اطلاعات تماس
  • ۰۲۱۶۶۳*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140010195626817961

دمپر ضد حریق چیست؟

کد: 140010195626817961

https://bit.ly/3JSLCEU

، (اخبار رسمی): دمپر ها انواع مختلفی دارند که از ان میان می‌توان به دمپر دستی ، دمپر بادی , دمپر بالانس و دمپر ضد حریق اشاره کرد.

دمپر ضد حریق چیست؟
دمپر ضد حریق چیست؟

دمپر ها انواع مختلفی دارند مانند دمپر دستی ، دمپر بادی , دمپر بالانس ، دمپر ضد حریق و …. را می توان نام برد . دمپر ها به طور کلی برای باز و بسته شدن راه انتقال هوا در داخل کانال ها مورد استفاده قرار می گیرند.

دمپر های ضد حریق برای جلوگیری ار انتقال دود و آتش در بین کانال ها قرار می گیرد که در هنگام آتش سوزی طی انفعالاتی خروجی دمپر ها بسته شده و مانع انتقال آتش و دود های مضر به قسمت های دیگر می شود.

دمپر های ضد حریق به دو نوع دمپر ضد حریق فیوزی و دمپر ضد حریق موتوری می باشد که نحوه کارکرد هر کدام به عبارت زیر هستند:

دمپر ضد حریق فیوزی:

در دمپر های فیوزی یک قطعه مسی تعبیه می شود که در میان فیوز مسی یک لایه موادی قرار دارد که در حرارت بالای ۷۵ درجه سانتیگراد دوب می شود. زمانی که حرارت به بالای ۷۵ درجه برسد این مواد ذوب شده و باعث می شود دو قطعه مسی به هم چسبیده شود و اتصال بر قرار شود و پره های دمپر بسته می گردد و باعث می شود که انتقال آتش و دودهای مضر به موقعیت های دیگر انجام نپذیرد و مهار آتش در ساختمان و سازه مورد نظر بهتر و با سرعت بیشتر انجام گیرد.

همچنین در یک ساختمان نمی توان از یک دمپر ضد حریق استفاده کرد و با توجه به نقشه های کارشناسی شده و طراحی های مورد نظر معمولا در قسمت های مختلف کانال های انتقال هوا تعبیه می شود و همین طور باید دقت شود که دمپر کجا نصب می شود در واقع به طور کلی در مکانی که ممکن است دما افزایش پیدا کند یا احتمال حریق نا چیز زیاد است قرار نگیرد زیرا تا به دمای ۷۵ درجه برسد دمپر بسته شده و انتقال هوا صورت نمیگیرد، به طور مثال در کنار تابلوهای برق، پمپ ها و … نباید قرار بگیرد.
برای بهتر و سرعتر بسته شدن دمپر ها از فنر نیز استفاده می شود تا به محض اینکه فیوز به هم چسبید با سرعت بیشتری پره ها بسته شوند.

دمپر ضد حریق موتوری:

دمپر ضد حریق موتوری بسیار کاربردی تر و پر بازده تر از انواع دیگر دمپر است زیر به وسیله سنسور های قرار گرفته در ساختمان متصل می شود و به محض اینکه سنسور ها فعال شوند موتور دمپر نیز باعث بسته شدن پره ها می شود. دمپر موتوری را هم می توان به سنسور های آتش سوزی و اطفای حریق ساختمان متصل کرد و نیز می توان سنسور بر روی دمپر قرار گیرد.

دمپر ضد حریق از ورق استیل و گالوانیزه به ضخامت ۱ تا ۲ میل ساخته می شود که مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی و آتش سوزی دارند و معمولا به طور استاندارد عمق دمپر را ۱۵ سانتیمتر در نظر می گیرند.

دمپر ها در دو ابعاد گرد و چهارگوش بسته به نوع مقطع کانال کشی انتقال هوا که کانال گرد کار شده باشد یا چهار گوش ساخته می شود.

به دمپر های ضد حریق دمپر ضد آتش و فایر دمپر نیز نامیده می شود و همچنین پره های دمپر ها به صورت هفت و هشتی اصطلاحا یا پره موازی و… ساخته می شود.
از فایر دمپر فیوزی معمولا در کارخانه ها و کارگاه های تولیدی و در مکان های با نظارت مورد استفاده قرار می گیرد و از فایر دمپر موتوری در منازل مسکونی و هتل ها و مجتمع های تجاری و اماکنی که جمعیت زیادی در آن حضور دارد استفاده می شود.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • ۰۲۱۶۶۳*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه