اطلاعات تماس
  • 021339*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140009295588917537

کابل افشان چیست؟

کد: 140009295588917537

https://bit.ly/32nAPkZ

، (اخبار رسمی): کابل افشان در انواع مختلف کابل فشار ضعیف، قدرت، ارت، کنترل، کابل کولری تولید و تهیه می شود. این کابل ها دارای انعطاف پذیری بالا هستند که در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. از این محصولات اکثر اوقات در مکان هایی که نیاز به پیچش و انعطاف زیادی وجود دارد، استفاده می شود.

کابل افشان چیست و مشخصات کابل افشان
کابل افشان چیست و تفاوت آن با کابل مفتول ؟
کابل افشان چیست و مشخصات کابل افشان
مشخصات کابل افشان

کابل های افشان قابل انعطاف از دو یا چند سیم تک رشته افشان که هادی آن ها مس است، تشکیل می شوند. عایق به کار رفته در کابل های سبک، PVC از نوع کلاس D و در کابل های قدرت، PVC از نوع کلاس A است.

کابل افشان چه نوع کابلی است؟

در پاسخ به سوال کابل افشان چیست باید بگوییم پیشینه تولید کابل افشان به اواخر دهه ۷۰ میلادی برمی گردد. سیم و کابل افشان قابل انعطاف است. به همین دلیل به آن سیم و کابل نرم نیز گفته می شود.

کابل های قابل انعطاف از دو یا چند سیم تک رشته افشان که هادی آن ها مس است، تشکیل می شوند. عایق به کار رفته در کابل های سبک، PVC از نوع کلاس D و در کابل های قدرت، PVC از نوع کلاس A است. کابل انعطاف پذیر مسی در دو نوع کابل های تخت و کابل های گرد طراحی و ساخته می شود.

در ساخت سیم و کابل انعطاف پذیر افشان استانداردها و قوانین خاصی رعایت می شود. این استانداردها شامل دو بخش ایرانی و بین المللی هستند. به عنوان مثال، استاندارد ISIRI ۳۰۸۴ مربوط به ایران و استاندارد IEC ۶۰۲۲۸ مربوط به سطح جهانی برای تولید کابل و سیم افشان در گروه های ۵ و ۶ باید رعایت شوند.

هم چنین رعایت استاندارد ISIRI ۶۰۷ ۰۶ ایران و IEC ۰۶ ۶۰۲۲۷ جهان برای سیم افشان با ولتاژ ۳۰۰ تا ۵۰۰ ولت و سطح مقطع ۰.۵، ۰.۷۵ و ۱ میلی متر مربع الزامی است. رعایت استانداردهای ISIRI ۶۰۷ ۰۲ ایران و IEC ۰۶ ۶۰۲۲۷ جهانی برای سیم های نرم و انعطاف پذیر با سطح ولتاژی ۴۵۰ تا ۷۵۰ ولت و سطح مقطع بیش از ۱ میلی متر مربع ضرورت دارد.

کابل افشان چیست

اصلی ترین مشخصه کابل افشان انعطاف پذیر بودن آن ها است. یکی دیگر از مشخصات کابل افشان این است که اکثر آن ها به صورت گرد طراحی می شوند و در بین مصرف کنندگان بسیار پرکاربرد هستند. با این حال، نقطه ضعف هایی نیز در ساختار آنها وجود دارد. امروزه کابلی که به صورت تخت تولید می شود، یکی از بهترین جایگزین های کابل گرد است.

علاوه بر این، کابل های افشان استحکام بالایی در پیچ و خم ها دارند و وزن آن ها مناسب و استاندارد است.

کاربرد کابل افشان

پس از آنکه دانستیم کابل افشان چیست لازم است بگوییم از انواع سیم و کابل نرم قابل انعطاف، به دلیل خاصیت انعطاف پذیری، در فواصل کوتاه استفاده می شود. در صنعت ساختمان سازی اغلب از این نوع کابل ها استفاده می شود. این محصولات در فواصل طولانی کاربرد ندارند.

از کابل قابل انعطاف شیلددار نیز می توان به عنوان کابل پمپ شناور چاه عمیق استفاده کرد. این نوع کابل در موتورها، به دلیل بالا رفتن حجم موتور توسط عایق های مجزا، کاربرد ندارد.

کاربرد کابل افشان

کابل فشار ضعیف یا کابل سبک

از کابل های سبک به عنوان کابل های ورودی و رابط در وسایل برقی، لوازم منزل، ماشین آلات و بسیاری از تجهیزات الکتریکی استفاده می شود.

از کابل های قدرت در فضاهای خارجی، پست های انتقال برق، درون آب، زیر خاک، داخل ساختمان و کانال های کابل کشی، نیروگاه ها و مکان هایی که احتمال صدمات مکانیکی به کابل وجود ندارد، استفاده می شود.

همین حالا می توانید برای خرید کابل فشار ضعیف از فروشنده های سایت الفبای برق اقدام نمایید.

روکش کابل مسی افشان

در ابتدا این کابل ها روکشی از جنس کائوچو داشتند و به مرور زمان، توسط مواد نفوذناپذیر عایق شدند. این کابل ها می توانند روکش های متنوعی از جمله PVC ،LSZH، پلی اتیلن، لاستیک و … نیز داشته باشند.

استفاده از روکش LSZH برای این محصولات، باعث می شود تا در هنگام سوختن دود سمی تولید نشود. گاهی نیز برای محافظت از کابل، از محافظ های آلومینیومی یا فولادی زیر عایق استفاده می شود که به آنها کابل افشان شیلد دار گفته می شود.

یکی از کابل های پرفروش، کابل افشان لاستیکی است. این کابل روکش مقاومی دارد و طول عمر آن زیاد است. در نتیجه استفاده از آن می تواند در درازمدت هزینه های شما را کاهش بدهد.

لاستیک موجود در این کابل ها مقاومت زیادی را برای کابل فراهم می کند. به همین دلیل در مکان هایی که احتمال حریق و برق گرفتگی بیشتر است، مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال، این کابل در پروژه های سدسازی، صنایع آب و فاضلاب، کشاورزی، کوره ها و … بیشترین کاربرد را دارد.

کابل لاستیکی افشان در مقابل ساییدگی و رطوبت نیز مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. در محیط های روغنی و اسیدی نیز بهتر است از این نوع کابل ها استفاده شود.

تفاوت کابل افشان و مفتول

مقایسه کابل افشان و مفتول به شما کمک می کند بتوانید بهترین کابل را برای مصرف خود انتخاب کنید. در ادامه به برخی از تفاوت های میان کابل مفتول و افشان اشاره خواهیم کرد.

از نظر انعطاف پذیری: کابل های افشان انعطاف پذیری بیشتری نسبت به کابل های مفتولی دارند. به همین دلیل، ساختار آنها به صورت رشته ای است.

از نظر کاربرد: اتصال در کابل های مفتولی احتمال بسیار کمی دارد. به همین دلیل، این نوع کابل ها تک رشته هستند. در کابل های افشان نیز به دلیل قابلیت انعطاف، درصد شکنندگی بسیار پایین است.

از نظر مقاومت: در کابل های مفتولی، مقاومت اهمی بیشتر از کابل های افشان است. دلیل این اتفاق را می توان مقدار پیچ ها، طول کابل و تاب های زیاد در کابل های مفتولی دانست.

از نظر اتصال: کابل مفتولی نسبت به کابل قابل انعطاف، اتصال کمتری دارد.

از نظر میزان خوردگی: کابل مفتولی نسبت به کابل قابل انعطاف دارای خوردگی بیشتری است و از این جهت کابل نیرومندتری است.

از نظر قیمت: کابل مفتولی نسبت به کابل قابل انعطاف از قیمت مناسب تر و پایین تری برخوردار است.

کابل افشان دریایی

برخی از کابل های افشان انعطاف پذیر جهت انتقال جریان الکتریسیته در زیر آب مورد استفاده قرار می گیرند. این کابل ها انواع مختلفی دارند اما کاربرد آن ها عمومی نیست و تنها در موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرند:

برق رسانی به یک جزیره

سیستم برق سکوها و دکل های نفتی

اتصال سیستم برق دو جزیره مجاور هم

نورپردازی و نصب تجهیزات برقی در زیر آب

این کابل ها در انواع کابل کشتی، کابل زیردریایی، کابل فرا ساحلی، کابل کف خواب دریایی، کابل غواصی و کابل شناور در سطح آب تولید می شوند. این محصولات کاملاً ضد آب هستند و در برابر ضربه، برخورد لنگر و سنگ های کف دریا و فشار آب از خود مقاومت نشان می دهند.

کابل افشان نسوز

برخی از کابل های افشان با روکش های نسوز به بازار عرضه می شوند. به همین دلیل در محیط هایی با حرارت بالا از آن ها استفاده می شود. بیشترین کاربرد این کابل ها در صنعت جوشکاری است.

از ویژگی های این کابل ها می توان به مقاومت در برابر آتش، مقاومت در برابر خوردگی و فرسایش، آنتی استاتیک بودن، استحکام در برابر تغییرات آب و هوا، مدول بالا و … اشاره کرد. سیم هایی با روکش نسوز نیز به بازار عرضه می شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

الفبای برق

فروشگاه الکترو علی از سال 1376 در حوزه تامین لوازم برقی و صنعتی و سیم و کابل فعالیت خود را آغاز نموده. با توجه به نیاز روزمره و همچنین کاذب شدن قیمتها و تشخیص اصلی بودن کالای موجود بازار این فروشگاه تصمیم بر آن گرفت که با راه اندازی فروشگاه اینترنتی زمینه ی خرید مطمئن را برای مشتریان عزیز فراهم آورد . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به فروشگاه اینترنتی الفبای برق می باشد

اطلاعات تماس
  • 021339*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید