اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140009285586714798

دامنه یا Domain چیست؟

کد: 140009285586714798

https://bit.ly/3yFDfaF

، تهران , (اخبار رسمی): منظور از دامنه یا دامین (domain) همان آدرس اینترنتی است که با وارد کردن در مرورگرتان وارد یک سایت می شوید، و برای شناسایی یک وبسایت در دنیای مجازی به کار می رود.

دامنه یا Domain چیست؟
دامنه یا Domain چیست؟

مجله دیجی تاپ :: در دنیای اینترنت برای آدرس دهی و متصل شدن به شبکه ها، کامپیوترها، سرورها و سایت ها از نام دامنه استفاده می کنیم و توسط این نام است که می توانیم به سایت های مختلف متصل شده و محتوای آنها را مشاهده کنیم.

دامنه چیست ؟

منظور از دامنه یا دامین (به انگلیسی domain) همان آدرس اینترنتی است ، شروع طراحی و راه اندازی سایت معمولا با انتخاب و خرید دامنه یا اسم وب سایت میباشد.اگر وب‌سایت حکم خانه شما را داشته باشد، نام دامنه یا Domain Name آدرس این خانه است.

روی کار آمدن دامنه باعث شد که کاربران به‌راحتی بتواند سایت خود را پیدا کنند؛ و به‌این‌ترتیب نیاز به، به یاد داشتن یک سری اعداد طولانی نیست. دامین یک آدرس است که فقط منحصر به خود است، و تنها شما هستید که از آن استفاده می‌کنید. نام دامنه، آدرس وب‌سایتی است که در نوار آدرس یا url مرورگر مشاهده می‌نمایید.

دامنه آدرس وب سایت شماست که کاربران در مرورگر تایپ می کنند تا وب سایت شما را ببینند ، اولین دامنه ثبت شده با نام  symbolices بود که در سال 1985 ثبت شد.

مهم ترین کاربرد دامنه در این است که ، اولین قدم برای ورود در فضای مجازی، ثبت دامنه یا به عبارتی ثبت دامین مناسب است، که هر چه دقیق‌تر این عبارت انتخاب شود، قطعاً در برند شدن شما مؤثر خواهد بود.

ویژگی های یک دامنه مناسب :

  • نام دامنه باید به شکلی انتخاب شود که افراد بتوانند به راحتی آن را به خاطر بسپارند و در مواقع نیاز به راحتی آن را به یاد آورند ، به همین دلیل سعی کنید از اعداد یا کارکترای اضافه مثل دش، تکرار یک حرف در دامین و موارد این چنینی استفاده نکنید.
  • سعی کنید نام دامنه ای که انتخاب می کنید به حوزه فعالیتتان مرتبط باشد. انتخاب دامین غیر مرتبط با فعالیت وب سایت انتخاب چندان مناسبی به نظر نمی رسد.
  • از پسوندهای رایج استفاده کنید ، کاربران به طور معمول آدرس ها را با استفاده از پسوندهای رایج در مرورگر خود وارد می کنند. به همین دلیل سعی کنید از پسوندی استفاده کنید که در مقایسه با بقیه برای کاربران شناس تر باشد.
  • دقت کنید در ثبت دامنه برخی کاراکترها غیر مجاز هستند ، پس از درج کاراکترهای غیرمجاز در دامنه خودداری کنید.
  • آدرس دامنه باید ساده باشد ، به همین دلیل توصیه می شود که domain تا حد امکان کوتاه بوده و کاراکترهای آن بیشتر از 12 نباشد.

دامنه‌ها شامل دو بخش اصلی هستند :

نام دامنه : این اسمی است که شما برای سایت خودتان انتخاب می‌کنید. برای انتخاب اسم، شما هیچ محدودیتی ندارید. تنها مساله این است که اسم شما باید سرهم باشد. البته شما می‌توانید کلمات را با خط فاصله (-) از هم جدا کنید.

پسوند : در اینترنت پسوندهای بسیار متنوعی برای ثبت دامنه وجود دارند. هر کدام از این پسوندها، معنایی به خصوص دارند.

انواع پسوند دامنه :

پسوند ها به دسته بندی های مختلفی تقسیم میشوند ، همه آن ها ملزم به دریافت مجوز از شرکت ICANN می باشند، به پسوند هایی که مجوز رسمی دارند TLD یا (Top Level Domain) می گویند.

پسوند های عمومی :

پسوند های شامل com. به معنی commercials که مناسب فعالیت تجاری می باشد، دامنه net. که به معنی network  مناسب برای شبکه و در نهایت، org. به معنی organization که مخصوص ارگان ها است.

اما نکته حائز اهمیت این است که محدودیت برای ثبت این دامین وجود ندارد و هر کسی میتواند این دامین ها را رجیستر کند.

پسوند های اختصاصی:

این دامنه همان طور که از نامشان مشخص است به طوری کاملا اختصاصی برای سازمان ها یا حتی افراد با فعالیت های مشخص در قوانین و چارچوب مشخص می باشد.

پسوند های دامنه ملی:

شاید شما هم پسوند های کشوری را به صورت دو حرفی بشناسید دامنه هایی مانند ir  مخفف (iran) به معنای آن است که سایت شما ایرانی است، و برای همه ی کشورها به همین صورت است.

و کلام آخر :

در این مطلب مهم‌ترین نکات از دامنه و انواع آن را بیان کردیم. در نهایت مهم‌ترین چیزی که در این مورد وجود دارد این است که دامنه آدرس وب سایت شماست که کاربران در مرورگر تایپ می کنند تا وب سایت شما را ببینند.
اگر در حوزه کسب و کار های اینترنتی فعالیت می کنید، نباید از اهمیت آن غافل شوید زیرا که هر چه دقیق‌تر این عبارت انتخاب شود، قطعاً در برند شدن شما مؤثر خواهد بود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آرنا نیوز

شبکه رسانه ای آرنا نیوز از سال 1390 به عنوان اولین رسانه خصوصی و مستقل ایران تاسیس شد، اما پس از توقف فعالیت به دلایل مختلف، مدتی بعد جهت بازطراحی و ایجاد شبکه منسجم رسانه ای از سال 98 مجددا فعالیت خود را در شاخه های رسانه ای ، تولید برنامه و پادکست خبری ، فعالیت در شبکه های اجتماعی و ... آغاز نموده و در حال گسترش است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

تجارت و بازار