اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140011065661217960

تاثیر غربالگری بارداری بر سلامت جنین

کد: 140011065661217960

https://bit.ly/3G6gFtI

، (اخبار رسمی): دوران بارداری علاوه بر شیرین بودن و لذت های خاص خود، استرس و اضطراب زیادی را برای مادر به همراه دارد. یکی از بزرگترین دغدغه مادران در دوران حاملگی این است که چگونه بهترین مرکز سونوگرافی و غربالگری را پیدا ککنند و این امر در شهر های بزرگ مانند تهران نیز سختی هایی دو چندان دارد.

تاثیر غربالگری بارداری بر سلامت جنین
تاثیر غربالگری بارداری بر سلامت جنین

غربالگری بارداری

آزمایش های غربالگری بارداری در حقیقت از انواع آزمایش هایی متفاوت با انواع سونوگرافی تشکیل شده که در زمان هایی خاص انجام می‌شود. حال بسیاری افراد سوال دارند که این غربالگری و آزمایشات بر سلامت جنین و مادر چه تاثیراتی دارد؟ آیا خطر سقط را برای جنین بالا می‌برد؟

طبق نتایج بدست آمده، آمار به دنیا آمدن فرزندان مبتلا به سندروم داون و سایر بیماری های سندرومی به مراتب به دلیل انجام آزمایش های غربالگری و تشخیص به موع اختلالات و ناهنجاری ها کاش افته است. این غربالگری ها دارای حساسیت بسیار بالایی هستند که همین مهمترین دلیل برای انجام این تکنیک در بهترین مرکز سونوگرافی است.

غربالگری متوالی چیست؟

نتایج حاصل از آزمایش ها به سه دسته پر خطر، کم خطر و ریسک متوسط تقسیم می‌شود. ابتدا غربالگری سه ماهه اول انجام شده، اگر نتیجه پر خطر بود، باید تست های بعدی حتما و الزاما انجام شود اما اگر این ریسک پایین بود الزام صد در صد به انجام این تست ها در ماه های بعدی وجود ندارد.

آزمایش آمینوسنتز بعد از غربالگری خطرناک

. در این آزمایش از مایع اطراف جنین نمونه برداری انجام می دهند و با بررسی آن به اطلاعات کامل دست می یابند. در گذشته که غربالگری های جنین در دوران بارداری وجود نداشت، بیشتر از روش آمینوسنتز استفاده می‌شد که تقریبا می‌توان آن را در دسته روش های تهاجمی قرار داد.

عوارض غربالگری های بارداری برخی از مادران نگران خطرناک بودن این سونوگرافی ها وآزمایش های تشخیصی می باشند، اما به دلیل استفاده از امواج صوتی در سونوگرافی در صورتی که تحت نظر پزشک و در مراکز معتبر و تجهیز این مراحل را انجام دهید، هیچ جای نگرانی نمی باشد و سونوگرافی هم برای جنین و هم برای مادر آسیبی وارد نمی کند .البته ناگفته نماند اگر عوارضی ناشی از انجام ین غربالگری ها به بدن مادروارد شود، قطعا به اندازه وجود اختلالات ژنتیکی و بیماری های تریزومی بد نیست. قابل ذکر است که همانطور که در مطالب فوق ذکر شد، آزمایش های نمونه گیری پرز جنینی و آمینوسنتز که در دسته غربالگری ها قرار دارند نیز با عوارض اندکی همراه هستد. نمونه برداری از پرز های کوریونی CVS خطر احتمالی ۱ تا ۲ درصدی پارگی کیسه آب، احتمال کمتر از یک در صد احتمال سقط جنین و کمتر از یک در صد ریسک مرگ جنین را به همراه دارد.

چرا زمان آغاز غربالگری اول بارداری از هفته یازدهم است؟ اولین نکته این است که جامعه جنین های بیمار و مبتلا به سندروم از هفته یازدهم بارداری مشخص می‌شود زیرا همپوشانی در این زمان بالاتر است. مورد دوم اینکه زمانی یک آزمایش، مهم و تاثیرگذار است که در زمانی مشخص باشد تا بتوان در صورت وجود اختلالات ژنتیکی، فرصت مناسب برای تصمیم گیری و سایر اقدامات وجود داشته باشد.

آزمون غربالگری بیماری های متابولیک نوزادان بدو تولد امروزه روش های بسیار دیگری در کنار غربالگری بارداری در صورت خواسته والدین، به کار گرفته می‌شود. این آزمون به این صورت است که میزان کمی خون از نوزاد گرفته و آن را از نظر بیماری های متابولیکی تحت بررسی قرار می‌دهند. با وجود این نوع غربالگری بعد از تولد نوزاد، اگر هر گونه اختلالی مانند بیماری تیروئید، فاویسم و … وجود داشته باشد، سریعا تشخیص داده شده و قبل از وارد کردن آسیب به جسم، تحت کنترل و درمان خواهد شد. بهتر است بدانید بسیاری از این اختلالات متابولیکی در ظاهر مشخص نشده و به همین دلیل اکثر والدین زمانی متوجه وجود آن ها خواهند شد که پیشرفت بسیار داشته است.

هزینه آزمایش غربالگری از مهمترین پارامتر هایی که اکثریت والدین در جریان روند حاملگی نگران این موضوع هستند، هزینه انواع تست های غربالگری هستند. در ابتدا باید به این نکته توجه داشت که هزینه آزمایش های غربالگری دوران بارداری در بربر بیماری های ناشی از عدم انجام این تست ها نیز بسیار کمتر و ناچیز است، همچنین که گرفتاری و مشکلات انواع بیماری ها نیز دشوار است و تنش های فرائانی را هم برای والدین و هم برای نوزاد به همراه دارد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان