو می رود و باعث می شود بارها در طول جرثقیل جابجا شوند.

وزنه تعادل : پشت کابین قرار دارد ، که در آن ضد وزنه قرار می گیرد تا جرثقیل در حالت ایستاده و در هنگام حرکت تثبیت شود.

وینچ و موتورهای اصلی: در قسمت عقب در بالای وزنه تعادل، وینچ اصلی و موتورها قرار می گیرد که باعث می شود طناب بلند را پایین بیاورد یا بلند کند تا بارهای سنگین بالا برود.

قله برج یا راس: وقتی از کابین به سمت بالا بروید به قله برج می رسید ، همچنین به عنوان راس شناخته می شود ، جایی که آویزها برای حمایت از لبه و صفحه وزنه تعادل کشیده می شوند.

به یاد داشته باشید که انواع مختلفی از تاور کرین و بالابر ساختمانی وجود دارد ، و برخی از آنها قطعاتی دارند که در اینجا ذکر نشده است. به عنوان مثال ، یک جرثقیل لاف دار دارای بازویی است که قادر به بالا و پایین شدن است و یک جرثقیل تخت بالا دارای راس و سیستم آویز نشان داده شده در جرثقیل بالا نیست. برخی از جرثقیل ها دارای سیستم های هیدرولیک خود نوردی هستند ، که امکان صعود داخلی را برای آنها فراهم می کند. این دستگاه در مکانی کاربرد دارد که در اطراف خود یک آسمان خراش وجود داشته باشد و قدرت مانور حرکتی محدود باشد. به طور کلی ، قسمت های اصلی جرثقیل های ساختمانی کاملاً مشابه هستند و این لیست به شما درک خوبی از قطعات تشکیل دهنده جرثقیل هایی می دهد که در زندگی روزمره خود می بینید.

جرثقیل ها چگونه ساخته می شوند

قبل از اینکه جرثقیل ها بتوانند عملیات بالابری را انجام دهند که باعث ارزش آنها در پروژه های ساختمانی می گردد ، باید تثبیت و مونتاژ شوند. تاور کرین همیشه در سه مرحله مشخص ساخته می شود :

1. یک پایه بتونی آماده شده است تا جرثقیل در هنگام بلند شدن با خیال راحت روی زمین لنگر بیاندازد و پایدار بماند.

2. یک جرثقیل متحرک تاور کرین را سر هم می کند ، چندین بخش از برج را به همراه اجزای اصلی بلند می کند.

3. تاورکرین با رسیدن به ارتفاع نهایی بقیه سازه های خود را می سازد .

فونداسیون بتونی برای عملکرد ایمن جرثقیل ضروری است. در محاسبات پیچیده تمام نیروهایی که هنگام انجام بالا بردن ، چرخش ها و حرکت وینچ ها بر روی جرثقیل وارد می شوند ، در نظر گرفته می شوند. هنگامی که شاسی اصلی جرثقیل برپا می شود، توجه ویژه ای به عمل می آید تا اطمینان حاصل شود که تأسیسات زیرزمینی تحت تأثیر قرارگیری جرثقیل قرار نمی گیرند. پس از آماده شدن فونداسیون ، پایه اصلی جرثقیل سرپا شده و بقیه اجزای آن آماده مونتاژ می شود. از جرثقیل متحرک برای بلند کردن اجزای اولیه برج تاورکرین استفاده می شود. جرثقیل متحرک چندین بخش از برج را به هم متصل می کند تا زمانی که به ارتفاع خاصی برسد. پس از آن ، جرثقیل متحرک اجزای اصلی مانند لبه ، صفحه وزنه تعادل ، کابین ، صفحه چرخان و موتور را بارگیری می کند. در این مرحله ، تاورکرین به تنهایی قادر به انجام کار است. برای بقیه کار ، تاور کرین قادر خواهد بود برج خود را با استفاده از مکانیزم منحصر به فردی بسازد :

• یک واحد بالابر در پایه برج مونتاژ می شود و تا بالای آن امتداد می یابد .

• قسمت جدید برج جدید توسط قلاب بالا می آید ، سپس با وینچ برای اتصال به واحد بالابر حرکت می کند.

• یک جک هیدرولیکی برج را بالا می برد و فضایی را برای افزودن قسمت جدید ایجاد می کند که سپس به برج پیچ می شود.

این فرایند برای افزودن بخشهای جدید به برج تکرار می شود و جرثقیل را با هر بخش برج اضافی بالاتر می برد. ضمن افزودن مقاطع برج به این روش ، از وزنه های مقابل به دقت استفاده می شود تا جرثقیل به عنوان یک ترازوی کاملاً متعادل برای جلوگیری از سقوط کار کند. با درک کامل از مونتاژ جرثقیل ، قادر خواهید بود از کار خارق العاده یک تاورکرین حیرت زده شوید.

تاورکرین چگونه عمل بالا بردن را انجام می دهد؟

یک تاور کرین در طی یک پروژه ساختمانی صدها عمل بالابری را انجام می دهد ، مواد سنگین مانند فولاد و بتن را برای کارگران ساختمانی جابجا می کند.

هر عمل بالابری توسط جرثقیل شامل یک سری حرکتهای اساسی است :

طناب به همراه قلاب به سمت پایین می آید تا بار وصل شود.

چند نفر اپراتور متخصص با رعایت اصول اساسی فیزیک ، بار را به قلاب وصل می کنند تا از بالابر پایدار اطمینان حاصل کنند. اپراتور جرثقیل یک سری حرکات را انجام می دهد ، از جمله بالا بردن که باعث افزایش بار با طناب می شود ، گردش ها ، چرخش جرثقیل و حرکت چرخ دستی ، که بار را در امتداد لبه حرکت می دهد.

با این مانورها ، یک اپراتور جرثقیل قادر است یک بار را در یک منطقه بسیار بزرگ منتقل کند. در حقیقت ، بزرگترین تاور کرین مستقل ، Kroll K10000 ، با مساحت 330 فوت ، مساحت شش زمین فوتبال را پوشش می دهد. جرثقیل های ساختمانی به دلیل قدرت بسیار زیاد خود ، با سادگی یک جوی استیک ، وزن زیادی را در اندازه هزار پوند حرکت می دهند.

کاری که یک اپراتور جرثقیل انجام می دهد

اپراتورهای جرثقیل در داخل کابین می نشینند و از اهرم های کنترل برای مانور جرثقیل استفاده می کنند. هر روز یک اپراتور جرثقیل باید از نردبان داخل برج بالا رود - گاهی اوقات صدها فوت - تا به کابین برود و کار روزانه را شروع کند. نکته مهم ، یک اپراتور جرثقیل باید همیشه قبل از شروع کار ، بررسی ایمنی روزانه را انجام دهد. هنگامی که سوار کابین می شود ، اپراتور جرثقیل چندین مسئولیت اصلی دارد :

• برای اطمینان از کار ایمن با سیگنال های رادیویی و بیسیم دستی ارتباط برقرار کند .

• باید سیستم های ایمنی رایانه که سرعت باد و محدودیت ظرفیت وزن را ردیابی می کنند را کنترل کند.

• از جوی استیک برای انجام مانورهای جرثقیل مانند تاب خوردن ، بالابر و حرکت با چرخ دستی استفاده کند.

یک اپراتور جرثقیل همیشه به یک شخص ناظر به پروژه که با دستورات رادیویی و سیگنال های تصویری ارتباط برقرار می کند ، اعتماد می کند تا عملیات بلند کردن را ایمن انجام دهد. ارتباطات مناسب از بروز حوادث و برخورد با خطرات احتمالی مانند خطوط برق جلوگیری می کند.

مراقبت از سیستم های ایمنی رایانه برای یک عملیات بالابری ایمن بسیار حیاتی است. یک اپراتور جرثقیل باید همیشه مراقب سرعت باد باشد ، زیرا وزش باد شدید مانور جرثقیل را پیچیده تر و بالقوه خطرناک می کند. علاوه بر این ، یک جرثقیل بسته به فاصله بار از برج دارای ظرفیت های مختلف وزنی است ، بنابراین یک اپراتور جرثقیل از یک نشانگر لحظه بار استفاده می کند تا اطمینان حاصل کند که وزن بار همیشه در پارامترهای ایمن است.

برای کار با جرثقیل ، یک اپراتور از دو جوی استیک استفاده می کند. جوی استیک سمت چپ چرخش و چرخ دستی را کنترل می کند در حالی که جوی استیک سمت راست بالابر را کنترل می کند. با حرکات دقیق ، اپراتور می تواند فقط از این دو جوی استیک استفاده کند تا با خیال راحت بار را در هر جایی از شعاع عملکرد جرثقیل منتقل کند.

جرثقیل ها موجب ساخت ساختمانهای بلند می شوند

خطوط نمایی در ارتفاع بدون تاور کرین ها به راحتی وجود نخواهد داشت ، که باعث می شود حرکت فولاد و بتونی که برای ساخت آسمان خراش ضروری است ، ایمن و کارآمد باشد. با آشنایی درست از جرثقیل های ساختمانی ، با قدردانی از مهندسی چشمگیر آنها ، می توان جرثقیل ها را دور زد و ملاحظه نمود. همان اصول اساسی که زیربنای تاور کرین ها هستند ، استفاده از جرثقیل های سکودار و جرثقیل های متحرک را برای مشاغل ساختمانی کوچکتر نیز ممکن می کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید