اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140010195627017960

مزایا و معایب غربالگری بارداری برای جنین

کد: 140010195627017960

https://bit.ly/3JTjq4T

، (اخبار رسمی): به طور کلی غربالگری های بارداری دارای سه دوره هستند مگر اینکه مادری بالای 35 سال داشته باشد یا سابقه بارداری های مشکل دار در خانواده داشته باشند.

 مزایا و معایب غربالگری بارداری برای جنین
مزایا و معایب غربالگری بارداری برای جنین

اغلب برای مادرانی که باردار هستند مسئله ای جز سلامتی فرزندشان مهم نیست و در طول دوران بارداری فقط به این موضوع فکر می‌کنند که تمامی موارد مراقبتی و تشخیصی را در زمان مناسب انجام دهند تا نگرانی و اضطراب فکری نداشته باشند. تست های غربالگری بارداری در دسته سونوگرافی و آژمایشاتی قرار دارند که در دوره ها و زمان های مختلف حاملگی انجام شده تا جنین را از نظر سلامت و اختلالات ژنتیکی بسنجند.

تعداد غربالگری ها در دوران بارداری

به طور کلی غربالگری بارداری دارای سه دوره می‌باشد، مگر اینکه مادری بالای 35 سال داشته باشد یا سابقه بارداری های مشکل دار در خانواده داشته باشند. در این صورت مستلزم انجام سایر غربالگری ها مانند آمینوسنتز و نمونه برداری های پرز جنینی هستند.

انواع آزمایش های غربالگری جنین

ابتدا باید ذکر کنیم که تمامی انواع غربالگری های بارداری با هدف تعیین سلامت جنین از ناهنجاری های جسمی انجام می‌شود.

غربالگری سه ماهه اول

غربالگری های سه ماهه اول که بسیار معروف هستند، با سونوگرافی های معمولی تا حدودی متفاوت است. خانم های باردار از اوایل هفته یازدهم تا انتهای هفته سیزدهم فرصت انجام این دوره غربالگری را دارند. این آزمایش شامل این مراحل است:

آزمایش خون : بررسی هورمون های خون مادر باردار و تغییرات هورمونی

سونوگرافی ان تی : اندازه گیری چین پشت گردن جنین

تست دبل مارکر : تست بررسی سندروم داون جنین

غربالگری سه ماهه دوم

بهترین زمان برای انجام غربالگری های بارداری دوره دوم از ابتدای هفته 14 الی انتهای هفته 22 بارداری می‌باشد. مادران باید توجه داشته باشند که از زمان مناسب انجام این آزمایش غافل نشوند.

تست کواد مارکر: در این تست، نقص لوله های عصبی و اختلالات تریزومی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سونوگرافی آنومالی : در این سونوگرافی، اعضای حیاتی جنین مانند قلب، ریه، کبد و ...  مورد بررسی قرار می‌گیرد.

غربالگری سه ماهه سوم

آزمایش غربالگری دوره آخر بعد از هفته سی بارداری انجام می‌شود و اطلاعات کامل و جامع از وضعیت جنین در اختیار متخصص زنان قرار می‌دهد.

مزایای انواع روش غربالگری بارداری

یکی از بزرگترین مزیت های روش های غربالگری در دوره های مختلف، این است که والدین در صورت وجود مشکل، هر چه سریع تر آگاه شده و در صورت لزوم فرصت مناسب برای اقدامات بعدی دارند.

معایب غربالگری های بارداری برای جنین

قابل ذکر است که انواع غربالگری های دوره اول،دوم، سوم هیچگونه عوارض قابل توجهی برای جنین در شکم مادر ندارند. اما  ناگفته نماند یکی از تست ها با نام CVS عوارضی مانند سقط و آسیب به جنین را افزایش می‌دهد. یکی از دلایلی که توصیه می‌کنند خانم ها به سن بارداری خود توجه داشته باشند و خیلی دیر اقدام نکنند، این است که ناچار به انجام تست CVS می‌شوند که خطرات احتمالی ذکر شده را به همراه دارد.

 

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان