اطلاعات تماس
  • 021884*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140010015597917799

راهنمای انتخاب نام برند | موسسه حقوقی و ثبتی رامونا

کد: 140010015597917799

https://bit.ly/3ep6aGM

، (اخبار رسمی): معمولا افراد هنگام انتخاب نام مناسب برای برند دچار مشکل می شوند و آن را بسیار سخت تصور می کنند. اما انتخاب برند مشمول یک سری قوانین می باشد که اگر آن را بدانید انتخاب نام مناسب برای برندتان بسیار راحت خواهد بود.

راهنمای انتخاب نام برند | موسسه حقوقی و ثبتی رامونا
راهنمای انتخاب نام برند | موسسه حقوقی و ثبتی رامونا

در ادامه با نکاتی که باید در انتخاب برند به آن توجه داشته باشید و همچنین قوانینی که در انتخاب نام برند باید بدانید آشنا خواهید شد.

انواع برند

برند یک نام، لگو و یا یک کلمه است که تولید کنندگان و یا صاحبین مشاغل برای متمایز کردن محصولات و خدمات خود از محصولات و خدمات مشابه از آن استفاده می کنند. برند به محصولات و خدمات هویت می دهد و در شکل گیری جایگاه محصولات در بازار بسیار کمک می کند.

بازرگانان و فعالان اقتصادی به اهمیت برند کاملا واقف هستند و به همین دلیل پس از ثبت شرکت به سرعت به دنبال ثبت برند می باشند.

برندهای در ایران به دو صورت فارسی و لاتین ثبت می شوند. منظور از ثبت برند فارسی، انتخاب نامی با ریشه ی فارسی است. مرجع انتخاب نام فارسی برای برند واژه نامه های دهخدا و معین است.

انتخاب نامی با ریشه ی فارسی می تواند در جذب مصرف کنندگان داخلی بسیار موثر باشد. حتی بسیاری از برندهای فارسی برای مصرف کنندگان خارجی نیز بسیار جذاب بوده اند و توانسته اند ارتباط خوبی با مشتریان خارج از کشور نیز برقرار کند.

اما اگر نام انتخابی ریشه ای غیر از فارسی داشته باشد، ثبت برند لاتین به حساب خواهد آمد. افرادی که بیشتر به  دنبال فروش محصولاتش در خارج ایران هستند، به سراغ نام های انگلیسی، فرانسه، عربی و ... می روند تا بتوانند راحت تر محصولات خود را معرفی کنند.

لازمن به ذکر است ثبت برند لاتین متفاوت از ثبت برند بین المللی می باشد. افراد پس از ثبت برند در کشور مبدا می توانند برای ثبت برند بین المللی اقدام کنند. یعنی برای ثبت برند به صورت بین اللملی لازم است ابتدا برند در داخل کشور مبدا به ثبت رسیده باشد و همچنین متقاضی کارت بازرگانی نیز داشته باشد.

ضرورت انتخاب نام صحیح

با این برند انتخابی قرار است به شرکت، محصولات و خدمات خود هویت ببخشید؛ با استفاده از این نام می خواهید در بازار به رقابت بپردازید و در ذهن مشتریان ماندگار شوید پس لازم است که نامی که انختاب می کنید جذاب، خلاقانه و جدید باشد.

انتخاب صحیح برند می تواند با القا کردن حس مثبت به مصرف کننده باعث جذب آن شود. بدین ترتیب باعث افزایش فروش و درآمد خواهد شد.

انتخاب نام صحیح در پیشبرد اهداف شرکت می تواند بسیار موثر باشد و باعث شکوفایی اقتصادی آن شود. انتخاب نام صحیح برای برند می تواند در رتبه بندی شرکت نیز تاثیر داشته باشد. پس حتما با دقت و حوصله برندتان را انتخاب کنید.

حتی می تواند برای دریافت نتیجه ی بهتر از مشاوران این زمینه نیز برای انتخاب نام برند و همچنین طراحی لگوی خود کمک بگیرید.

قوانین انتخاب برند

انتخاب نام برند یکی فرآیندهای بسیار مهم برندینگ و ثبت برند است. ثبت برند به حفظ حقوق مادی و معنوی محصولات و خدماتتان بسیار کمک می کند. پس اگر صاحب کسب و کاری هستید و تا به امروز به ثبت برند فکر نکردید، همین حالا با خواندن ادامه ی مطلب و انتخاب یک نام مناسب برای ثبت برندتان اقدام کنید.

قوانین انتخاب برند به شرح زیر است:

نام انتخابی نباید مخااف عرف جامعه، نظم عمومی، مخل امنیت ملی و یا اخلاق حسنه باشد.

  • نباید نام انتخاب شده مشابه نام برند دیگری باشد. نام برند نباید به گونه ای طراحی شود که باعث گمراهی مصرف کننده از لحاظ مبدا ساخت و یا کیفیت محصولات باشد. انتخاب نام برند از میان علائم مشهور، اسامی متبرکه و مشاهیر امکان پذیر نمی باشد. امکان انتخاب نام از میان علائم رسمی کشور مانند نشان نظامی، پرچم، علائم دولتی، بین المللی، باستانی و حروف اختصاری مرتبط با نشان های رسمی وجود ندارد. انتخاب نام به گونه ای که نشان دهنده ی کیفیت محصول باشد؛ امکان پذیر نمی باشد.
  • همچنین استفاده از نام و نام خانوادگی اشخاص به عنوان نام برند صحیح نمی باشد.
  • رعایت این قوانین برای انتخاب نام صحیح الزامی است. در صورتی که نام انتخابی شما هر کدام از این موارد را نقض کند، نام انتخابی رد خواهد شد.

تکنیک های انتخاب برند

با رعایت این قوانینی که در قسمت قبلی خدمت شما عنوان شد؛ خواهید توانست نام صحیحی برای برند خود انتخاب کنید. اما اکتفا به این قوانین برای انتخاب نام برند کافی نمی باشد. برای این که بتوانید برندی خلاقانه برای مجموعه خود ثبت کنید، لازم است به نکات زیر نیز توجه داشته باشید.

  • معنادار بودن نام تجاری: معنادار بودن نام تجاری باید از دو منظر معنوی لغوی کلمه و تناسب با هویت محصول سنجیده شود. همچنین بهتر از انتخاب نام هایی با بار معنایی منفی خودداری کنید. متمایز بودن نام برند:  متمایز بودن نام برند که جز اصول نام گذاری برند نیز است، در این قسمت نیز اهمیت دارد. نام انتخابی باید بتواند به طور مشخص باعث ایجاد تمییز و تفاوت میان محصولات شما و محصولات مشابه شود. کوتاه و سادگی برند انتخابی: هر چه نام انتخابی ساده تر و کوتاه تر باشدشانس بیشتری برای ماندگاری در اذهان مصرف کنندگان خواهد داشت. خوش آوا باشد: خوش آوار بودن نام برند اثرات مثبتی بر ذهن مصرف کننده و افراد خواهد داشت. البته ددر این موضوع سلیقه نیز دخیل خواهد بود. پس حتما نظر چند نفر را در مورد نام انتخابی خود جویا شوید. آینده نگری: سعی کنید نامی را که برای برند خود انتخاب می کنید مختص زمان حال نباشد. نامی را انتخاب کنید که گذر زمان نتواند آن را خدشه دار کند. داشتن تفکر جهانی برای انتخاب نام برند: هنگام انتخاب نام به ثبت بین المللی آن نیز توجه داشته باشد. نام برندتان را به گونه ای انتخاب کنید که بتوانید پس از ثبت بین المللی راحت با آن فعالیت داشته باشید.
  • امکان تصویر سازی راحت آن: نام برندتان را به گونه ای انتخاب کنید که بتوانید راحت برای آن لگو طراحی کنید. طراحی بصری زیبا نقش بسیار پر رنگی در ماندگاری محصول و یا خدمت در اذهان مصرف کنندگان خواهد داشت.

امیدواریم با خواندن این مقاله توانسته باشید ایده ای نو و جدید برای انتخاب نام برندتان گرفته باشید. باید انتخاب برند در چارچوب قوانین گفته شده انجام شود. سپس برای اضافه کردن چاشنی خلاقیت و نوآوری به آن از تکنیک های گفته شده کمک بگیرید.

در هر مرحله انتخاب نام دچار مشکل شدید و یا سوالی برایتان پیش آمد می توانید از کارشناسان حرفه ای رامونا بخواهید تا شما را راهنمایی و کمک کنند.

برای انجام تمامی امور حقوقی و ثبتی در سرتاسر ایران میتوانید به وبسایت ثبت رامونا به آدرس اینترنتی www.sabtramona.ir  مراجعه نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021884*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

تجارت و بازار | حقوقی و قانون